Lekarz Medycyny Pracy 1/2023 - ebook
Lekarz Medycyny Pracy 1/2023 - ebook
W numerze: jak tworzyć dokumentację w postaci elektronicznej i jak zorganizować jej obieg; jakie funkcjonalności musi mieć system do elektronicznej wymiany danych; jak digitalizować dokumentację medyczną w postaci papierowej; o czym pamiętać przy wdrażaniu EDM w placówce medycznej; jak dbać o bezpieczeństwo przekazywanych danych o pacjentach; elektroniczna wymiana danych.
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 409 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Redaktor: Anna Rubinkowska
Menedżer produktu: Anna Konarzewska-Żuczek
Menedżer segmentu: Alina Sulgostowska
Koordynator produkcji: Magdalena Huta
Skład: IGAWA, Ireneusz Gawliński
Drukarnia: KRM Druk
ISSN: 1644–3853
Nakład: 600 egz.
Prenumerata: Centrum Obsługi Klienta; pon.–pt. w godz. 8.00–16.00
Poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość w skrzynce głosowej
tel.: 22 518 29 29; www.formularze.wip.pl
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
NIP: 526–19–92–256
KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Publikacja „Lekarz Medycyny Pracy” jest chroniona prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy są zabronione. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Publikację przygotowano z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji i w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Decyzja odnośnie do zastosowania określonych metod leczenia czy technik medycznych należy do podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności w tym zakresie. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem, w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą. W związku z tym zastosowanie lub wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.
Z prenumeraty publikacji „Lekarz Medycyny Pracy” możesz zrezygnować w każdym momencie. Rezygnacja będzie obowiązywać od kolejnego okresu rozliczeniowego, wystarczy, że poinformujesz o tym nasze Centrum Obsługi Klienta, a kolejna faktura nie będzie już wystawiona.
Centrum Obsługi Klienta tel.: 22 518 29 29, formularz kontaktowy www.formularze.wip.pl. Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00–16.00.OD REDAKCJI
Szanowny
Czytelniku!
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony prowadzeniu dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej i EDM. Dokumentacja medyczna nie jest już postrzegana jako zbiór odrębnych dokumentów, często powielających te same dane. Punkt ciężkości przeniesiono na zbiór danych przetwarzanych w systemie teleinformatycznym. Można z niego generować poszczególne rodzaje dokumentacji medycznej i dokumenty zbiorcze o charakterze sprawozdawczym.
Wiele podmiotów korzysta jeszcze z wyjątków, które dopuszczają przepisy, tj. prowadzi dokumentację papierową i przygotowuje się do wyzwania wdrożenia systemu informatycznego do EDM.
W numerze omawiamy ważne zagadnienia prawne, istotne z punktu wdrożenia EDM w placówce medycznej. Podpowiadamy, jak digitalizować dokumentację papierową. Analizujemy też obowiązki, które nałożono na podmioty lecznicze, związane z wymianą danych na Platformie P1.
Koncentrujemy się również na takich zagadnieniach jak bezpieczeństwo danych osobowych. Każdy podmiot leczniczy, udzielając pacjentom świadczeń zdrowotnych, czasem korzysta bowiem z usług innych podmiotów, przekazując im dane osobowe pacjentów znajdujące się w dokumentacji medycznej. Podpowiadamy, jak to robić, aby nie naruszyć zasad ochrony danych osobowych.
W numerze nie zabrakło również praktycznych schematów pomocnych we wdrożeniu dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej i EDM.
PS Jeśli masz problem związany ze służbą medycyny pracy, możesz wysłać pytanie na adres e-mail: [email protected]. Każdemu Czytelnikowi przekażemy gotowe rozwiązanie.
Zachęcam też do zalogowania się na stronie www.lmp.wip.pl, gdzie znajdziesz zakładkę z webinariami.
Zachęcam do lektury!
redaktor prowadzącyWdrożenie EDM w placówce medycznej – o czym musisz pamiętać
Wdrożenie EDM należy dobrze zaplanować, aby uniknąć wszelkich problemów utrudniających funkcjonowanie placówki medycznej. Zbadaj, aby w jak najlepszy sposób przystąpić do realizacji tego zadania. Poznaj nasze wskazówki.
Postać elektroniczną prowadzenia dokumentacji medycznej – wewnętrznej i zewnętrznej – wprowadzono od 1 stycznia 2021 r. jako ogólną zasadę dotyczącą wszystkich podmiotów wykonujących działalność leczniczą.
Istnieje jednak kilka wyjątków, gdy dokumentacja może mieć nadal postać papierową, tj.:
•gdy rozporządzenie przewiduje formę papierową (np. książeczka zdrowia dziecka, karta przebiegu ciąży);
•gdy warunki organizacyjno-techniczne uniemożliwiają prowadzenie dokumentacji w postaci elektronicznej.
Przez brak warunków organizacyjno-technicznych rozumie się zarówno stały brak rozwiązań informatycznych, jak i czasową niemożność prowadzenia dokumentacji w postaci elektronicznej, np. wskutek awarii systemu teleinformatycznego, w którym prowadzisz dokumentację, czy sprzętu.
Szkolenia personelu medycznego i pozamedycznego
Schyłek ery papierowej dokumentacji medycznej oznacza konieczność przekazania medykom i pielęgniarkom wiedzy, która pozwoli im na bezproblemową obsługę systemu elektronicznej dokumentacji medycznej.
Nadal nie wszyscy pracownicy placówek medycznych odróżniają choćby te dwa pojęcia: elektroniczną dokumentację medyczną od dokumentacji medycznej prowadzonej w formie elektronicznej.
W obszarze EDM w znaczeniu ustawowym możemy już mówić o pewnych sukcesach. To 5 dokumentów, które są już objęte obowiązkiem ich prowadzenia w formie elektronicznej (m.in. informacja o rozpoznaniu choroby, informacja dla lekarza kierującego, karta informacyjna z leczenia szpitalnego).
Wsparcie asystenta medycznego
Prowadzenie elektronicznej dokumentacji medycznej wymaga też ogromnej dyscypliny od pracowników placówek, między innymi w zakresie bieżącego uzupełniania zasobów EDM.
Rozwiązaniem może być zatrudnienie asystenta medycznego, który wspomoże lekarza przy wypełnianiu dokumentacji.
Uprawnienia potrzebne asystentom medycznym już uregulowano ustawowo. Mamy też rejestr przedstawicieli tego zawodu.
Pamiętajmy, że prowadzenie dokumentacji medycznej nie jest czymś nowym. Lekarze i inni przedstawiciele zawodów medycznych dotychczas też musieli prowadzić dokumentację, a w postaci elektronicznej jest to sprawniejsze i szybsze.
Dzięki EDM informacje są wprowadzane tylko raz, a wcześniej ta praca często była dublowana, gdyż inaczej raportuje się to samo zdarzenie medyczne do Narodowego Funduszu Zdrowia, w nieco innej postaci wydaje się dokumentację medyczną pacjentowi, odmiennie raportuje w celach statystycznych, a jeszcze inaczej należy archiwizować dokumenty w swoich zasobach.
Dlatego ostatecznie oszczędność czasu jest wyraźna, gdyż będzie znacznie mniej wprowadzania tych danych.
Dzięki wprowadzeniu EDM lekarze zyskują też czas dla pacjentów i koncentrują się na samym procesie terapii, a w mniejszym stopniu na wypełnianiu dokumentów.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Wdrożenie EDM w placówce medycznej – o czym musisz pamiętać
Digitalizacja dokumentacji medycznej – podstawowe zasady
Elektroniczna wymiana danych – jakie wymogi musi spełnić system informatyczny
Jak zadbać o bezpieczeństwo przekazywania danych o pacjentach do innych placówek medycznych
Obieg i tworzenie dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej
Dokumentacja medyczna i e-zdrowie – podsumowanie 2022 roku
Schemat działania repozytorium elektronicznej dokumentacji medycznej
Schemat przekazywania danych o zdarzeniach medycznych za pośrednictwem SIM
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71