Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Kurt Tank - Geniusz Focke Wulfa - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
2 czerwca 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
35,00

Kurt Tank - Geniusz Focke Wulfa - ebook

Druga biografia słynnych konstruktorów lotniczych XX wieku. Biografia Kurta Tanka – głównego konstruktora firmy Focke Wulf twórcy wielu znanych samolotów III Rzeszy pracującego po wojnie w Indiach i Argentynie oraz biorącego udział w rozwiązywaniu problemów Panavia Tornado i Airbusa. Zainteresowani lotnictwem znajdą tu wiele nieznanych faktów

Spis treści

Spis treści

1. Zanim urosły skrzydła 4

Fascynacja latającymi maszynami 4

Rozdział 2. Lata z Rohrbachem 17

Pechowy samolot. 17

Nieudana próba 24

Lądowy "Rohrbach" 31

Największa łódź latająca Rohrbacha 40

Rozdział 4. W Messerschmittcie 44

Dyrektor biura projektowego 44

Minimalna waga konstrukcji 50

Ponownie wodnosamoloty. 54

Projekt Kurta 56

Upadłość Messerschmitta 59

Rozdział 5. Praca w Focke-Wulf 63

Latający Główny Projektant 66

Nazistowski boom na lotnictwo 72

Nieudany myśliwiec 79

Pierwszy metalowy i dwusilnikowy samolot 82

Rozdział 6. Zdobywca ziemskich przestrzeni 100

Spotkanie na dworcu- FW-200 Condor 100

Narodziny „Condora” 106

Podróż samolotem do Kairu 111

Przełom w Nowym Jorku 117

Wysokościowy bombowiec bez silników 126

Postrach Atlantyku 131

Rozdział 7. Rozpoznawcza „Rama” 141

Schemat dwubelkowy. 141

Walka o duży kontrakt 146

Uznanie Uhu 152

Zwrotna „Rama” 155

Rozdział 8. Narodziny prawdziwego myśliwca 162

Jak wygrać z Messerschmittem? 162

Ptak w gnieździe 167

Gorący pierwszy lot 173

Wzloty i upadki myśliwca Tanka 175

W końcu prawdziwy myśliwiec 183

Rozdział 9.Druga noga Luftwaffe 194

Zajmij miejsce w szeregu 194

Nowa wojna i nowe potrzeby 205

W końcu w linii 210

Dopracowywanie 212

W bitwach powietrznych na Zachodzie 215

FW-190 z pociskami powietrze-powietrze 225

FW-190 jako samolot torpedowy 228

FW-190- na froncie wschodnim 232

Nowa wersja w OPL Rzeszy 237

Nowe problemy z turbosprężarką 243

Szczyt rozwoju „Dora z długim nosem” 250

Drewniany myśliwiec 258

Ostatnie chwile 270

Nowy napęd - odrzutowce w Focke Wulfie 275

Droga do Ta-183 275

Rozdział 10. Inne projekty Focke Wulfa z czasów III rzeszy 284

Projekty samolotów transatlantyckich 284

Focke-Wulf Ta 400: bomby zamiast pasażerów 286

Inne projekty firmy 287

FW 206, niemiecki DC-3 288

Focke-Wulf FW 238H 290

FW 195 (249) ciężki samolot transportowy 292

Samolot dalekiego rozpoznania morskiego i poszukiwania okrętów podwodnych-FW 261 293

FW 1000x 1000x 1000 295

Samolot Lorin Ramjet 295

Odrzutowy myśliwiec nocny i na każdą pogodę 296

Myśliwiec rakietowy Focke Wulf 297

Rozdział 11. Powojenne Intermezzo 299

W pokonanej Rzeszy. 299

Rozdział 12. W Indiach 326

Zaproszenie Ministra Wojny 326

Argentyńsko indyjski myśliwiec z Bangalore 331

Indyjski „Marut” 340

Obrońca Indii 350

Epilog 353

Bibliografia 356

Kategoria: Biografie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 9788366998056
Rozmiar pliku: 641 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Obrońca Indii

Po fiasku przemiany indyjskiego „Maruta” w prawdziw y naddźwiękow y myśliwiec-przechwytujący, jego główny projektant jest teraz zajęty zwiększaniem skutecznoś ci samolotu jako około dźwiękowego myśliwca-bombowca. Zwiększa rezerwę paliwa, ponieważ musi latać na małej wysokości, gdzie zużycie paliwa jest wyższe. O bciążenie bojowe podwaja się, a masa startowa wzrasta o dwie tony. Teraz "Marut" do startu wymaga pasa co najmniej dwóch kilometrów. Ale siła uderzeni owa wzrosła wielokrotnie. Oprócz bomb na czterech pylonach pod skrzydłem są zawieszone wyrzutnie pocisków powietrze-ziemia, które uderzały w pojazdy opancerzone. Piloci i technicy indyjskich sił powietrznych z powodzeniem opanowują nowy samolot bojowy. W wojsku j ednostka do testowania samolotów i uzbrojenia opracow uje optymalne metody jego wykorzystania bojowego. Projekt seryjny samolot u HF-24 Mk 1 jest ulepszany. Zakład w Bangalore produkuje coraz więcej samolot ów . Pierwszą jednostką lotniczą Indyjskich Sił Powietrznych, która otrzymała nowy samolot, jest d ywizjon „Latając ych sztylet ów ”Lata w życiu Kurta Tanka minęły bardzo szybko. Tutaj rocznica niezauważalnie się pojawia - 60 lat. I termin kolejnego kontraktu z firmą zajmującą się budową samolotów „Hindustan”Aircraft Limited dobiega końca. Profesor Tank stopniowo coraz bardziej przekazuje indyjski m koleg om wszystki e bieżąc e kwesti e modernizacji i konserwacji oraz produkcj i seryjn ej "Maruta". I on i jego zespół niemieckich projektantów niepostrzeżenie znika. Ponownie został ś ciągnięty do swojej ojczyzny - do Niemiec. Teraz w biurze projektowym f abryką samolotów dowodzi były pilot, pułkownik Das. Wojsko znowu zamawia dwumiejscowy samolot, ale tym razem trening owo bojowy z podwójną kabiną . HF-24 Mk1T swój dziewiczy lot odbywa 30 kwietnia 1970 roku. W obu kabinach fotele wy rzuca ne "Martin-Baker "MK 84, zapewniając e ratunek z zerowej wysokości. Osiemnaście samolotów wyprodukowanych zostało w t ej wersji . Jak się o kazał o różnica w charakterystyce lotu z jednomiejscowym samolotem bojowym była minimaln a . Dla Indii samoloty Kurt a Tank a były szczytem doskonałości i tematem narodow ej dum y . Hindusi mieli wielki szacunek dla swoich robotni ków za budowanie tak wspaniałych samolot ów . Teraz żadne święto narodowe nie było kompletne bez udziału „Marut ów ”. Kiedy w grudniu 1971 roku rozpoczyna się wojna między Indiami a Pakistanem, Marut y biorą aktywny udział udział i wykaz ują się wysoką skutecznością bojową. Niszczą prawie wszystkie czołgi pakistańskie, które przedarły się przez granicę, nie tracąc ani jednego samolotu. Dwie eskadry lotnicze uzbrojone w Marut y toczą zaciekłe bitwy, atakując wojska wroga z małej wysokości. Jednocześnie są poddawane intensywnemu ostrza łowi lądow emu . Dwa silniki uratowały samoloty Kurta Tanka więcej niż raz, kiedy wracały do ​​bazy na jednym z nich. Kolejną cechą konstrukcyjną są zduplikowan e systemy sterowania samolotów - znacznie zwiększył o to przeżywalność bojową "Maruta". W eskadrze„Latające sztylety” używano maksymalnie 32 maszyn. Stracono w wyniku ostrzału przeciwlotniczego tylko kilka samolotów. Trzech pilotów zostało uhonorowanych indyjską nagrodą wojskową za odwagę w czasie wojny - medale m „Vir Chakra”.W Indiach zbudowano łącznie 145 samolotów zaprojektowanych przez profesora Kurta Tanka, które bronił y tego dużego kraju przez prawie ćwierć wieku.Epilog

Jego rodzinne Niemcy przyjęły go z należytym szacunkiem. Byli koledzy i konkurenci pokazali mu to na wiele sposobów, a i on nie siedział wtedy bezczynnie. Lotnictwo niemieckie i przemysł odrodził się i stał się nowoczesny dzięki licencjonowanej produkcji amerykańskich i włoskich myśliwców. Wrócił do Niemiec, aby po cichu spotkać się z jego staroś cią i ze swoją ukochaną żoną Sigrid i szczęśliwie przeżywają pozostałe lata ofiarowane na ziemi . Zar o bił dużo pieniędzy i niczego nie potrzebował. Ale nadal chciał uczestniczyć w spraw ach lotnic twa . Ze swoim starym rywalem nemezis Willim Messerschmittem nawiązał kontakt , przebywając w Egipcie. Teraz Messerschmitt znów jest odnoszącym sukcesy projektantem samolotów i biznesmenem. Zawarł sojusz z Heinklem, Dornierem i B o lko w em, aby uzyskać dotacje dla myśliw ca pionowego startu . Właśnie teraz firma Willy'ego Messerschmitta połączyła się z firmami B o lko w i Bl ohm . Powstała potężna firma lotnicza Messerschmitt-B ö lkow-Blohm (MBB). Profesor Kurt Tank przyjmuje zaproszenie na stanowisko konsultanta firmy M BB z solidnym wynagrodzeniem. Wielu projektantów samolotów może zazdrościć Kurtowi Tankowi. Prowadzi spokojny, styl życia. Robi tylko to, czego chce. Umawia się z kim chce. I dalej w firm ie , do swojego biura, przychodzi, kiedy chce. Teraz Kurt Tank jest mile widzianym gościem pokaz ów lotnicz ych w Farnborough i Le Bourget, nie wspominając o wszystkich pokazach lotniczych w Niemczech. Bada problemy i zgłębia specyfikę funkcjonowania najbardziej złożonych systemów najnowszy ch samolot ów , w rozwoju któr ych bierze udział jego firma M BB . Profesor Tank formułuje wnioski i opracowuje plany eliminacji problemów, które pojawiły się u s amolot ów Airbus i myśliwsko-bombow ego Tornado. Mijały pogodne lata. W 1978 roku Willie Messerschmitt zaprasza Kurta do Monachium do h otel u "Bayerischer Hof" z okazji 80-lecia. Byli w tym samym wieku, Kurt tylko kilka miesięcy starszy. Oczywiście zgromadzi ła się tam cała elita lotnicza. Kurt był ciekaw y przyjrzeć się byłym wciąż żyjącym towarzyszom broni i rywalom. Przemówienie otwierające wygłosił były generał Steinhoff. - Musimy przede wszystkim zrozumieć, że Messerschmitt budował cywilne samoloty aż do lat trzydziestych . I jeszcze później był bardziej zainteresowany rozwiązaniem problem ów techniczn ych niż użycie m samolotów bojowych – gł osił były g enerał Luftwaffe. Teraz wszyscy udają ow ieczki , pomyślał Kurt Tank. Generał kontynuował ocenę historii:- W tragicznym czasie wojny Messerschmitt zostaje mistrzem i artystą, który nie tylko odkrywa prawa fizyki, ale także poświęca się muzom, które pozwoliły mu tworzyć latające dzieła sztuki i okazy diamentów.- Tu już przegiął – Kurt nie mógł się powstrzymać od komentarza. Ale wtedy generał odetchnął pełną piersią i zwracając się do zgarbionego Williego, wypalił:- Twój samolot stał się żywą istotą, z którą my, piloci, odczuwaliśmy przyjemność mają c specjalny związek. W tym momencie Kurt prawie wybuchnął śmiechem. W odpowiedzi Messerschmitt zapewnił, że swój sukces zawdzięcza szczęśliwemu losowi i ludzi om , którzy z nim pracowali.„Tak, Hitler zaaranżował dla ciebie szczęśliwy los” - znowu Kurt nie mógł się oprzeć. Ogólnie przyjęcie odbyło się w ciepłej atmosferze. Pili koktajle i jedli małe kanapki z szynką . Największą przyjemnością dla Kurta było spotkanie z e specjalist ą ds. silników Ferdinand em Brandner em . Wspomin ali Egipt i wspaniały odrzutow y silnik z dopalaczem, którego Tank tak bardzo potrzebował. Omówili również aktualne problemy. Po tym jubileuszu Messerschmitt będzie żył niecałe trzy miesiące. Kurt Tank będzie ciesz ył się życiem przez kolejne pięć lat. Jego dni życia zakończą się w szpitalu na południowych przedmieściach Monachium w pobliżu ogromnego lasu. Kurt pożegnał się z tym światem 5 czerwca 1983 roku. M arszałek lotnictwa Indii K artre złożył wizytę wdowie Sigrid Tank i wyraził swoj e kondolencje. Sigrid poprosiła marszałka Indii o podarowanie jednego myśliw ca "Marut" dla Muzeum Niemieckiego w Monachium. Prośba została spełniona.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: