JavaScript. Praktyczny kurs - ebook
JavaScript. Praktyczny kurs - ebook
Zostań specjalistą w tworzeniu interaktywnych stron internetowych!
- Jak zapewnić interaktywne zachowanie stron WWW?
- Jak korzystać ze zmiennych, operatorów, instrukcji oraz pętli?
- Jak stworzyć atrakcyjną, bezawaryjną witrynę?
JavaScript od ponad dziesięciu lat jest jednym z podstawowych języków programowania, służących do tworzenia interaktywnych stron WWW. Jego wyjątkowo elastyczna struktura, pozwalająca m.in. na dodawanie animowanych lub dynamicznie rozwijanych elementów do witryn pisanych przy użyciu HTML oraz XHTML, sprawiła, że stał się on wręcz niezbędny przy projektowaniu nowoczesnych stron internetowych. Nie bez znaczenia pozostaje także i to, że JavaScript jest podstawą technologii AJAX, bez której nie sposób obejść się, jeśli strona WWW ma reagować na działania użytkownika tak, jak aplikacja komputerowa.
Książka "JavaScript. Praktyczny kurs" ma za zadanie przedstawić Ci możliwości kryjące się w języku JavaScript i pokazać, jak od razu można wykorzystać je w praktyce. Nie wymaga ona od Ciebie innych umiejętności, poza znajomością podstaw języka (X)HTML -- wręcz przeciwnie, to dzięki niej zdobędziesz wiedzę w zakresie projektowania interesujących stron WWW. Dowiesz się, jak umieszczać skrypty w kodzie HTML, poznasz standardy i instrukcje JavaScriptu, a także zasady współpracy z różnymi przeglądarkami. Nauczysz się tworzyć pętle, funkcje, tablice i obiekty, zapewniać obsługę błędów i zdarzeń. Jeśli zależy Ci na szybkiej i efektywnej nauce, to idealna książka dla Ciebie!
- Skrypty w kodzie HTML i XHTML
- Instrukcje, zmienne i typy danych
- Operacje i operatory
- Instrukcje warunkowe
- Pętle
- Funkcje i zasięg zmiennych
- Obiekty i tablice
- Obsługa błędów i wyjątki
- Współpraca z przeglądarkami
- Zdarzenia
- Elementy witryny
- Style CSS
- Operacje na ciągach znaków
- Wprowadzanie danych przez użytkownika
- Wyrażenia regularne
- Cookies
- Obsługa daty i czasu
- Korzystanie z timerów
JavaScript -- Twoja droga do projektowania oryginalnych witryn internetowych!
Spis treści
Wstęp (7)
Rozdział 1. Pierwsze kroki (9)
- Lekcja 1. Pierwszy skrypt (9)
- Pierwszy skrypt (9)
- HTML czy XHTML? (11)
- Umieszczanie skryptów w kodzie HTML i XHTML (11)
- Standardy JavaScript (17)
- JavaScript i Java (17)
Rozdział 2. Instrukcje języka (19)
- Lekcja 2. Instrukcje, zmienne i typy danych (19)
- Struktura kodów HTML i XHTML w tym rozdziale (19)
- Czym są instrukcje? (21)
- Co to jest zmienna? (22)
- Typy danych w JavaScripcie (23)
- Znaczniki HTML (27)
- Komentarze (28)
- Uwagi dotyczące struktury leksykalnej (30)
- Instrukcja document.write (32)
- Lekcja 3. Operacje i operatory (33)
- Wykonywanie operacji (33)
- O wyświetlaniu danych raz jeszcze (35)
- Operatory arytmetyczne (36)
- Operatory inkrementacji i dekrementacji (38)
- Operatory porównywania (relacyjne) (41)
- Operatory logiczne (41)
- Operatory bitowe (43)
- Operatory przypisania (46)
- Operator warunkowy (48)
- Operator typeof (48)
- Pozostałe operatory (49)
- Priorytety operatorów (49)
- Operacje na ciągach znaków (50)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (51)
- Lekcja 4. Instrukcje warunkowe (51)
- Instrukcja if (51)
- Instrukcja if...else (54)
- Instrukcja if...else if (55)
- Zagnieżdżanie instrukcji warunkowych (56)
- Złożone wyrażenia warunkowe (58)
- Instrukcja wyboru switch (60)
- Operator warunkowy (62)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (63)
- Lekcja 5. Pętle (64)
- Pętla for (64)
- Pętla while (66)
- Pętla do...while (67)
- Pętla for...in (69)
- Jak nazywać zmienne iteracyjne? (69)
- Zagnieżdżanie pętli (70)
- Przerywanie pętli (72)
- Kontynuowanie pętli (74)
- Warianty pętli for (75)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (77)
- Lekcja 6. Funkcje i zasięg zmiennych (77)
- Jak tworzymy funkcje? (78)
- Argumenty funkcji (79)
- Zwracanie wartości przez funkcję (81)
- Zasięg zmiennych (82)
- Jak przekazywane są argumenty? (85)
- Pomijanie argumentów (86)
- Funkcje wewnętrzne (89)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (90)
Rozdział 3. Obiekty, tablice i wyjątki (91)
- Lekcja 7. Standardowe obiekty i funkcje (91)
- Funkcje globalne (91)
- Właściwości globalne (100)
- Nieco matematyki (obiekt Math) (100)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (106)
- Lekcja 8. Tworzenie obiektów (106)
- Czym jest obiekt? (107)
- Tworzenie prostych obiektów (JSON) (107)
- Bezpośrednie przypisywanie właściwości (111)
- Odczyt i zapis danych za pomocą pętli (114)
- Funkcje jako właściwości obiektów (116)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (120)
- Lekcja 9. Funkcje, konstruktory i prototypy (121)
- Czy funkcje to obiekty? (121)
- Właściwości funkcji (125)
- Obiekt globalny (127)
- Konstruktory (129)
- Prototypy (132)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (138)
- Lekcja 10. Tablice (138)
- Jak tworzymy tablice? (139)
- Jak zapisywać i odczytywać dane? (141)
- Indeksy i właściwości tablic (144)
- Użycie pętli (145)
- Operacje na tablicach (149)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (156)
- Lekcja 11. Obsługa błędów i wyjątki (157)
- Zgłaszanie wyjątków (157)
- Przechwytywanie wyjątków (159)
- Obsługa błędów w praktyce (161)
- Blok finally (165)
- Zagnieżdżanie bloków try...catch (169)
- Propagacja wyjątków (169)
- Predefiniowane obiekty wyjątków (169)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (170)
Rozdział 4. Współpraca z przeglądarką (171)
- Lekcja 12. DOM - współpraca z przeglądarką (171)
- Obiekty główne przeglądarki (172)
- Obiekt window (172)
- Obiekt document (181)
- Obiekt history (184)
- Obiekt location (185)
- Obiekt navigator (187)
- Lekcja 13. DOM - dostęp do elementów witryny (190)
- Struktura dokumentu (191)
- Dostęp do elementów strony WWW (193)
- Bezpośrednia manipulacja węzłami dokumentu (196)
- Tworzenie elementów strony przez skrypt (198)
- Usuwanie elementów strony (199)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (204)
- Lekcja 14. Zdarzenia (204)
- Obsługa zdarzeń (204)
- Ładowanie strony (207)
- Reagowanie na kliknięcia (211)
- Reagowanie na ruchy myszy (213)
- Dynamiczne przypisywanie procedur obsługi (215)
- Zdarzenia i dynamiczne elementy dokumentu (218)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (219)
- Lekcja 15. Elementy witryny (220)
- Elementy typu <input> (220)
- Przyciski (222)
- Pola wyboru typu checkbox (224)
- Pola wyboru typu radio (227)
- Zwykłe pola tekstowe (229)
- Rozszerzone pola tekstowe (232)
- Pola tekstowe typu password (233)
- Listy wyboru (235)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (239)
- Lekcja 16. Style CSS (240)
- Dostęp do atrybutów (240)
- Obiekt style (244)
- Właściwość className (249)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (251)
Rozdział 5. Przetwarzanie danych (253)
- Lekcja 17. Operacje na ciągach znaków (253)
- Jak sprawdzić długość tekstu? (253)
- Metody formatujące ciągi znaków (256)
- Przetwarzanie ciągów (259)
- Użycie metod operujących na ciągach (265)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (268)
- Lekcja 18. Wprowadzanie danych przez użytkownika (269)
- Formularze (269)
- Sprawdzanie poprawności danych (273)
- Wprowadzanie danych (278)
- Przetwarzanie stylów (281)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (285)
- Lekcja 19. Wyrażenia regularne (286)
- Obiekt RegExp (286)
- Jak korzystać z wyrażeń? (286)
- Budowanie wyrażeń (290)
- Metody używające wyrażeń regularnych (299)
- Wyrażenia regularne i typ łańcuchowy (305)
- Wrażenia regularne w praktyce (307)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (310)
- Lekcja 20. Cookies (311)
- Jak działają cookies? (312)
- Z czego składa się cookie? (312)
- Podglądanie cookies w przeglądarkach (315)
- Cookies i JavaScript (315)
- Zliczanie liczby odwiedzin (323)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (325)
Rozdział 6. Data i czas (327)
- Lekcja 21. Obsługa daty i czasu (327)
- Obiekt Date (327)
- Pobieranie daty i czasu (331)
- Korzystanie z informacji o dacie i czasie (334)
- Formatowanie daty (metoda parse) (337)
- Data i czas w praktyce (338)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (341)
- Lekcja 22. Korzystanie z timerów (342)
- Timery w JavaScripcie (342)
- Wywołania cykliczne (interwały) (346)
- Symulacja działania metody setInterval (349)
- Zegary (350)
- Animacje (352)
- Ćwiczenia do samodzielnego wykonania (357)
Skorowidz (359)
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-5428-4 |
Rozmiar pliku: | 9,1 MB |