Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Jaka jest szkoła od A do Ż? - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
23 listopada 2012
15,36
1536 pkt
punktów Virtualo

Jaka jest szkoła od A do Ż? - ebook

 

Szkolne abecadło rozpoczyna się od Absurdalnej szkoły, a kończy życzeniowo-postulatywnym wezwaniem uczniów i nauczycieli: Żeby szkoła... (była szkołą?). Niektóre hasła abecadła (jest ich 77) zostały ledwo zasygnalizowane, inne zaś są bardziej rozbudowane – jest to przecież „alfabet niepełny”, który czytelnik może zawsze uzupełnić, korzystając z własnego (szkolnego) doświadczenia. Epilog zaś nawiązuje do Pisma Świętego i ma usprawiedliwić nieudolność autora, który swoim tekstem chciałby zasygnalizować niektóre wady i zalety polskiej szkoły widziane subiektywnie z ponadćwierćwiecznej perspektywy trwania w nauczycielskim zawodzie i powołaniu.


Zapraszam do lektury!

Spis treści

Wstęp;

A;

Absurdalna szkoła, czyli wprowadzenie • Atrakcyjna szkoła

B;

Babska szkoła • Bez bazy, sprzętu i zaplecza (szkoła) • Bezpieczna szkoła

C;

Czasowa szkoła

D;

Demokratyczna szkoła? • Dobra szkoła, czyli szkoła dobroci• Do-kształcająca się szkoła • Dyrektorska szkoła

E;

Ekologiczna szkoła

F;

Firmowa szkoła (bez reklamy?) • Funkcyjna szkoła (bez autorytetów?)

G;

Gorsza szkoła

H;

Hallówkowa szkoła, czyli artykuł 42 • Honorowa szkoła • Humanitarna szkoła

I;

Informatyczno-informacyjna szkoła, czyli implementacja • Integracyjna szkoła

J;

Językowa szkoła

K;

Konkursowa szkoła • Kulturalna czy sportowa szkoła?

L;

Licealna szkoła • Licha szkoła

M;

Małomiasteczkowa szkoła • Menedżerska szkoła • Miejska szkoła • Miłosierna szkoła • Monitorowana szkoła, czyli „scholaptikon” • Mundurkowa szkoła

N;

Nadzorowana szkoła, czyli nadzór w edukacji • Nasza szkoła • Nauczająca szkoła czy ucząca się? • Nauczycielska szkoła • Niedokończona szkoła • Nowa szkoła

O;

Oceniana i oceniająca szkoła • Opiekująca się szkoła

P;

Papierkowa szkoła (tylko na papierze?) • Partnerska szkoła • Patriotyczna szkoła • Plagiatowa szkoła • Pogimnazjalna szkoła • Polityczno-ekonomiczna szkoła • Pomaturalna szkoła • Pozorowana szkoła, czyli pozór w demokratycznej edukacji • Projektowa szkoła • PR-owska szkoła • Prywatna szkoła • Publiczna szkoła

R;

Reformowana szkoła • Regulaminowa szkoła • Religijna szkoła • Rodzicielska szkoła •

Rozmawiająca szkoła

S;

Seksualna szkoła, czyli o przygotowaniu do życia w rodzinie • Socjotechniczna szkoła • Sponsorowana szkoła • Stara szkoła

T;

Tania szkoła • Teatralna szkoła, czyli szkoła jak teatr?

U;

Uczniowska szkoła • Uspołeczniona szkoła • Uśmiechnięta szkoła

W;

Wesoła (radosna) szkoła, czyli huśtawki w szkole • Wiejska szkoła • Wirtualna szkoła, czyli o dwóch światach • Wychowująca szkoła • Wypalona szkoła

Z;

Zawodowa szkoła • Zdrowa szkoła • Zespołowa szkoła • Zewaluowana szkoła • Zielona szkoła, czyli o roli „zielonego” w ekonomii

Ż;

Żałobna szkoła (szkołą żałoby?) • Żeby szkoła... (była szkołą?), czyli zakończenie

... szkoła, czyli postscriptum

Epilog;

Bibliografia;

Kategoria: Podręczniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7850-082-7
Rozmiar pliku: 413 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Kie­dy pro­fe­sor Ma­ria Du­dzi­ko­wa pi­sa­ła w „Pro­ble­mach Opie­kuń­czo-Wy­cho­waw­czych” swo­je wspa­nia­łe Mi­nie­se­je dla wy­cho­waw­cy¹, na jed­nym ze spo­tkań se­mi­na­ryj­nych w Za­kła­dzie Pe­da­go­gi­ki Szkol­nej (Wy­dział Stu­diów Edu­ka­cyj­nych Uni­wer­sy­te­tu im. Ada­ma Mic­kie­wi­cza w Po­zna­niu) za­pro­po­no­wa­ła, abym na­pi­sał coś na za­war­te w mi­nie­se­jach te­ma­ty. Spró­bo­wa­łem. Była to „Pa­pier­ko­wa” szko­ła². Po­tem były na­stęp­ne moje krót­kie tek­sty o szko­le – nie­któ­re z nich uka­za­ły się w „Pro­ble­mach Opie­kuń­czo-Wy­cho­waw­czych”, a tak­że w „No­wej Szko­le”, w „Gło­sie Pe­da­go­gicz­nym” i w „Wy­cho­wa­niu Fi­zycz­nym i Zdro­wot­nym”. Swo­je Mi­nie­se­je Ma­ria Du­dzi­ko­wa wy­da­ła w książ­ce Po­myśl sie­bie... Mi­nie­se­je dla wy­cho­waw­cy kla­sy³, któ­ra sta­ła się be­st­sel­le­rem. Pi­sząc swo­je krót­kie tek­sty o szko­le, mia­łem na­dzie­ję, że może i one znaj­dą książ­ko­wy fi­nał.

