MANIPULACJA ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu. Wydanie 2 rozszerzone - ebook
MANIPULACJA ODCZAROWANA! 777 skutecznych technik wpływu. Wydanie 2 rozszerzone - ebook
Słowo "manipulacja" wywodzi się z łaciny: "mani" to "ręka", "pulus" to "pełny", "kontrolowany". W efekcie "manipulacja" to działanie, w którym świadomie "trzymamy w ręce" jakiś proces. Wpływamy na kogoś lub na sytuację w sposób świadomy, a nie przypadkiem. Przygotowujemy się do tego wpływania. I nie ma w tym nic złego. I nie dajmy się oszukać, że techniki wywierania wpływu są dobre, a techniki manipulacji złe. To dokładnie te same narzędzia. Rok 2020 to czas pandemii, która zatrzymała świat. Od marca 2020 r. żyjemy w innym świecie. Od pierwszego wydania Manipulacji odczarowanej pojawiły się też trzy poważne zjawiska społeczne. Jedno to #BLM; drugie to #MeToo. I świadomość zmian klimatycznych. W rozszerzeniu, w kontekście "manipulacji odczarowanej" o tym właśnie piszę.
Przestroga:Słowo "manipulacja" nie nadaje się na termin. Nie może być precyzyjne. Manipulacja to taka perswazja, co nam się nie podoba, co jest według nas nieuczciwa. Kiedy oceniamy, powinniśmy wiedzieć, że oceniamy, a nie stosujemy termin. I powinniśmy to pokazywać. Inaczej manipulujemy. Tak to oceniam.
prof. Jerzy Bralczyk
To praktyczny podręcznik dla tych, którzy chcą mocno trzymać ster swojego życia, a tym samym żyć mądrze, świadomie i godnie. Szczerze polecam każdemu, kto chce osiągnąć wyższe poziomy skuteczności i radości życia.
Ewa Foley, autorka Zakochaj się w życiu, nauczycielka sensownego życia
O Marku Skale z Krakowa słyszałem ciągle od 1994 roku, gdy przyjechałem do Polski. Dobrze, że 8 lat później go poznałem osobiście. Od tej pory wiem, że zapraszanie guru mówiących na głos po angielsku straciło sens. Sens ma zaproszenie Marka. Z tą książką szczególnie!
Robert Krool, mentor, diagnostyk rozwojowy, autor
Nic tak nie odczarowuje złego PR-u manipulacji jak rozłożone na czynniki pierwsze mechanizmy, techniki i przykłady. I dobrze, że Odczarowana!
Anna Łowińska, konsultant HR i Personal Branding
Tym razem zostałem zmuszony (zmanipulowany :)) do refleksji nad własną skutecznością i nad własnymi doświadczeniami w spotkaniach z różnymi ludźmi. Dziękuję, Marku.
Dariusz Milczarek, przedsiębiorca, konsultant i trener biznesu, entuzjasta sprzedaży
Autor wszechstronnie przemyślał własne doświadczenia życiowe i sumiennie "odrobił" najważniejsze lektury z zakresu manipulacji, łącząc wszystko w formie praktycznego przewodnika dla osób zainteresowanych zawiłym światem wzajemnych relacji międzyludzkich. Czytaj, ale uważnie!
prof. dr hab. Zbigniew Nęcki
Marek należy do grona autorów, którzy bezbłędnie opanowali arkana słowa pisanego. Perfekcyjnie odczarowuje manipulację. Łączy przy tym refleksyjne spojrzenie z nutką ironicznego humoru. POLECAM!
Kamil Romel-Sambor, przedsiębiorca, praktyk biznesu, CEO&FOUNDER 360SBC
Skoro możemy postawić znak równości pomiędzy manipulacją i kompleksową kontrolą sytuacji, to jest ona umiejętnością niezbędną dla każdego przedsiębiorcy i sportowca. Marek sprawia, że zapominamy o pejoratywnym znaczeniu manipulacji i zaczynamy rozumieć jej prawdziwą siłę.
Rafał Sonik, zwycięzca Rajdu Dakar, przedsiębiorca, filantrop
Jako wielki miłośnik skuteczności w życiu osobistym i zawodowym bardzo się cieszę że Marek napisał o manipulacji. Same marzenia to za mało, aby wpływać na otaczający nas świat. Potrzebne są jeszcze skuteczne techniki.
Jacek Walkiewicz, Pełna Moc!
Marek zrównuje ze sobą manipulację, perswazję i wpływ społeczny. Pozwala mu to nie wdawać się w definicje, tylko skoncentrować się na przeglądzie technik. Równie ciekawe jest wyłapywanie w tekście tych momentów, w których Marek manipuluje czytelnikiem - sam się zresztą do tego przyznając.
