Język C++. Kompendium wiedzy. Wydanie 4 - ebook
Język C++. Kompendium wiedzy. Wydanie 4 - ebook
Twój przewodnik po C++!
C++ dzielnie broni swojej pozycji na rynku języków programowania. Pomimo silnego naporu języka Java oraz platformy .NET wciąż jest niezastąpiony w wielu dziedzinach. Jeżeli tylko wymagana jest najwyższa wydajność, dostęp do sprzętu oraz przewidywalny czas wykonania, programiści najczęściej wybierają właśnie język C++. Ostatnia wersja standardu - oznaczona numerem 11 - pozwala na jeszcze łatwiejsze pisanie kodu oraz tworzenie szybszych i wydajniejszych programów.
Najnowsze wydanie tej cenionej książki zostało poprawione i uzupełnione o nowości z tej właśnie wersji standardu języka C++. Dowiesz się, jak korzystać ze wskaźników, liczb losowych oraz udoskonalonych kontenerów. Ponadto poznasz najlepsze zastosowanie wyrażeń lambda czy szablonów. Oprócz omówienia nowości znajdziesz tu również szczegółowy przegląd klasycznych elementów języka C++. Pętle, zmienne, tablice, instrukcje warunkowe - to tylko niektóre z omawianych zagadnień. Książka stanowi doskonały podręcznik dla początkujących programistów i świetne rozwinięcie dla programujących w języku C++ na co dzień. Przekonaj się, jak łatwo i przyjemnie możesz opanować ten popularny język oprogramowania.
Dzięki tej książce:
- poznasz nowości wprowadzone w C++ 11
- zaznajomisz się z elementami biblioteki standardowej
- opanujesz podstawowy model pamięci języka C++
- zrozumiesz model pamięci języka C++
Poznaj nowości C++ 11!
- podstawowe narzędzia, np. typy, obiekty, zakresy, pamięć, wykonywanie obliczeń i wiele więcej
- modularność oparta na przestrzeniach nazw, plikach źródłowych oraz obsłudze wyjątków
- abstrakcja w C++, tj. wykorzystanie klas, hierarchii klas oraz szablonów w programowaniu tradycyjnym, obiektowym oraz ogólnym
- biblioteka standardowa: kontenery, algorytmy, iteratory, narzędzia dodatkowe, łańcuchy, strumienia wejścia i wyjścia, lokacje, biblioteki liczbowe i wiele więcej
- szczegółowy opis podstawowego modelu pamięci języka C++
Czwarte wydanie książki pozwala na łatwe przejście na C++11 programistom, którzy do tej pory programowali przy użyciu C++98 lub w innych językach. Ponadto w książce znajduje się wiele cennych informacji nawet dla znawców standardu C++11.
Spis treści
Przedmowa 23
Przedmowa do wydania trzeciego 27
Przedmowa do wydania drugiego 29
Przedmowa do wydania pierwszego 31
CZĘŚĆ I. WPROWADZENIE 33
Rozdział 1. Uwagi do czytelnika 35
- 1.1. Struktura książki 35
- 1.1.1. Wprowadzenie 36
- 1.1.2. Podstawowe narzędzia 36
- 1.1.3. Techniki abstrakcji 37
- 1.1.4. Biblioteka standardowa 39
- 1.1.5. Przykłady i odwołania 40
- 1.2. Projekt języka C++ 41
- 1.2.1. Styl programowania 43
- 1.2.2. Kontrola typów 46
- 1.2.3. Zgodność z językiem C 47
- 1.2.4. Język, biblioteki i systemy 48
- 1.3. Nauka języka C++ 50
- 1.3.1. Programowanie w języku C++ 52
- 1.3.2. Rady dla programistów C++ 53
- 1.3.3. Rady dla programistów C 53
- 1.3.4. Rady dla programistów języka Java 54
- 1.4. Historia 55
- 1.4.1. Oś czasu 56
- 1.4.2. Pierwsze lata 57
- 1.4.3. Standard z 1998 r. 59
- 1.4.4. Standard z 2011 r. 62
- 1.4.5. Do czego jest używany język C++ 65
- 1.5. Rady 67
- 1.6. Literatura 68
Rozdział 2. Kurs języka C++. Podstawy 73
- 2.1. Wprowadzenie 73
- 2.2. Podstawy 74
- 2.2.1. Witaj, świecie! 75
- 2.2.2. Typy, zmienne i arytmetyka 76
- 2.2.3. Stałe 78
- 2.2.4. Testy i pętle 79
- 2.2.5. Wskaźniki, tablice i pętle 80
- 2.3. Typy zdefiniowane przez użytkownika 82
- 2.3.1. Struktury 83
- 2.3.2. Klasy 84
- 2.3.3. Wyliczenia 86
- 2.4. Modułowość 87
- 2.4.1. Osobna kompilacja 88
- 2.4.2. Przestrzenie nazw 89
- 2.4.3. Obsługa błędów 90
- 2.5. Posłowie 93
- 2.6. Rady 93
Rozdział 3. Kurs języka C++. Techniki abstrakcji 95
- 3.1. Wprowadzenie 95
- 3.2. Klasy 96
- 3.2.1. Typy konkretne 96
- 3.2.2. Typy abstrakcyjne 101
- 3.2.3. Funkcje wirtualne 103
- 3.2.4. Hierarchie klas 104
- 3.3. Kopiowanie i przenoszenie 108
- 3.3.1. Kopiowanie kontenerów 108
- 3.3.2. Przenoszenie kontenerów 110
- 3.3.3. Zarządzanie zasobami 112
- 3.3.4. Tłumienie operacji 113
- 3.4. Szablony 113
- 3.4.1. Typy parametryzowane 114
- 3.4.2. Szablony funkcji 115
- 3.4.3. Obiekty funkcyjne 116
- 3.4.4. Zmienne szablony 118
- 3.4.5. Aliasy 119
- 3.5. Rady 120
Rozdział 4. Kurs języka C++. Kontenery i algorytmy 121
- 4.1. Biblioteki 121
- 4.1.1. Przegląd biblioteki standardowej 122
- 4.1.2. Nagłówki i przestrzeń nazw biblioteki standardowej 123
- 4.2. Łańcuchy 124
- 4.3. Strumienie wejścia i wyjścia 126
- 4.3.1. Wyjście 126
- 4.3.2. Wejście 127
- 4.3.3. Wejście i wyjście typów zdefiniowanych przez użytkownika 128
- 4.4. Kontenery 129
- 4.4.1. vector 130
- 4.4.2. list 133
- 4.4.3. map 134
- 4.4.4. unordered_map 135
- 4.4.5. Przegląd kontenerów 135
- 4.5. Algorytmy 137
- 4.5.1. Używanie iteratorów 138
- 4.5.2. Typy iteratorów 140
- 4.5.3. Iteratory strumieni 140
- 4.5.4. Predykaty 142
- 4.3.3. Przegląd algorytmów 143
- 4.5.6. Algorytmy kontenerowe 143
- 4.6. Rady 144
Rozdział 5. Kurs języka C++. Współbieżność i narzędzia 145
- 5.1. Wprowadzenie 145
- 5.2. Zarządzanie zasobami 146
- 5.2.1. unique_ptr i shared_ptr 146
- 5.3. Współbieżność 148
- 5.3.1. Zadania i wątki 149
- 5.3.2. Przekazywanie argumentów 150
- 5.3.3. Zwracanie wyników 150
- 5.3.4. Wspólne używanie danych 151
- 5.3.5. Komunikacja między zadaniami 154
- 5.4. Drobne, ale przydatne narzędzia 157
- 5.4.1. Czas 157
- 5.4.2. Funkcje typowe 158
- 5.4.3. pair i tuple 160
- 5.5. Wyrażenia regularne 161
- 5.6. Matematyka 162
- 5.6.1. Funkcje i algorytmy matematyczne 162
- 5.6.2. Liczby zespolone 163
- 5.6.3. Liczby losowe 163
- 5.6.4. Arytmetyka wektorów 165
- 5.6.5. Limity liczbowe 165
- 5.7. Rady 166
CZĘŚĆ II. PODSTAWOWE NARZĘDZIA 167
Rozdział 6. Typy i deklaracje 169
- 6.1. Standard ISO języka C++ 169
- 6.1.1. Implementacje 171
- 6.1.2. Podstawowy źródłowy zestaw znaków 171
- 6.2. Typy 172
- 6.2.1. Typy podstawowe 172
- 6.2.2. Typ logiczny 173
- 6.2.3. Typy znakowe 174
- 6.2.4. Typy całkowitoliczbowe 179
- 6.2.5. Typy zmiennoprzecinkowe 181
- 6.2.6. Przedrostki i przyrostki 182
- 6.2.7. void 183
- 6.2.8. Rozmiary 183
- 6.2.9. Wyrównanie 185
- 6.3. Deklaracje 186
- 6.3.1. Struktura deklaracji 188
- 6.3.2. Deklarowanie po kilka nazw 189
- 6.3.3. Nazwy 189
- 6.3.4. Zakres dostępności 191
- 6.3.5. Inicjacja 194
- 6.3.6. Dedukowanie typu: auto i decltype() 197
- 6.4. Obiekty i wartości 200
- 6.4.1. Wartości lewo- i prawostronne 200
- 6.4.2. Cykl istnienia obiektów 201
- 6.5. Aliasy typów 202
- 6.6. Rady 203
Rozdział 7. Wskaźniki, tablice i referencje 205
- 7.1. Wprowadzenie 205
- 7.2. Wskaźniki 205
- 7.2.1. void* 206
- 7.2.2. nullptr 207
- 7.3. Tablice 208
- 7.3.1. Inicjatory tablic 209
- 7.3.2. Literały łańcuchowe 210
- 7.4. Wskaźniki do tablic 213
- 7.4.1. Przeglądanie tablic 214
- 7.4.2. Tablice wielowymiarowe 217
- 7.4.3. Przekazywanie tablic 217
- 7.5. Wskaźniki i const 220
- 7.6. Wskaźniki i własność 221
- 7.7. Referencje 222
- 7.7.1. Referencje lewostronne 224
- 7.7.2. Referencje prawostronne 227
- 7.7.3. Referencje do referencji 229
- 7.7.4. Wskaźniki i referencje 230
- 7.8. Rady 232
Rozdział 8. Struktury, unie i wyliczenia 233
- 8.1. Wprowadzenie 233
- 8.2. Struktury 234
- 8.2.1. Układ struktur 235
- 8.2.2. Nazwy struktur 236
- 8.2.3. Struktury a klasy 237
- 8.2.4. Struktury a tablice 239
- 8.2.5. Ekwiwalencja typów 241
- 8.2.6. Stare zwykłe dane 241
- 8.2.7. Pola 244
- 8.3. Unie 244
- 8.3.1. Unie a klasy 246
- 8.3.2. Anonimowe unie 247
- 8.4. Wyliczenia 249
- 8.4.1. Klasy wyliczeniowe 250
- 8.4.2. Zwykłe wyliczenia 253
- 8.4.3. Wyliczenia anonimowe 254
- 8.5. Rady 255
Rozdział 9. Instrukcje 257
- 9.1. Wprowadzenie 257
- 9.2. Zestawienie instrukcji 258
- 9.3. Deklaracje jako instrukcje 259
- 9.4. Instrukcje wyboru 260
- 9.4.1. Instrukcje if 260
- 9.4.2. Instrukcje switch 261
- 9.4.3. Deklaracje w warunkach 264
- 9.5. Instrukcje iteracyjne 264
- 9.5.1. Zakresowe instrukcje for 265
- 9.5.2. Instrukcje for 266
- 9.5.3. Instrukcje while 267
- 9.5.4. Instrukcje do 267
- 9.5.5. Kończenie pętli 268
- 9.6. Instrukcje goto 269
- 9.7. Komentarze i wcięcia 269
- 9.8. Rady 271
Rozdział 10. Wyrażenia 273
- 10.1. Wprowadzenie 273
- 10.2. Kalkulator 273
- 10.2.1. Parser 274
- 10.2.2. Wejście 278
- 10.2.3. Wejście niskopoziomowe 282
- 10.2.4. Obsługa błędów 283
- 10.2.5. Sterownik 284
- 10.2.6. Nagłówki 284
- 10.2.7. Argumenty wiersza poleceń 285
- 10.2.8. Uwaga na temat stylu 286
- 10.3. Zestawienie operatorów 287
- 10.3.1. Wyniki 291
- 10.3.2. Kolejność wykonywania działań 292
- 10.3.3. Priorytety operatorów 292
- 10.3.4. Obiekty tymczasowe 293
- 10.4. Wyrażenia stałe 295
- 10.4.1. Stałe symboliczne 297
- 10.4.2. const w wyrażeniach stałych 297
- 10.4.3. Typy literałowe 297
- 10.4.4. Argumenty referencyjne 298
- 10.4.5. Wyrażenia stałe adresowe 299
- 10.5. Niejawna konwersja typów 299
- 10.5.1. Promocje 300
- 10.5.2. Konwersje 300
- 10.5.3. Typowe konwersje arytmetyczne 303
- 10.6. Rady 304
Rozdział 11. Operacje wyboru 305
- 11.1. Różne operatory 305
- 11.1.1. Operatory logiczne 305
- 11.1.2. Bitowe operatory logiczne 306
- 11.1.3. Wyrażenia warunkowe 307
- 11.1.4. Inkrementacja i dekrementacja 307
- 11.2. Pamięć wolna 309
- 11.2.1. Zarządzanie pamięcią 311
- 11.2.2. Tablice 313
- 11.2.3. Sprawdzanie dostępności miejsca w pamięci 314
- 11.2.4. Przeciążanie operatora new 315
- 11.3. Listy 318
- 11.3.1. Model implementacji 318
- 11.3.2. Listy kwalifikowane 319
- 11.3.3. Listy niekwalifikowane 320
- 11.4. Wyrażenia lambda 322
- 11.4.1. Model implementacji 322
- 11.4.2. Alternatywy dla lambd 323
- 11.4.3. Lista zmiennych 325
- 11.4.4. Wywoływanie i zwracanie wartości 329
- 11.4.5. Typ lambdy 329
- 11.5. Jawna konwersja typów 330
- 11.5.1. Konstrukcja 331
- 11.5.2. Rzutowania nazwane 333
- 11.5.3. Rzutowanie w stylu języka C 334
- 11.5.4. Rzutowanie w stylu funkcyjnym 335
- 11.6. Rady 335
Rozdział 12. Funkcje 337
- 12.1. Deklarowanie funkcji 337
- 12.1.1. Dlaczego funkcje 338
- 12.1.2. Składniki deklaracji funkcji 338
- 12.1.3. Definiowanie funkcji 339
- 12.1.4. Zwracanie wartości 340
- 12.1.5. Funkcje inline 342
- 12.1.6. Funkcje constexpr 343
- 12.1.7. Funkcje [[noreturn\\ 346
- 12.1.8. Zmienne lokalne 346
- 12.2. Przekazywanie argumentów 347
- 12.2.1. Argumenty referencyjne 348
- 12.2.2. Argumenty tablicowe 350
- 12.2.4. Nieokreślona liczba argumentów 353
- 12.2.5. Argumenty domyślne 356
- 12.3. Przeciążanie funkcji 358
- 12.3.1. Automatyczne wybieranie przeciążonych funkcji 358
- 12.3.2. Przeciążanie a typ zwrotny 360
- 12.3.3. Przeciążanie a zakres 360
- 12.3.4. Wybieranie przeciążonych funkcji z wieloma argumentami 361
- 12.3.5. Ręczne wybieranie przeciążonej funkcji 362
- 12.4. Warunki wstępne i końcowe 362
- 12.5. Wskaźnik do funkcji 364
- 12.6. Makra 368
- 12.6.1. Kompilacja warunkowa 370
- 12.6.2. Makra predefiniowane 371
- 12.6.3. Pragmy 372
- 12.7. Rady 372
Rozdział 13. Obsługa wyjątków 373
- 13.1. Obsługa błędów 373
- 13.1.1. Wyjątki 374
- 13.1.2. Tradycyjna obsługa błędów 376
- 13.1.3. Niedbała obsługa błędów 377
- 13.1.4. Alternatywne spojrzenie na wyjątki 378
- 13.1.5. Kiedy nie można używać wyjątków 379
- 13.1.6. Hierarchiczna obsługa błędów 380
- 13.1.7. Wyjątki a wydajność 381
- 13.2. Gwarancje wyjątków 383
- 13.3. Zarządzanie zasobami 385
- 13.3.1. Finalizacja 388
- 13.4. Egzekwowanie przestrzegania niezmienników 389
- 13.5. Zgłaszanie i przechwytywanie wyjątków 394
- 13.5.1. Zgłaszanie wyjątków 394
- 13.5.2. Przechwytywanie wyjątków 397
- 13.5.3. Wyjątki a wątki 404
- 13.6. Implementacja wektora 405
- 13.6.1. Prosty wektor 405
- 13.6.2. Jawna reprezentacja pamięci 409
- 13.6.3. Przypisywanie 411
- 13.6.4. Zmienianie rozmiaru 414
- 13.7. Rady 416
Rozdział 14. Przestrzenie nazw 419
- 14.1. Kwestie dotyczące kompozycji 419
- 14.2. Przestrzenie nazw 420
- 14.2.1. Bezpośrednia kwalifikacja 422
- 14.2.2. Deklaracje using 423
- 14.2.3. Dyrektywy using 424
- 14.2.4. Wyszukiwanie wg argumentów 425
- 14.2.5. Przestrzenie nazw są otwarte 427
- 14.3. Modularyzacja i interfejsy 428
- 14.3.1. Przestrzenie nazw i moduły 430
- 14.3.2. Implementacje 431
- 14.3.3. Interfejsy i implementacje 433
- 14.4. Składanie przy użyciu przestrzeni nazw 435
- 14.4.1. Wygoda a bezpieczeństwo 435
- 14.4.2. Aliasy przestrzeni nazw 436
- 14.4.3. Składanie przestrzeni nazw 436
- 14.4.4. Składanie i wybieranie 438
- 14.4.5. Przestrzenie nazw a przeciążanie 439
- 14.4.6. Wersjonowanie 441
- 14.4.7. Zagnieżdżanie przestrzeni nazw 443
- 14.4.8. Anonimowe przestrzenie nazw 444
- 14.4.9. Nagłówki języka C 444
- 14.5. Rady 445
Rozdział 15. Pliki źródłowe i programy 447
- 15.1. Rozdzielna kompilacja 447
- 15.2. Konsolidacja 448
- 15.2.1. Nazwy lokalne w plikach 451
- 15.2.2. Pliki nagłówkowe 451
- 15.2.3. Reguła jednej definicji 453
- 15.2.4. Nagłówki z biblioteki standardowej 455
- 15.2.5. Konsolidacja z kodem w innym języku 456
- 15.2.6. Konsolidacja a wskaźniki do funkcji 458
- 15.3. Używanie plików nagłówkowych 459
- 15.3.1. Organizacja z jednym nagłówkiem 459
- 15.3.2. Organizacja z wieloma nagłówkami 463
- 15.3.3. Strażnicy dołączania 467
- 15.4. Programy 468
- 15.4.1. Inicjacja zmiennych nielokalnych 469
- 15.4.2. Inicjacja i współbieżność 470
- 15.4.3. Zamykanie programu 470
- 15.5. Rady 472
CZĘŚĆ III. TECHNIKI ABSTRAKCJI 473
Rozdział 16. Klasy 475
- 16.1. Wprowadzenie 475
- 16.2. Podstawowe wiadomości o klasach 476
- 16.2.1. Funkcje składowe 477
- 16.2.2. Kopiowanie domyślne 478
- 16.2.3. Kontrola dostępu 479
- 16.2.4. Klasy i struktury 480
- 16.2.5. Konstruktory 481
- 16.2.6. Konstruktory explicit 483
- 16.2.7. Inicjatory wewnątrzklasowe 485
- 16.2.8. Wewnątrzklasowe definicje funkcji 486
- 16.2.9. Zmienność 487
- 16.2.10. Słowo kluczowe this 490
- 16.2.11. Dostęp do składowych 491
- 16.2.12. Składowe statyczne 492
- 16.2.13. Typy składowe 494
- 16.3. Klasy konkretne 495
- 16.3.1. Funkcje składowe 498
- 16.3.2. Funkcje pomocnicze 500
- 16.3.3. Przeciążanie operatorów 502
- 16.3.4. Znaczenie klas konkretnych 503
- 16.4. Rady 504
Rozdział 17. Tworzenie, kasowanie, kopiowanie i przenoszenie 505
- 17.1. Wprowadzenie 505
- 17.2. Konstruktory i destruktory 507
- 17.2.1. Konstruktory i niezmienniki 508
- 17.2.2. Destruktory i zasoby 509
- 17.2.3. Destruktory klas bazowych i składowych klas 510
- 17.2.4. Wywoływanie konstruktorów i destruktorów 511
- 17.2.5. Destruktory wirtualne 512
- 17.3. Inicjacja obiektów klas 513
- 17.3.1. Inicjacja bez konstruktorów 513
- 17.3.2. Inicjacja przy użyciu konstruktorów 515
- 17.3.3. Konstruktory domyślne 517
- 17.3.4. Konstruktory z listą inicjacyjną 519
- 17.4. Inicjacja składowych i bazy 524
- 17.4.1. Inicjacja składowych 524
- 17.4.2. Inicjatory bazy 525
- 17.4.3. Delegowanie konstruktorów 526
- 17.4.4. Inicjatory wewnątrzklasowe 527
- 17.4.5. Inicjacja składowych statycznych 529
- 17.5. Kopiowanie i przenoszenie 530
- 17.5.1. Kopiowanie 530
- 17.5.2. Przenoszenie 537
- 17.6. Generowanie domyślnych operacji 541
- 17.6.1. Jawne operacje domyślne 541
- 17.6.2. Operacje domyślne 542
- 17.6.3. Używanie operacji domyślnych 543
- 17.6.4. Usuwanie funkcji 547
- 17.7. Rady 548
Rozdział 18. Przeciążanie operatorów 551
- 18.1. Wprowadzenie 551
- 18.2. Funkcje operatorowe 553
- 18.2.1. Operatory dwu- i jednoargumentowe 554
- 18.2.2. Predefiniowane znaczenie operatorów 555
- 18.2.3. Operatory i typy zdefiniowane przez użytkownika 555
- 18.2.4. Przekazywanie obiektów 556
- 18.2.5. Operatory w przestrzeniach nazw 557
- 18.3. Typ reprezentujący liczby zespolone 559
