- promocja
- W empik go
Magiczny świat Słowian - ebook
Magiczny świat Słowian - ebook
Życie Słowian było przepełnione magią. Tę magię możemy poczuć do dziś, nie tylko poznając słowiańskie dzieje i mity, lecz także odnajdując ją wciąż żywą w naszej współczesności.
Z tej książki dowiesz się, w co wierzyli nasi praprzodkowie oraz w jaki sposób echa prastarych zwyczajów przetrwały do dziś. Poznasz dawnych bogów i opisujące ich mity, słowiańskich magów i wiedźmy oraz święta i rytuały kultywowane niegdyś przez Słowian. Przeczytasz o tym, jak wyobrażali sobie zasady rządzące życiem doczesnym i życiem wiecznym i jak wyglądał roczny rytm ich świata. Jeśli chcesz poznać rodowód wielu słowiańskich imion popularnych do dziś albo dowiedzieć się, skąd wzięły się nazwy miesięcy, także znajdziesz tu odpowiedzi.
Autor w barwny, żywy i przystępny sposób opisuje fascynujący świat dawnych wierzeń. Przywołuje aktualną wiedzę historyczną, językoznawczą i kulturoznawczą i pokazuje, że magiczny świat Słowian nie tylko trwa do dziś, ale wciąż ewoluuje i rozpala wyobraźnię.
Kamil Gołdowski to miłośnik mitologii i kultury Słowian, od dziewięciu lat tworzy blog popularnonaukowy Sławosław.pl, na którym dzieli się swoją wiedzą i pasją. Z wykształcenia jest polonistą i językoznawcą z doświadczeniem pedagogicznym. Prywatnie – introwertyk, który baterie społeczne ładuje w domowym zaciszu w towarzystwie rodziny i kotów, delektując się yerba mate.
Kategoria: | Historia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7147-143-8 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Oto dlaczego magia i nauka w równej mierze pociągają umysł ludzki, oto dlaczego obie były potężnymi bodźcami do rozwoju wiedzy. Pociągają znużonego wędrowca, prowadzą błądzącego o zranionych stopach przez puszczę rozczarowań teraźniejszością, kusząc wizją wspaniałych perspektyw w przyszłości. Wprowadzają go na szczyt niezwykle wysokiej góry i pokazują mu pod ciemnymi chmurami i mgłami przepływającymi pod jego stopami wizję miasta niebiańskiego, dalekiego, być może, lecz jaśniejącego nieziemską wspaniałością, skąpanego w świetle snów.
James George Frazer, Złota gałąź
Dawno, dawno temu, kiedy na ziemiach Słowian nie było żadnego krzyża, ludzie gromadzili się przy ogniskach i drewnianych idolach, żeby kultywować wiarę ojców. Życie Słowian było przepełnione magią, której doświadczali nie tylko podczas udziału w obrzędach i rytuałach, lecz także podczas codziennych czynności. Dbanie o dobre relacje z duchami domowymi sprzyjało utrzymywaniu porządku i miru domowego, natomiast niebaczne lub niegodne postępowanie mogło skutkować spotkaniem ze złowrogą siłą nadprzyrodzoną, która ‒ choć pragnęła zła ‒ przy okazji wychowywała ludzi do dobra i rozsądnego życia.
Świat Słowian to nie tylko mity i wspaniała historia, lecz także współczesność otaczająca nas na co dzień. Zwyczaje dawnych Słowian nie zostały zapomniane. Uległy wielu przeobrażeniom, które zatarły ich pierwotne źródła i znaczenia, lecz wciąż jesteśmy w stanie zrozumieć ich sens. Widać to najlepiej na przykładzie kultury ludowej, która, choć jest silnie związana z chrześcijaństwem, okazała się najbardziej trwałą przechowalnią magii dawnych czasów. Ludność wiejska przyjęła dogmaty Kościoła katolickiego dość swoiście: zachowując specyfikę religijności ludowej, nigdy do końca nie wyparła się przedchrześcijańskich wierzeń. Dzięki fantazji pisarzy i artystów oraz zapałowi miłośników tematu mamy współcześnie dostęp do licznych opowieści na temat wiary dawnych Słowian. Dzięki wysiłkom naukowców różnych dziedzin dowiadujemy się coraz więcej o tym, w co mogli wierzyć nasi praprzodkowie, a także jesteśmy w stanie lepiej weryfikować informacje, które w powszechnym obiegu zaczęły żyć własnym życiem.
