Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Język C w programowaniu urządzeń. Praktyczna nauka tworzenia kodu dla systemów wbudowanych - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
25 maja 2023
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
87,00

Język C w programowaniu urządzeń. Praktyczna nauka tworzenia kodu dla systemów wbudowanych - ebook

C to najczęściej wybierany język do programowania systemów wbudowanych. Pozwala precyzyjnie sterować kontrolerami zawierającymi system w chipie (ang. system on a chip, SOC), które wydają się być wszędzie: od telefonów przez samochody do "inteligentnych" żarówek.

Poznanie języka to jednak dopiero połowa sukcesu. Musisz też wiedzieć, jakie operacje w systemie wykonuje ten język. Do zbadania, jak działa kompilator i co dzieje się za kulisami, w książce tej wykorzystywana jest płytka rozwojowa Nucleo z niewielkim, tanim mikroukładem ARM. Dowiesz się, jak pracować z systemem, który ma ograniczoną ilość pamięci i funkcji wejścia/wyjścia, ale jego moc wystarcza do przeprowadzania złożonych operacji.

Z książki Język C bezpośrednio na sprzęcie dowiesz się:

  • o podstawach języka C;
  • czym jest liczba (jeśli przyjrzeć się temu dokładniej, nie jest to takie proste);
  • jakie kroki wykonuje kompilator, by przekształcić kod w program wykonywalny;
  • jak pisać kod, który ma bezpośredni dostęp do systemu wejścia/wyjścia;
  • jak pisać procedurę obsługi przerwania - i jak jej nie pisać;
  • Jak programować na "wielkim żelastwie ", w tym: jak korzystać ze sterty, buforowanego systemu wejścia/wyjścia, liczb zmiennoprzecinkowych i innych funkcji wielkich komputerów;

Jeśli chcesz się nauczyć języka C albo już go znasz i zamierzasz programować systemy wbudowane, książka Język C bezpośrednio na sprzęcie pokaże Ci właściwą drogę.

Wymagania: płytka rozwojowa Nucleo z mikrokontrolerem ARM

Spis treści

Wprowadzenie

I. Programowanie systemów wbudowanych

  • 1. Witaj, świecie
    • Instalowanie GCC
    • Pobieranie programu System Workbench for STM32
    • Pierwszy program
      • Kompilowanie programu
      • Popełnianie błędów
      • Zrozumienie działania programu
      • Dodawanie komentarzy
    • Ulepszanie programu i procesu jego budowania
      • Program "make"
      • Flagi kompilatora
    • Jak kompilator działa za kulisami
      • Preprocesor
      • Kompilator
      • Asembler
      • Konsolidator
    • Dodawanie reguł do pliku Makefile
    • Podsumowanie
    • Pytania
  • 2. Prezentacja zintegrowanego środowiska programistycznego
    • Korzystanie z programu System Workbench for STM32
      • Uruchamianie środowiska IDE
      • Tworzenie programu "Witaj, świecie"
      • Debugowanie programu
    • Co zrobiło środowisko IDE
    • Importowanie przykładowych programów opisanych w tej książce
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
    • Pytania
  • 3. Programowanie mikrokontrolera
    • Płytka rozwojowa NUCLEO-F030R8
      • Programowanie i debugowanie na płytce
      • Konfigurowanie płytki
    • Konfigurowanie projektu dla systemu wbudowanego
    • Twój pierwszy program dla systemu wbudowanego
      • Inicjacja sprzętu
      • Programowanie pinu GPIO
      • Przełączanie diody LED
      • Budowanie kompletnego programu
    • Analiza procesu budowania
    • Analiza plików projektu
    • Debugowanie aplikacji
    • Wykonywanie programu krok po kroku
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
    • Pytania
  • 4. Liczby i zmienne
    • Praca z liczbami całkowitymi
      • Deklarowanie zmiennych do przechowywania liczb całkowitych
      • Nadawanie wartości zmiennym
      • Inicjowanie zmiennych
    • Rozmiary i reprezentacje liczb całkowitych
      • Reprezentacje liczb
      • Standardowe liczby całkowite
      • Typy całkowitoliczbowe bez znaku
      • Przepełnienie
      • Reprezentacja liczb całkowitych ze znakiem metodą uzupełnień do dwóch
    • Skrócone operatory
    • Sterowanie mapowanymi w pamięci rejestrami we/wy za pomocą operacji bitowych
      • Alternatywa
      • Koniunkcja
      • Negacja
      • Alternatywa wykluczająca
      • Przesunięcie
    • Definiowanie znaczenia bitów
      • Nadawanie wartości dwóm bitom naraz
      • Wyłączanie bitu
      • Sprawdzanie wartości bitów
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 5. Instrukcje decyzyjne i sterujące
    • Instrukcja if
    • Instrukcja if/else
    • Instrukcje pętli
      • Pętla while
      • Pętla for
    • Używanie przycisku
      • Inicjacja
      • Wybór układu ze ściąganiem
      • Pobieranie stanu przycisku
      • Uruchomienie programu
    • Sterowanie pętlą
      • Instrukcja break
      • Instrukcja continue
    • Antywzorce
      • Pusta pętla while
      • Przypisanie w pętli while
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 6. Tablice, wskaźniki i łańcuchy
    • Tablice
      • "Pod maską": wskaźniki
      • Arytmetyka tablic i wskaźników
      • Przepełnienie tablicy
    • Znaki i ich łańcuchy
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 7. Zmienne lokalne i procedury
    • Zmienne lokalne
    • Przesłonięte zmienne
    • Procedury
    • Ramki stosu
    • Rekurencja
    • Styl programowania
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 8. Złożone typy danych
    • Wyliczenia
    • Sztuczki preprocesora a wyliczenia
    • Struktury
      • Struktury w pamięci
      • Dostęp do niewyrównanych danych
      • Inicjacja struktur
      • Przypisywanie struktury
      • Wskaźniki do struktur
      • Nazewnictwo struktur
    • Unie
    • Tworzenie własnego typu
    • Struktury a programowanie systemów wbudowanych
    • typedef
      • Wskaźniki do funkcji a dyrektywa typedef
      • typedef i struct
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 9. Wyjście szeregowe w mikrokontrolerze STM
    • Wypisywanie znaków łańcucha jeden po drugim
      • Definiowanie własnej funkcji putchar
    • Wyjście szeregowe
      • Krótka historia komunikacji szeregowej
      • Szeregowe "Witaj, świecie!"
      • Inicjacja interfejsu UART
      • Przesyłanie znaku
    • Komunikacja z urządzeniem
      • Windows
      • Linux i macOS
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 10. Przerwania
    • Odpytywanie kontra przerwania
    • Przerwania w szeregowych operacjach we/wy
    • Procedury obsługi przerwań
    • Wypisywanie łańcucha za pomocą przerwań
      • Szczegóły programu
      • Koszmar przerwań
    • Zwiększanie prędkości przy użyciu bufora
      • Funkcja nadawcza
      • Procedura obsługi przerwania
      • Cały program
      • Problem
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 11. Konsolidator
    • Zadanie konsolidatora
    • Modele pamięci stosowane podczas kompilacji i konsolidacji
      • Idealny model języka C
      • Sekcje niestandardowe
    • Proces konsolidacji
    • Symbole definiowane przez konsolidator
    • Relokacja i konsolidacja plików obiektowych
    • Mapa konsolidatora
    • Zaawansowane wykorzystanie konsolidatora
      • Pamięć flash jako "trwałe" miejsce składowania
      • Wiele elementów konfiguracji
      • Przykład adaptacji w "warunkach polowych"
      • Uaktualnianie oprogramowania układowego
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 12. Preprocesor
    • Proste makra
      • Makra parametryzowane
      • Makra z kodem
    • Kompilacja warunkowa
    • Gdzie definiowane są symbole
      • Symbole w wierszu poleceń
      • Symbole predefiniowane
    • Pliki dołączane
    • Inne dyrektywy preprocesora
    • Sztuczki preprocesora
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne

