Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika - ebook
Koopetycja w rozwoju przedsiębiorstw high-tech. Determinanty i dynamika - ebook
W miarę zawężania się pola konkurencji rośnie znaczenie zasobów niematerialnych i innowacyjnych zdolności firmy. Zastanowiło więc wielu badaczy jak relacje międzyorganizacyjne wpływają na rozwój tych zdolności. Jednym z poglądów wyjaśniających strategię sieci międzyorganizacyjnych jest paralelizm konkurowania i współpracy. Współpraca oznacza poszukiwanie synergii z tych relacji i ma miejsce w procesie kreowania dodatkowej wartości w sieci, a konkurencja dotyczy podziału tej wartości. Zespalanie się konkurencji i współpracy w jeden typ relacji i interakcji określa się mianem KOOPETYCJI. Koopetycja, mimo iż jest zjawiskiem stosunkowo młodym, dynamicznie się rozwija. Relacje koopetycyjne mają ogromne znaczenie dla strategii rozwoju przedsiębiorstw, relacji między konkurentami, reguł gry w sektorach oraz dla rozwoju gospodarek poszczególnych krajów i regionów. Mimo ich istotności, poziom wiedzy dotyczącej ich uwarunkowań, dynamiki i wpływu na rozwój przedsiębiorstw jest niesatysfakcjonujący. Dlatego podjęliśmy badania, które mają odpowiedzieć na pytania:
• Jak koopetycja wpływa na rozwój przedsiębiorstw wysokich technologii? i odwrotnie,
• Jak faza rozwoju przedsiębiorstwa high-tech wpływa na typ relacji koopetecyjnych?
Uzyskane odpowiedzi zawarliśmy w tej pracy i mamy nadzieję, że posłużą one menedżerom, konsultantom, naukowcom i studentom w dalszym badaniu i stymulowaniu tych relacji.
Spis treści
Wstęp
1. ROZWÓJ PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH Anna Adamik, Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
1.1. Specyfika przedsiębiorstw wysokich technologii
1.2. Istota rozwoju przedsiębiorstw high-tech
1.3. Formy, etapy i czynniki rozwoju przedsiębiorstw wysokich technologii
1.4. Stan, struktura i tendencje rozwojowe firm high-tech w Polsce
2. KOOPETYCJA W ROZWOJU PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH Wojciech Czakon
2.1. Pojęcie i cechy koopetycji
2.2. Typy relacji koopetycyjnych
2.3. Motywy podjęcia koopetycji
2.4. Znaczenie koopetycji dla rozwoju firm high-tech
3. METODYKA BADAŃ EMPIRYCZNYCH Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
3.1. Cel i zakres badań
3.2. Metody, techniki i narzędzia badawcze
3.3. Charakterystyka próby badawczej w badaniach ilościowych
4. DETERMINANTY KOOPETYCJI PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH Wojciech Czakon, Wojciech Machel
4.1. Zewnętrzne uwarunkowania koopetycji
4.2. Wewnętrzne uwarunkowania koopetycji
4.3. Determinanty koopetycji w praktyce rozwoju firm high-tech
5. STRATEGIA KOOPETYCJI W PRAKTYCE FIRM HIGH-TECH Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
5.1. Motywy podjęcia współpracy z konkurentami
5.2. Typy relacji koopetycyjnych
5.3. Wybory i preferencje względem koopetytorów
5.4. Korzyści i koszty koopetycji
6. OBSZARY DZIAŁAŃ KOOPERENCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH Joanna Cygler, Wojciech Machel
6.1. Typologia obszarów kooperencyjnych
6.2. Badania i rozwój
6.3. Zaopatrzenie, sprzedaż i logistyka
6.4. Produkcja i usługi
6.5. Marketing
6.6. Finanse
6.7. Zasoby ludzkie
6.8. Informatyka
7. DYNAMIKA RELACJI KOOPETYCYJNYCH PRZEDSIĘBIORSTW HIGH-TECH Anna Adamik, Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
7.1. Istota dynamiki i modelowania
7.2. Dynamika relacji koopetycyjnych firm high-tech w ujęciu empirycznym
7.3. Kształtowanie relacji koopetycyjnych w przedsiębiorstwach high-tech – ujęcie modelowe
7.4. Bariery rozwoju relacji koopetycyjnych
8. KOOPETYCJA W ROZWOJU FIRM HIGH-TECH – studia przypadków
8.1. Koopetycja w fazie narodzin – przypadek WiRan Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Wojciech Machel
8.2. Koopetycja w fazie wzrostu – przypadek firmy Sensilab Polska Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością – S.K-A. Agnieszka Zakrzewska-Bielawska
8.3. Koopetycja w fazie dojrzałości – przypadek COBR POLMATEX–CENARO Anna Adamik
8.4. Koopetycja w fazie schyłku – przypadek firmy MyNetwork Polska spółka z ograniczoną odpowiedzialnością Wojciech Czakon
Zakończenie
Załącznik 1 Kwestionariusz do badań ankietowych
Załącznik 2 Listy kontrolne dla diagnozy fazy rozwoju przedsiębiorstwa
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7488-064-0 |
Rozmiar pliku: | 19 MB |