- 18.3.1. Operatory składowe i zewnętrzne 559
- 18.3.2. Arytmetyka mieszana 560
- 18.3.3. Konwersje 561
- 18.3.4. Literały 564
- 18.3.5. Funkcje dostępowe 565
- 18.3.6. Funkcje pomocnicze 565
- 18.4. Konwersja typów 567
- 18.4.1. Operatory konwersji 567
- 18.4.2. Operatory konwersji explicit 569
- 18.4.3. Niejednoznaczności 569
- 18.5. Rady 571
Rozdział 19. Operatory specjalne 573
- 19.1. Wprowadzenie 573
- 19.2. Operatory specjalne 573
- 19.2.1. Indeksowanie 573
- 19.2.2. Wywoływanie funkcji 574
- 19.2.3. Dereferencja 576
- 19.2.4. Inkrementacja i dekrementacja 578
- 19.2.5. Alokacja i dezalokacja 580
- 19.2.6. Literały zdefiniowane przez użytkownika 581
- 19.3. Klasa String 584
- 19.3.1. Podstawowe operacje 585
- 19.3.2. Dostęp do znaków 585
- 19.3.3. Reprezentacja 586
- 19.3.4. Funkcje składowe 589
- 19.3.5. Funkcje pomocnicze 591
- 19.3.6. Sposoby użycia 593
- 19.4. Przyjaciele 594
- 19.4.1. Znajdowanie przyjaciół 596
- 19.4.2. Przyjaciele i składowe 597
- 19.5. Rady 598
Rozdział 20. Derywacja klas 599
- 20.1. Wprowadzenie 599
- 20.2. Klasy pochodne 600
- 20.2.1. Funkcje składowe 602
- 20.2.2. Konstruktory i destruktory 604
- 20.3. Hierarchie klas 604
- 20.3.1. Pola typów 605
- 20.3.2. Funkcje wirtualne 607
- 20.3.3. Bezpośrednia kwalifikacja 610
- 20.3.4. Kontrola przesłaniania 610
- 20.3.5. Używanie składowych klasy bazowej 614
- 20.3.6. Rozluźnienie zasady dotyczącej typów zwrotnych 617
- 20.4. Klasy abstrakcyjne 619
- 20.5. Kontrola dostępu 621
- 20.5.1. Składowe chronione 624
- 20.5.2. Dostęp do klas bazowych 625
- 20.5.3. Deklaracje using i kontrola dostępu 627
- 20.6. Wskaźniki do składowych 627
- 20.6.1. Wskaźniki do funkcji składowych 628
- 20.6.2. Wskaźniki do danych składowych 630
- 20.6.3. Składowe bazy i klasy pochodnej 631
- 20.7. Rady 631
Rozdział 21. Hierarchie klas 633
- 21.1. Wprowadzenie 633
- 21.2. Projektowanie hierarchii klas 633
- 21.2.1. Dziedziczenie implementacji 634
- 21.2.2. Dziedziczenie interfejsu 637
- 21.2.3. Alternatywne implementacje 639
- 21.2.4. Lokalizowanie tworzenia obiektu 642
- 21.3. Wielodziedziczenie 644
- 21.3.1. Wiele interfejsów 644
- 21.3.2. Wiele klas implementacyjnych 644
- 21.3.3. Rozstrzyganie niejednoznaczności 646
- 21.3.4. Wielokrotne użycie klasy bazowej 649
- 21.3.5. Wirtualne klasy bazowe 651
- 21.3.6. Bazy wirtualne a replikowane 655
- 21.4. Rady 658
Rozdział 22. Informacje o typach w czasie działania programu 659
- 22.1. Wprowadzenie 659
- 22.2. Poruszanie się w obrębie hierarchii klas 660
- 22.2.1. Rzutowanie dynamiczne 661
- 22.2.2. Wielodziedziczenie 664
- 22.2.3. Rzutowanie statyczne i dynamiczne 665
- 22.2.4. Odzyskiwanie interfejsu 667