Uważam, że człowiek powinien dążyć do poznania swoich korzeni, powinien drążyć coraz głębiej i głębiej, żeby gdzieś tam, na końcu czy też na początku, odnaleźć samego siebie. Współczesny świat jest bardzo podzielony i podzieleni są też Słowianie. Narody słowiańskie nieustannie toczą ze sobą wojny oraz, niestety, nie potrafią się porozumieć i zapomnieć o dawnych krzywdach. Poszczególne społeczeństwa dzielą się z przyczyn religijnych i z powodu wyznawanego światopoglądu na przeciwne grupy interesów. Marnotrawimy czas na to, by się kłócić, zamiast poszukać głęboko tego, co nas łączy.
Wierzę w to, że magia dawnych Słowian może uleczyć naszą zbiorową tożsamość i sprawić, że na nowo odnajdziemy się w tym świecie. Choć zmieniło się sporo, wciąż odkrywamy wiele rzeczy niezmiennych. Dlatego chciałbym zaprosić na wspólną podróż w głąb świata duchowości Słowian. Mam nadzieję, że będzie to okazja do tego, żeby odnaleźć w sobie i otaczającym świecie choćby cząstkę dawnej słowiańskiej magii.
------------------------------------------------------------------------
1.
J.G. Frazer, Złota gałąź. Studia z magii i religii, Kraków 2017, s. 49.ZAKOŃCZENIE
Magiczny świat Słowian to nie rzeczywistość, która odeszła w zapomnienie wraz z upowszechnieniem się chrześcijaństwa. To świat, który nie tylko przetrwał okres chrystianizacji, lecz trwa do dziś. To także świat, który ulega stałym przeobrażeniom. Z powodu fragmentaryczności informacji na temat dawnych Słowian nie potrafimy dziś w sposób wiarygodny i niepodważalny zrekonstruować ich wierzeń. Zapewne ten stan rzeczy już się nie zmieni...
Bez względu na zbiorową bezradność temat mitologii słowiańskiej będzie rozpalał naszą wyobraźnię i sprawi, że co jakiś czas ludzie nauki i kultury będą tworzyć własne narracje na temat tego, czym były lub są magiczne wierzenia ludów słowiańskich. Nasza zbiorowa tożsamość potrzebuje ich jako drogowskazu identyfikacyjnego, szczególnie w świetle swoistego przemęczenia dotychczasowymi kodami kulturowymi. Zgłębianie tych zagadnień dla wielu może być interesującym sposobem na poszukiwanie samego siebie, a także okazją do zweryfikowania swojej dotychczasowej wiedzy na temat źródeł praktykowanych przez nich zwyczajów i tradycji.
Jako doświadczony przewodnik po magicznym świecie Słowian mogę zalecić takim osobom wyłącznie to, by nie bały się błądzić i poszukiwać odpowiedzi na własną rękę. Oczywiście warto przy tym wszystkim zachować zdrowy sceptycyzm. Choć na każdą hipotezę należy spoglądać okiem wątpiącego krytyka, wypada podchodzić z większym szacunkiem do osób uznawanych za autorytety naukowe. Wiele z dawnych uniwersyteckich ustaleń nie przetrwało próby czasu i zostało zrewidowanych przez współczesnych badaczy, którzy dysponują lepszą metodologią i lepszymi narzędziami. W tym wszystkim zainteresowanie amatorów jest potrzebne, gdyż motywuje i zachęca do działania. Należy jednak podchodzić z większą nieufnością do tez, które są stawiane w oparciu o bardzo wątłe przesłanki przez osoby niemające odpowiedniego warsztatu badawczego.
Poza zgłębianiem meandrów magicznego świata Słowian warto współtworzyć go samemu na co dzień przez praktykowanie zwyczajów i rytuałów, które były znane na naszych ziemiach na długo przed tym, kiedy po raz pierwszy odprawiono tu chrześcijańską mszę. Dzięki odpowiedniemu nastawieniu można się przekonać że świat ten to coś więcej niż ideowy koncept, który możemy jedynie próbować wyobrazić sobie w oparciu o dostępną wiedzę. Magiczny świat Słowian to miejsce, w którym możemy żyć tu i teraz. To rzeczywistość, której możemy doświadczać na poziomie zmysłowym, umysłowym i duchowym. Wymaga to jednak odpowiedniego przygotowania i chęci do samodzielnych poszukiwań.BIBLIOGRAFIA
Monografie i artykuły:
Abraham Władysław, Organizacya Kościoła w Polsce do połowy wieku XII, Lwów 1890.
Abramowicz Andrzej, Banaszkiewicz Jacek i in., Słowiańszczyzna w Europie średniowiecznej, cz. 1, Instytut Archeologii i Etnologii PAN, Lublin 1996.
Adamowski Jan, O symbolice wielkanocnego jaja, „Twórczość Ludowa” 1992, nr 1–2, s. 38–40.
Baranowski Bohdan, O hultajach, wiedźmach i wszetecznicach. Szkice z obyczajów XVII i XVIII wieku, Replika, Warszawa 2020.
Baranowski Bohdan, Pożegnanie z diabłem i czarownicą, Replika, Warszawa 2020.
Baranowski Bohdan, Procesy czarownic w Polsce w XVII i XVIII wieku, Replika, Warszawa 2021.
Baranowski Bohdan, W kręgu upiorów i wilkołaków. Demonologia słowiańska, Replika, Warszawa 2019.
Bartmiński Jerzy, Językowe podstawy obrazu świata, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2009.
Brożyna Wojsław, Ręce Swaroga. Germańska symbolika w służbie słowiańskiego rodzimowierstwa, „Gniazdo. Rodzima wiara i kultura” 2019, nr 19, s. 36–41.
Brückner Aleksander, Dzieje kultury polskiej. Od czasów przedhistorycznych do 1506 roku, t. 1, PWN, Warszawa 1965.
Brückner Aleksander, Mitologia słowiańska i polska, wstęp i oprac. Stanisław Urbańczyk, PWN, Warszawa 1980.
Brückner Aleksander, Starożytna Litwa. Ludy i bogi. Szkice historyczne i mitologiczne, Replika, Poznań 2023.
Bujak Jan, O genezie i zmiennych funkcjach lalki, ZNUJ, „Prace Etnograficzne” 1983, z. 18, s. 7–22.
Buko Andrzej, Archeologia Polski wczesnośredniowiecznej. Odkrycia – hipotezy – interpretacje, Wydawnictwo Trio, Warszawa 2011.
Bystroń Jan Stanisław, Zwyczaje żniwiarskie w Polsce, Nakładem Akademii Umiejętności, Kraków 1916.
Frazer James George, Złota gałąź. Studia z magii i religii, Vis-á-vis Etiuda, Warszawa 2017.
Gierlach Bogusław, Sanktuaria słowiańskie, Replika, Warszawa 2024.
Gieysztor Aleksander, Mitologia Słowian, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2006.
Gołębiowska-Suchorska Agnieszka, Dziewczę przędzie, Pan Bóg nitki daje. O spójności ludowej wizji świata, Wydawnictwo UKW, Bydgoszcz 2011.
Górny Halszka, Słowiańskie imiona dwuczłonowe zachowane w najstarszych polskich toponimach (rekonesans), „Onomastica” 2017, t. 61, nr 1, s. 255‒264.
Hensel Witold, Słowiańszczyzna wczesnośredniowieczna. Zarys kultury materialnej, PWN, Warszawa 1987.
Jaguś Jacek, Uwagi na temat wymowy magicznej średniowiecznych amuletów i ozdób na ziemiach polskich, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Historia” 2003, Vol. 58, s. 7‒24.
Jakubowski Stanisław, Teka prasłowiańskich motywów architektonicznych. Dwadzieścia siedem drzeworytów, Nakładem Księgarni Orbis, Kraków 1923.
Janion Maria, Niesamowita Słowiańszczyzna, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2006.
Kaczmarczyk Bożena, Lalki do zabawy i nie tylko... O formie i funkcji lalek w kulturze tradycyjnej i współczesnej, Muzeum Etnograficzne im. Seweryna Udzieli, Kraków 2014.
Kajkowski Kamil, Mity, kult i rytuał. O duchowości nadbałtyckich Słowian, Triglav, Szczecin 2017.
Khamaiko Natalia, Crescent pendants (lunnitsa) in 11th‒13th century Rus’: Pagan amulet or Christian ornament?, „Acta Archaeologica Carpathica” 2011, z. 46, s. 7–28.
Klemensiewicz Zenon, Historia języka polskiego, PWN, Warszawa 2002.
Kolberg Oskar, Dzieła wszystkie, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1958–1983.
Koneczny Feliks, Dzieje Polski. Od początku Piastów do III rozbioru Polski, Wydawnictwo Literackie, Kraków 1982.
Kowalczykówna Maria, Tańce i zabawy w świetle rękopisów średniowiecznych Biblioteki Jagiellońskiej, „Biuletyn Biblioteki Jagiellońskiej” 1984–1985, r. 34–35, s. 71–88.
Kowalik Artur, Kosmologia dawnych Słowian. Prolegomena do teologii politycznej dawnych Słowian, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska. Sectio F, Historia” 2003, t. 58, s. 7–24.
Kóčka-Krenz Hanna, Wczesnośredniowieczna biżuteria zachodniosłowiańska, „Studia Lednickie” 2014, t. 13, s. 27–38.
Krawiec Adam, Seksualność w średniowiecznej Polsce, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2000.
Kucypera Paweł, Pranke Piotr, Wadyl Sławomir, Wczesnośredniowieczne miniaturowe toporki metalowe z Europy Środkowo-Wschodniej i Północnej, Rzeczy codzienne przez pryzmat rzeczy, Kucypera Paweł, Wadyl Sławomir (red.), Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2010.
Leciejewicz Lech (red.), Mały słownik kultury dawnych Słowian, Wiedza Powszechna, Warszawa 1972.
Leciejewicz Lech (red.), Słowiańszczyzna zachodnia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1976.
Levack Brian P., Polowanie na czarownice w Europie wczesnonowożytnej, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 2001.
Lévy-Bruhl Lucien, Czynności umysłowe w społeczeństwach pierwotnych, PWN, Warszawa 1992.
Linkner Tadeusz, Słowiańskie bogi i demony. Z rękopisu Bronisława Trentowskiego, Marpress, Gdańsk 2019.
Lubicz Aleksander, Mitologia słowiańska: podług Naruszewicza, Lelewela, Bogusławskiego, Brücknera i Gruszewskiego, reprint, Miniatura, Kraków 1991.
Łacny Dagmara, Motanki – lalki słowiańskie jako ludowa forma autoterapii, „Zwierciadło” 11.03.2022, dostęp online: zwierciadlo.pl.
Łowmiański Henryk, Religia Słowian i jej upadek (w. VI‒XII), PWN, Warszawa 1979.
Łozko Hałyna, Rodzima wiara ukraińska, Toporzeł, Wrocław 1997.
Łuczyński Michał, Językowo-kulturowy obraz Mokoszy: próba rekonstrukcji, „NOMOS” 2013, nr 79, s. 48–77.
Małachowska Sylwia, Wczesnośredniowieczne zawieszki półksiężycowate znalezione na terenach ziem polskich, „Archeologia Polski” 1998, t. 43, z. 1–2, s. 37–127.
Mączka Ryszard, Tajemnice panteonu Jana Długosza: szkice religioznawczo-historyczne, wyd. 2 popr., nakładem autora, Wrocław 2012.
Michniuk Justyna, Słowiańskie symbole na pisankach Serbołużyczan, „Słowiańska Agencja Prasowa” 24.04.2021, dostęp online: isap.info.pl.
Moszyński Kazimierz, Kultura ludowa Słowian, t. 1–2, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1929–1939.
Ogrodowska Barbara, Polskie obrzędy i zwyczaje doroczne, Muza, Warszawa 2010.
Pankalla Andrzej Bronisław, Kośnik Konrad Kazimierz, Indygeniczna psychologia Słowian. Wprowadzenie do realnej nauki o duszy, Universitas, Kraków 2018.
Pełka Leonard J., Polska demonologia ludowa. Wierzenia dawnych Słowian, Replika, Warszawa 2020.
Pełka Leonard J., Rytuały, obrzędy, święta. Od czasów słowiańskich po wiek XX, Replika, Warszawa 2022.
Pełka Leonard J., U stóp słowiańskiego parnasu. Bogowie i gusła, Replika, Warszawa 2021.
Rybakow Boris Aleksandrowicz, Jazyczestwo driewnich Sławian, Nauka, Moskwa 1981 (Рыбаков Борис Александрович, Язычество древних славян, Наука, Москва 1981).
Samsonowicz Henryk (red.), Narodziny średniowiecznej Europy, Bellona, Warszawa 1999.
Sikorski Dariusz Andrzej, Religie dawnych Słowian, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2023.
Simpson Scott, Native Faith. Polish Neo-Paganism at the Brink of the 21st Century, Zakład Wydawniczy Nomos, Kraków 2000.
Skonieczna-Gawlik Dobrawa, Tropem badaczy Zagłębia Dąbrowskiego, Regionalny Instytut Kultury w Katowicach, Katowice 2016.
Strzelczyk Jerzy, Apostołowie Europy, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań 2010.
Strzelczyk Jerzy, Mity, podania i wierzenia dawnych Słowian, Rebis, Poznań 2007.
Strzelczyk Jerzy, Od Prasłowian do Polaków. Dzieje narodu i państwa polskiego, Krajowa Agencja Wydawnicza, Kraków 1987.
Suszko Henryk, Latopis hustyński. Opracowanie, przekład i komentarze, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 2003.
Szajnocha Karol, Jadwiga i Jagiełło, PIW, Warszawa 1969.