Od po­nad 25 lat pra­cu­ję w wiej­skiej szko­le pod­sta­wo­wej. Na­ucza­łem już pra­wie wszyst­kich przed­mio­tów. Obec­nie po­zo­sta­ły mi wy­cho­wa­nie fi­zycz­ne, in­for­ma­ty­ka i za­ję­cia w świe­tli­cy oraz kil­ka do­dat­ko­wych funk­cji. W paź­dzier­ni­ku 2007 roku obro­ni­łem pra­cę dok­tor­ską na Wy­dzia­le Stu­diów Edu­ka­cyj­nych Uni­wer­sy­te­tu im. Ada­ma Mic­kie­wi­cza w Po­zna­niu na te­mat funk­cjo­no­wa­nia rad szkół w pu­blicz­nych szko­łach pod­sta­wo­wych. Po obro­nie opie­kun na­uko­wy mo­jej pra­cy dok­tor­skiej pro­fe­sor Ma­ria Du­dzi­ko­wa z tro­ską za­py­ta­ła o moje dal­sze pla­ny. W od­po­wie­dzi po­mógł mi pro­fe­sor Wa­cław Stry­kow­ski, któ­ry po­wie­dział: „Ma­rek bę­dzie pra­co­wał w szko­le i może o tym pi­sać...”. Rów­nież re­cen­zent mo­jej pra­cy dok­tor­skiej pro­fe­sor Bo­gu­sław Śli­wer­ski z życz­li­wo­ścią spo­glą­dał na moje edy­tor­skie za­mie­rze­nia. A kie­dy dy­rek­tor Ofi­cy­ny Wy­daw­ni­czej „Im­puls” Woj­ciech Śli­wer­ski – wy­daw­ca mo­jej książ­ki o ra­dzie szko­ły⁴ – za­py­tał e-ma­ilem w kwiet­niu 2010 roku, czy pra­cu­ję nad ja­kimś tek­stem – od­po­wie­dzia­łem, że za­sta­na­wiam się nad tym, jaka jest pol­ska szko­ła od A do Ż. I tak po­wstał „szkol­ny al­fa­bet nie­peł­ny”, któ­ry z bie­giem cza­su za­mie­ni­łem na „szkol­ne abe­ca­dło”, aby od­po­wie­dzieć so­bie (rów­nież) na py­ta­nie o to, jaka jest pol­ska szko­ła. Zda­niem pro­fe­so­ra Krzysz­to­fa Kru­szew­skie­go za dużo mówi się bo­wiem o tym, jak po­win­no być (w szko­le), a za mało o tym, jak (tam, tu) jest⁵.

Moje szkol­ne abe­ca­dło roz­po­czy­na się od Ab­sur­dal­nej szko­ły, a koń­czy ży­cze­nio­wo-po­stu­la­tyw­nym we­zwa­niem uczniów i na­uczy­cie­li: Żeby szko­ła... (była szko­łą?). Nie­któ­re ha­sła abe­ca­dła (jest ich 77) zo­sta­ły le­d­wo za­sy­gna­li­zo­wa­ne, inne zaś są bar­dziej roz­bu­do­wa­ne – jest to prze­cież „al­fa­bet nie­peł­ny”, któ­ry czy­tel­nik może za­wsze uzu­peł­nić, ko­rzy­sta­jąc z wła­sne­go (szkol­ne­go) do­świad­cze­nia. Epi­log zaś na­wią­zu­je do Pi­sma Świę­te­go i ma uspra­wie­dli­wić nie­udol­ność au­to­ra, któ­ry swo­im tek­stem chciał­by za­sy­gna­li­zo­wać nie­któ­re wady i za­le­ty pol­skiej szko­ły wi­dzia­ne su­biek­tyw­nie z po­nad­ćwier­ćwiecz­nej per­spek­ty­wy trwa­nia w na­uczy­ciel­skim za­wo­dzie i po­wo­ła­niu.

Za­pra­szam do lek­tu­ry!

Mir­ków, 18 maja–12 czerw­ca 2011 rokuA

Ab­surdalna szko­ła, czy­li wpro­wa­dze­nie

Ab­surd to grzech bez Boga

Jean Paul Sar­tre

Czy ist­nie­ją jesz­cze w Pol­sce „ab­sur­dal­ne” szko­ły? Je­że­li nie, to może nie­któ­re z nich zo­sta­ły stwo­rzo­ne na po­trze­by ni­niej­sze­go opra­co­wa­nia? Nie obej­dzie­my się prze­cież bez szko­ły (jak chciał tego Ivan Il­lich)?

Atrakcyjna szko­ła

Zda­niem Wa­cła­wa Stry­kow­skie­go atrak­cyj­ność jest za­wsze osią­ga­na kosz­tem sku­tecz­no­ści⁶. Jaka po­win­na być więc współ­cze­sna pol­ska szko­ła – atrak­cyj­na czy sku­tecz­na? A może po pro­stu do­bra? Tyl­ko jak to osią­gnąć?
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij