- W empik go
Joga z pomocami: Część I: Asany stojące - ebook
Joga z pomocami: Część I: Asany stojące - ebook
Wynalezione przez B.K.S Iyengara pomoce pomogły w realizacji jego wizji, że "Joga jest dla wszystkich" i rozpropagowaniu jogi na całym świecie. Pomoce umożliwiają ludziom w każdej grupie wiekowej i w każdym stanie zdrowia czerpanie korzyści z praktyki pozycji jogi. Ta książka prezentuje klasyczne i innowacyjne zastosowania pomocy. Zawiera szczegółowe instrukcje krok po kroku, którym towarzyszą liczne zdjęcia i wskazówki. Tom I, pierwszy z serii, koncentruje się na pozycjach stojących.
Kategoria: | Sport i zabawa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 9798389931947 |
Rozmiar pliku: | 79 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
1918 - 2014
Źródłem całej wiedzy przedstawionej w tym przewodniku jest mój Guru, śp. Jogaczarja B.K.S. Iyengar, Guruji, jak zwykliśmy go nazywać, twórca metody jogi Iyengara. Zastosowanie pomocy w praktyce jogi zostało wprowadzone przez p. Iyengara. Różne pomoce, które wymyślał i adaptował przez lata, powstały po to, by wzbogacić praktykę i umożliwić każdej osobie korzystanie z daru jogi. Pragnę wyrazić swój głęboki podziw i wdzięczność mojemu ukochanemu Gurujiemu, nie tylko jako mojemu osobistemu nauczycielowi, ale także za udostępnienie jogi milionom ludzi na całym świecie.
Guruji był tak uprzejmy, że przejrzał rękopis mojej poprzedniej książki, “Joga z krzesłem”, i udzielił wnikliwych komentarzy i sugestii. Kiedy odwiedziłam RIMYI¹ w sierpniu 2014 roku, planowałem pokazać mu rękopis tego tomu. Niestety okazało się to niemożliwe z powodu jego słabnącego zdrowia. Byłem, jednak zaszczycony, że mogłem być obecny w Pune 20 sierpnia, w dniu, w którym B.K.S. Iyengar opuścił swoje ciało i miałem okazję po raz ostatni pożegnać się z moim Guru jego przed dalszą podróżą, a także uczestniczyć w jego pogrzebie. Zawsze będę wdzięczny temu człowiekowi za tak głębokie dotknięcie mojego życia i za ofiarowanie daru jogi dla świata poprzez genialną metodę, którą opracował. Pragnę pokornie zadedykować tę książkę jego pamięci!
Miałem wielkie szczęście, że natknąłem się na wielu inspirujących nauczycieli, którzy podzielili się ze mną swoją głęboką wiedzą i którzy rzucili światło na jogę w ogóle, a w szczególności na używanie pomocy. Przede wszystkim chcę podziękować Prashantowi i Geecie Iyengar za ich ciągłe wzkazówki i inspirację w ich nauczaniu w RIMYI. Po drugie, chciałbym podziękować mojemu nauczycielowi i przyjacielowi Jawaharowi Bangerze z Bombaju, który był tak uprzejmy, że przejrzał projekt tego przewodnika i wniósł wiele pomocnych uwag i komentarzy.
Wiele nauczyłem się od wielu innych nauczycieli - zbyt wielu, by ich tu wymienić z nazwiska. Jestem jednak wdzięczny każdemu z nich i pragnę wyrazić im moją głęboką wdzięczność.
Książka “Joga z krzesłem” otrzymała entuzjastyczne opinie od wielu osób ze wszystkich części świata, zarówno studentów jak i nauczycieli. To było naprawdę pokrzepiające, aby doświadczyć z pierwszej ręki, jak ważna jest joga dla wszystkich ludzi, niezależnie od różnic narodowych, kulturowych, religijnych i wiekowych. Ten ogrom komentarzy i odpowiedzi w prosty i realny sposób pokazały prawdę, którą kieruje się joga, że wszyscy dzielimy Uniwersalną Świadomość (lub Mahat). Informacje zwrotne i prośby które od was otrzymałem, były silną motywacją do napisania tej obecnej książki!
Przewodnik ten zawdzięcza swoją koncepcję i realizację mojemu przyjacielowi i współpracownikowi, Michaelowi Sela, który pomógł go wymyślić i sformułować jego strukturę. Michael wielokrotnie przeglądał tekst i w znacznym stopniu przyczynił się do jego przejrzystości i płynności. Pragnę wyrazić głębokie uznanie dla jego współpracy przy tym projekcie.
Podziękowania dla Ravit Moar i Eleanor Jacobovitz, które uczą ze mną w Centrum Zichron-Ya’akov, za spędzanie tak wielu godzin na pozowaniu do zdjęć w tym przewodniku.
Wszyscy nauczyciele w naszym ośrodku również wnieśli wiele korzystnych pomysłów i informacji zwrotnych - pragnę im wszystkim podziękować. Dziękuję również moim współpracownikom, Ephrat Michelson, Sarze Tal, Nancy Gardosh i Noa Zweig, za przeczytanie rękopisu tego przewodnika i przekazanie wielu przydatnych uwag i sugestii. Nancy również dokładnie przejrzała tekst, by poprawić mój angielski i udzieliła zachęcających uwag.
Bardzo dziękuję moim studentom, którzy pomagali w testowaniu i rozwijaniu nowych pomysłów na wykorzystanie pomocy podczas zajęć i warsztatów. Ich chęć wypróbowania tych pomysłów i entuzjastyczne opinie zachęciły mnie do napisania tego przewodnika.
I wreszcie podziękowania dla mojej żony, Hagit, za jej nieustającą miłość i wsparcie, dzięki którym ten przewodnik (i wiele innych rzeczy) był możliwy.
¹Ramamani Iyengar Memorial Yoga Institute - dom i miejsce nauczania Iyengarów w Punie, w Indiach.O KORZYSTANIU Z POMOCY
W ten sposób Iyengar wyjaśnia, dlaczego wprowadził pomoce do swojej praktyki i nauczania:
_“Byłem pochłonięty próbowaniem różnych sposobów poprawy i doskonalenia własnej praktyki. Zbierałem kamienie i cegły leżące na drogach i używałem ich jako “podpórek” i “obciążeń”, by czynić postępy w opanowaniu asan_…
_Akcesoria pomagają wykonać asany z łatwością_… _Dzięki pomocom uczeń szybciej rozumie i uczy się asan, ponieważ mózg pozostaje pasywny. Poprzez pasywny mózg człowiek uczy się być czujnym w ciele i umyśle_. _POMOCE SĄ PRZEWODNIKAMI DO SAMOKSZTAŁCENIA_._³ Pomagają dokładnie, bez błędów.” (Z książki “70 chwalebnych lat Jogaczarji B.K.S. Iyengara”, strona 391)_
Christian Pisano dodaje:
_“W ten sposób pomoce pozwalają nam rozwinąć przestrzeń asany i zapoznają nas z pewnymi asanami, które w przeciwnym razie mogą być zbyt trudne do praktykowania. Pomoce pomagają w zrozumieniu właściwego gestu (mudra) i postawy (bhava) asany. Pomoce pozwalają nam pozostać dłużej w asanie, pozwalając w ten sposób na głębszą penetrację niezbadanych obszarów cielesnych “.⁴_
Choć akcesoria są ważną cechą jogi Iyengara, nie należy ich mylić z jej istotą. Pomoce są środkiem do osiągnięcia celu - takiego jak wyrównanie, stabilność, precyzja i przedłużony pobyt w asanach.
Użycie opisanych tu pomocy ma na celu skierowanie świadomości na różne aspekty _asany_ i na różne części ciała, w celu pogłębienia i zwiększenia zrozumienia _asany_. Jednocześnie, praktykujący powinni uważać, aby nie rozwinąć uzależnienia od pomocy; pomoce powinny być używane inteligentnie, w dążeniu do dojrzałej i świadomej praktyki _asan_.
Iyengar kontynuuje swój opis:
_“Mówiąc o zaletach i wadach używania pomocy, jedną z krytycznych uwag skierowanych przeciwko pomocom jest to, że człowiek przyzwyczaja się do nich i brakuje mu woli do podjęcia próby samodzielnego zrobienia pozycji. Czy to wina pomocy? Z pewnością nie! Pomoce są po to, aby poczuć asanę. Nigdy jednak nie twierdziłem, że należy je stosować na stałe_.
_Pomoce dają poczucie kierunku. Kiedy pojawia się poczucie kierunku, chcę, aby moi uczniowie, prędzej czy później, wykonywali asany samodzielnie_… _Pomoce mają dać poczucie kierunku, wyrównania i zrozumienia asany.”_
Ostatecznie ciało i umysł są również zewnętrznymi pomocami, które mają pomóc _“widzącemu zamieszkać w swoim własnym, prawdziwym blasku” (Jogasutry Patandżalego I.3),_ lub jak wyraża to Pisano:
_“_… _Pomoce można traktować jako zewnętrzny splot, który wskazuje na samą istotę asany, w sposób czysto subiektywny. W związku z tym zawsze będzie istniała pewna skłonność do wahania się, czy użyć zewnętrznej pomocy, czy użyć samego ciała jako pomocy. Ostatecznie ciało-umysł sam w sobie jest tylko zewnętrzną pomocą.”_
Podsumowując, pomoce umożliwiają każdej osobie wzmocnienie swojej _sadhany_ (studiowania i dyscypliny jogi), niezależnie od ograniczeń fizycznych. Używając odpowiednio pomocy można:
- Zrobić _asany_, które są trudne do samodzielnego wykonania
- Osiągnąć i utrzymać prawidłowe ułożenie ciała podczas ćwiczeń
- Zostać dłużej i zrelaksować się w wymagających _asanach_, osiągając w ten sposób ich pełną korzyść
- Studiować i badać _asany_ na głębszym poziomie
- Umożliwić osobom, które cierpią z powodu chronicznych lub tymczasowych ograniczeń, kontynuowanie ćwiczeń i poprawy ich stanu
2 Zaznaczone przez obecnego autora _The Hero’s Contemplation (Kontemplacja bohatera)_