- W empik go
Jaka jest szkoła od A do Ż? - ebook
Jaka jest szkoła od A do Ż? - ebook
Szkolne abecadło rozpoczyna się od Absurdalnej szkoły, a kończy życzeniowo-postulatywnym wezwaniem uczniów i nauczycieli: Żeby szkoła... (była szkołą?). Niektóre hasła abecadła (jest ich 77) zostały ledwo zasygnalizowane, inne zaś są bardziej rozbudowane – jest to przecież „alfabet niepełny”, który czytelnik może zawsze uzupełnić, korzystając z własnego (szkolnego) doświadczenia. Epilog zaś nawiązuje do Pisma Świętego i ma usprawiedliwić nieudolność autora, który swoim tekstem chciałby zasygnalizować niektóre wady i zalety polskiej szkoły widziane subiektywnie z ponadćwierćwiecznej perspektywy trwania w nauczycielskim zawodzie i powołaniu.
Zapraszam do lektury!
Spis treści
Wstęp;
A;
Absurdalna szkoła, czyli wprowadzenie • Atrakcyjna szkoła
B;
Babska szkoła • Bez bazy, sprzętu i zaplecza (szkoła) • Bezpieczna szkoła
C;
Czasowa szkoła
D;
Demokratyczna szkoła? • Dobra szkoła, czyli szkoła dobroci• Do-kształcająca się szkoła • Dyrektorska szkoła
E;
Ekologiczna szkoła
F;
Firmowa szkoła (bez reklamy?) • Funkcyjna szkoła (bez autorytetów?)
G;
Gorsza szkoła
H;
Hallówkowa szkoła, czyli artykuł 42 • Honorowa szkoła • Humanitarna szkoła
I;
Informatyczno-informacyjna szkoła, czyli implementacja • Integracyjna szkoła
J;
Językowa szkoła
K;
Konkursowa szkoła • Kulturalna czy sportowa szkoła?
L;
Licealna szkoła • Licha szkoła
M;
Małomiasteczkowa szkoła • Menedżerska szkoła • Miejska szkoła • Miłosierna szkoła • Monitorowana szkoła, czyli „scholaptikon” • Mundurkowa szkoła
N;
Nadzorowana szkoła, czyli nadzór w edukacji • Nasza szkoła • Nauczająca szkoła czy ucząca się? • Nauczycielska szkoła • Niedokończona szkoła • Nowa szkoła
O;
Oceniana i oceniająca szkoła • Opiekująca się szkoła
P;
Papierkowa szkoła (tylko na papierze?) • Partnerska szkoła • Patriotyczna szkoła • Plagiatowa szkoła • Pogimnazjalna szkoła • Polityczno-ekonomiczna szkoła • Pomaturalna szkoła • Pozorowana szkoła, czyli pozór w demokratycznej edukacji • Projektowa szkoła • PR-owska szkoła • Prywatna szkoła • Publiczna szkoła
R;
Reformowana szkoła • Regulaminowa szkoła • Religijna szkoła • Rodzicielska szkoła •
Rozmawiająca szkoła
S;
Seksualna szkoła, czyli o przygotowaniu do życia w rodzinie • Socjotechniczna szkoła • Sponsorowana szkoła • Stara szkoła
T;
Tania szkoła • Teatralna szkoła, czyli szkoła jak teatr?
U;
Uczniowska szkoła • Uspołeczniona szkoła • Uśmiechnięta szkoła
W;
Wesoła (radosna) szkoła, czyli huśtawki w szkole • Wiejska szkoła • Wirtualna szkoła, czyli o dwóch światach • Wychowująca szkoła • Wypalona szkoła
Z;
Zawodowa szkoła • Zdrowa szkoła • Zespołowa szkoła • Zewaluowana szkoła • Zielona szkoła, czyli o roli „zielonego” w ekonomii
Ż;
Żałobna szkoła (szkołą żałoby?) • Żeby szkoła... (była szkołą?), czyli zakończenie
... szkoła, czyli postscriptum
Epilog;
Bibliografia;
Kategoria: | Podręczniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7850-082-7 |
Rozmiar pliku: | 413 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Kiedy profesor Maria Dudzikowa pisała w „Problemach Opiekuńczo-Wychowawczych” swoje wspaniałe Minieseje dla wychowawcy¹, na jednym ze spotkań seminaryjnych w Zakładzie Pedagogiki Szkolnej (Wydział Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu) zaproponowała, abym napisał coś na zawarte w miniesejach tematy. Spróbowałem. Była to „Papierkowa” szkoła². Potem były następne moje krótkie teksty o szkole – niektóre z nich ukazały się w „Problemach Opiekuńczo-Wychowawczych”, a także w „Nowej Szkole”, w „Głosie Pedagogicznym” i w „Wychowaniu Fizycznym i Zdrowotnym”. Swoje Minieseje Maria Dudzikowa wydała w książce Pomyśl siebie... Minieseje dla wychowawcy klasy³, która stała się bestsellerem. Pisząc swoje krótkie teksty o szkole, miałem nadzieję, że może i one znajdą książkowy finał.
Od ponad 25 lat pracuję w wiejskiej szkole podstawowej. Nauczałem już prawie wszystkich przedmiotów. Obecnie pozostały mi wychowanie fizyczne, informatyka i zajęcia w świetlicy oraz kilka dodatkowych funkcji. W październiku 2007 roku obroniłem pracę doktorską na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na temat funkcjonowania rad szkół w publicznych szkołach podstawowych. Po obronie opiekun naukowy mojej pracy doktorskiej profesor Maria Dudzikowa z troską zapytała o moje dalsze plany. W odpowiedzi pomógł mi profesor Wacław Strykowski, który powiedział: „Marek będzie pracował w szkole i może o tym pisać...”. Również recenzent mojej pracy doktorskiej profesor Bogusław Śliwerski z życzliwością spoglądał na moje edytorskie zamierzenia. A kiedy dyrektor Oficyny Wydawniczej „Impuls” Wojciech Śliwerski – wydawca mojej książki o radzie szkoły⁴ – zapytał e-mailem w kwietniu 2010 roku, czy pracuję nad jakimś tekstem – odpowiedziałem, że zastanawiam się nad tym, jaka jest polska szkoła od A do Ż. I tak powstał „szkolny alfabet niepełny”, który z biegiem czasu zamieniłem na „szkolne abecadło”, aby odpowiedzieć sobie (również) na pytanie o to, jaka jest polska szkoła. Zdaniem profesora Krzysztofa Kruszewskiego za dużo mówi się bowiem o tym, jak powinno być (w szkole), a za mało o tym, jak (tam, tu) jest⁵.
Moje szkolne abecadło rozpoczyna się od Absurdalnej szkoły, a kończy życzeniowo-postulatywnym wezwaniem uczniów i nauczycieli: Żeby szkoła... (była szkołą?). Niektóre hasła abecadła (jest ich 77) zostały ledwo zasygnalizowane, inne zaś są bardziej rozbudowane – jest to przecież „alfabet niepełny”, który czytelnik może zawsze uzupełnić, korzystając z własnego (szkolnego) doświadczenia. Epilog zaś nawiązuje do Pisma Świętego i ma usprawiedliwić nieudolność autora, który swoim tekstem chciałby zasygnalizować niektóre wady i zalety polskiej szkoły widziane subiektywnie z ponadćwierćwiecznej perspektywy trwania w nauczycielskim zawodzie i powołaniu.
Zapraszam do lektury!
Mirków, 18 maja–12 czerwca 2011 rokuA
Absurdalna szkoła, czyli wprowadzenie
Absurd to grzech bez Boga
Jean Paul Sartre
Czy istnieją jeszcze w Polsce „absurdalne” szkoły? Jeżeli nie, to może niektóre z nich zostały stworzone na potrzeby niniejszego opracowania? Nie obejdziemy się przecież bez szkoły (jak chciał tego Ivan Illich)?
Atrakcyjna szkoła
Zdaniem Wacława Strykowskiego atrakcyjność jest zawsze osiągana kosztem skuteczności⁶. Jaka powinna być więc współczesna polska szkoła – atrakcyjna czy skuteczna? A może po prostu dobra? Tylko jak to osiągnąć?