- W empik go
Malarstwo - Robert Zakrzewski - ebook
Malarstwo - Robert Zakrzewski - ebook
„Zazwyczaj wybieram jeden dzień, który przeznaczam na namalowanie obrazu, ale czasem spontanicznie biorę płótno i zabieram się do pracy. Upodobałem sobie technikę Alla Prima, tzn. mokrym na mokre, dzięki której nie muszę czekać na wyschnięcie pierwszych warstw farby. Sprawia to, że nie traktuję malowania jako proces, a formę spędzania czasu i czerpania radości z tworzenia.”
Kategoria: | Architektura |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8273-834-6 |
Rozmiar pliku: | 3,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
— KIEDY ZRODZIŁ SIĘ W TOBIE POMYSŁ, ŻEBY MALOWAĆ? CZYM JEST DLA CIEBIE MALARSTWO?
Zacząłem malować w liceum. To był impuls. Nagła potrzeba przelania obrazu, który widzę na płótno. Tylko tyle. I udało się. Malarstwo to hobby, dodatek ubarwiający codzienność, frajda, radość.
— CZY MIAŁEŚ SWOJEGO NAUCZYCIELA?
Uczyłem się sam malowania, korzystając ze wskazówek utalentowanego malarza amerykańskiego Boba Rossa. Jest to w ogóle bardzo ciekawa postać. W całym swoim życiu był stolarzem, technikiem dokumentacji medycznej w Siłach Powietrznych Stanów Zjednoczonych, sierżantem w bazie Eielson AFB na Alasce. W tym czasie zainteresował się malarstwem, był samoukiem i w tej materii objawił się jego wielki talent. Ross zmarł w 1995 roku na raka, jednak pozostawił po sobie mnóstwo filmów, w których okazał się nie tylko utalentowanym artystą ale także dobrym nauczycielem.
— CZYM SĄ DLA CIEBIE KOLORY? CO JEST NAJWAŻNIEJSZE DETALE, WRAŻENIE, BARWY, ŚWIATŁO?
Nie każda praca malarska musi być bogata w detale. Zależnie od tego, czy będzie to realistyczny obraz czy bardziej „wrażeniowy”, nasycenie detali będzie się różniło. W malarstwie realistycznym będziemy chcieli oddać dokładnie wygląd każdego z malowanych przedmiotów, natomiast w malarstwie wrażeniowym, będzie się liczył charakter pracy, oddanie kolorów i chwili, detale będą tu mało istotne. Żonglowanie barwami i kontrastami w malarstwie wrażeniowym będzie miało najistotniejsze znaczenie. Przeplatanie wąskich pasów tonów kontrastowych powoduje wrażenie migotania. Silnie skontrastowane barwy wzajemnie się wzmacniają. Najaktywniejszą z barw jest pomarańczowa i czerwona, najbierniejszymi — zielona i purpurowa. Barwa jaśniejsza i bardziej nasycona tego samego tonu zawsze jest aktywniejsza od innych jego odcieni; stąd też niebieska wydaje się o zmierzchu aktywniejsza od czerwieni. Kontrast nasycenia, czyli kontrast świetlistości polega na specyficznych właściwościach barw, decydujących o tym, że barwy nasycone z obszaru żółto- czerwonego wydają się jaskrawe i krzykliwe, podczas gdy nasycona zielona lub niebieska ma charakter spokojny; jednak w zestawieniu z czerwienią zieleń nabiera jaskrawości, a jasny niebieski wydaje się świecić. Punkty utrzymane w kolorach ciepłych, jak czerwień, oranż, żółcień, wysyłając promienie o fali dłuższej niż barwy zimne, jak fiolet, niebieski i zielony, przy nastawieniu oka na średnią odległość wydają się bliższe i większe, ponieważ obraz ich pada za siatkówką oka; z barwami zimnymi dzieje się odwrotnie. Reguła ta jest aktualna w świetle dziennym; o zmierzchu natomiast zimne kolory przybliżają się, a ciepłe oddalają. Barwami można żonglować, w celu wywołania różnych efektów: migotania, wiatru, fal, wypukłości, kontrastami barw możemy wywołać różne wrażenia. To najbardziej lubię w malarstwie wrażeniowym.
— JAK PRACUJESZ? ILE ZAJMUJE NAMALOWANIE OBRAZU, CZY MASZ SWOJĄ ULUBIONĄ TECHNIKĘ?
Zazwyczaj wybieram jeden dzień, który przeznaczam na namalowanie obrazu, ale czasem spontanicznie biorę płótno i zabieram się do pracy. Upodobałem sobie technikę Alla Prima, tzn. mokrym na mokre, dzięki której nie muszę czekać na wyschnięcie pierwszych warstw farby. Sprawia to, że nie traktuję malowania jako proces, a formę spędzania czasu i czerpania radochy. Każdy obraz zajmuje mi różną ilość czasu. Zdarza się, że maluję przerwami cały dzień, a niekiedy potrafię nieustannie parę godzin.
— CO CHCIAŁBYŚ JESZCZE NAMALOWAĆ?
Chciałbym namalować mroczny las, frapuje mnie moty ciemnych, zacienionych bezdroży, konarów skrytych w cieniu, światła przenikającego pomiędzy gałęziami, w tę stronę chciałbym pójść.
— WIEM, ŻE MASZ JESZCZE INNE PASJE: STOLARSTWO, SZACHY, CHEMIA, MODA. KTÓRA JEST NAJWAŻNIEJSZA?
Najważniejsza jest moja Muza — Kamila :-)
DZIĘKUJĘ ZA ROZMOWĘ:-)
ZAMÓWIENIA NA OBRAZY OLEJNE NA PŁÓTNIE MOŻNA SKŁADAĆ E-MAILOWO:
[email protected]
fot. Kamila Dębosz