Kierowca w firmie nr 192 - ebook
Kierowca w firmie nr 192 - ebook
Zaczęły obowiązywać zmiany w kontrolach Inspekcji Transportu Drogowego. Jeśli chodzi o kontrolę na drodze, dodano sprawdzenie przedłużonego maksymalnego tygodniowego czasu pracy wynoszącego 60 godzin. Natomiast w odniesieniu do kontroli w siedzibie przewoźnika poza sprawdzeniem przedłużonego maksymalnego tygodniowego czasu pracy do załącznika dodano sprawdzenie dwóch rzeczy, związanych z czasem pracy kierowcy. Sprawdź, co dokładnie się zmieni.
Kategoria: | Transport i logistyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 698 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
e-mail: [email protected]
Redaktor prowadząca:
Aldona Kapica
Segment manager:
Alina Sulgostowska
Młodszy menadżer produktu: Monika Doroś
Koordynator produkcji:
Magdalena Huta
Korekta: Zespół
Projekt graficzny i ilustracje: Magdalena Huta
Skład i łamanie: IGAWA Ireneusz Gawliński
Drukarnia: KRM Druk
ISSN 2450–3681
Nakład: 1000 egz.
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
Centrum Obsługi Klienta czynne pon.–pt. w godzinach 8.00–16.00, poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość na skrzynce głosowej,
tel. 22 518 29 29 lub www.formularze.wip.pl
NIP: 526–19–92–256
Numer KRS: 0000098264
– Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Kierowca w firmie” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w publikacji ,,Kierowca w firmie” – bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Niniejsza publikacja została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji ,,Kierowca w firmie” wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z tym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji ,,Kierowca w firmie” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.Od redakcji
Szanowni Czytelnicy!
Z tym numerem mamy dla Was kolejną infografikę, ilustrującą normy czasu pracy kierowców. Tym razem zajmiemy się zasadami, według których zalicza się przedłużony odpoczynek dzienny, wykonany na przełomie tygodni, do jednego lub drugiego z nich. Infografikę znajdziesz na ostatniej stronie numeru. Kolejne fiszki z grafikami warto wycinać i zbierać, a potem sięgać do nich, ilekroć masz wątpliwości, jak rozumieć któryś przepis!
A o czym trzeba pamiętać w najbliższym czasie?
1. Od 1 marca zaczęły obowiązywać nowe przepisy, dotyczące kontroli ITD. Teraz inspekcja może sprawdzić również przestrzeganie obowiązków przewoźników w zakresie płacenia za zakwaterowanie kierowców oraz ich powrotów do miejsca zamieszkania – szczegóły na str. 2.
2. Od 21 lutego zaczęły obowiązywać przepisy, które dają możliwość badania trzeźwości kierowców w firmie – o tym, jakie zasady obowiązują w tym zakresie, piszemy na str. 3 i 7.
3. Do końca marca 2023 roku wszystkie firmy posiadające zezwolenie na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego muszą złożyć oświadczenia o liczbie zatrudnionych osób do GITD – szczegóły w numerze 190 na str. 2 (lub na www.kierowcawfirmie.wip.pl, zakładka Lista wydań, nr 190).
4. Od 21 sierpnia w nowych pojazdach będą montowane nowe tachografy. Miała to być II generacja, ale wygląda na to, że będą to tachografy „przejściowe” pomiędzy I a II generacją. Jeśli planujesz kupno pojazdu, zastanów się, czy chcesz tachograf I generacji, czy „przejściowy” i do tego dopasuj datę zarejestrowania pojazdu – szczegóły w poprzednim numerze na str. 2.
Życzę miłej lektury
Aldona Kapica
redaktor prowadząca magazynu „Kierowca w firmie”
NOWOŚCIZmiany w kontrolach ITD już zaczęły obowiązywać
Weszła w życie zmiana przepisów, którą zapowiadaliśmy w poprzednich numerach. Wydłużona została lista rzeczy, które podlegają sprawdzeniu podczas kontroli drogowej i kontroli w siedzibie przewoźnika.
Jeśli chodzi o kontrolę na drodze, dodano sprawdzenie przedłużonego maksymalnego tygodniowego czasu pracy wynoszącego 60 godzin. Natomiast w odniesieniu do kontroli w siedzibie przewoźnika poza sprawdzeniem przedłużonego maksymalnego tygodniowego czasu pracy do załącznika dodano sprawdzenie:
• przestrzegania wymogów dotyczących maksymalnego średniego tygodniowego czasu pracy, przerw i pracy w porze nocnej,
• spełnienia obowiązków przewoźników w zakresie płacenia za zakwaterowanie kierowców oraz w zakresie organizacji pracy kierowców, zgodnie z art. 8 ust. 8 i 8a rozporządzenia (WE) nr 561/2006.
W tym ostatnim punkcie chodzi o zapewnienie kierowcy (i udokumentowanie, że zapewniono) odebrania regularnych odpoczynków tygodniowych poza kabiną pojazdu oraz udokumentowanie powrotu kierowcy do jego miejsca zamieszkania lub miejsca siedziby firmy nie rzadziej niż co 4 tygodnie.
Rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 marca 2023 r. Do kontroli wszczętych i niezakończonych przed 1 marca 2023 r. stosuje się przepisy nowego rozporządzenia.
Listę wszystkich elementów sprawdzanych przez Inspekcję Transportu Drogowego można znaleźć w załączniku nr 5 do rozporządzenia, przy czym:
• w przypadku kontroli drogowej – sprawdzane są elementy określone w części A załącznika;
• w przypadku kontroli w przedsiębiorstwie – sprawdzeniu podlegają elementy określone w części B załącznika.
Załączniki do rozporządzenia, zawierające listę sprawdzanych elementów, znajdziesz na naszej stronie www.kierowcawfirmie.wip.pl w zakładce z numerem 192 oraz w zakładce Dokumenty.
Podstawa prawna:
•rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 28 lutego 2023 r. w sprawie kontroli przewozu drogowego (Dz.U. z 2023 r., poz. 370).
Adam Hrycak
prawnik, specjalista z zakresu transportu drogowego
Co zrobić, gdy program pokazuje naruszenie przy przeprawie promowej
Zdarza się, że programy do analizy czasu pracy kierowców pokazują naruszenie podczas przeprawy promowej, nawet gdy kierowca jechał dobrze. Przyczyną może być to, że w ustawieniach programu nie przewidziano grupowania czynności wjazdu i zjazdu albo to, że kierowca nie ustawił przed wjazdem funkcji PROM.
Podczas przeprawy promowej lub jazdy pociągiem kierowca może przerwać odpoczynek – jest to wyjątek. Warto wiedzieć, że nie wszystkie programy do analizy czasu pracy kierowców radzą sobie z oceną, czy taki odpoczynek został odebrany poprawnie. Takie programy, jak każde narzędzie, mają swoje ograniczenia. Podają tylko ogólną ocenę, czy wszystkie okresy jazdy kierowcy były zgodne z przepisami.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Zmiany w kontrolach ITD już zaczęły obowiązywać
Co zrobić, gdy program pokazuje naruszenie przy przeprawie promowej
Jak przeprowadzać badania trzeźwości i co oznaczają różne wyniki
Ministerstwo finansów planuje zaostrzenie przepisów ustawy SENT
Będzie „unijne” zatrzymanie prawa jazdy
Transport do Ukrainy będzie łatwiej ubezpieczyć
Urządzenia pokładowe E-Box będą dostępne w Czechach i Słowacji
Kontrole trzeźwości – jak postępować z dokumentami, żeby nie łamać RODO?
Jak oblicza się wynagrodzenia urlopowe kierowców delegowanych
Jakie warunki musisz spełniać podczas przewozu komunalnych odpadów niebezpiecznych – cz. 1
Czy od sierpnia z tachografem I generacji nie da się zrobić dodatkowych załadunków?
KIEDY WEJDĄ W ŻYCIE NAJNOWSZE PRZEPISY
Do którego tygodnia zaliczyć przedłużony czas jazdy, gdy jedziesz nocą?
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71