- W empik go
Kompetencje przedsiębiorcy-menedżera. Ideologia kształtowania - ebook
Kompetencje przedsiębiorcy-menedżera. Ideologia kształtowania - ebook
Niniejsza publikacja porusza dość popularny obecnie w literaturze przedmiotu temat zarządzania kompetencjami. Problematyka kompetencji przedstawiona w tej książce wyróżnia ją jednak spośród podobnych opracowań, ponieważ postrzega kompetencje przez pryzmat osoby przedsiębiorcy jako właściciela-menedżera małego przedsiębiorstwa.
Przedmiotem jej treści jest koncepcja zastosowania pewnego narzędzia informatycznego, tzw. symulacyjnej gry decyzyjnej serio, jako skutecznej i efektywnej metody kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera oraz wykorzystania tego instrumentu do rozwoju sektora małych przedsiębiorstw. Praca składa się z wprowadzenia, czterech rozdziałów, zakończenia, bibliografii, przypisów oraz aneksów.
W rozdziale pierwszym Istota kształtowania kompetencji określono pojęcie kompetencji przedsiębiorcy-menedżera. Wychodząc od takich terminów jak: organizacja inteligentna, zarządzanie wiedzą, kapitał intelektualny organizacji, opisano pojęcie indywidualnych kompetencji. Następnie przedstawiono koncepcję kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera opierając się na dostępnej literaturze przedmiotu. Zwrócono tutaj uwagę na integrację rozsądku i intuicji jako „miękkiego” aspektu doskonalenia osobistego. Opisano klasyczny termin, jakim jest określenie „mądrość”. Powołując się na badania wyjaśniono istotę tzw. inteligencji emocjonalnej i powszechnie znanej inteligencji racjonalnej. Następnie przeanalizowano strukturalizację wiedzy w procesach decyzyjnych człowieka, aby zaproponować własne określenie obejmujące całokształt ludzkich kompetencji umysłowych, czyli pojęcie kapitału emocjonalno-kognitywnego.
W rozdziale drugim Symulacyjna gra decyzyjna serio scharakteryzowano tytułowe narzędzie informatyczne, które łączy w sobie pojęcia współzawodnictwa, gry i symulacji.
W rozdziale trzecim Źródła niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw przedstawiono typologię i pojęcie małego przedsiębiorstwa. Następnie skoncentrowano uwagę na analizie przyczyn niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw. Opisano emocjonalno-kognitywne aspekty niepowodzenia gospodarczego, jego istotę oraz skalę zjawiska w Polsce. Na podstawie badań empirycznych, prowadzonych w różnych ośrodkach naukowych, wykazano, że błędy w procesie zarządzania małymi przedsiębiorstwami stanowią dominującą przyczynę niepowodzenia gospodarczego. Błędy te są z kolei wynikiem braku odpowiednich kompetencji właścicieli-menedżerów tych przedsiębiorstw i bynajmniej nie chodzi tutaj o formalne wykształcenie przedsiębiorcy-menedżera, które nie ma istotnego wpływu na zdolność przedsiębiorstwa do przetrwania. Rozdział ten kończy analiza kompetencji właścicieli-menedżerów małych przedsiębiorstw z siedmiu krajów Unii Europejskiej oraz preferowanych przez nich narzędzi ich kształtowania przeprowadzona przez innych badaczy. Wyniki tej analizy wskazują jednoznacznie na ich niskie kompetencje menedżerskie. Wynika z niej także, że „mali” przedsiębiorcy-menedżerowie najszybciej kształtują swoje kompetencje podczas czynności, które aktywizują działania zewnętrzne, wyzwalanych na przykład dzięki symulacyjnej grze decyzyjnej serio.
W rozdziale czwartym Empiryczna próba weryfikacji hipotezy badawczej przedstawiono rezultaty badań empirycznych własnych i innych autorów. Rozdział kończy propozycja modelu kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera metodą symulacyjnej gry decyzyjnej serio. Podejmuje się tutaj także próbę operacjonalizacji pojęcia kompetencji, sugerując rozwiązanie w postaci indeksu sprawności działania organizacyjnego.
Spis treści
Przedmowa 7
Wprowadzenie 13
Istota kształtowania kompetencji 17
Wprowadzenie do problematyki 19
Kapitał intelektualny organizacji 21
Kształtowanie kompetencji przedsiębiorcy-menedżera 25
Klasyczny termin mądrość 29
Strukturalizacja wiedzy w procesach decyzyjnych 36
Teoria uwarunkowań instynktowych 37
Teoria przyczyny i skutku 37
Teoria uwarunkowań dynamicznych 38
Teoria uczenia się 38
Kapitał emocjonalno-kognitywny 40
Synteza i wnioski 44
Symulacyjna gra decyzyjna serio 49
Przegląd terminologii 51
Pojęcie symulacji 52
Istota gry 53
Współzawodnictwo 58
Istota symulacyjnej gry decyzyjnej 58
Rzeczywistość i jej symulacje 67
Geneza symulacyjnych gier decyzyjnych serio 68
SGDS marketplace 76
Źródła niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw 79
Pojęcie i typologia małego przedsiębiorstwa 81
Analiza przyczyn niepowodzenia gospodarczego małych przedsiębiorstw 84
Skala niepowodzenia gospodarczego w Polsce 88
Błędy w procesie zarządzania przedsiębiorstwem jako przyczyna niepowodzeń gospodarczych 91
Emocjonalno-kognitywne aspekty niepowodzenia gospodarczego 101
Analiza kompetencji przedsiębiorców-menedżerów i preferowanych przez nich narzędzi ich kształtowania 104
Empiryczna próba weryfikacji hipotezy badawczej 109
Metodologia badań własnych 111
Metoda i technika badań 111
Opis zbiorowości badawczej 114
Analiza wyników badań własnych 116
Interpretacja wyników badań własnych 128
Podsumowanie badań własnych 139
Najważniejsze konkluzje dociekań innych badaczy 142
Model kształtowania kompetencji przedsiębiorcy-menedżera metodą symulacyjnej gry decyzyjnej serio 147
Zakończenie 157
Literatura 161
Aneksy 177
Przypisy 213
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7564-048-9 |
Rozmiar pliku: | 1,8 MB |