- W empik go
Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym - ebook
Kultura popularna w społeczeństwie współczesnym - ebook
Celem niniejszego tomu jest przybliżenie czytelnikowi niżej wymienionych sfer pop-kultury, które nie tylko dają nam możliwość oderwania się od rzeczywistości, lecz są również formą interakcji z nią i próbą włączenia nas samych do dyskursu codzienności.
Część pierwsza obejmuje tematykę popularnych zachowań we współczesnym świecie, część druga wskazuje na współczesnych bohaterów kina oraz to w jaki sposób wpływają oni na stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania. W trzeciej części autorzy wskazują na problem literatury popularnej, a w kolejnej omawiają problematykę muzyki popularnej i dziennikarstwa muzycznego. W ostatniej części wskazano na tradycyjne wątki, motywy oraz instytucje oraz ich nowe popkulturowe ujęcie.
Problem naukowej dyskusji nad zjawiskiem kultury popularnej wiąże się nierozerwalnie z kłopotliwą potrzebą stworzenia względnie jednolitej definicji tego specyficznego typu kultury oraz określenia płaszczyzn, na których się przejawia. Przedsięwzięcie to wydaje się jednak skazane z góry na porażkę z tej przyczyny, iż o ile wszyscy zgadzamy się, że kultura popularna kształtuje w istotny sposób nasze życie codzienne, to trudno nam jasno wskazać klarowną granicę określającą pole jej bezpośredniego oddziaływania. Kultura popularna stała się tym samym immanentną częścią życia w społeczeństwach współczesnych, przy jednoczesnym rozmyciu jej konceptualnej jednoznaczności. Wydaje się dziś przenikać społeczną praktykę oraz zbiorowe światopoglądy tak silnie, że tracimy z oczu wyraźnie odrębną specyfikę jej charakteru. Charakter ten określany jest zarówno przez dające się wyróżnić mechanizmy jej działania, jak i nowe formy kulturowej ekspresji.
Książka stanowi próbę ukazania fenomenu kultury popularnej w kontekście jej społecznego funkcjonowania. Zawarte w niej artykuły odzwierciedlają ważniejsze punkty odniesienia w dyskusji na temat zasięgu fenomenu kultury popularnej poprzez zaznaczenie najważniejszych pól przedmiotowych, w których się ona przejawia. Autorzy zawartych w książce tekstów starają się ukazać problem przenikania poszczególnych sfer kultury przez elementy kultury popularnej oraz ich społeczny wydźwięk. Zawarte w tomie artykuły dotykają takich obszarów jak media, literatura, czy też edukacja. Ich różnorodność ma wskazywać na niejednoznaczność zjawiska kultury popularnej i jej jednoczesną wszechobecność we współczesnym świecie. Niniejszy tom tym samym wpisuje się w ramy popularnych dziś studiów kulturowych, które jako perspektywa badawcza z konieczności muszą posiadać charakter interdyscyplinarny.
Spis treści
Wprowadzenie
Część I
Zachowania popularne we współczesnym społeczeństwie
Konstanty Strzyczkowski
Moda i demokratyczny indywidualizm. Wprowadzenie do myśli Gillesa Lipovetsky’ego
Magdalena Grenda
W rytmie pop-porwania. Teatr Porywacze Ciał
Janusz Miąso
Personalizm systemowy szansą kulturową dla młodych
Zbyszko Melosik
Tożsamość all inclusive – konteksty społeczno-kulturowe
Eryk Pieszak
Konsumpcja jako nowe wymiary tożsamości?
Mateusz Marciniak
Syndrom konsumpcyjny – rzecz o kanibalizmie?
Część II
Kino – współcześni bohaterowie, stan świadomości zbiorowej oraz masowe upodobania
Marcin Darmas
Tożsamość w drodze. Tendencje eskapistyczne w kinie polskim okresu transformacji
Beata Lisowska
Czasoprzestrzeń utopii. Konstrukcje społeczne w filmie nurtu kina popularnego – Osada Manoja Nighta Shyamalana
Marek Sokołowski
Seriale telewizyjne jako instrument medialny w budowaniu wizerunku polskich policjantów
Olga Grabowska
Popkulturowa tolerancja Holendrów
Katarzyna Bagińska
Kultura popularna jako wyraz demokratyzacji kultury.
Rozważania w kontekście ewolucji medium telewizyjnego
Anna Woźniak
„Dzisiaj wieś telewizją stoi!” – mediatyzacja życia współczesnej wsi polskiej Perspektywa antropologiczna
Część III
Literatura popularna, czyli popczasopisma, popopowieści oraz pop nauka
Jarema Drozdowicz
Lęk i odraza O pop-kulturowej obecności Huntera S. Thompsona
Maciej Bernasiewicz
Młodzież – aktywny czy pasywny odbiorca popkultury?
Marek Budajczak
Społeczny impakt humanistyki „popularnej”
Sławomir Krzyśka
Modelowanie matematyczne tekstów literackich w kontekstach bezpieczeństwa ontologicznego
Anna Szemberska
Medializacja języka prasy codziennejna przykładzie włoskiej i polskiej kroniki piłkarskiej: zgubny wpływ innych mediów czy wymóg kultury popularnej? Postęp czy uproszczenie?
Część IV
Muzyka popularna i dziennikarstwo muzyczne
Jakub Kasperski
Tożsamość muzykologii w perspektywie badań nad muzyką popularną
Ryszard Gloger
Preferencje muzyczne dorosłych słuchaczy radia w dobie polskiej transformacji
Wojciech Skrzydlewski
Kulturotwórcza rola dziennikarstwa muzycznego
Rafał Ciesielski
Dlaczego (nie) lubimy Rubika?
Izabella Starzec
Telewizyjne dziennikarstwo muzyczne na przykładzie wrocławskiego ośrodka TVP
Część V
Tradycyjne wątki, motywy, instytucje w nowym, popkulturowym ujęciu
Grażyna Teusz
Tożsamość narracyjna rodziny wobec multiinformacyjnej kultury współczesności
Marek Kaźmierczak
Płeć śmierci w nowych mediach
Jacek Pyżalski
Agresja w materiałach publikowanych w Internecie przez użytkowników –flirt tradycyjnych i nowych mediów
Joanna Cukras-Stelągowska, Jakub Stelągowski
Wędrowcy i turyści w przestrzeni pop-alternatywnej
Karina Wolarczyk
Tatuaż jako narzędzie ekspresji tożsamości w relacjach ludzi wytatuowanych
Izabela Kiwak
Homo communicativus. O kształtowaniu i nawiązywaniu relacji osobowych – wybrane obszary interpretacji
Victoria Dunaeva
Rola instytucji kultury w rozwoju społeczności lokalnej po przełomie ustrojowym. Polska i Rosja – analiza porównawcza
Barbara Toroń
Kultura czy podkultura? Rzecz o skuteczności oddziaływania penitencjarnego (na podstawie elementów analizy przypadku)
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7587-578-2 |
Rozmiar pliku: | 1,4 MB |