Jednominutowy Menedżer. Równowaga życia i pracy - ebook
Jednominutowy Menedżer. Równowaga życia i pracy - ebook
Jednominutowy Menedżer odniósł tak wielki sukces w życiu zawodowym, że zapomniał o czymś niezwykle ważnym – o zdrowiu. Wciąż rozchwytywany, jadł w biegu i nie miał czasu na ćwiczenia fizyczne. Bardzo szybko przybrał na wadze, a jego oddech stał się krótki i urywany. Wkrótce odkrył, że sukces w biznesie drogo go kosztuje. W jego życiu brak było równowagi między karierą a zdrowiem.
Ta łatwa w odbiorze książka zawiera cenne wskazówki na temat radzenia sobie ze stresem i dbania o dobrą kondycję fizyczną. Autorzy napisali ją z myślą o wiecznie zabieganych ludziach biznesu, których harmonogramy są zawsze przepełnione „ważnymi i niecierpiącymi zwłoki zadaniami”. Opisane są w niej cztery ważne zasady, dzięki którym każdy może szybko wrócić do formy i ponownie spojrzeć na życie z odpowiedniej perspektywy.
Prowadząc zdrowszy tryb życia zwiększysz swoją produktywność, obniżysz poziom stresu i osiągniesz większą satysfakcję we wszystkim, co robisz.
***
Kenneth Blanchard, współautor książek Jednominutowy Menedżer, Raving Fans i Gung Ho! Jest również pomysłodawcą i autorem Biblioteki Jednominutowego Menedżera. Dr Blanchard uzyskał licencjat w dziedzinie rządzenia i filozofii na Uniwersytecie Cornell oraz tytuł magistra socjologii i doradztwa na Uniwersytecie Colgate. Tytuł doktora administracji i zarządzania obronił na uniwersytecie Cornell. Jest autorem wielu opracowań z dziedziny przywództwa, motywacji oraz zarządzania zmianami, w tym również często wykorzystywanej i cenionej pracy Management of Organizational Behavior: Utilizing Human Resources, którą napisał wspólnie z Paulem Hersey’em.
Majorie Blanchard jest współzałożycielką firmy Blanchard Training and Development, Inc, współautorką książki Working Well (napisanej wspólnie z Markiem Tagerem), a także szeroko znaną konsultantką, wykładowcą i trenerką. Przez ponad dziesięć lat współpracowała z organizacją YPO (Young Presidents Organizations), zrzeszającą młodych prezesów z całego świata. W roku 1983 czasopisma „New Woman” i „American Express” przyznały jej tytuł Mówcy Roku. Dr Blanchard jest specjalistką w dziedzinach komunikacji, przywództwa, promocji zdrowia, planowania życia i budowania zespołów.
D.W. Edington jest profesorem kinezjologii i kierownikiem Centrum Badań nad Zarządzaniem na uniwersytecie w Michigan. jest autorem i współautorem wielu artykułów i książek, w tym The Biology of Physical Activity oraz Frontiers of Exercise Biology. Jego prace związane z szacowaniem poziomu zdrowia wyznaczyły standard dla korporacji wdrażających programy ochrony zdrowia dla swoich pracowników.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Spis treści
Dedykacja
Symbol
Wprowadzenie
Przedmowa
Zbyt wiele możliwości
Nietypowy telefon
Strach
Stres i wydajność
Zależność między stresem i zmęczeniem
Czynniki wpływające na poziom stresu
Efekt domino
Samopoczucie – pierwszy krok do odzyskania równowagi
Początek
Wizyta na uniwersytecie
Charakterystyka zdrowego człowieka
Odpowiedzialność za zdrowie
Zdrowy tryb życia
Identyfikowanie zagrożeń
Informacje zwrotne
Kolejny krok
Promocja zdrowia w przedsiębiorstwie
Logika
Fakty
Zyski dla organizacji
Zmiany w organizacji
Łatwiej powiedzieć niż zrobić
Wsparcie
Opracowywanie planu
Zmiana stylu życia
Osobisty trener
Pomoc bliskich
Nowy styl życia
Wierność zobowiązaniom
Pomagając innym
Samodyscyplina
Program dla pracowników
Podziękowania
O autorach
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-733-7 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
We współczesnym świecie pewne są tylko dwie rzeczy: śmierć i podatki. Coraz większa liczba ludzi nie radzi sobie z natłokiem obowiązków i ciągłym stresem towarzyszącym niemal każdej pracy. Dlatego w kolejnej odsłonie naszej opowieści postanowiliśmy wyciągnąć do nich pomocną dłoń.
Tym razem Jednominutowy Menedżer spotka się z kimś znacznie różniącym się od osób występujących w poprzednich częściach cyklu. Kontaktuje się z nim profesor, który chce przekazać mu pewną wiedzę. Jednominutowy Menedżer dowiaduje się, że kluczem do zachowania równowagi w życiu jest umiejętne radzenie sobie ze stresem i regularne uprawianie sportu. Dzięki zdobytej wiedzy będzie mógł poprawić wydajność i jakość życia swoich podwładnych. Profesor uczy go, że zdrowi pracownicy są nie tylko szczęśliwsi, ale także bardziej efektywni.
Książka ta jest w dużej mierze moją autobiografią. Po ogromnym sukcesie Jednominutowego Menedżera (napisanego wraz ze Spencerem Johnsonem) zostałem wręcz zalany propozycjami współpracy. Siedząc całymi dniami za biurkiem utyłem do ponad 100 kilogramów, co przy moim skromnym wzroście nie rokowało najlepiej na przyszłość. Po przebiegnięciu kilkunastu metrów dostawałem zadyszki. Musiałem zadbać o swoje zdrowie i musiałem zrobić to szybko. Wkrótce przekonałem się, że łatwiej powiedzieć, niż zrobić.
Poprosiłem o pomoc dwie osoby. Pierwszą z nich był mój przyjaciel D.W. Edington, posiadający doktorat w dziedzinie wychowania fizycznego i specjalizację w biochemii. David od ponad dziesięciu lat zarządza katedrą wychowania fizycznego w Centrum Badań nad Zdrowiem i Higieną Pracy (Health Management Research Center) na Uniwersytecie Michigan w Ann Arbor. Drugą ze wspomnianych osób była moja żona – Marjorie Blanchard, która doktoryzowała się w zakresie komunikacji. Marjorie jest uznanym ekspertem w dziedzinie promocji zdrowia, rozwoju osobistego, zarządzania stresem i przywództwa. Od ponad dwudziestu lat współpracuje jako konsultant z wieloma firmami, w tym z przedsiębiorstwami z listy Fortune 500.
Dee i Margie byli zgodni, że regularne ćwiczenia fizyczne pomagają zmniejszyć stres i przywrócić równowagę w życiu. Zainspirowali mnie na tyle, że postanowiłem poświęcić temu zagadnieniu kolejny tom cyklu o Jednominutowym Menedżerze. Mamy nadzieję, że po lekturze tej książki ty również zmienisz swoje życie na lepsze i podzielisz się zdobytą wiedzą z innymi ludźmi.
Ken BlanchardPrzedmowa
Kiedy Kenneth Blanchard powiedział mi, że swoją kolejną książkę zamierza poświęcić tematyce zdrowia, bardzo się ucieszyłem. Ken zasłynął z umiejętności przedstawiania złożonych zagadnień z zakresu zarządzania w niezwykle prosty i przystępny sposób. Byłem przekonany, że gdyby wraz ze swoimi współautorami powtórzył ten sukces w całkowicie nowej dziedzinie nauki, ich książka byłaby niezwykle cenna dla wielu osób.
Zastanawiałem się również, czy pisząc książkę, Ken sam da radę wrócić do formy. Byłby to dowód, że nawet najbardziej napięty harmonogram obowiązków zawodowych nie jest przeszkodą dla odpowiednio zdeterminowanego człowieka.
Nie zawiodłem się ani na książce, ani na jej autorze.
Jako lekarz specjalizujący się w chorobach układu krążenia mogę powiedzieć jedno: warto zastosować się do wskazówek zawartych w niniejszej publikacji. Bez względu na to, w jakiej jesteś formie, powinieneś wcielić w czyn rady Kena, Davida i Margie. W ten sposób twoje życie stanie się pełniejsze, a ty osiągniesz wyżyny swoich możliwości.
Dr Irving I. Dardik,
założyciel i przewodniczący Rady ds. Medycyny Sportowej Amerykańskiego Komitetu OlimpijskiegoZbyt wiele możliwości
Pewnego dnia Jednominutowy Menedżer spoglądał przez okno swojego biura na biegnącą przed budynkiem ulicę. Zwrócił uwagę na pocztową ciężarówkę oraz dwóch mężczyzn układających w niej paczki i worki z listami. „To byłaby wymarzona praca dla mnie – pomyślał. – Rano musiałbym tylko odebrać przesyłki i dostarczyć je we wskazane miejsce. Pod koniec dnia wracałbym na pocztę z kolejną dostawą, a potem mógłbym się udać do domu. Żadnego stresu ani dodatkowych obowiązków”.
Oczywiście zdawał sobie sprawę, że pracownicy poczty nie mają aż tak łatwego życia, niemniej na ich widok zatęsknił za prostszą egzystencją. Ostatnio czuł się przytłoczony nawałem obowiązków. Odniósł wielki sukces, przekształcając chylącą się ku upadkowi firmę w dobrze prosperujące przedsiębiorstwo. Jego dokonania nie pozostały bez echa i teraz zarządzał znacznie większą organizacją. Od samego początku dawał z siebie wszystko, by usprawnić jej działanie. A było co poprawiać.
Poprzedni menedżer uwielbiał obwiniać wszystkich o wszystko. Krzyczał na swoich podwładnych, oskarżając ich o niewypełnianie poleceń, których wcale nie wydał. W rezultacie morale w przedsiębiorstwie było bardzo niskie. Jednominutowy Menedżer zdawał sobie sprawę, że zanim przystąpi się do jakiejkolwiek oceny efektywności pracowników, trzeba wyznaczyć im jasne cele. Postanowił więc diametralnie zmienić reguły panujące w jego nowej firmie.
Zarządzanie organizacją znajdującą się w tak fatalnej kondycji było niezwykle pracochłonne, a nie było przecież jedynym zajęciem Jednominutowego Menedżera. Jego popularność powodowała, że coraz więcej osób zwracało się do niego z prośbami o pomoc i konsultację. Codziennie żałował, że doba ma tylko dwadzieścia cztery godziny.
Mimo że wszystkie otwierające się przed nim możliwości były niezwykle ekscytujące, to jednak ostatnio wciąż czuł się zmęczony. Miał coraz mniej energii i często irytował się z byle powodu. Widząc, co się dzieje, jego żona ostrzegła go:
Jeśli nie będziesz ostrożny,
sukces może cię wykończyć!