Facebook - konwersja

Mentoring w praktyce. Partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju - ebook

Wydawnictwo:
Format:
EPUB
Data wydania:
21 października 2022
50,00
5000 pkt
punktów Virtualo

Mentoring w praktyce. Partnerstwo w relacji, wsparcie w rozwoju - ebook

Autorzy – członkowie Stowarzyszenia Mentorów Promentor – prezentują w publikacji różnorodne aspekty mentoringu oraz pokazują jego praktyczne zastosowanie w odmiennych środowiskach, m.in.: w edukacji, biznesie, czy w organizacjach.

W książce poruszono zagadnienia takie jak: rola mentora i mentee oraz łączącej ich relacji; umiejętności, jakie powinien posiadać i rozwijać mentor; wskazówki dotyczące metod pracy mentora; korzyści i bariery związane z wdrażaniem programów mentoringowych w organizacji.

Praktycznym uzupełnieniem jest obszerny aneks obejmujący m.in. kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej, standardy pracy mentora oraz rekomendowane praktyki.

Publikacja jest przeznaczona dla pracowników działów kadr i zasobów ludzkich, którzy opracowują i wdrażają programy rozwojowe, a także dla kadry kierowniczej średniego i wysokiego szczebla, planującej zdobyć nowe kompetencje w rozwijaniu, angażowaniu i motywowaniu podwładnych oraz wzmocnić własne umiejętności. Zainteresuje także nauczycieli akademickich reprezentujących nauki społeczne oraz kształcących specjalistów w zakresie zarządzania.

„Zapraszamy państwa do lektury. Mamy nadzieję, że przybliży ona ideę mentoringu i jego dobre praktyki, odpowie na pojawiające się pytania oraz zainspiruje do własnych poszukiwań w zakresie tej rekomendowanej przez nas formy rozwoju, tak by idea mentoringu docierała do jak największej liczby osób i była wszechstronnie wykorzystywana”.
Aleksandra Stanković, fragment wprowadzenia

Spis treści

Podziękowania | str. 9

Wprowadzenie | str. 11

 

CZĘŚĆ I. O ISTOCIE MENTORINGU SŁÓW KILKA... | str. 15

 

Klaudia Chociszewska

Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. 17

Mentoring | str. 17

Mentor | str. 20

Mentee | str. 22

Mentoring w perspektywie dorosłości mentee | str. 23

Mentoring jako forma wsparcia edukacyjnego | str. 25

Mentoring w ujęciu andragogicznym | str. 28

 

Iwona Gierłach, Tadeusz Gadacz

Mentoring – przyszłość nauczania osób dorosłych | str. 31

Aspekt filozoficzny w procesie mentoringu | str. 31

Proces mentoringu | str. 33

Rola mentora | str. 33

Rola mentee | str. 34

Mentoring międzynarodowy | str. 35

Uwagi krytyczne | str. 36

Podsumowanie | str. 36

 

Urszula Ziemiańczyk, Katarzyna Hnat

Mentoring w służbie samooceny – dlaczego warto doskonalić się przez całe życie? | str. 38

Dlaczego jestem wyjątkowy? | str. 38

Po co ten rozwój i czym on jest? | str. 40

Czy warto dbać o samoocenę? | str. 43

Co „robi” samoocena? | str. 43

Czy i jak mentoring wspiera samoocenę? | str. 48

Praktyka mentoringowa | str. 49

Uważność w mentoringu | str. 52

„Małe kroki” w mentoringu | str. 54

Podsumowanie | str. 57

 

CZĘŚĆ II. POSTAWA I KOMPETENCJE MENTORA | str. 61

 

Tomasz Wański

Kompetencje i przymioty mentorskie | str. 63

Wstęp | str. 63

Mentoring – sedno metody | str. 65

Systematyka kompetencji mentora | str. 66

Kompetencje (niemal) wspólne | str. 67

Specyficzne kompetencje i przymioty mentorskie | str. 70

Podsumowanie | str. 79

 

Piotr Wiroński

Cura personalis w mentoringu osobistym | str. 81

Stwarzanie możliwości | str. 85

Budowanie sieci kontaktów | str. 88

Bycie adwokatem mentee | str. 90

Pomoc w sprawach osobistych | str. 93

„Po” | str. 94

 

Joanna Tor-Gazda

Dress code mentora | str. 96

Dress code mentora – standard Stowarzyszenia Mentorów PROMENTOR | str. 98

Stylowa wizytówka mentora | str. 100

Podsumowanie | str. 102

 

CZĘŚĆ III. WARTOŚĆ DODANA MENTORINGU W SZKOLNICTWIE | str. 105

 

Magdalena Mazur

Mentoring w szkole | str. 107

Nauczyciel | str. 107

Mentoring w szkole | str. 109

Szkoła | str. 111

Korzyści | str. 114

 

Urszula Leiss

„Liderzy zmiany” – program mentoringowy dla młodzieży gimnazjalnej | str. 117

Działania podjęte przed rozpoczęciem i w trakcie realizacji projektu | str. 117

Części składowe projektu | str. 119

Warsztaty rozwojowe dla młodzieży | str. 119

Warsztaty z mentorami ze świata biznesu | str. 120

Warsztaty dla nauczycieli i mentorów z technik mentoringowych | str. 121

Indywidualne spotkania dla uczniów | str. 121

Indywidualne spotkania coacha z nauczycielami | str. 122

Rezultaty | str. 122

Korzyści z realizacji projektu | str. 123

Inspiracja, czyli na co zwrócić uwagę | str. 124

Wybór opiekunów do projektu | str. 124

Wsparcie osób decyzyjnych | str. 125

Elastyczność w stosowaniu narzędzi | str. 125

 

Dariusz Rott

Wychodzenie z mentoringu. Dobre praktyki w środowisku akademickim | str. 127

Studium przypadków indywidualnych. Analizy dwóch relacji mentoringowych opracowane przez byłych studentów | str. 129

Wnioski mentora | str. 135

 

CZĘŚĆ IV. MENTORING W BIZNESIE – ZASTOSOWANIE I PRAKTYKA PROCESU | str. 139

 

Renata Muszyńska

Rola mentoringu w procesie sukcesji | str. 141

Rodzaje sukcesji | str. 141

Sukcesja menedżerska w firmie | str. 141

Sukcesja pokoleniowa w firmie rodzinnej | str. 145

 

Grzegorz Dobek

Mentoring w sprzedaży | str. 152

 

Urszula Leiss, Tomasz Wański

Mentoring (coaching, trening) – sposób ważniejszy od formy | str. 165

Kontekst kulturowy i biznesowy | str. 165

Tradycyjne metody wspierania rozwoju | str. 166

Jak można to robić? Propozycje działań | str. 168

Wzbogacenie repertuaru działań mentora | str. 168

Wzbogacenie repertuaru działań coacha | str. 170

Wzbogacenie repertuaru działań trenera | str. 172

 

CZĘŚĆ V. MENTORING W ORGANIZACJI | str. 177

 

Edward Szumilak

Mentoring w procesie doskonalenia zawodowego | str. 179

 

Sylwester Pietrzyk, Agnieszka Twaróg-Kanus

Bariery we wdrażaniu procesu mentoringowego w organizacjach | str. 188

Etyka programów mentoringowych | str. 189

Kompetencje mentoringowe i świadomość metod uczenia | str. 190

Wsparcie organizacji | str. 193

Wynagrodzenie | str. 195

Podsumowanie | str. 196

 

Aleksandra Stanković

Odpowiedzialność i postawa mentora w organizacji. Korzyści z mentoringu formalnego w organizacji | str. 199

Mentoring w organizacji – rzeczywista potrzeba | str. 199

Co wyróżnia postawę mentora w organizacji? | str. 202

Praca z organizacją | str. 204

Praca z zespołem | str. 204

Relacja jeden na jeden | str. 206

Znaczenie i korzyści mentoringu formalnego w organizacji | str. 207

Korzyści wynikające z mentoringu sformalizowanego | str. 210

Załączniki | str. 213

O nas | str. 214

Kodeks wartości zawodowych mentora i relacji mentorskiej | str. 216

Standardy pracy mentora | str. 220

Definicje | str. 220

Paradygmat standardu | str. 220

Standaryzacja procesu mentoringowego | str. 221

Standaryzacja mentoringu | str. 229

Definicje | str. 229

Standaryzacja procesu mentoringowego | str. 230

Rekomendowane praktyki | str. 235

O autorach | str. 237

Kategoria: Rynek pracy
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8328-181-0
Rozmiar pliku: 890 KB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij