- promocja
JavaScript od pierwszej linii kodu. Błyskawiczna nauka pisania gier, stron WWW i aplikacji internetowych - ebook
JavaScript od pierwszej linii kodu. Błyskawiczna nauka pisania gier, stron WWW i aplikacji internetowych - ebook
JavaScript jest niewielkim językiem skryptowym o imponujących możliwościach. Można w nim tworzyć wiele różnych rodzajów oprogramowania. Doskonale się nadaje do tworzenia dynamicznych stron internetowych, a także do budowy aplikacji internetowych i gier. Mimo upływu lat JavaScript jest niezwykle popularny, a pracę w tym języku ułatwia szereg frameworków, narzędzi i bibliotek. Przyszli zawodowi programiści powinni jednak zacząć naukę od samodzielnego pisania kodu - nawet jeśli na początku wydaje się to trudne.
Dzięki temu przyjaznemu przewodnikowi poznasz kluczowe koncepcje programistyczne i operacje obiektowego modelu dokumentu. Nauczysz się też pisać kod działający asynchronicznie i współbieżnie. Poszczególne zagadnienia zostały zilustrowane przykładowymi fragmentami kodu i prostymi projektami ... pozwoli Ci to natychmiast wypróbować działanie tworzonych programów, które w przyszłości mogą posłużyć jako moduły większych aplikacji. Zagadnienia dotyczące JavaScriptu uzupełniono wprowadzeniem do HTML i CSS, co pomoże Ci dokładnie zrozumieć sposób działania nowoczesnych aplikacji internetowych. Przygotujesz się także do pracy z bibliotekami, frameworkami i takimi narzędziami jak React, Angular i Node.js.
W książce:
- konstrukcje logiczne w kodzie źródłowym
- pętle, funkcje i metody JavaScriptu
- współdziałanie z HTML5, współbieżność i programowanie asynchroniczne
- wyrażenia regularne
- wprowadzenie do najważniejszych bibliotek, frameworków i API
JavaScript: proste narzędzie do złożonych zadań!
Spis treści
O autorach
O korektorze merytorycznym
Wprowadzenie
Rozdział 1. Rozpoczęcie pracy z JavaScriptem
- Dlaczego warto poznać JavaScript?
- Przygotowanie środowiska pracy
- Zintegrowane środowisko programistyczne
- Przeglądarka WWW
- Narzędzia dodatkowe
- Edytor typu online
- Jak przeglądarka WWW przetwarza kod JavaScriptu?
- Używanie konsoli przeglądarki WWW
- Dodawanie kodu JavaScript do strony internetowej
- Osadzenie kodu JavaScript bezpośrednio w HTML-u
- Dołączenie pliku zewnętrznego do strony internetowej
- Tworzenie kodu JavaScript
- Formatowanie kodu
- Komentarze w kodzie
- Pobieranie danych wejściowych
- Losowo wybrane liczby
- Projekt rozdziału
- Tworzenie pliku HTML i dołączonego w nim pliku JavaScript
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 2. Podstawy JavaScriptu
- Zmienne
- Deklarowanie zmiennej
- Proste typy danych
- String
- Number
- BigInt
- Boolean
- Symbol
- undefined
- null
- Analizowanie i modyfikowanie typów danych
- Ustalenie typu zmiennej
- Konwersja typów danych
- Operatory
- Operatory arytmetyczne
- Operatory przypisania
- Operatory porównania
- Operatory logiczne
- Projekty rozdziału
- Konwerter mil na kilometry
- Kalkulator BMI
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 3. Wiele wartości w JavaScripcie
- Tablica i jej właściwości
- Tworzenie tablicy
- Uzyskiwanie dostępu do elementów tablicy
- Nadpisywanie elementu
- Wbudowana właściwość length
- Metody tablicy
- Dodawanie i zastępowanie elementów
- Usuwanie elementu
- Wyszukiwanie elementów
- Sortowanie
- Sortowanie w kolejności odwrotnej
- Tablica wielowymiarowa
- Obiekty w JavaScripcie
- Uaktualnianie obiektu
- Praca z obiektami i tablicami
- Obiekt w obiekcie
- Tablica w obiekcie
- Obiekt w tablicy
- Obiekt w tablicy w innym obiekcie
- Projekty rozdziału
- Operacje na tablicy
- Katalog produktów firmy
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 4. Konstrukcje logiczne
- Konstrukcje if i if-else
- Konstrukcja else if
- Operator trójargumentowy
- Konstrukcja switch
- Blok default w konstrukcji switch
- Łączenie bloków case
- Projekty rozdziału
- Gra w liczby
- Gra w sprawdzanie imienia przyjaciela
- Gra "kamień, papier, nożyce"
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 5. Pętle
- Pętla while
- Pętla do-while
- Pętla for
- Pętle zagnieżdżone
- Pętle i tablice
- Pętla for-of
- Pętla i obiekt
- Pętla for-in
- Iteracja przez obiekt przez jego konwersję na tablicę