Szczepanik Paweł, Wczesnośredniowieczne figurki wielotwarzowe z terenów basenu Morza Bałtyckiego – dowód kontaktów międzykulturowych czy uniwersalny fenomen?, „Archaeologia Historica Polona”” 2013, t. 21, s. 49‒60.
Szczepanik Paweł, Słowiańskie zaświaty. Wierzenia, wizje i mity, Triglav, Szczecin 2018.
Szyc Joachim Antoni, Słowiańscy bogowie, Warszawa 1865.
Szyjewski Andrzej, Religia Słowian, WAM, Kraków 2003.
Szyżenski Roman Witaljewicz, Surovegina Ekaterina Siergiejewna, Osobiennosti prowiedienija sowriemiennogo sławianskogo jazyczeskogo prazdnika (na primierie organizacyi dnia Pieruna), „Obszczestwo: fiłosofija, istorija, kultura” (Шиженский Роман Витальевич, Суровегина Екатерина Сергеевна, Особенности проведения современного славянского языческого праздника (на примере организации дня Перуна), „Общество: философия, история, культура”, 2015.
Szymanderska Hanna, Polska Wielkanoc. Tradycja, zwyczaje, potrawy, Watra, Warszawa 1990.
Świdzińska Agata, Lalki-motanki jako metoda pracy nad zrozumieniem doświadczenia migracyjnego, „Kultura i Edukacja” 2020, nr 3 (129), s. 184–201.
Taszycki Witold, Najdawniejsze polskie imiona osobowe, Polska Akademia Umiejętności, Kraków 1925.
Trębaczkiewicz-Oziemska Teresa, Rola kapłanów (żerców) w życiu plemion Słowian Połabskich, „Acta Archaeologica Lodziensia” 1968, nr 17, s. 97–106.
Váňa Zdenĕk, Świat dawnych Słowian, PIW, Warszawa 1985.
Wypustek Andrzej, Magia antyczna, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2001.
Urbańczyk Przemysław, Co się stało w 966 roku?, Zysk i S-ka, Poznań 2016.
Urbańczyk Przemysław, Mieszko Pierwszy Tajemniczy, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2013.
Urbańczyk Przemysław, Zanim Polska została Polską, Wydawnictwo Naukowe UMK, Toruń 2015.
Urbańczyk Stanisław, Dawni Słowianie. Wiara i kult, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1991.
Średniowieczne kroniki i zabytki piśmiennictwa:
Długosz Jan, Roczniki czyli kroniki sławnego Królestwa Polskiego, przeł. Karol Mecherzyński, dostęp online: Wikiźródła.
Gall Anonim, Kronika Polska, przeł. Roman Grodecki, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 1996.
Helmolda Kronika Słowian, przeł. Józef Matuszewski, Replika, Warszawa 2024.
Herbord, Dialog o życiu św. Ottona biskupa bamberskiego, „Monumenta Poloniae Historica. Series Nova”, t. 7, cz. 3, PWN, Warszawa 1969.
Kadłubek Wincenty, Kronika polska, przeł. Brygida Kürbis, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław 2003.
Kosmas, Kronika Czechów, przeł. Maria Wojciechowska, PWN, Warszawa 1968.
Kronika Thietmara, przeł. Marian Zygmunt Jedlicki, Universitas, Kraków 2014.
Labuda Gerard, Słowiańszczyzna pierwotna. Wybór tekstów. Materiały źródłowe do historii Polski epoki feudalnej, t. 1, Marian Małowist (red.), PWN, Warszawa 1954.
Lewicki Tadeusz i in., Źródła arabskie do dziejów Słowiańszczyzny, t. 1–4, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław‒Kraków 1956–1988.
Magistri Adam Bremensis Gesta Hammaburgensis ecclesiae pontificum, „Monumenta Germaniae Historica. Scriptores rerum Germanicarum”, t. 2, Hanower–Lipsk 1917.
Powieść minionych lat. Najstarsza kronika kijowska, przeł. Franciszek Sielicki, Templum, Wodzisław Śląski 2014.
Relacja Ibrahima ibn Jakuba z podróży do krajów słowiańskich w przekazie Al-Bekriego, przeł. Tadeusz Kowalski, Monumenta Poloniae Historica, seria 2, t. 1, Kraków, 1946.
Saxo Grammaticus, Gesta Danorum. Kronika Danii, przeł. Jan Wołucki, Wydawnictwo Armoryka, Warszawa 2014.
Słowo o wyprawie Igora, czyli wyprawa Igora na Połowców, przeł. August Bielowski (wierszem) i Andrzej Sarwa (prozą), Wydawnictwo Armoryka, Warszawa 2013.