Kierowca w firmie nr 193 - ebook
Kierowca w firmie nr 193 - ebook
1) Sprawdź, co musisz zmienić w dokumentacji kierowców na skutek nowelizacji Kodeksu pracy. Od 26 kwietnia 2023 r. w życie weszły nowe przepisy Kodeksu pracy. Te zmiany dotyczą również oczywiście firm transportowych. Dotyczą wielu kwestii, związanych z dokumentacją, m.in. rozszerzenie obowiązku informowania kierowców o warunkach pracy, wprowadzenie kilku nowych rodzajów wolnego dla kierowców i zmiany w umowach na czas określony.
Kategoria: | Transport i logistyka |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 487 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
e-mail: [email protected]
Redaktor prowadząca:
Aldona Kapica
Segment manager:
Alina Sulgostowska
Młodszy menadżer produktu: Monika Doroś
Koordynator produkcji:
Magdalena Huta
Korekta: Zespół
Projekt graficzny i ilustracje: Magdalena Huta
Skład i łamanie: IGAWA Ireneusz Gawliński
Drukarnia: KRM Druk
ISSN 2450–3681
Nakład: 1000 egz.
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
Centrum Obsługi Klienta czynne pon.–pt. w godzinach 8.00–16.00, poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość na skrzynce głosowej,
tel. 22 518 29 29 lub www.formularze.wip.pl
NIP: 526–19–92–256
Numer KRS: 0000098264
– Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Kierowca w firmie” chroniona jest prawem autorskim. Przedruk materiałów opublikowanych w publikacji ,,Kierowca w firmie” – bez zgody wydawcy – jest zabroniony. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Niniejsza publikacja została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji ,,Kierowca w firmie” wskazówki, porady i interpretacje dotyczą sytuacji typowych. Ich zastosowanie w konkretnym przypadku może wymagać dodatkowych, pogłębionych konsultacji. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowisko organów i urzędów państwowych. W związku z tym redakcja nie może ponosić odpowiedzialności prawnej za zastosowanie zawartych w publikacji ,,Kierowca w firmie” wskazówek, przykładów, informacji itp. do konkretnych przypadków.Od redakcji
Szanowni Czytelnicy!
Z tym numerem mamy dla Ciebie prezent – e-book „3 sytuacje, gdy kierowca może przekroczyć limity czasu jazdy”. Znajdziesz go na www.kierowcawfirmie.wip.pl w zakładce Prezenty dla Czytelników. Na okładce zamieściliśmy kod QR, który szybko i łatwo zaprowadzi Cię do tego e-booka.
A w numerze tym razem sporo tekstów o zmianach w przepisach. Tej wiosny najwięcej dzieje się w prawie pracy. Dopiero co weszły w życie zmiany związane z badaniem trzeźwości pracowników, a już czekają nas następne wyzwania – zmiany dotyczące m.in. obowiązków informacyjnych pracodawców, umów na czas określony i okres próbny, urlopów rodzicielskich, a także innych rodzajów dni wolnych, które zaczną przysługiwać pracownikom. Obszerny opis wszystkich tych zmian znajdziesz w numerze specjalnym.
Sporo dzieje się też w transporcie międzynarodowym. Niemcy planują podwyżkę opłat drogowych, Włosi wdrożyli dyrektywę o delegowaniu, a Norwegowie pracują nad surowszymi przepisami o kabotażu. O tym wszystkim przeczytasz na następnych stronach.
A o czym warto pamiętać w najbliższym czasie?
1. 26 kwietnia weszły w życie nowe przepisy Kodeksu pracy, które nakładają na pracodawców wiele nowych obowiązków – szczegóły na str. 1.
2. Od 3 kwietnia akta osobowe pracowników powinny być dostosowane do nowych wymogów – szczegóły w czwartkowym newsletterze.
3. Włosi wdrożyli przepisy dyrektywy o delegowaniu kierowców, jeśli więc wysyłasz tam samochody, musisz dopełnić wymaganych obowiązków – szczegóły na str. 3.
Życzę miłej lektury
Aldona Kapica
redaktor prowadząca magazynu „Kierowca w firmie”
NOWOŚCIJak nowelizacja Kodeksu pracy wpłynie na firmy transportowe?
26 kwietnia 2023 r. w życie wchodzą nowe przepisy Kodeksu pracy. Wprowadzają wiele zmian, m.in. rozszerzenie obowiązku informowania pracowników o warunkach pracy, wprowadzenie kilku nowych rodzajów wolnego dla pracowników i zmiany w umowach na czas określony.
Dokładne omówienie zmian, wprowadzonych w Kodeksie pracy, znajdziesz w numerze specjalnym 62. Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska uważa, że nowe przepisy Kodeksu pracy są bardzo niekorzystne dla firm transportowych. Mogą m.in. powodować wzrost wypadków drogowych. Powodem ma być umożliwienie kierowcom podejmowania pracy w kilku firmach naraz. Zdaniem TLP będzie to prowadzić do patologicznych sytuacji – kierowca zawodowy po powrocie z wyjazdu służbowego będzie szedł do drugiej firmy, w której też będzie zatrudniony, i zamiast odpoczynku pojedzie w następną trasę.
Według TLP najbardziej szkodliwe dla firm transportowych będzie wprowadzenie trzech przepisów.
• art. 1 pkt 5 ustawy, który stanowi, że pracodawca nie może zakazać pracownikowi jednoczesnego pozostawania w stosunku pracy z innym pracodawcą;
• art. 1 pkt 6 lit. b ustawy, który stanowi, że pracodawca powinien poinformować pracownika o dobowym i tygodniowym wymiarze czasu pracy, co w przypadku firm transportowych, z uwagi na nieprzewidywalność pracy, bywa trudne, oraz
• art. 46 ustawy, wprowadzającego okres tylko 21 dni od ogłoszenia nowych przepisów do ich wejścia w życie.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Jak nowelizacja Kodeksu pracy wpłynie na firmy transportowe?
Co ma zrobić kierowca, gdy tachograf wypluwa kartę?
Będzie można wysyłać pisma sądowe jako paczkę albo zwykły list
Kierowcy delegowani do Włoch muszą spełniać nowe wymagania
Opłaty drogowe w Niemczech drastycznie wzrosną
Kierowcy będą mogli szybciej uzyskać wizę
Szykują się spore zmiany w zarządzaniu ruchem na przełęczy Brennero
Pojazdy spalinowe nadal dozwolone, ale pod jednym warunkiem
Więcej ładowarek do samochodów przy unijnych drogach
Norwegia – więcej kar za nielegalny kabotaż
Co Ci grozi za niewysłanie oświadczenia o bazie eksploatacyjnej?
Jakie zasady obowiązują podczas badania pracowników na obecność innych substancji niż alkohol
Jakie warunki musisz spełniać podczas przewozu komunalnych odpadów niebezpiecznych – cz. 2
Zatrudnienie karanego kierowcy nie szkodzi reputacji przewoźnika
KIEDY WEJDĄ W ŻYCIE NAJNOWSZE PRZEPISY
Jak kierowca ma odbierać rekompensatę za skrócenie odpoczynku tygodniowego
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71