Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Język poetycki Tomasza Pułki: tradycje, echa, przechwycenia - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
25 sierpnia 2025
29,00
2900 pkt
punktów Virtualo

Język poetycki Tomasza Pułki: tradycje, echa, przechwycenia - ebook

O skali poetyckiego głosu Tomasza Pułki świadczy już choćby liczba odniesień do jego legendy, fraz czy strategii twórczych w tomach rówieśników i autorów młodszych. U wielu poetów echem powracają cytaty z utworów autora Paralaksy w weekend, inni zaś przechwytują oswojone przez Pułkę formuły ekspresji i koncepty. Choć w perspektywie historycznoliterackiej Pułka wydaje się zdobywać względną autonomię, stając się autorem osobnym, spośród całego inwentarza gestów, gier z samą instancją wiersza i konwencjonalnym oglądem podmiotowości możemy wyłuskać takie, które sygnalizują pewną konsekwencję w sytuowaniu własnego idiomu wobec tego, co w polskiej poezji uznane zostało za nurty wskazujące wyjścia z impasu znaczenia. Niniejsza książka stanowi próbę całościowej lektury projektu poetyckiego Pułki. Autor analizuje źródła podejścia poety do anachronicznych już klisz filozofii języka, innowacje, którymi rozszczelniał zastane formy liryczne, a także ślady obecności jego języka w wierszach autorów, dla których pozostaje jednym z najistotniejszych punktów odniesienia.

Nowe wyzwania drapieżnej realności politycznej i ekonomicznej sprowokowały odpowiedź Pułki, który w interpretacji Mellera toczył dramatyczny i dający natchnienie innym poetom spór ze światem opanowanym przez symulację medialną oraz kapitałową wraz z odpowiadającymi im reżimami władzy. Poetyka wiersza dysinformatywnego, stosowanie paralaksy, wizje narkonautyczne, chwyty poezji cybernetycznej, praktykowanie schizoanalizy lirycznej, nowe odmiany troski o „ja” – to tylko niektóre z aktywności poetyckich ukazanych przez Mellera, dzięki którym przekonująco wyjaśnił, dlaczego Tomasz Pułka dokonał zwrotu w dziejach polskiej poezji najnowszej i najmłodszej.

prof. dr hab. Tomasz Mizerkiewicz

 

Oskar Meller (ur. 1993) – historyk literatury, krytyk literacki; pracuje w Instytucie Filologii Polskiej na Uniwersytecie Wrocławskim. Zajmuje się polską poezją najnowszą, przekładem poezji anglosaskiej oraz migracjami składniowymi w twórczości autorów diaspory żydowskiej. Szkice krytyczne, recenzje i artykuły naukowe publikował między innymi w „Czasopiśmie Zakładu Narodowego im. Ossolińskich”, „Literaturze na Świecie”, „Nowych Książkach”, „Poznańskich Studiach Polonistycznych” i „Tekstach Drugich”.

 

Spis treści

WPROWADZENIE. ZŁOŻONA POJEDYNCZOŚĆ

I. KRYTYKA I METODA

1. Oswoić (nie)zrozumiałość – zwroty recepcyjne

2. O eklektyzm metod

II. TRADYCJE I KONSTELACJE

1. Formowanie konstelacji

2. Budowniczy ruin

3. B.Z. i „Ja”

4. „Gdzie koniec tęczy wszystkich / zdrowo męczy”

5. „Chciałem być polskim Tadeuszem Piórą”

6. „Błędy umacniają / wartość aforyzmu”

7. Poza horyzontem polszczyzny

III. JĘZYKI I PODMIOTY

1. Śladami autotematyzmów – stosunek do języka

2. Między estetyzacją i estetyką – od stylizacji do stylu

3. Troska, antycypacja „Ja”, hermeneutyka podmiotu (podmiotów)

IV. FORMY I FIGURY

1. Form(at)owanie figur

2. Śnieżące ekrany, przesterowane pasma

3. Ciała diagnostyczne / ciała biologiczne

4. Paralaktyczne odchylenia

5. Homo repetivus i kłączowatość sequeli

V. ECHA I PRZECHWYCENIA

1. Formy obecności

2. Narkonautyczne rozprężanie zmysłów

3. Programowanie wiersza

4. Poza nurtami, poza liniami

ZAKOŃCZENIE. „KTOŚ NAM UMKNĄŁ / WYRWAŁ SIĘ Z RAMION”

PODZIĘKOWANIA

SUMMARY

NOTA EDYTORSKA

BIBLIOGRAFIA

INDEKS OSÓB



Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6867-2
Rozmiar pliku: 1,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij