Kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych. Zadania skarbnika i głównego księgowego - ebook
Kontrola zarządcza w sektorze finansów publicznych. Zadania skarbnika i głównego księgowego - ebook
Książka omawia najistotniejsze zagadnienia kontroli zarządczej w
sektorze finansów publicznych, w tym m.in.:
• procedury kontroli zarządczej w jednostkach samorządu
terytorialnego,
• pozycję skarbnika – jego kwalifikacje, kompetencje oraz
odpowiedzialność za wykonywane zadania,
• zakres i obowiązki głównego księgowego jednostki samorządu
terytorialnego,
• wieloletnią prognozę finansową w systemie kontroli zarządczej
jako instrument planowania rocznego i wieloletniego,
• budżet i plan finansowy jednostki samorządu terytorialnego.
Adresaci:
Publikacja przeznaczona jest przede wszystkim dla pracowników
administracji samorządowej w tym: skarbników, głównych
księgowych, ale może również zainteresować kierowników jednostek
finansów publicznych. Ze względu na poruszaną tematykę może być
przydatna także pracownikom działów zasobów ludzkich oraz
pozostałym pracownikom administracji.
Spis treści
Wykaz skrótów | str. 9
Wstęp | str. 11
Rozdział I
Kontrola zarządcza w jednostkach sektora finansów
publicznych. Zagadnienia podstawowe | str. 15
1. Regulacje prawne w zakresie kontroli finansów
publicznych | str. 15
2. Finanse publiczne | str. 18
3. Jednostki sektora finansów publicznych | str. 20
Rozdział II
Pojęcie kontroli – sektor publiczny | str.
29
1. Ewolucja kontroli w sektorze publicznym | str. 29
2. Pojęcie i istota kontroli zarządczej w jednostkach sektora
finansów publicznych | str. 34
3. Dokumentacja organizacji kontroli zarządczej w jednostkach
sektora finansów publicznych | str. 41
4. Samokontrola procesu kontroli zarządczej w jednostkach sektora
finansów publicznych | str. 43
4.1. Szczegółowe wytyczne w zakresie samooceny kontroli
zarządczej dla jednostek sektora finansów publicznych | str.
44
4.2. Ogólne informacje dotyczące samooceny kontroli
zarządczej | str. 45
4.3. Samoocena kontroli zarządczej przeprowadzana w jednostkach
za pomocą ankiet (kwestionariuszy) | str. 49
5. Plan działalności, sprawozdanie z wykonania planu
działalności… oraz oświadczenie o stanie kontroli
zarządczej | str. 54
Rozdział III
Skarbnik w strukturze służb finansowo-księgowych |
str. 57
1. Pozycja skarbnika w jednostce samorządu terytorialnego,
kwalifikacje, charakterystyka kompetencji | str. 59
2. Instytucja skarbnika jednostki samorządu terytorialnego |
str. 60
3. Kompetencje skarbnika JST jako głównego księgowego budżetu w
zakresie kontroli finansowej i gospodarki finansowej | str.
64
4. Przykładowa procedura kontroli finansowej w jednostce sektora
finansów publicznych | str. 68
5. Środki kontroli finansowej | str. 75
6. Odpowiedzialność skarbnika jako głównego księgowego budżetu za
kontrolę zgodności operacji gospodarczej i finansowej | str.
82
7. Sprawozdawczość – skarbnik JST | str. 86
8. Kompetencje skarbnika JST w zakresie procedury planistycznej,
planowanie budżetowe/operacyjne | str. 90
8.1. Zadania skarbnika JST w tworzeniu planu operacyjnego w
kontekście kontroli zarządczej | str. 90
8.2. Kontrasygnata skarbnika JST wobec oświadczenia woli |
str. 94
Podsumowanie | str. 97
Rozdział IV
Zakres i obowiązki głównego księgowego jednostki
samorządu terytorialnego | str. 99
1. Obowiązki głównego księgowego w świetle ustawy o
rachunkowości | str. 101
2. Prawa i obowiązki głównego księgowego w świetle ustawy o
finansach publicznych | str. 105
2.1. Waga podpisu kierownika jednostki na dokumentach
powodujących zaciągnięcie zobowiązania | str. 105
2.2. Waga podpisu głównego księgowego na dokumentach powodujących
zaciągnięcie zobowiązania | str. 107
2.3. Odpowiedzialność głównego księgowego | str. 110
Podsumowanie | str. 111
Rozdział V
Wieloletnia prognoza finansowa w systemie kontroli
zarządczej jako instrument planowania rocznego i
wieloletniego | str. 113
1. Wieloletnia prognoza finansowa – wprowadzenie | str.
113
2. Metodologia opracowania wieloletniej prognozy
finansowej | str. 124
3. Wybrane elementy wieloletniej prognozy finansowej | str.
125
4. Zakres wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego | str. 129
5. Okres wieloletniej prognozy finansowej jednostki samorządu
terytorialnego | str. 131
6. Uchwalanie wieloletniej prognozy finansowej jednostki
samorządu terytorialnego | str. 134
Podsumowanie | str. 137
Rozdział VI
Budżet/plan finansowy jednostki samorządu terytorialnego
w systemie kontroli zarządczej. Elementy kontroli
zarządczej | str. 139
1. Budżet jednostki samorządu terytorialnego | str. 139
2. Metoda kasowa i memoriałowa w rachunkowości sektora
publicznego | str. 145
3. Inicjatywa sporządzenia projektu uchwały | str. 147
4. Plan finansowy jednostki samorządu terytorialnego | str.
149
4.1. Założenia do opracowania planów finansowych na rok
następny | str. 154
4.2. Plan finansowy – zasady jego opracowania oraz jego
zatwierdzenie | str. 157
4.2.1. Zasady opracowania planu finansowego | str. 157
4.2.2. Zatwierdzenie planu finansowego | str. 158
4.2.3. Ustalanie zapotrzebowania na środki – harmonogram dochodów
i wydatków | str. 159
4.2.4. Monitorowanie planu finansowego, analiza wpływów w
zakresie dochodów, zaangażowanie wydatków | str. 160
4.2.5. Zmiana planu finansowego | str. 161
4.2.6. Odpowiedzialność kierownika jednostki i głównego
księgowego za przekroczenia uprawnień wynikających z planów
finansowych | str. 162
4.2.7. Planowanie – gromadzenie i wydatkowanie środków
pieniężnych w planie finansowym | str. 164
Podsumowanie | str. 168
Rozdział VII
Budżet zadaniowy w systemie kontroli zarządczej… jako
narzędzie zarządzania | str. 169
1. Definicja formalnoprawna budżetu zadaniowego | str.
169
2. Budżet zadaniowy instrumentem racjonalizacji celów i
zadań | str. 172
3. Sprawozdawczość budżetowa w układzie zadaniowym | str.
174
4. Kontrola zarządcza a budżet zadaniowy | str. 175
Podsumowanie | str. 177
Bibliografia | str. 179
Wykaz aktów prawnych | str. 181
Kategoria: | Administracyjne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8246-017-9 |
Rozmiar pliku: | 1,8 MB |