Kebabistan. Rzecz o polskim daniu narodowym - ebook
Kebabistan. Rzecz o polskim daniu narodowym - ebook
Kebab w Polsce to najpopularniejszy rodzaj tak zwanego fast-foodu – co najmniej jedna trzecia wszystkich restauracji w Polsce oferuje potrawy kebabopodobne. Jak wygląda świat polskiego kebaba? Krystian Nowak pojechał w Polskę się tego dowiedzieć. Bardzo smaczny reportaż nie tylko dla fanów ciętego mięsa w cienkiej picie.
Kategoria: | Literatura faktu |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-66586-21-5 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Kebab w Polsce to najpopularniejszy rodzaj fast foodu. W 2010 roku wartość kebabowego rynku przekroczyła 2,5 miliarda złotych. Kulinarni celebryci wielokrotnie wyrażali swoje obrzydzenie wobec potrawy, która zyskiwała status nie tyle kultowej, co ludowej. O popularności opiekanego na ruszcie mięsa podawanego w cienkiej bądź grubej picie świadczy też to, że już co najmniej jedna trzecia wszystkich restauracji w Polsce serwuje potrawy kebabopodobne.
Z badań OBOP przeprowadzonych w 2010 roku wynikało, że na jedzony głównie poza domem kebab decyduje się 33% badanych, co dawało mu czwarte miejsce pod względem popularności w swojej kategorii (na pierwszym miejscu niezmiennie od lat utrzymywała się wtedy pizza), badanie z 2016 roku wykazało, że już dla 45% osób jadających poza domem kebab jest pierwszym wyborem. Niekwestionowanym liderem do roku 2017 wciąż jednak pozostawała pizza. Odsetek konsumentów jedzących na mieście i przyznających się do wybierania kebabu spadł wprawdzie do 40%, ale to 40% dało kebabowi pierwsze miejsce pod względem popularności. Pizza spadła na miejsce trzecie (23%), za kuchnię polską (29%).
Znamiennym dla całego zjawiska przykładem jest największy park rozrywki w Polsce – Energylandia, mieszczący się niedaleko Krakowa kompleks zajmujący na razie jakieś trzydzieści hektarów, a zaplanowany pięciokrotnie ambitniej. W Energylandii mieści się Bajkolandia, „kraina dziecięcych pragnień, wkraczające do niej maluchy znajdują się nagle w świecie swoich marzeń, spotykają się z postaciami z ulubionych bajek”. I kebabów. W ofercie gastronomicznej Energylandii, którą w roku 2018 odwiedziło półtora miliona osób, znajduje się blisko pięćdziesiąt punktów gastronomicznych (ta liczba się co jakiś czas zmienia), w tym pięć z kebabami: Azteka Kebab, Boomerang Kebab, Viking Kebab, Piracki Kebab i Galaxy Kebab. Sądząc po długości kolejek do każdego z tych lokali i po bogactwie ich oferty, lokale z kebabem w Energylandii stanowią atrakcję samą w sobie.Przypisy
https://www.wprost.pl/tygodnik/207298/Kebaby-za-25-miliarda.html
https://issuu.com/brogmarketing/docs/rynek_gastronomiczny_raport_2016
http://www.wirtualnemedia.pl/artykul/kebab-najchetniej-wybieranym-przez-polakow-posilkiem-na-miescie
https://www.money.pl/gospodarka/energylandia-bije-kolejne-rekordy-zobacz-czym-kusi-najwiekszy-park-rozrywki-w-nowym-sezonie-6373483187369602a.html
http://wyborcza.pl/7,75398,20957976,kebab-po-marszu-niepodleglosci-choc-to-piatek-biskupi-pozwolili.html