Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie - ebook
Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI). Tworzenie, wdrażanie i stosowanie - ebook
Kluczowe wskaźniki efektywności (ang. Key Performance Indicators, KPI) to jedne z najważniejszych narzędzi zarządzania w organizacjach. Mają ułatwiać ocenę działania organizacji poprzez pomiar stopnia realizacji jej celów, a przez to przyczyniać się do podejmowania właściwych decyzji. Niestety, w wielu przypadkach przyjmuje się niewłaściwe KPI, co prowadzi do nieodpowiednich działań i spowalnia projekty. Konsekwencją jest niższa jakość współpracy z innymi jednostkami i ogólne pogorszenie pozycji organizacji. Tymczasem jednym z warunków sukcesu zarządzania jest właściwe rozumienie i stosowanie wskaźników efektywności, a początkiem tego rozumienia — ich podział na wskaźniki rezultatu i wskaźniki efektywności.
Celem niniejszej książki jest wsparcie organizacji w opracowywaniu, wdrażaniu i stosowaniu najskuteczniejszych, zwycięskich KPI — takich miar efektywności, które mogą bardzo wiele zmienić poprzez sukcesywne dostosowywanie codziennych działań do strategicznych celów organizacji. Autor pokazał, w jaki sposób kierownicy mogą uniknąć najgroźniejszych pułapek i stworzyć KPI, które staną się cennym narzędziem zarządczym. Zaprezentowana metodologia jest prosta, zrozumiała, a przede wszystkim praktyczna. Dla każdego, kto ma wdrożyć KPI w swojej organizacji, ta książka okaże się bezcenna.
- Siedem cech KPI
- Istotne różnice pomiędzy wskaźnikami rezultatu i efektywności
- Nowy uproszczony sześcioetapowy proces ustalania i stosowania KPI
- Mity związane ze sferą mierzenia efektywności, które utrudniają osiąganie postępów
- Dlaczego KPI nie należy wykorzystywać w ramach systemów wynagrodzeń uzależnionych od wyników
- Doniosłość poglądów reformatorów paradygmatu (np. kwestia rezygnacji w ujęciu Petera Druckera)
- Znaczenie zrozumienia ciemnej strony miar efektywności
- Ustalanie skutecznych miar efektywności
- Zestaw narzędzi umożliwiających organizacji znalezienie krytycznych czynników sukcesu, źródła wszystkich istotnych miar
- Potrzeba posiadania wewnętrznego eksperta ds. pomiarów
- Sposób przewodzenia procesowi zmian i prowadzenia ich sprzedaży w sferze mierzenia efektywności
- Ponad 200 miar efektywności
Klucz do stworzenia prawdziwie zwycięskich KPI leży w Twoich rękach!
Spis treści
O autorze 9
Przedmowa 11
Podziękowania 25
CZĘŚĆ I. OBRAZ SYTUACJI
Rozdział 1. Wielkie nieporozumienie związane z KPI 29
- Kluczowe wskaźniki rezultatu 30
- Wskaźniki rezultatu 31
- Wskaźniki efektywności 32
- Kluczowe wskaźniki efektywności 33
- Siedem cech KPI 37
- Różnice pomiędzy KRI, KPI, RI oraz PI 40
- Problem z wyprzedzeniem i opóźnieniem 40
- Liczba wymaganych miar - zasada 10/80/10 44
- Znaczenie aktualnych pomiarów 46
- Na jakim etapie jest Twoja podróż do krainy miar efektywności? 47
- Przypisy 48
Rozdział 2. Mity dotyczące pomiaru efektywności 49
- Mit 1: większość miar prowadzi do lepszej efektywności 50
- Mit 2: wszystkie miary działają skutecznie w każdej organizacji i w każdym czasie 50
- Mit 3: wszystkie miary efektywności to KPI 51
- Mit 4: dzięki powiązaniu KPI z wynagrodzeniem zwiększymy efektywność 51
- Mit 5: możemy wyznaczyć odpowiednie cele na koniec roku 52
- Mit 6: mierzenie efektywności jest stosunkowo proste, a właściwe miary są oczywiste 53
- Mit 7: KPI są wskaźnikami finansowymi i niefinansowymi 54
- Mit 8: projekt pomiaru efektywności można przekazać firmie konsultingowej 55
- Mity otaczające zrównoważoną kartę wyników 55
- Przypisy 63
Rozdział 3. Niezamierzone skutki: ciemna strona miar 65
- Przykład: kolej miejska 65
- Przykład: szpitalny oddział ratunkowy 66
- Przykłady z książki Deana Spitzera 67
- Wynagrodzenie uzależnione od wyników 67
- Lista kontrolna dysfunkcyjnych miar efektywności 69
- Przypisy 69
Rozdział 4. Rewitalizacja efektywności 71
- Pięć kamieni węgielnych 73
- Wiele aspektów zarządzania efektywnością 87
- Przypisy 97
Rozdział 5. Strategia i jej znaczenie dla miar efektywności 99
- Określenie misji, wizji, wartości i zasad szczupłego zarządzania organizacji 100
- Tworzenie strategii zrozumiałej dla pracowników 102
- Upewnij się, że Twoja strategia jest zrównoważona 103
- Monitorowanie wdrażania strategii 104
- Budowanie przyszłości 107
- Przypisy 107
CZĘŚĆ II. METODOLOGIA ZWYCIĘSKICH KPI
Rozdział 6. Tło metodologii zwycięskich KPI i jej migracja 111
- Pierwotny proces 12 kroków 111
- Nowy proces sześcioetapowy 113
- Metodologia zwycięskich KPI i jej migracja 113
- Przegląd sześciu etapów 115
Rozdział 7. Kamienie węgielne procesu wdrażania kluczowych wskaźników efektywności 117
- Kamień węgielny "partnerstwo z pracownikami, związkami zawodowymi i podmiotami zewnętrznymi" 118
- Kamień węgielny "transfer uprawnień na pierwszą linię" 119
- Kamień węgielny "pomiar i raportowanie tylko tego, co jest istotne" 121
- Kamień węgielny "wyodrębnianie KPI z krytycznych czynników sukcesu" 122
- Kamień węgielny "rezygnacja z procesów, które nie przynoszą efektów" 123
- Kamień węgielny "powołanie wywodzącego się z organizacji dyrektora ds. pomiarów" 124
- Kamień węgielny "zrozumienie definicji zwycięskich KPI w całej organizacji" 126
- Przypisy 126
Rozdział 8. Skłonienie prezesa i wyższej kadry kierowniczej do zaangażowania się w zmiany (etap 1) 127
- Pozyskanie wyższej kadry kierowniczej 127
- Uzgodnienie harmonogramu, zasobów oraz metody 132
- Korzyści wynikające z tego etapu 135
- Przypisy 136
Rozdział 9 . Podniesienie kwalifikacji zasobów wewnętrznych, aby umożliwić zarządzanie projektem KPI (etap 2) 137
- Stworzenie zespołu zwycięskich KPI pracującego nad projektem w pełnym wymiarze czasu 138
- Ustanowienie kultury i procesu "po prostu to zróbmy" 143
- Korzyści wynikające z tego etapu 147
- Przypisy 147
Rozdział 10. Przewodzenie procesowi zmian i ich sprzedaż (etap 3) 149
- Jak przeprowadzić transformację firmy Johna Kottera 149
- Nauka sprzedaży z wykorzystaniem emocjonalnych bodźców wpływających na kupującego 151
- Triki sprzedażowe, którymi należy się posłużyć, aby otrzymać zielone światło 152
- Sprzedaż zwycięskich KPI pracownikom organizacji 158
- Korzyści wynikające z tego etapu 162
- Przypisy 162
Rozdział 11 . Znajdowanie operacyjnych krytycznych czynników sukcesu organizacji (etap 4) 163
- Operacyjne krytyczne czynniki sukcesu a skutki zewnętrzne 164
- Operacyjne krytyczne czynniki sukcesu - brakujące ogniwo 166
- Zasady ustalania operacyjnych krytycznych czynników sukcesu 166
- Cechy krytycznych czynników sukcesu 170
- Cztery zadania dla celów identyfikacji operacyjnych krytycznych czynników sukcesu 171
- Metodologie alternatywne 183
- Korzyści wynikające z tego etapu 185
- Przypisy 185
Rozdział 12. Ustalenie miar, które będą skuteczne w naszej organizacji (etap 5) 187
- Jak należy ustalać miary - przegląd 187
- Ustalanie miar efektywności zespołów 188
- Zapisywanie miar efektywności w bazie danych 196
- Oddzielanie ziarna od plew 198
- Znalezienie KRI, które należy raportować zarządowi 200
- Znajdowanie zwycięskich KPI 201
- Galeria miar 203
- Korzyści wynikające z tego etapu 204
- Przypisy 204
Rozdział 13. Pozyskiwanie miar napędzających efektywność (etap 6) 205
- Opracowanie platformy sprawozdawczej dla wszystkich szczebli organizacji 205
- Umożliwienie stosowania zwycięskich KPI 209
- Dopracowywanie KPI, aby utrzymać ich znaczenie 212
- Korzyści wynikające z tego etapu 214
- Przypisy 214
Rozdział 14. Raportowanie miar efektywności 215
- Prace Stephena Fewa w dziedzinie wizualizacji danych 215
- Raportowanie KPI kierownictwu i pracownikom 216
- Raportowanie miar efektywności kierownictwu 219
- Raportowanie miar efektywności pracownikom 223
- Raportowanie miar efektywności zarządowi 228
- Raportowanie zespołowych miar efektywności 233
- Wzajemne dopasowanie raportów miar efektywności 235
- Projektowanie raportów dostosowanych do obecnych technologii 236
- Przypisy 237
CZĘŚĆ III. NIEZBĘDNIK DYREKTORA DS. POMIARÓW
Rozdział 15. Zasoby dla dyrektora ds. pomiarów 241
- CMO potrzebuje klastra mentorów 241
- Wytyczne dla zewnętrznego facylitatora KPI 242
- Pamiętaj o podstawach 245
- Zasoby 245
- Prowadzenie warsztatów 248
- Wnioski z wdrożeń 250
- Przypisy 260
Rozdział 16. Studia przypadków z warsztatów krytycznych czynników sukcesu 261
- Pierwsze studium przypadku z sektora prywatnego: azjatycki koncern 261
- Drugie studium przypadku z sektora prywatnego: firma medyczna 262
- Trzecie studium przypadku z sektora prywatnego: zakład produkcji leśnej 264
- Czwarte studium przypadku z sektora prywatnego: firma produkująca samochody 266
- Piąte studium przypadku z sektora prywatnego: firma handlująca drewnem 266
- Szóste studium przypadku z sektora prywatnego: bank inwestycyjny 266
- Pierwsze studium przypadku organizacji non-profit: klub golfowy 268
- Drugie studium przypadku organizacji non-profit: Surf Life Saving 270
- Pierwsze studium przypadku organizacji sektora publicznego 274
- Drugie studium przypadku organizacji sektora publicznego 275
- Studium przypadku stowarzyszenia księgowych 276
- Studium przypadku organizacji dobroczynnej 276
Rozdział 17. Popularne krytyczne czynniki sukcesu i odpowiadające im miary 279
Rozdział 18. Porównanie z innymi metodologiami 287
- Główne różnice między metodologiami zrównoważonej karty wyników i zwycięskich KPI 287
- PuMP Stacey Barr 289
- Zrównoważona karta wyników Paula Nivena 293
- Przypisy 294
Rozdział 19. Niezbędnik prezesa 297
- List do Ciebie, prezesie 297
- Przywództwo w zakresie mierzenia efektywności musi pochodzić od prezesa 300
- Przypisy 302
Dodatek A. Fundamenty systemów wynagradzania opartych na wynikach 303
- Miliardowe prezenty 303
- Fundamenty 304
- Przypisy 317
Dodatek B. Projekt zakresu obowiązków dyrektora ds. pomiarów 319
- Zarys 319
- Obowiązki dyrektora ds. pomiarów 320
- Umiejętności i doświadczenie 321
Dodatek C. Prowadzenie skutecznych prezentacji 323
Dodatek D. Baza danych miar efektywności 329
| Kategoria: | Bankowość i Finanse |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-283-8524-5 |
| Rozmiar pliku: | 11 MB |