II. Język C na wielkich maszynach

  • 13. Pamięć dynamiczna
    • Podstawowe operacje przydzielania pamięci ze sterty i wycofywania jej przydziału
    • Listy wiązane
      • Dodawanie węzła
      • Wypisywanie listy wiązanej
      • Usuwanie węzła
      • Składamy to wszystko razem
    • Problemy z pamięcią dynamiczną
    • Valgrind i AddressSanitizer z GCC
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 14. Buforowane plikowe operacje we/wy
    • Funkcja printf
      • Wypisywanie tabeli znaków ASCII
      • Zapis we wstępnie zdefiniowanych plikach
    • Odczyt danych
    • Szkodliwa funkcja gets
    • Otwieranie plików
    • Binarne we/wy
    • Kopiowanie pliku
    • Buforowanie i opróżnianie
    • Zamykanie plików
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 15. Argumenty poleceń i podstawowe operacje we/wy
    • Argumenty poleceń
    • Podstawowe operacje we/wy
      • Wykonywanie podstawowych operacji we/wy
      • Tryb binarny
    • Funkcja ioctl
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 16. Liczby zmiennoprzecinkowe
    • Czym jest liczba zmiennoprzecinkowa?
      • Typy zmiennoprzecinkowe
      • Automatyczne konwersje
    • Problemy związane z liczbami zmiennoprzecinkowymi
      • Błędy zaokrągleń
      • Precyzja
    • Nieskończoność, wartości nieliczbowe i liczby subnormalne
    • Implementacja
    • Alternatywne rozwiązania
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne
  • 17. Programowanie modularne
    • Proste moduły
      • Problemy związane z prostym modułem
      • Kompilowanie modułu
    • Cechy dobrego modułu
    • Przestrzenie nazw
    • Biblioteki
      • Program ranlib i konsolidacja biblioteki
      • Tryb deterministyczny i niedeterministyczny
    • Słabe symbole
    • Podsumowanie
    • Problemy programistyczne

Posłowie

  • Ucz się dobrze pisać
  • Ucz się selektywnie czytać
  • Współpraca i twórcze ściąganie
  • Przydatne otwarte narzędzia
    • Cppcheck
    • Doxygen
    • Valgrind
    • SQLite
  • Nie przestawaj się uczyć

Dodatek. Lista kontrolna projektu

  • Natywny projekt C
  • Projekt STM32 Workbench dla urządzenia wbudowanego
Kategoria: Programowanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8322-086-4
Rozmiar pliku: 8,5 MB

BESTSELLERY

Kategorie: