Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Klimat odwilży. Obrazy Marka Oberländera - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
20 marca 2025
58,00
5800 pkt
punktów Virtualo

Klimat odwilży. Obrazy Marka Oberländera - ebook

Odwilż w podstawowym sensie oznacza ocieplenie i rozmarzanie – tak, że odsłania się to, co wcześniej było ukryte pod grubą warstwą lodu. Przez pryzmat odwilżowej metafory Piotr Słodkowski patrzy na twórczość Marka Oberländera, jednego z najważniejszych polsko-żydowskich malarzy lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych, autora słynnego płótna Napiętnowani (1955). W klimacie odwilży po stalinizmie Oberländer postawił palące pytanie o miejsce polskich Żydów w gruntownie przeobrażonym świecie. Stanął przed zasadniczymi problemami: W jaki sposób Holokaust mógł być obecny w malarstwie? Na ile zaś – wprost przeciwnie – liberalizacja kultury nie przekładała się na odwilż pamięci o Zagładzie?

Słodkowski rekonstruuje przejmujące losy Oberländera: małomiasteczkowy Żyd i żołnierz Armii Czerwonej, który po powrocie z Rosji nie odnalazł rodziny; aktywny w PRL artysta i emigrant, który opuścił kraj pod naporem antysemityzmu; posiadacz polskiego paszportu i francuskiego titre de voyage, żyjący kolejno w kręgu czterech języków. Autor uważnie i z empatią przygląda się najważniejszym obrazom artysty i odnosi je do jego doświadczeń biograficznych oraz problemów dominujących XX wiek (faszyzm, antysemityzm, komunizm). Pyta wreszcie o odbiorców sztuki Oberländera. Omawia, jak postrzegano jego malarstwo w epoce, i zastanawia się, co możemy dostrzec w nim dzisiaj.

Piotr Słodkowski napisał świetną książkę. Ważną nie tylko dla specjalistów – historyków sztuki, lecz także dla wszystkich zainteresowanych nowym odczytaniem stosunków polsko-żydowskich w poholokaustowej i powojennej przeszłości; odczytaniem odkrywczo wyprowadzonym z artystycznych, wizualnych świadectw polskiej kultury.

prof. Ryszard Nycz

Książka Słodkowskiego jest nadzwyczaj ciekawym studium sztuki jednego artysty. Rozważania autora są płodne intelektualnie i inspirują wyobraźnię w konfrontacji z faktami. Bazują z jednej strony na skrupulatnej analizie dokumentów i krytyce źródeł archiwalnych, a z drugiej są pogłębioną i wnikliwą lekturą obrazów pozwalającą ominąć odniesienia „stylistyczne”, a w każdym detalu widzieć nową wskazówkę interpretacyjną.

prof. Andrzej Turowski

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Spis treści

Wprowadzenie: Odwilż, Oberländer i sondowanie historii sztuki

Klimat odwilży

Oglądając Oberländera, testując historię sztuki

Źródła, metody, strategie interpretacyjne

Arsenał i Oberländer w historii sztuki

Zarys treści książki

Część I. Doświadczenia

Rozdział 1: Polak, Żyd, artysta. Biografia Marka Oberländera

Szczerzec, 1922–1939

Armia Czerwona, 1939–1941–1946

Izrael i Stany Zjednoczone

Polska Ludowa, 1946–1963

Francja, 1963–1978

Polityka, tożsamość i powidoki życia w PRL

Rozdział 2: Biografia jako metoda. Oberländer wśród polskich Żydów

Krytyczny wymiar zwrotu biograficznego

Artyści odwilży: cztery korekty

Bagaż historyczny, 1939–1968

Część II. Obrazy

Rozdział 3: Piętna faszyzmu i antysemityzmu. Napiętnowani w rozszerzonym polu wyobrażeń społecznych

Napiętnowani wobec tradycji artystycznej

Piętno fotografii nazistowskiej, naukowej, medycznej

Piętno żydokomuny

Oberländer i komunizm

Piętnowani i piętnujący

Rozdział 4: Zrehabilitować twarz. Portretowanie pozagładowej egzystencji Żydów polskich

Mgła i doświadczenie niewidzenia

Miasteczko we wspomnieniu i w reportażu

Oberländer, kronikarz życia z odwróconą głową

Siła portretu

Rozdział 5: Nowoczesność, materia i walka o pamięć. Figury jako totemy

Figury, szczątki, głowy

Geografie wiedzy, odwilż i granice nowoczesności

Walka o pamięć w PRL i za żelazną kurtyną

Pamięć totemiczna

Czego chcą obrazy?

Część III. Odbiorcy

Rozdział 6: „Nie możemy patrzeć na te szpetne obrazy”. Recepcja Arsenału w perspektywie niesprawiedliwości epistemicznej

Niesprawiedliwość epistemiczna

Niesprawiedliwość hermeneutyczna w PRL

Stłumiona pamięć i nieczytelna forma

Porażka obrazów

Rozdział 7: „Instynkt sprawiedliwości”. Klimat odwilży i zmiana epistemiczna w historii sztuki

Heroiczni odbiorcy

Obrazy, które interpelują

Instynkty, które człowiek w sobie nosi (lub powinien nosić)

Klimat historii sztuki

Zakończenie

Podziękowania

Bibliografia

Nota bibliograficzna

Spis ilustracji

Summary. The Climate of Thaw. Marek Oberländer’s Paintings

Przypisy

Kategoria: Literatura faktu
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8325-167-7
Rozmiar pliku: 60 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij