Konformizm, bunt, nostalgia. Turystyka niszowa z Polski do krajów byłego ZSRR - ebook
Konformizm, bunt, nostalgia. Turystyka niszowa z Polski do krajów byłego ZSRR - ebook
Recenzja książki w czasopiśmie naukowym "Turystyka Kulturowa"
Recenzja książki w piśmie "Nowa Europa Wschodnia" (nr 5/2014)
„W ostatnich latach podróżowanie staje się coraz modniejsze - nie tylko jako praktyka społeczna, ale i jako temat studiów naukowych. Nie jest zatem zadaniem łatwym znalezienie obszaru nie do końca przeoranego cudzymi myślami. Annie Horolets udaje się to (…) .”
„…[Jest to] opowieść o krystalizowaniu się praktyk podróżniczych i powstawaniu znaczeń z tym związanych. Autorka powiązała te kwestie z aktualnymi pytaniami o specyfikę Polski potransformacyjnej - o to, w jaki sposób napięcie pomiędzy impulsami płynącymi ze strony kultury określanej umownym mianem Zachodniej a odczuwaniem dziedzictwa PRL-u w sferze samookreślania się wytwarza konkretne formy kulturowe.”
„Może ona służyć jako podręcznik w atrakcyjny sposób prezentujący interdyscyplinarne podejście do badań kultury współczesnej.”
Z recenzji wydawniczej prof. dr hab. Anny Wieczorkiewicz
Anna Horolets zajmuje się badaniami dyskursywnych mechanizmów tworzenia światów społecznych i tożsamości. W kręgu jej zainteresowań znajdują się teorie czasu wolnego, turystyki i migracji. Prowadzi badania o turystyce niszowej do krajów byłego ZSRR oraz o czasie wolnym migrantów polskich w Wielkiej Brytanii i USA. Opublikowała dotychczas monografię Obrazy Europy w polskim dyskursie publicznym (Universitas, 2006) i kilkanaście artykułów o podróżowaniu i tożsamościach europejskich Polaków w takich czasopismach jak "Polish Sociological Review", "Ethnologie francaise, Lud, Kultura i Społeczeństwo", "Text & Talk" oraz "Przegląd Socjologii Jakościowej". Jest redaktorką dwóch prac zbiorowych poświęconych analizie dyskursu. Członkini Polskiego Towarzystwa Socjologicznego i European Association of Social Anthropologists. W latach 2005-2013 pracowała w Szkole Wyższej Psychologii Społecznej w Instytucie Socjologii. Od niedawna związana z Uniwersytetem Gdańskim, gdzie pracuje w Zakładzie Antropologii Społecznej.
Spis treści
PODZIĘKOWANIA
1. TURYSTYKA I ZMIANA SPOŁECZNA. WPROWADZENIE
1.1 Uzasadnienie wyboru problematyki
1.2 Charakterystyka badań
1.3 Indywidualności
1.4. Portret zbiorowy
Turyści, których pominęłam
1.5 Naśladownictwo/Echolalia
2. KULTUROWE I SPOŁECZNE ZNACZENIE TURYSTYKI
2.1 Turystyka: trzy podejścia teoretyczne
2.2 Turystyka alternatywna jako produkt zmiany społecznej w krajach zachodnich
Turystyka alternatywna
Turystyka alternatywna jako poszukiwanie autentyczności
Turystyka niszowa
Postturysta
2.3 Turystyka alternatywna jako element stylu życia nowej klasy średniej
Turystyka jako jeden z wyznaczników stylu życia nowej klasy średniej
3. NAŚLADOWNICTWO. TURYSTYKA NISZOWA W KONTEKŚCIE MODERNIZACJI
3.1 Transformacja ustrojowa w Polsce – konsekwencje dla turystyki
3.2 Nowa klasa średnia w Polsce: powtarzanie zachodnich wzorów i cechy szczególne
Cykl „Serce zostało w…”: tworzenie gustu turystycznego (nowej) klasy średniej
3.3 Czy turyści niszowi to polska nowa klasa średnia?
Cechy zachodniej turystyki alternatywnej w podróżach niszowych do byłego ZSRR
4. POWTÓRZENIA. POSTKOLONIALNE ECHA PODRÓŻOPISARSTWA
4.1 Postkolonialna krytyka turystyki
Kirgiz w makijażu
4.2 Debata o polskim postkolonializmie
4.3 Historyczna głębia dyskursu podróżniczego
Polskie podróże do obszarów imperium rosyjskiego
Ślad Astolpha de Custine’a
„Kirgiz schodzi z konia” i inne opowieści o modernizacji i dzikości
4.4 Dwa współczesne spojrzenia podróżopisarskie na byłe ZSRR
Przedmiot (od)tworzony
Podmiot wiedzący
Wiedza w literackich relacjach z podróży
5. RÓŻNICA. WIDOK I DOTYK ODMIENNOŚCI
5.1 Cudowni ludzie
5.2 Bezkresy
5.3 Czas nieteraźniejszy
5.4 Oko barana
6. NEGOCJOWANIE AUTENTYCZNOŚCI. ZAKOŃCZENIE
6.1 Intersubiektywność narracji podróżniczych
6.2 Autentyczność dialogowa
6.3. Wpisywanie siebie w świat
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
INDEKS POJĘĆ
SUMMARY
Kategoria: | Nauki społeczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-242-2415-9 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |