- promocja
- W empik go
Lou Reed. Król Nowego Jorku - ebook
Lou Reed. Król Nowego Jorku - ebook
Najlepsza książka muzyczna 2023 roku w rankingach „Rolling Stone’a”, „Variety”, „Kirkus Reviews” oraz Pitchforka.
Choć Lou Reed zmarł w 2013 roku, jego obecność w świecie popkultury jest coraz silniej odczuwalna. Był nie tylko wielkim rockowym poetą: to on połączył popowe brzmienie z europejską awangardą, co na zawsze odmieniło amerykańską kulturę.
Will Hermes wnikliwie opisuje błyskotliwy i kontrowersyjny dialog, jaki Reed przez długie lata prowadził z fanami, krytykami, innymi artystami, rozmaitymi postaciami nowojorskiego półświatka, a przede wszystkim z samym sobą. Dzięki książce poznajemy kulisy jego złożonych relacji z Davidem Bowiem, Andym Warholem, Johnem Cale’em i Laurie Anderson.
Spisując losy Lou Reeda – od dzieciństwa spędzonego na Long Island, przez pomieszkiwanie w nędznych klitkach bez ciepłej wody na Lower East Side, aż do osiągnięcia upragnionego statusu gwiazdy – autor równolegle opowiada o drugim, nie mniej ważnym bohaterze książki, Nowym Jorku drugiej połowy XX wieku.
Will Hermes, jako pierwszy biograf mający dostęp do słynnego archiwum Reeda w Nowojorskiej Bibliotece Publicznej, łączy znalezione wśród bogatych zbiorów materiały i świadectwa z dziesiątkami przeprowadzonych wywiadów z ludźmi, którzy osobiście znali „króla Nowego Jorku”. W rezultacie otrzymujemy pełen obraz prawdziwego Lou Reeda: pioniera w pisaniu o seksualności, również tej ukrytej, zaangażowanego artysty, który z równym zapałem eksplorował hałas, jak i dążył do subtelnego piękna, i w końcu – niespokojnego i pełnego emocji człowieka, który dzięki swojej wytrwałości i uporowi na zawsze zapisał się w historii popkultury.
Jedyna biografia Lou Reeda, którą trzeba przeczytać.
„The Washington Post”
Wiele już było biografii Lou Reeda, lecz Will Hermes spisał jego ostateczną historię [...]. Wnikliwość, błyskotliwość i przejrzystość stylu pozwoliły autorowi zrealizować swój cel – pozwolić Lou być Lou, bez osądzania.
Lucy Sante, „New York Review Of Books”
Biografia Lou Reeda skrywa o wiele więcej, niż do tej pory ujawniono. Ta książka ma w sobie groźbę i urok najlepszych dzieł Reeda: jest fascynującą, uzależniającą i oszałamiającą podróżą w nieznane.
Rob Sheffield, „Rolling Stone”
Kategoria: | Biografie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8387-376-3 |
Rozmiar pliku: | 5,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Maciejowi Zembatemu (1944–2011)
za utwór „Murder Mystery”
puszczony wiele lat temu
w magazynie radiowym „Zgryz”
Ianowi Curtisowi (1956–1980)
za cover „Sister Ray” z płyty Still
(You should hear our version of „Louie Louie”!)
Jackowi Szymkiewiczowi (1974–2022)
za kawałek dwunasty z pierwszej płyty Pogodna
swój przekład z wdzięcznością dedykuje tłumacz------------------------------------------------------------------------
¹ Lou Reed w: Jonathan Cott, Back to a Shadow in the Night: Music Writings and Interviews 1968–2001, Hal Leonard, 2002, s. 184.
² Lou Reed, list do Davida Bowiego, 24 listopada 1992, Lou Reed Archive, New York Public Library for the Performing Arts.
³ Don Fleming w: Miss Rosen, A Guide to the Poetry of Lou Reed, „AnOther Man”, 17 kwietnia 2018.
⁴ Lou Reed w: Bill Flanagan, Written in My Soul: Conversations with Rock’s Great Songwriters, Contemporary, 1987, s. 329.
⁵ Brian Eno w: Kristine McKenna, Lots of Aura, No Airplay, „Los Angeles Times”, 23 maja 1982; Jeff Gold, Lou Reed & Exactly How Many Records the Velvet Underground Sold, recordmecca.com, 10 listopada 2013. Eno miał pewne podstawy, by tak sądzić, choć dane nie były ścisłe: od wydania w marcu 1967 roku do lutego 1969 roku w Stanach Zjednoczonych sprzedano pięćdziesiąt osiem tysięcy czterysta siedemdziesiąt sześć sztuk płyty The Velvet Underground & Nico. Jednak do 1982 roku, kiedy ponowne zainteresowanie zespołem nabrało rozpędu, sprzedaż albumu była minimalna.
⁶ Lou Reed w: Stephen Demorest, Lou Reed & the Secret Life of Plants: Cross-Pollination at the YMCA, „Creem”, marzec 1979. Reed nie mówi w tym wywiadzie wszystkiego, ale podszyta irytacją szczerość Reeda czynią rozmowę ważnym punktem odniesienia.
⁷ Michael Stipe, Remembering Lou Reed, „Rolling Stone”, 21 listopada 2013.
⁸ Anne Waldman w: The Art of the Straight Line: My Tai Chi, red. Lou Reed, Laurie Anderson, Stephan Berwick, Bob Currie, Scott Richman, HarperOne, 2023, s. 183.
⁹ Sasha Geffen, Glitter Up the Dark: How Pop Music Broke the Binary, University of Texas Press, 2020, s. 9.------------------------------------------------------------------------
I Brill Building to podgatunek amerykańskiej muzyki pop tworzonej we wczesnych latach sześćdziesiątych, w okresie poprzedzającym brytyjską inwazję, przez profesjonalnych autorów dla zespołów, których grupą docelową były nastolatki. Uchodził za ambitniejszą odmianę ówczesnego popu, o bardziej wyrafinowanych aranżacjach i nieco poważniejszych tekstach. Jego nazwa pochodzi od Brill Building na nowojorskim Manhattanie, gdzie powstała większość utworów utrzymanych w tej stylistyce. .