- 22.3. Podwójny polimorfizm i wizytatorzy 670
- 22.3.1. Podwójny polimorfizm 671
- 22.3.2. Wizytatorzy 673
- 22.4. Konstrukcja i destrukcja 675
- 22.5. Identyfikacja typów 675
- 22.5.1. Rozszerzone informacje o typie 677
- 22.6. Poprawne i niepoprawne używanie RTTI 678
- 22.7. Rady 680
Rozdział 23. Szablony 681
- 23.1. Wprowadzenie i przegląd 681
- 23.2. Prosty szablon łańcucha 684
- 23.2.1. Definiowanie szablonu 685
- 23.2.2. Konkretyzacja szablonu 687
- 23.3. Kontrola typów 688
- 23.3.1. Ekwiwalencja typów 689
- 23.3.2. Wykrywanie błędów 690
- 23.4. Składowe szablonu klasy 691
- 23.4.1. Dane składowe 691
- 23.4.2. Funkcje składowe 692
- 23.4.3. Aliasy typów składowych 692
- 23.4.4. Składowe statyczne 692
- 23.4.5. Typy składowe 693
- 23.4.6. Szablony składowe 694
- 23.4.7. Przyjaciele 698
- 23.5. Szablony funkcji 699
- 23.5.1. Argumenty szablonu funkcji 701
- 23.5.2. Dedukcja argumentów szablonu funkcji 702
- 23.5.3. Przeciążanie szablonów funkcji 704
- 23.6. Aliasy szablonów 708
- 23.7. Organizacja kodu źródłowego 709
- 23.7.1. Konsolidacja 711
- 23.8. Rady 712
Rozdział 24. Programowanie ogólne 713
- 24.1. Wprowadzenie 713
- 24.2. Algorytmy i uogólnianie 714
- 24.3. Koncepcje 718
- 24.3.1. Odkrywanie koncepcji 718
- 24.3.2. Koncepcje i ograniczenia 722
- 24.4. Konkretyzacja koncepcji 724
- 24.4.1. Aksjomaty 727
- 24.4.2. Koncepcje wieloargumentowe 728
- 24.4.3. Koncepcje wartości 729
- 24.4.4. Sprawdzanie ograniczeń 730
- 24.4.5. Sprawdzanie definicji szablonu 731
- 24.5. Rady 733
Rozdział 25. Specjalizacja 735
- 25.1. Wprowadzenie 735
- 25.2. Argumenty i parametry szablonu 736
- 25.2.1. Typy jako argumenty 736
- 25.2.2. Wartości jako argumenty 738
- 25.2.3. Operacje jako argumenty 739
- 25.2.4. Szablony jako argumenty 742
- 25.2.5. Domyślne argumenty szablonów 742
- 25.3. Specjalizacja 744
- 25.3.1. Specjalizacja interfejsu 747
- 25.3.2. Szablon podstawowy 748
- 25.3.3. Porządek specjalizacji 750
- 25.3.4. Specjalizacja szablonu funkcji 750
- 25.4. Rady 753
Rozdział 26. Konkretyzacja 755
- 26.1. Wprowadzenie 755
- 26.2. Konkretyzacja szablonu 756
- 26.2.1. Kiedy konkretyzacja jest potrzebna 757
- 26.2.2. Ręczne sterowanie konkretyzacją 758
- 26.3. Wiązanie nazw 759
- 26.3.1. Nazwy zależne 761
- 26.3.2. Wiązanie w miejscu definicji 762
- 26.3.3. Wiązanie w miejscu konkretyzacji 763
- 26.3.4. Wiele miejsc konkretyzacji 766
- 26.3.5. Szablony i przestrzenie nazw 767
- 26.3.6. Nadmiernie agresywne wyszukiwanie wg argumentów 768
- 26.3.7. Nazwy z klas bazowych 770
- 26.4. Rady...
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-8330-2 |
Rozmiar pliku: | 8,0 MB |