- Słowa kluczowe break i continue
- Polecenie break
- Polecenie continue
- break, continue i pętla zagnieżdżona
- break, continue i pętle oznaczone etykietami
- Projekt rozdziału
- Tabliczka mnożenia
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 6. Funkcje
- Podstawy dotyczące funkcji
- Wywoływanie funkcji
- Tworzenie funkcji
- Nadawanie nazwy funkcjom
- Parametry i argumenty
- Parametry domyślne lub nieodpowiednie
- Specjalne funkcje i operatory
- Funkcja strzałki
- Operator rozwinięcia
- Parametr resztowy
- Wartość zwrotna funkcji
- Wartość zwrotna funkcji strzałki
- Zasięg zmiennej w funkcji
- Zmienna lokalna w funkcji
- Zmienna globalna
- Natychmiast wywoływane wyrażenie funkcji
- Funkcja rekurencyjna
- Funkcja zagnieżdżona
- Funkcja anonimowa
- Wywołanie zwrotne funkcji
- Projekty rozdziału
- Utworzenie funkcji rekurencyjnej
- Zdefiniowanie kolejności
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 7. Klasy
- Programowanie zorientowane obiektowo
- Klasa i obiekt
- Klasy
- Konstruktor
- Metody
- Właściwości
- Dziedziczenie
- Prototypy
- Projekty rozdziału
- Aplikacja monitorowania pracowników
- Kalkulator ceny produktów
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 8. Wbudowane metody JavaScriptu
- Wprowadzenie do metod wbudowanych JavaScriptu
- Metody globalne
- Kodowanie i dekodowanie adresów URI
- Przetwarzanie liczb
- Wykonywanie kodu JavaScript za pomocą eval()
- Metody przeznaczone do pracy z tablicą
- Wykonywanie pewnej akcji dla każdego elementu tablicy
- Filtrowanie tablicy
- Sprawdzanie warunku dla wszystkich elementów
- Zastępowanie fragmentu tablicy innym fragmentem
- Mapowanie wartości tablicy
- Wyszukiwanie ostatniego wystąpienia w tablicy
- Metody przeznaczone do pracy z ciągiem tekstowym
- Łączenie ciągów tekstowych
- Konwersja ciągu tekstowego na tablicę
- Konwersja tablicy na ciąg tekstowy
- Praca z indeksem i położeniem
- Tworzenie podciągu tekstowego
- Zastępowanie fragmentu ciągu tekstowego
- Małe i wielkie litery
- Początek i koniec ciągu tekstowego
- Metody przeznaczone do pracy z liczbami
- Sprawdzenie, czy wartość (nie) jest liczbą
- Sprawdzenie, czy wartość jest skończona
- Sprawdzenie, czy wartość jest liczbą całkowitą
- Określanie liczby cyfr po przecinku
- Określanie dokładności liczby
- Metody matematyczne
- Wyszukiwanie najmniejszej i największej liczby
- Pierwiastek kwadratowy i podniesienie do potęgi
- Konwersja liczby zmiennoprzecinkowej na całkowitą
- Wykładnik i logarytm
- Metody przeznaczone do pracy z datą
- Tworzenie daty
- Metody umożliwiające pobieranie i przypisywanie wartości elementom daty
- Przetwarzanie daty
- Konwersja daty na postać ciągu tekstowego
- Projekty rozdziału
- Szyfrowanie słów
- Licznik odliczający wstecz
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 9. Obiektowy model dokumentu
- Krótkie wprowadzenie do języka HTML
- Element HTML-a
- Atrybuty HTML-a
- Model BOM
- Obiekt history okna
- Obiekt navigator w oknie przeglądarki WWW
- Obiekt location w oknie przeglądarki WWW
- Model DOM
- Właściwości dodatkowe modelu DOM
- Pobieranie elementów strony internetowej
- Projekt rozdziału
- Przeprowadzanie za pomocą JavaScriptu operacji na elementach HTML-a
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 10. Operacje dynamiczne na elementach modelu DOM
- Podstawowe sposoby poruszania się po modelu DOM
- Pobieranie elementu jako obiektu
- Uzyskiwanie dostępu do elementów modelu DOM
- Uzyskiwanie dostępu do elementu na podstawie identyfikatora
- Uzyskanie dostępu do elementu na podstawie nazwy znacznika
- Uzyskanie dostępu do elementu na podstawie nazwy klasy
- Uzyskanie dostępu do elementu na podstawie selektora CSS
- Procedura obsługi kliknięcia elementu
- Słowo kluczowe this i model DOM
- Przeprowadzanie operacji na stylu elementu
- Zmiana klas elementu
- Dodawanie klasy do elementu
- Usunięcie klas z elementu
- Przełączanie klas
- Operacje na atrybutach
- Komponent nasłuchiwania zdarzeń elementu
- Tworzenie nowego elementu
- Projekty rozdziału
- Rozwijany komponent accordion
- Interaktywny system głosowania
- Wisielec
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 11. Treść interaktywna i nasłuchiwanie zdarzeń
- Wprowadzenie do treści interaktywnej
- Określanie zdarzeń
- Określanie zdarzeń za pomocą kodu HTML
- Określanie zdarzeń za pomocą JavaScriptu
- Określanie zdarzeń za pomocą komponentu ich nasłuchiwania
- Procedura obsługi zdarzeń onload
- Procedury obsługi zdarzeń myszy
- Właściwość target zdarzenia
- Przepływ zdarzeń modelu DOM
- Zdarzenia onchange i onblur
- Procedura obsługi zdarzeń key
- Przeciąganie i upuszczanie elementów
- Wysłanie formularza HTML
- Animowanie elementów
- Projekty rozdziału
- Samodzielne utworzenie rozwiązania w zakresie analityki
- System oceny za pomocą gwiazdek
- Śledzenie położenia myszy
- Gra - klikanie elementu na czas
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 12. Średniozaawansowany JavaScript
- Wyrażenia regularne
- Określanie wielu opcji dla słów
- Opcje znaków
- Grupy
- Praktyczne zastosowania wyrażeń regularnych
- Funkcja i obiekt arguments
- Hoisting w JavaScripcie
- Używanie trybu ścisłego
- Debugowanie
- Punkt przerwania
- Obsługa błędów
- Praca z ciasteczkami
- Lokalny magazyn danych
- JSON
- Przetwarzanie danych JSON
- Projekty rozdziału
- Wyodrębnianie adresów e-mail
- Weryfikacja formularza HTML
- Prosty quiz matematyczny
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 13. Współbieżność
- Wprowadzenie do współbieżności
- Wywołania zwrotne
- Obietnice
- Słowa kluczowe async i await
- Pętla zdarzeń
- Stos wywołań i kolejka wywołań zwrotnych
- Projekt rozdziału
- Sprawdzanie hasła
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 14. HTML5, płótno i JavaScript
- Wprowadzenie do języka HTML5 używanego razem z JavaScriptem
- Odczytywanie plików lokalnych
- Przekazywanie pliku
- Odczytywanie plików
- Pobieranie danych położenia za pomocą geolokalizacji
- Płótno HTML5
- Płótno dynamiczne
- Dodawanie linii i okręgów
- Dodawanie tekstu do płótna
- Dodawanie i przekazywanie obrazów na płótnie
- Dodawanie animacji na płótnie
- Rysowanie myszą na płótnie
- Zapisywanie obrazów dynamicznych
- Media na stronie
- Kwestie dostępności w HTML-u
- Projekty rozdziału
- Utworzenie efektu z filmu "Matrix"
- Zegar odliczający wstecz
- Internetowa aplikacja graficzna
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Rozdział 15. Kolejne kroki
- Biblioteki i frameworki
- Biblioteki
- Frameworki
- Poznajemy backend
- API
- AJAX
- Node.js
- Kolejne kroki
- Projekty rozdziału
- Praca z danymi w formacie JSON
- Projekt listy
- Sprawdzian umiejętności
- Podsumowanie
Dodatek . Rozwiązania ćwiczeń praktycznych i odpowiedzi do sprawdzianów
- Rozdział 1. Rozpoczęcie pracy z JavaScriptem
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekt rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 2. Podstawy JavaScriptu
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 3. Wiele wartości w JavaScripcie
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 4. Konstrukcje logiczne
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 5. Pętle
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekt rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 6. Funkcje
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 7. Klasy
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 8. Wbudowane metody JavaScriptu
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 9. Obiektowy model dokumentu
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekt rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 10. Operacje dynamiczne na elementach modelu DOM
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 11. Treść interaktywna i nasłuchiwanie zdarzeń
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 12. Średniozaawansowany JavaScript
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 13. Współbieżność
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekt rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 14. HTML5, płótno i JavaScript
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
- Rozdział 15. Kolejne kroki
- Ćwiczenia praktyczne
- Projekty rozdziału
- Sprawdzian umiejętności
Skorowidz
Kategoria: | Webmaster |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8322-200-4 |
Rozmiar pliku: | 6,6 MB |