Mądrość Buddy dla każdego - ebook
Mądrość Buddy dla każdego - ebook
Czy kiedykolwiek ciekawiło cię, czego naucza Budda o ludzkiej egzystencji? Zastanawiałeś się nad tym, co jest źródłem cierpienia? A może myślałeś jak wykorzystać nauki Buddy, by odnaleźć więcej spokoju w codziennym życiu? Jeśli którekolwiek z tych pytań jest ci bliskie lub po prostu pragniesz wejść na ścieżkę rozwoju duchowego, to znaczy, że ta książka jest dla ciebie. Autorka zabierze cię w fascynującą podróż po buddyzmie i filozofii Wschodu. Poznasz jego zasady, a także odkryjesz praktyki duchowe i terapie, takie jak medytacja, mindfulness czy ćwiczenia oddechowe. Ta książka zachęci cię do przyjęcia nauk, które z tobą rezonują i odłożenia na bok tych, które ci nie pasują. Wprowadź nauki Buddy do swojego życia – to proste!
Spis treści
Wprowadzenie
Jak korzystać z tej książki i jak ją rozumieć
CZĘŚĆ I. TRZY CECHY ISTNIENIA
Rozdział 1 Anicca (Nietrwałość)
Rozdział 2 Dukkha (Cierpienie)
Rozdział 3 Anatta (Nie-Ja)
CZĘŚĆ II. CZTERY SZLACHETNE PRAWDY
Rozdział 4 Prawda o cierpieniu
Rozdział 5 Prawda o przyczynie cierpienia
Rozdział 6 Prawda o wyzwoleniu od cierpienia
Rozdział 7 Prawda o ścieżce wyzwolenia od cierpienia
CZĘŚĆ III. SZLACHETNA OŚMIORAKA ŚCIEŻKA
Rozdział 8 Samma-ditthi (Właściwy pogląd)
Rozdział 9 Samma-sankappa (Właściwy zamiar)
Rozdział 10 Samma-vaca (Właściwa mowa)
Rozdział 11 Samma-kammanta (Właściwe działanie)
Rozdział 12 Samma-ajiva (Właściwy sposób życia)
Rozdział 13 Samma-vayama (Właściwy wysiłek)
Rozdział 14 Samma-sati (Właściwa uważność)
Rozdział 15 Samma-samadhi (Właściwe skupienie)
CZĘŚĆ IV. INNE NAUKI BUDDYJSKIE
Rozdział 16 Pańća Bala/Indrija (Pięć duchowych zdolności lub mocy)
Rozdział 17 Brahma-wihara (Cztery nieskończoności)
Epilog
Źródła
Podziękowania
O Autorce
Kategoria: | Wiara i religia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8301-342-8 |
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Czy kiedykolwiek ciekawiło cię, czego Budda naucza o ludzkiej egzystencji? Być może już wcześniej próbowałeś medytować lub właśnie rozpocząłeś swoją praktykę. Czy zastanawiałeś się nad tym, co jest źródłem cierpienia? Albo, jak możesz wykorzystać nauki Buddy, zwane dharmą, by odnaleźć więcej spokoju w życiu codziennym?
Jeśli którekolwiek z powyższych pytań jest ci bliskie, to znaczy, że ta książka jest dla ciebie.
Napisałam ją z zamiarem przedstawienia buddyzmu, mojej duchowej tradycji, ludziom, którzy są ciekawi dharmy i poszukują jasnych, prostych wyjaśnień łączących nauki Buddy z codziennym współczesnym życiem w świecie zachodnim.
Nie jestem biegłą nauczycielką, nie udzielam schronień, ani też wysoce świadomą medytująca, ale zaangażowaną, praktykującą, samozidentyfikowaną buddyjską istotą ludzką. Mam zaplecze w postaci buddyzmu tybetańskiego, a niedawno zaczęłam skupiać się na medytacji wglądu. Podczas weekendów uczę dharmy dzieci i nastolatki, a kilka razy w roku gościnnie nauczam dorosłych w mojej lokalnej społeczności albo w sandze. Pracuję na pełen etat w ośrodku rekolekcyjnym oferującym schronienie medytacyjne tym, którzy poszukują i siedzą pogrążeni w kontemplacyjnej ciszy.
Ważne jest również to, że dzielę się wiedzą z punktu widzenia mojej określonej tożsamości, czyli białej, pełnosprawnej, queerowej, uprzywilejowanej, świeckiej, buddyjskiej amerykańskiej kobiety. Podczas mojego dzielenia się dharmą będę starała się pozostać obiektywna i udzielać jak najwięcej informacji, należy jednak zaznaczyć, że każdy z aspektów mojej tożsamości i sposób, w jaki się stykają, nieuchronnie wpływa na moje rozumienie dharmy. Podobnie jak historia mojego związku z tymi naukami.
W trakcie nauki na uniwersytecie zaczęłam uczęszczać na cotygodniowe medytacje i dyskusje i przez pierwsze dwa lata praktyki wychodziłam ze stanowiska świeckiego. Byłam młodą, sceptyczną ateistką i aspirującą neurobiolożką w najmniejszym stopniu niezainteresowaną duchowością. I to było w porządku! Wcześnie nauczyłam się, że mogę swobodnie zgłębiać filozofię i psychologię tych nauk, pomijając ich duchowe aspekty.
Gdy zaczniesz czytać tę książkę, bez obaw bierz z niej tylko to, co współgra z tobą i odrzuć wszystko, co nie rezonuje. Budda często używał palijskiego wyrażenia ehipassiko, które tłumaczy się jako „przyjdź i przekonaj się sam”. Buddyzm wydał mi się pociągający, ponieważ nie wymaga od praktykujących, aby ufali czemuś lub praktykowali coś, co opiera się wyłącznie na wierze. Budda zaprasza nas do zaangażowania się w dharmę i przekonania się do niej na własnej skórze. Jeśli ta nauka współgra z tobą, to wspaniale! Co do praktyki, baw się nią i przekonaj się, jak mogłaby się zintegrować z twoją praktyką i życiem codziennym. Jeśli jakaś inna nauka wydaje ci się idiotyczna, nieintuicyjna, a nawet szkodliwa, odrzuć ją; wróć do niej później i zobacz, czy twoje podejście do niej uległo zmianie. Kiedy zgłębiasz te nauki, wsłuchaj się w swoją wewnętrzną mądrość, biorąc pod uwagę to, co odbierasz jako prawdę.
Mam nadzieję, że, angażując się w tę książkę, poczujesz się nakierowany na buddyjski ogląd, który ona oferuje. Chciałabym, aby doprowadziło cię to do przyłączenia się do sanghi, rozpoczęcia codziennej praktyki medytacyjnej lub po prostu do kontynuowania dharmy. Przede wszystkim niech te nauki posłużą wyzwoleniu od cierpienia tobie, mnie i wszystkim żyjącym istotom.JAK KORZYSTAĆ Z TEJ KSIĄŻKI I JAK JĄ ROZUMIEĆ
Około 2500 lat temu w Lumbini w Nepalu żył książę o imieniu Siddhartha Gautama, który przebudził się do prawdziwej natury rzeczywistości i stał się historycznym Buddą. Chociaż historyczny Budda objawił się w męskim ciele, pragnę mocno podkreślić, że samo oświecenie z natury swej nie ma określonej płci.
Mówi się, że kiedy Budda przebudził się lub osiągnął oświecenie, zdał sobie sprawę z prawdziwej natury wszystkich zjawisk, a moc uświadomienia sobie tego, uwolniła go od cierpienia. To uświadomienie stało się rdzeniem nauk Buddy. Jako istota niezwykle praktyczna Budda skoncentrował swoje nauki na osobistej kontemplacji doświadczenia wewnętrznego, aby oświetlić ścieżkę prowadzącą od cierpienia do wyzwolenia. Biorąc to pod uwagę, te podstawowe nauki są dość proste i praktyczne, i często da się je streścić w punktach.
Trzy główne nauki prezentowane w tej książce to Trzy Cechy Istnienia, Cztery Szlachetne Prawdy oraz Szlachetna Ośmioraka Ścieżka. Trzy Cechy Istnienia opisują uświadomienie sobie przez Buddę natury naszych życiowych doświadczeń, takich jak ludzkie cierpienie, czyli dukkha. Cztery Szlachetne Prawdy rozwijają tę kwestię, odnosząc się do natury dukkhi i jej pochodzenia. Wreszcie ostatnia z Czterech Szlachetnych Prawd wskazuje na Szlachetną Ośmioraką Ścieżkę jako drogę prowadzącą do wyzwolenia z dukkhi.
Polecam najpierw zbadanie Trzech Cech Istnienia i Czterech Szlachetnych Prawd, zanim zagłębimy się w Szlachetną Ośmioraką Ścieżkę. Kiedy będziesz kontemplować dwie pierwsze nauki, czytaj wolno, zatrzymując się, aby doświadczyć tych słów w swoim ciele i przestrzeni serca. Badając w ten sposób dwie pierwsze podstawowe nauki, zbudujesz ramy zrozumienia i głębokiego poznania, które mogą ujawnić twoją naturalną ciekawość i motywację do podążania Ścieżką. Zawsze będę wspierać praktykujących, którzy kierują się własną intuicją i poczuciem prawdy. Mówi się, że mądrość tych nauk już w tobie jest; Ścieżka jest jedynie przypomnieniem sobie tego, co już z natury swej wiesz.CZĘŚĆ I
TRZY CECHY ISTNIENIA
~ Osiągnięcie mądrości ~
Budda zrozumiał, że wszystkie uwarunkowane zjawiska, których doświadczamy w stanie nieoświeconym, mają trzy jakości, czy też cechy istnienia: nietrwałość, cierpienie i nie-ja.
O zjawiskach uwarunkowanych można myśleć jak o wszystkim, co czemuś podlega i powstaje, mając swoją przyczynę i skutek. Zjawiska uwarunkowane zawierają wszystko, co istnieje w świecie i w przestrzeni, wszystkie istoty żyjące, włączając nas samych i wszelką aktywność umysłową. Lecz nie zawiera się w tym nirwana, stan oświecony, który wykracza poza przyczyny i uwarunkowania.
Te Trzy Cechy Istnienia kładą podwaliny pod nauki Buddy dotyczące wyzwolenia od cierpienia, ponieważ opisują stany, jakich doświadczamy na drodze wyzwolenia. Kiedy zaczniemy je rozumieć, możemy autentycznie pogłębić naszą praktykę i się w nie zanurzyć.