Rafał Żak, trener, mówca, autor
Spis treści
777 skutecznych technik manipulacji
W całej książce pojawia się kilkadziesiąt oznaczeń M - czyli: "Uważaj, to jest manipulowanie Czytelnikiem!". Oznaczenia te występują tylko tam, gdzie zauważyłem manipulowanie przed oddaniem tekstu do druku. Pozostałe, nieświadome manipulacje są w książce prawdopodobnie obecne także, i to w sporej liczbie.
Rozszerzenie (13)
- Rozszerzenie 1. Zmiany klimatu (15)
- Rozszerzenie 2. Pandemia COVID-19 (17)
- Rozszerzenie 3. Manipulacja emocjami w bardzo szczytnym celu... #MeToo! (22)
- Rozszerzenie 4. Manipulacja emocjami w bardzo szczytnym celu... #BlackLivesMatter! #BLM! (25)
- Rozszerzenie 5. Wybrane techniki obrony przed manipulacjami (35)
Rozdział 1. Dlaczego manipulacja jest RULEZ? Bo jest tlenem codziennego życia! (11 technik wpływu lub manipulacji) (45)
Rozdział 2. O co idzie gra? Po co nam ta wstrętna manipulacja? (27 technik wpływu lub manipulacji) (55)
- 2.1. Co chcemy, a co możemy osiągnąć, manipulując? (56)
- 2.2. Manipulacja nie jest zero-jedynkowa. Jest liniowa i działa w czasie (58)
- 2.3. Kilka technik skokowych, czyli odwrotność liniowości z podrozdziału 2.2 (63)
Rozdział 3. Zjedzmy coś w Berlince - czyli czym jest manipulacja raz jeszcze (tu - 23 techniki wpływu/manipulacji) (71)
- 3.1. Z panem Arturem rozmowa o drobnych (71)
- 3.2. Manipulant czy uczciwy idiota? Szukamy granic manipulacji (73)
- 3.3. Test na oddzielenie perswazji od manipulacji (75)
Rozdział 4. Czego o manipulacji uczy nas Daniel Goleman - i to w 75 sekund! (117 technik wpływu lub manipulacji) (79)
- A. Wyrzucono mnie z hotelu (79)
- B. Wyrzucono mnie z hotelu. Rozwiązanie (81)
- C. Wyrzucono mnie z hotelu. Rozbrojenie, wyjaśnienia (83)
- 4.1. Tylko Kopernik Cię uratuje. Jak nie zginąć w drodze? (85)
- 4.2. Jednak... jeśli się nie wkurzysz, to się nie zmienisz (88)
- 4.3. Goleman w pustej Sali Balowej w Marriotcie w centrum Warszawy (89)
- 4.4. Grecki bóg Kairos decyduje, jak manipuluje nami świat (91)
- 4.5. Dalajlama uczy, jak zarządzać sobą (93)
- 4.6. Technika presupozycji blokującej (95)
- 4.7. Czasem w manipulacji pojawia się myślenie, choć rzadko... (96)
- 4.8. Klękanie to oznaka władzy, nie słabości (98)
- 4.9. Mamy teraz oczy na tym samym poziomie (100)
- 4.10. Budujemy mosty, czyli szukamy czegoś, co nas łączy (101)
- 4.11. Według Zygmunta Baumana - wolność wyboru i bezpieczeństwo! (103)
- 4.12. Nie ja biję. Rózga bije (104)
- 4.13. Wet za wet - wzajemne wyłudzanie empatii, czyli dwa w jednym (106)
- 4.14. Koń ma duży łeb - niech on się martwi zamiast mnie (108)
- 4.15. Zasada prezentu i wzajemności jest święta (110)
- 4.16. Na kolanach nie powalczysz - znajdź poziom równy (111)
- 4.17. Miej plan - zawsze! (113)
- 4.18. Oddaj honory - na tym zarabia się najlepiej! (116)
- 4.19. Rób swoje i cierpliwie czekaj (117)
- 4.20. Jak powstało NLP? (119)
- 4.21. Tezy NLP - te najważniejsze! (122)
- 4.22. Implikatura (i presupozycja) (124)
- 4.23. I obiecana presupozycja (125)
- 4.24. Wywiad z Danielem Golemanem z 2007 roku (127)
Rozdział 5. Mózg - geniusz oszustwa i automanipulacji! (141 technik wpływu lub manipulacji) (131)
- 5.1. Dlaczego nasz mózg oszukuje siebie i nas? (131)
- 5.2. Jak nasze zmysły oszukują nasz mózg? (140)
- 5.2.1. Jak oczy oszukują nasz mózg? (141)
- 5.2.2. Jak ciało oszukuje nasz mózg? (146)
- 5.2.3. Jak liczby oszukują nasz mózg? (147)
- 5.2.4. Jak słowa oszukują nasz mózg? (152)
- 5.2.5. Jak kolory oszukują nasz mózg (ale nie na pewno) (157)
- 5.3. Mechanizmy mamienia mózgu - praktyczne i czasem pożyteczne (159)
- 5.4. Zestaw praktycznych porad - to się może przydać! (166)
- 5.5. Trzy tabele mechanizmów manipulacji, którym ulegamy (169)
Rozdział 6. Kompleksowe (inne) modele wywierania wpływu (43 techniki wpływu lub manipulacji) (179)
- 6.1. Model Diltsa - metodologia wpływu kompleksowego (179)
- 6.2. Model (system) zasad wywierania wpływu według Cialdiniego (185)
Rozdział 7. Model Manipulacji Megalitycznej (15 technik wpływu lub manipulacji) (193)
Rozdział 8. JA w manipulacji (i automanipulacji) (35 technik wpływu lub manipulacji) (201)
- Kilka chwytów na ustawienie JA w pozycji korzystnej dla nas samych (203)
- Metazasady mojego JA (205)
- Jak mnie widzą inni? (208)
- Syndrom nadawcy (208)
- Jak widzę sam siebie? (209)
- Mapa mojego JA-świata - czyli NLP w automanipulacji (211)
- Podsumowanie JA (218)
Rozdział 9. Model MM - TY. Jak można manipulować innymi (w Modelu MM), czyli "Ty Kłomaciu!" (tu - 15 technik wpływu/manipulacji) (221)
- Pojęcie TY (u Diltsa) (224)
- Nie ingeruj w TY zbyt mocno, bo zazwyczaj nie jesteś gotów na skutki! (225)
- Zasada generalna (nie)ingerowania w TY (225)
- Przez Centralwings straciłam pracę, dom... (227)
- Chcemy zintegrowanego zespołu (228)
Rozdział 10. SYTUACJA w Modelu MM - czyli jak kreujemy sytuacje ułatwiające lub umożliwiające proces manipulacji (17 technik wpływu lub manipulacji) (231)
- Sytuacja naturalna, zastana oraz sytuacja kreowana świadomie (232)
- Sytuacje bezemocjonalne oraz sytuacje budzące emocje (233)
- Sytuacje negatywne i pozytywne (234)
- Sytuacja pewna (znana) i niepewna (nowa) (235)
- Sytuacja o znanym scenariuszu (znanej strukturze) kontra "nie wiem, jak tam będzie" (235)
- Sytuacja korzystna lub niekorzystna (236)
- Sytuacja w modelu sytuacji megalitycznej (239)
- Trzy rzymskie casusy na podsumowanie rozdziału - zestaw sytuacji przeróżnych (240)
Rozdział 11. Model MM. Wybrane systematyki technik manipulacji (87 technik wpływu lub manipulacji) (243)
- 11.1. Robert Cialdini (osobiście) - techniki wywierania wpływu (244)
- 11.2. Tomasz Witkowski (zaocznie) - systematyczne podejście do perswazji (248)
- 11.3. Piotr Tymochowicz (otwarcie) - komunikat otwarty w perswazji (250)
- 11.4. Artur Schopenhauer (pośmiertnie) - jednak bardzo nieetycznie (253)
Rozdział 12. Techniki manipulacji w Modelu MM - varia i Rozbójnik (219 technik wpływu lub manipulacji) (257)
- Technika "stopa w drzwi" (257)
- Techniki wzajemnie sprzeczne (pozornie) (260)
- Varia z Rozbójnikiem (261)
Rozdział 13. Manipulacja czy oszustwo? Z głupotą na dodatek... (27 technik wpływu lub manipulacji) (307)
- Biznes (307)
- Media i polityka (310)
Rozdział 14. Manipulacja z efektem WOW, czyli case study - Białe Lwy w Borysewie (0 - czytaj: zero - technik wpływu lub manipulacji) (315)
- Case study - Białe Lwy w Borysewie (315)
Manipulacyjny dekalog autora (322)
- O autorze (324)
Literatura - brak!
Jeśli czegoś poszukujesz, wpisz odpowiednią frazę (maksymalnie trzy słowa) w Google - wyskoczy samo.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-7649-6 |
Rozmiar pliku: | 19 MB |