Jesteś kimś więcej, niż myślisz dla nastolatków - ebook
Jesteś kimś więcej, niż myślisz dla nastolatków - ebook
• Zaakceptuj to, kim jesteś
• Zbuduj poczucie własnej wartości
• Odkryj swoje pasje i przekonania
• Przestań porównywać się z innymi
• Osiągnij to, czego pragniesz
• Zostaw niepewność za sobą
Każdy człowiek, bez wyjątku, przychodzi na ten świat, mając wartość i znaczenie. Absolutnie każdy. Również ty.
Zdrowa samoocena oznacza, że masz silne poczucie własnej wartości. Rozumiesz i akceptujesz swoje słabości, a także doceniasz swoje mocne strony i cieszysz się nimi. Mając zdrową samoocenę, uznajesz wrodzoną wartość każdego człowieka – w tym również siebie.
Wielu z nas nadmiernie koncentruje się na swoich niedoskonałościach. To błąd! Ważne jest zrozumienie, że wszyscy jesteśmy wartościowi. Każdy z nas ma wspaniałe, wyjątkowe cechy – po prostu ich nie dostrzegamy i nie cenimy, ponieważ skupiamy się na tym, czego w sobie nie lubimy. Wyolbrzymiamy swoje wady i niedoskonałości, a bagatelizujemy zalety i osiągnięcia. To rzutuje na nasze ogólne nastawienie – wobec relacji z ludźmi, własnych dokonań, własnych działań – niczym chmura, która nieustannie rzuca na nas swój cień.
Jak zmienić takie nastawienie – jak przegonić chmury samokrytyki i odkryć własną wartość? Jest to szczególnie istotne w okresie dorastania, kiedy samoocena spada. Nastolatki często zmagają się z niepokojem, niewiarą w siebie, samokrytyką, stresem, nadmiernym zamartwianiem i innymi przytłaczającymi emocjami. Do tego dochodzą presja ze strony rówieśników, obawa przed oceną innych czy trudności w szkole. Wszystko to składa się na trudną do zniesienia mieszankę emocji i znacząco obniża samoocenę, wpływając na każdą sferę życia.
Niniejszy poradnik, napisany lekkim i bezpośrednim językiem, jest naszpikowany ćwiczeniami, przykładami i wskazówkami. Pomoże ci odkryć twoją wrodzoną wartość, wzmocnić poczucie własnej wartości i uwierzyć w siebie. W rezultacie będziesz podejmować racjonalne decyzje, zbudujesz zdrową samoocenę, nauczysz się akceptować swoje słabości oraz doceniać mocne strony. Zrozumiesz, że jesteś wyjątkową i wartościową osobą dokładnie taki, jaki jesteś.
Spis treści
Do rodziców i wspierających specjalistów
Do nastolatków
Rozdział 1 Co oznacza zdrowa samoocena
Rozdział 2 Twoja historia
Rozdział 3 Twoje pozytywne cechy
Rozdział 4 Komunikaty chemiczne mózgu
Rozdział 5 Komunikaty rodzinne
Rozdział 6 Komunikaty społeczne
Rozdział 7 Komunikaty kierowane do siebie
Rozdział 8 Prawda o wartości każdego człowieka
Rozdział 9 Doskonałość różnorodności
Rozdział 10 O ciele
Rozdział 11 O błędach
Rozdział 12 O porównywaniu
Rozdział 13 O osądzaniu
Rozdział 14 Twoje prawdziwe Ja
Rozdział 15 Kim jesteś dla swojej rodziny
Rozdział 16 Kim jesteś dla swoich przyjaciół
Rozdział 17 Kim jesteś dla społeczeństwa
Rozdział 18 To normalne, że się nie wie
Rozdział 19 Odkrywanie, co się lubi i czego się nie lubi
Rozdział 20 Odkrywanie własnych marzeń
Rozdział 21 Odkrywanie własnych przekonań
Rozdział 22 Odkrywanie własnych pasji
Rozdział 23 Presja rówieśnicza
Rozdział 24 Ty w świecie
Rozdział 25 Dlaczego tu jesteś
Rozdział 26 Moc nastawienia
Rozdział 27 Moc radzenia sobie z uczuciami
Rozdział 28 Moc tolerowania dyskomfortu
Rozdział 29 Moc odpowiedzialności
Rozdział 30 Moc intuicji
Rozdział 31 Moc wdzięczności
Rozdział 32 Moc współczucia
Rozdział 33 Moc możliwości
Rozdział 34 Moc twoich myśli
Rozdział 35 Moc przekonania
Rozdział 36 Moc pozytywnych decyzji
Rozdział 37 Moc stawiania czoła wyzwaniom
Rozdział 38 Moc realistycznych celów
Rozdział 39 Moc wsparcia
Rozdział 40 Moc siły wyższej
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7489-925-3 |
Rozmiar pliku: | 3,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Co oznacza zdrowa samoocena
------------------------------------------------------------------------
Zapamiętaj
Zdrowa samoocena oznacza, że masz silne poczucie własnej wartości, że rozumiesz i akceptujesz swoje słabości, a także doceniasz swoje mocne strony i cieszysz się nimi. Mając zdrową samoocenę, uznajesz przyrodzoną wartość każdego człowieka – w tym też siebie.
------------------------------------------------------------------------
Kiedy Kasia była młodsza, myślała, że wszyscy są od niej lepsi – atrakcyjniejsi, bardziej lubiani, bardziej utalentowani i mądrzejsi. Miała wrażenie, że nigdy nie dorówna innym, że po prostu jest niewystarczająco dobra.
Któregoś dnia zobaczyła, jak jej sąsiad Tomek ćwiczy karate. Kasia zawsze go podziwiała. Tomek potrafił z każdym porozmawiać bez spinania się. Dziewczyna widziała, z jakim spokojem i koncentracją wykonuje poszczególne ruchy; wydawał się bardzo silny zarówno pod względem fizycznym, jak i psychicznym.
„Jesteś taki bystry, wyluzowany i pewny siebie” – powiedziała do niego. „Zawsze chciałam być taka jak ty. Tymczasem ciągle się denerwuję, popełniam błędy i mówię głupoty”.
Tomek objął ją ramieniem i się uśmiechnął. „Każdy czasami się denerwuje, popełnia błędy i mówi głupoty. Każdy się czegoś boi, każdy ma wady i w każdym jest jakaś niepewność – po prostu z zewnątrz tego nie widać. Czy wiesz, że w podstawówce byłem tak nieśmiały, że płakałem każdego ranka przed wyjściem na autobus? I że zacząłem ćwiczyć karate po to, by poradzić sobie z niepokojem?” – powiedział.
„A ja myślałam, że zawsze byłeś taki opanowany!” – odparła Kasia.
„Jestem człowiekiem, tak jak i ty” – odrzekł Tomek. „A ty się po prostu zanadto skupiasz na swoich niedoskonałościach oraz na cudzych mocnych stronach i opierasz na tym poczucie własnej wartości. Tymczasem wszyscy przychodzimy na ten świat tacy sami. Kiedy zdasz sobie sprawę z tego, że wszyscy jesteśmy równi, poczujesz się lepiej z samą sobą. Akceptuj siebie i innych, każdy z nas bowiem, bez względu na wszystko, jest wartościowy”.
Ćwiczenie podstawowe
Osoby ze zdrową samooceną są tak przekonane o wartości wszystkich ludzi, że potrafią się przyznać do własnych wad bez poczucia wstydu i cieszyć swoimi mocnymi stronami bez umniejszania kogokolwiek.
Przeczytaj poniższe dialogi i w każdym zaznacz odpowiedź, która twoim zdaniem odzwierciedla najzdrowszą samoocenę.
Gratuluję wygrania sztafety pływackiej!
☐ Dzięki, bardzo się cieszę z tej wygranej. A ty przecież wygrałaś zawody w nurkowaniu. Świetnie!
☐ Nie wiem, dlaczego wygrałem. Nie jestem w dobrej formie.
☐ Dzięki! Pozostali zawodnicy wyglądali przy mnie jak kijanki!
Słyszałam, że Patryk z tobą zerwał. Jak się czujesz?
☐ Nie mogłoby być lepiej. I tak planowałam go rzucić. Ściągał mnie do swojego poziomu.
☐ Wiedziałam, że tak będzie. Nikt nie jest w stanie ze mną wytrzymać, gdy już mnie lepiej pozna.
☐ Przez jakiś czas było mi bardzo przykro, ale teraz już mi lepiej.
Przepraszam, wydaje mi się, że siedzi pan na moim miejscu. Czy mógłby pan sprawdzić swój bilet?
☐ Najmocniej przepraszam! Zawsze wszystko mieszam!
☐ Przepraszam, ale byłem tu pierwszy. Proszę sobie znaleźć jakieś wolne miejsce.
☐ Ma pani rację, przepraszam. Moje miejsce jest rząd dalej.
Hej, to mój sweter. Nie pytałaś, czy możesz go pożyczyć!
☐ Przepraszam. Nie było cię w domu, ale i tak powinnam była zapytać.
☐ Nie czepiaj się. I tak mnie jest w nim bardziej do twarzy.
☐ Nie wiem, co ja sobie myślałam. Nawet nie wyglądam w nim ładnie. W ramach zadośćuczynienia dam ci jeden z moich swetrów.
Ćwiczenie dodatkowe
Wskaż znajomą osobę, która wydaje ci się „doskonała”.
------------------------------------------------------------------------
Wymień jakieś niedoskonałości tej osoby lub trudności, z jakimi ona się zmaga.
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Opisz siebie z perspektywy niezdrowej samooceny, to znaczy ignorując swoje mocne strony, podkreślając niedoskonałości i myśląc, że inni są lepsi od ciebie.
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Opisz siebie z perspektywy zdrowej samooceny, to znaczy uznając swoje mocne strony, akceptując niedoskonałości i pamiętając, że wszyscy ludzie mają taką samą wartość.
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Dzisiejsza afirmacja
Bez względu na to, jakie mamy mocne i słabe strony, wszyscy jesteśmy wartościowi – również ja.2
Twoja historia
------------------------------------------------------------------------
Zapamiętaj
Każdy ma swoją historię i historia każdego z nas jest ważna. Nie ma znaczenia, kim są twoi przyjaciele, do jakiej szkoły chodzisz, jakie masz oceny ani czy twoje życie wygląda tak, jak chcesz. Twoja historia jest twoja i tylko twoja.
------------------------------------------------------------------------
Każdy z nas jest tym, kim jest, w wyniku tego, co się mu przydarzyło. Każde wydarzenie, każda spotkana przez nas osoba, każde nasze doświadczenie przyczyniły się do tego, kim jesteśmy w tej chwili.
Wszystkie ludzkie historie są wyjątkowe. Nawet jeśli mieszkamy w tym samym mieście, chodzimy do tej samej szkoły czy żyjemy w tej samej rodzinie, to każdy z nas zmierzał własną – niepowtarzalną – ścieżką do tej chwili, w której czyta niniejszą książkę.
Znajomość własnej historii stanowi punkt wyjścia do poznania samego siebie. Twoja historia jest twoja. Jej badanie pomaga zrozumieć, jak to się stało, że jesteś taką osobą, jaką jesteś. Opowiadanie własnej historii pozwala ci ją uhonorować, a także uhonorować i uszanować siebie. Zasługujesz na to, nawet jeśli w tej chwili w to nie wierzysz.
Twoja wyjątkowa historia zawiera w sobie informacje o tym, co ci się przydarzyło. Niesie też ze sobą uczucia – zarówno pozytywne, jak i negatywne. Opowiadanie własnej historii jest sposobem eksplorowania, uznania i uszanowania swojego życia. Dzięki temu możesz zacząć spokojnie zagłębiać się w siebie i zrozumieć, kim jesteś.
Ćwiczenie podstawowe
Sporządź na kartce listę istotnych wspomnień ze swojego życia, uwzględniając między innymi rozpoczęcie i zmianę szkoły, poznanie i stratę przyjaciół, narodziny rodzeństwa, osiągnięcia i porażki, małżeństwa i rozwody w twojej rodzinie, podróże oraz szczęśliwe i trudne chwile.
Na lewym końcu poniższej linii wpisz zero, na prawym – liczbę odpowiadającą twojemu wiekowi. Następnie nanieś wspomnienia z listy na tę linię czasu, umieszczając wszystkie zdarzenia w odpowiednich miejscach. Obok każdego zdarzenia zapisz swój wiek w momencie, gdy ono miało miejsce. Pozytywne wydarzenia zapisuj powyżej linii czasu, a negatywne – poniżej. Jeśli zabraknie ci miejsca, narysuj linię czasu na osobnej kartce.
Kiedy skończysz, przyjrzyj się swojej linii czasu. Odnotuj poniżej wszystkie obserwacje i uczucia z tym związane.
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Ćwiczenie dodatkowe
Teraz nadaj swojej historii formę opowieści. Zapisz ją na kartce lub w komputerze, by nie zabrakło ci miejsca. To nie jest zadanie domowe, nie obowiązują tu żadne reguły kompozycji, ortografii ani gramatyki. Niech twoja opowieść płynie w dowolną stronę. Możesz ją rozpocząć od: „Dawno temu...”, „Urodziłam/Urodziłem się...” czy „Moje najwcześniejsze wspomnienie to...”.
Możesz po prostu podzielić się szczegółami związanymi ze zdarzeniami z linii czasu albo podać więcej informacji na temat swoich narodzin, członków rodziny, miejsc, w których zdarzyło ci się mieszkać, szkół, nauczycieli i innych ważnych osób, które miały na ciebie wpływ, przyjaciół, wakacyjnych przygód oraz wszystkiego tego, co stanowi część twojej historii. To od ciebie zależy, jak długa będzie twoja opowieść.
Kiedy skończysz, przeczytaj swoją opowieść komuś, komu ufasz. Poniżej napisz, jak to było opisywać swoją osobistą historię i dzielić się nią.
------------------------------------------------------------------------
------------------------------------------------------------------------
Dzisiejsza afirmacja
Moja osobista historia jest wyjątkowa i ważna – tak jak ja.
------------------------------------------------------------------------
Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
------------------------------------------------------------------------