Kultura rywalizacji i współpracy w szkole - ebook
Kultura rywalizacji i współpracy w szkole - ebook
Czy szkolna edukacja
przygotowuje uczniów do radzenia sobie w sytuacjach koniecznej
czy też podejmowanej z własnego wyboru walki? Czy szkoła sprawdza
się jako poligon odnoszenia sukcesów i ponoszenia porażek oraz
kulturowego radzenia sobie z nimi i towarzyszącymi im skutkami?
Szkolna edukacja w Polsce jest przesycona ustawicznym ocenianiem
uczniów zarówno przez nauczycieli, rówieśników w klasie szkolnej,
jak i ich rodziców. Niemalże każda lekcja staje się areną walki o
sukces lub przeżywania niepowodzeń. Nie wszyscy potrafią wytrzymać
napór emocji wyzwalanych nie tylko przez innych, lecz także przez
siebie. Właśnie dlatego warto przyjrzeć się kulturze szkolnej
rywalizacji.
Autor przedstawia zagadnienia współzawodnictwa i współpracy w
szkole, koncentrując się na ich uwarunkowaniach, przejawach oraz
pozytywnych i negatywnych następstwach.
Nie każdy uczeń ma sukcesy i nie każdy zawsze może wygrywać w
sytuacjach rywalizacji indywidualnej. Niektórym się wydaje, że do
osiągnięcia zwycięstwa wystarczą energia, spryt oraz dobre chęci
i lekceważą konieczną wiedzę i umiejętności.
Książka jest
przeznaczona dla nauczycieli szkół, przedszkoli, wychowawców
palcówek opiekuńczych, organizatorów form zimowego i letniego
wypoczynku dla dzieci i młodzieży. Będzie przydatna pracownikom
naukowym oraz studentom kierunków pedagogicznych, prawa,
psychologii, socjologii.
Spis treści
WSTĘP | str. 9
I
WSPÓŁZAWODNICTWO – RYWALIZACJA – KONKUROWANIE – WALKA – WOJNA – AGONISTYKA – GRA – ROZGRYWKA – WYŚCIG | str. 21
1. Rywalizacja | str. 23
2. Współzawodnictwo | str. 25
3. Konkurencja | str. 27
4. Rodzaje współzawodnictwa | str. 32
4.1. Współzawodnictwo antagonistyczne (gra o sumie zerowej) | str. 32
4.2. Współzawodnictwo twórcze (gra o sumie niezerowej) | str. 35
5. Strategie współzawodnictwa | str. 39
6. Walka | str. 51
7. Współzawodnictwo – rywalizacja w pedagogice | str. 56
8. Rywalizacja a współpraca | str. 62
9. Ekonomiczny i polityczny charakter współzawodnictwa/rywalizacji | str. 64
10. Wojna jako szczególny rodzaj rywalizacji | str. 72
II
MAKROSPOŁECZNE I MAKROPOLITYCZNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI W EDUKACJI | str. 79
1. Rankingoza i konkursomania, czyli wielka gonitwa w edukacji | str. 81
2. Rywalizacja na progu | str. 85
3. Rankingi szkolne jako czynnik rywalizacji | str. 103
4. Międzynarodowa presja rankingowa | str. 115
5. Konkursomania | str. 117
6. Koopetycja – współzależność rywalizacji i współpracy | str. 120
III
WEWNĄTRZSZKOLNE UWARUNKOWANIA RYWALIZACJI | str. 128
1. Szkoły grywalizacji | str. 128
2. Konflikty wewnątrzszkolne | str. 134
3. Lojalność w horyzoncie wartości | str. 142
4. Wyniki rywalizacji jako wskaźnik wychowania | str. 151
5. Wykroczenia jako brak wychowania | str. 152
6. Ocenianie jako środek represji | str. 152
7. Nauczyciele przeciwko ocenianiu zachowania | str. 155
8. Szkolne taktyki stratyfikacyjne | str. 164
9. Szkoła miejscem bicia rekordów Guinnessa | str. 179
10. Gra w szachy transparentną rywalizacją | str. 181
11. Korzyści i niebezpieczeństwa współzawodnictwa | str. 187
12. Typowe błędy organizatorów współzawodnictwa | str. 197
12.1. Obowiązkowe uczestnictwo | str. 198
12.2. Wszystkoizm celów i treści | str. 199
12.3. Permanencja | str. 202
12.4. Nierówność współzawodniczących | str. 203
13. (Nie-)właściwy styl kierowania zespołem | str. 205
14. Ściąganie jako nieuczciwa rywalizacja | str. 207
15. Sublimacja instynktu walki | str. 213
16. Rywalizacja szkolna w opinii Nauczyciela Roku | str. 220
17. Nauczyciele w wypalonej przestrzeni zawodowej | str. 230
IV
INTRASUBIEKTYWNE WYMIARY RYWALIZACJI | str. 240
1. Uczniowskie i nauczycielskie poczucie zobowiązania wobec elitarności szkoły | str. 240
2. Wewnętrzny świat odporności na porażki | str. 243
3. Rywalizacja z samym sobą jako środek wychowawczy | str. 252
V
KU WEWNĄTRZSZKOLNEJ WSPÓŁPRACY | str. 260
1. Szkoła współpracy | str. 260
2. Źródła solidarnościowej walki o demokratyzację szkolnictwa | str. 264
3. Początki ustrojowych zmian w polskiej edukacji | str. 266
4. Edukacja po trzydziestu trzech latach polskiej transformacji | str. 273
5. Diagnoza społeczna | str. 285
6. Współdziałanie nauczycieli i rodziców | str. 296
7. Wewnątrzszkolne doskonalenie nauczycieli | str. 304
8. Strategiczne planowanie rozwoju szkoły | str. 315
9. Przesłanki edukacji kooperacyjnej i wychowującej | str. 319
10. Konstruktywistyczny model nauczania | str. 322
11. Cechy konstruktywnej edukacji | str. 322
12. Montessoriańska pedagogia współpracy | str. 328
13. Nie zabijajcie coacha | str. 342
ZAKOŃCZENIE | str. 347
BIBLIOGRAFIA | str. 353
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8286-677-3 |
Rozmiar pliku: | 3,3 MB |