- nowość
Kształtowanie moralności ludzkiej. Wolności obywatelskie i moralność publiczna - ebook
Kształtowanie moralności ludzkiej. Wolności obywatelskie i moralność publiczna - ebook
W prezentowanej książce czytelnik otrzyma argumenty, które stanowią przeciwwagę dla liberalnego poglądu, że moralność nie może być narzucana przez prawodawstwo. Według Roberta P. George’a społeczeństwo powinno dążyć do kształtowania moralności jednostek, o ile tylko wyrażane odczucia moralne są uzasadnione. Ich zasadność, oparta na fundamencie prawa naturalnego, jest niezwykle istotna, ponieważ wyznacza granicę tego, jak daleko prawo może posunąć się w ingerencji w autonomię człowieka. Autor skupia się na krytycznej analizie poglądów niektórych filozofów, takich jak Ronald Dworkin, John Rawls i Joseph Raz, a także na współczesnych odniesieniach do sporu między Herbertem L. A. Hartem i Patrickiem Devlinem. Publikacja zawiera wszechstronny i przystępny przegląd prób ustalenia wpływu i granic stosowania prawa w kształtowaniu moralnego społeczeństwa.
Prawa nie mogą uczynić ludzi moralnymi. Tylko sami ludzie mogą to zrobić i to jedynie poprzez dobrowolne decydowanie się na moralnie słuszne działanie ze słusznych powodów. Prawa mogą nakazywać zewnętrzne podporządkowanie się regułom moralnym, ale nie mogą kształtować wewnętrznego działania rozumu i woli, które czyni akt zewnętrznego podporządkowania się wymogom moralności aktem moralnym.
Fragment książki
Kształtowanie moralności ludzkiej
Spis treści
Wstęp / słowo od autora 9
Wprowadzenie 25
I. Tradycja główna. Jej wartość i ograniczenia 63
1. „Perfekcjonizm” tradycji głównej 63
2. Arystoteles o roli polis w nabywaniu moralności 67
3. Święty Tomasz o celach moralnych prawa i rządu 83
4. Krytyka Arystotelesa i św. Tomasza 98
5. Wartość i ograniczenia perfekcjonistycznego prawa i polityki perfekcjonistycznej 112
II. Spójność społeczna i prawne narzucanie moralności. Ponowne spojrzenie na spór między Hartem a Devlinem 123
1. Spór między Hartem a Devlinem 123
2. Moralizm prawny Devlina 129
3. Krytyka Harta 148
4. Komunitarystyczna reinterpretacja tezy dezintegracji 158
5. Tradycja główna kontra Devlinizm 170
III. Prawa jednostki i interesy zbiorowe. Dworkin o „równej trosce i poszanowaniu” 195
1. Wprowadzenie 195
2. Krytyka Dworkinowskiego ujęcia praw jednostki i interesów zbiorowych 198
3. Liberalizm Dworkina i „prawo do prywatności” w amerykańskim dyskursie politycznym 216
4. Poprawiony argument Dworkina z zasady równości 223
5. Późniejsza krytyka paternalizmu moralnego u Dworkina 235
6. Wnioski 248
IV. Biorąc prawa poważnie. „Prawo do nieprawości” Waldrona 251
1. Prawa i nieprawości 251
2. „Prawa do” i uzasadnienia obowiązku nieingerowania w moralne nieprawości 262
3. Biorąc prawa poważnie. Prawa moralne i wybory istotne z ludzkiego punktu widzenia 277
V. Antyperfekcjonizm i autonomia. Rawls i Richards o neutralności i zasadzie krzywdy 291
1. Dwa rodzaje liberalizmu 291
2. Antyperfekcjonizm Rawlsa 295
3. Antyperfekcjonizm i autonomia 312
VI. Perfekcjonizm pluralistyczny a autonomia. Raz o „właściwym sposobie narzucania moralności” 357
1. Liberalizm perfekcjonistyczny 357
2. Perfekcjonizm Josepha Raza 360
3. Wartość autonomii 382
4. Autonomia perfekcjonistyczna i zasada krzywdy 401
VII. Zarys pluralistycznej perfekcjonistycznej teorii wolności obywatelskich 415
1. Wprowadzenie 415
2. Wolność słowa 422
3. Wolność mediów 455
4. Prywatność 459
5. Wolność zgromadzeń 473
6. Wolność wyznania 477
7. Wnioski 495
Bibliografia 499
Indeks 513
Kategoria: | Filozofia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8220-887-0 |
Rozmiar pliku: | 2,9 MB |