Lekarz Medycyny Pracy 2/2023 - ebook
Lekarz Medycyny Pracy 2/2023 - ebook
W numerze: udostępnianie dokumentacji medycznej w wersji cyfrowej, niezbędne elementy dla zapewnienia bezpieczeństwa dokumentacji medycznej, procedury dotyczące szyfrowania danych medycznych, obieg dokumentacji medycznej w wersji elektronicznej, udostępnianie danych z dokumentacji medycznej innym podmiotom.
| Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| Rozmiar pliku: | 327 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Redaktor: Anna Rubinkowska
Menedżer produktu: Anna Konarzewska-Żuczek
Menedżer segmentu: Alina Sulgostowska
Koordynator produkcji: Magdalena Huta
Skład: IGAWA, Ireneusz Gawliński
Drukarnia: KRM Druk
ISSN: 1644–3853
Nakład: 600 egz.
Prenumerata: Centrum Obsługi Klienta; pon.–pt. w godz. 8.00–16.00
Poza godzinami pracy można pozostawić wiadomość w skrzynce głosowej
tel.: 22 518 29 29; www.formularze.wip.pl
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
ul. Łotewska 9a, 03-918 Warszawa
NIP: 526–19–92–256
KRS: 0000098264 – Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy,
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Nr rejestrowy BDO: 000008579
Publikacja „Lekarz Medycyny Pracy” jest chroniona prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy są zabronione. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło. Publikację przygotowano z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów oraz konsultantów. Zaproponowane w publikacji i w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Decyzja odnośnie do zastosowania określonych metod leczenia czy technik medycznych należy do podmiotu uprawnionego do wykonywania działalności w tym zakresie. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem, w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą. W związku z tym zastosowanie lub wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.
Z prenumeraty publikacji „Lekarz Medycyny Pracy” możesz zrezygnować w każdym momencie. Rezygnacja będzie obowiązywać od kolejnego okresu rozliczeniowego, wystarczy, że poinformujesz o tym nasze Centrum Obsługi Klienta, a kolejna faktura nie będzie już wystawiona.
Centrum Obsługi Klienta tel.: 22 518 29 29, formularz kontaktowy www.formularze.wip.pl. Infolinia czynna od poniedziałku do piątku w godz. 8.00–16.00.OD REDAKCJI
Szanowny
Czytelniku!
Oddajemy w Twoje ręce numer specjalny poświęcony bezpieczeństwu danych medycznych. Jest ono kluczowe, aby chronić prywatność pacjentów i zagwarantować jakość opieki medycznej na odpowiednim poziomie. Istnieje kilka ważnych elementów, które należy wziąć pod uwagę w celu zapewnienia bezpieczeństwa danych medycznych.
Jednym z nich jest zastosowanie odpowiednich zabezpieczeń technologicznych, takich jak szyfrowanie danych i oprogramowanie antywirusowe, które zapobiegną nieautoryzowanemu dostępowi do informacji medycznych.
Priorytetowe jest także wypracowanie odpowiedniej polityki bezpieczeństwa danych, która określi procedury i wytyczne dotyczące zbierania, przechowywania, przetwarzania i udostępniania informacji medycznych. Polityka bezpieczeństwa powinna być jasna, zrozumiała dla wszystkich pracowników ochrony zdrowia i regularnie aktualizowana.
Należy również zapewnić odpowiednie szkolenia dla personelu medycznego w zakresie bezpieczeństwa danych i RODO. Pomogą one zapobiegać przypadkom naruszenia prywatności pacjentów i innych zagrożeń związanych z danymi medycznymi, które należą do grupy danych wrażliwych.
Wreszcie, kluczowe jest zapewnienie monitorowania i audytowania dostępu do danych medycznych, aby wykryć i zapobiec potencjalnym naruszeniom bezpieczeństwa. To pozwoli na szybkie zidentyfikowanie i rozwiązanie problemów, zanim staną się one poważnym zagrożeniem dla pacjentów.
PS Jeśli masz problem związany ze służbą medycyny pracy, możesz wysłać pytanie na adres e-mail: [email protected]. Każdemu Czytelnikowi przekażemy gotowe rozwiązanie.
Zachęcam też do zalogowania się na stronie www.lmp.wip.pl, gdzie znajdziesz zakładkę z webinariami.
Zachęcam do lektury!
redaktor prowadzącyDlaczego warto udostępniać dokumentację medyczną w postaci cyfrowej
Podstawowe zasady udostępniania dokumentacji medycznej uregulowano w przepisach na dwa sposoby, w zależności od tego, czy dotyczą one elektronicznej dokumentacji medycznej, czy pozostałej dokumentacji, która jest prowadzona w postaci elektronicznej lub – w wyjątkowych przypadkach – w formie papierowej. Sprawdź.
Elektroniczną dokumentację medyczną udostępnia się za pośrednictwem platformy P1. Udostępnianie pozostałej dokumentacji medycznej odbywa się na zasadach opisanych przede wszystkim w ustawie o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta, a jedynie uzupełniająco wspomnianych w rozporządzeniu ministra zdrowia z 6 kwietnia 2020 r. w sprawie rodzajów, zakresu i wzorów dokumentacji medycznej oraz sposobu jej przetwarzania.
Jeżeli chodzi o przepisy rozporządzenia, które precyzują kwestię udostępniania dokumentacji medycznej, to należy zwrócić uwagę na następujące zasady:
1. Gdy dokumentację udostępnia się w formie wydruku, osoba upoważniona przez podmiot udostępniający potwierdza jego zgodność z dokumentacją i opatruje swoim oznaczeniem zawierającym imię (imiona), nazwisko, stanowisko i podpis. Wydruk sporządza się w sposób umożliwiający identyfikację osoby udzielającej świadczeń zdrowotnych. Nie ma przy tym potrzeby, aby każdy wpis w dokumentacji w postaci elektronicznej opatrzony podpisem w systemie teleinformatycznym był ponownie odręcznie podpisywany na wydruku przez osobę, która go wprowadziła. Oryginalny podpis znajduje się już w systemie teleinformatycznym.
2. Gdy wydaje się oryginał za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta, podmiot prowadzący dokumentację ma obowiązek pozostawienia kopii lub pełnego odpisu wydanej dokumentacji.
3. Gdy nie można udostępnić dokumentacji, odmowę należy przekazać w postaci elektronicznej albo papierowej, zgodnie z żądaniem uprawnionego organu lub podmiotu. Zawsze należy podać przyczynę odmowy.
Udostępnienie dokumentacji nie jest powierzeniem przetwarzania danych w rozumieniu RODO. W związku z tym podmiot leczniczy nie musi sporządzać z tego tytułu umowy powierzenia.
Przepisy ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta regulują również formę, w której należy udostępniać dokumentację medyczną.
Zgodnie z nimi dokumentację można udostępnić w następujący sposób:
•do wglądu, w tym także do baz danych w zakresie ochrony zdrowia, w miejscu udzielania świadczeń zdrowotnych, z wyłączeniem medycznych czynności ratunkowych, albo w siedzibie podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych, z zapewnieniem pacjentowi lub innym uprawnionym organom lub podmiotom możliwości sporządzenia notatek lub zdjęć;
•przez sporządzenie jej wyciągu, odpisu, kopii lub wydruku;
•przez wydanie oryginału za potwierdzeniem odbioru i z zastrzeżeniem zwrotu po wykorzystaniu, na żądanie organów władzy publicznej albo sądów powszechnych, a także w przypadku gdy zwłoka w wydaniu dokumentacji mogłaby spowodować zagrożenie życia lub zdrowia pacjenta;
•za pośrednictwem środków komunikacji elektronicznej;
•na informatycznym nośniku danych.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Dlaczego warto udostępniać dokumentację medyczną w postaci cyfrowej
Co jest niezbędne, aby zapewnić bezpieczeństwo dokumentacji medycznej
Jak przestrzegać procedur związanych z szyfrowaniem danych medycznych
Jak zorganizować obieg dokumentacji medycznej w postaci elektronicznej
Jaki zakres tematyczny powinny obejmować szkolenia RODO dla placówek medycznych
Udostępnianie danych z dokumentacji medycznej innym podmiotom – o czym musisz pamiętać
Standardy, które pomogą ci przestrzegać wybranych praw pacjenta
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71