Metody gromadzenia danych o pacjencie - ebook
Metody gromadzenia danych o pacjencie - ebook
Pierwsze kompendium wiedzy o aktualnych metodach gromadzenia danych o pacjencie. Zaprezentowano w nim w bardzo czytelny, a jednocześnie praktyczny sposób wskazówki niezbędne do postawienia właściwej diagnozy pielęgniarskiej i realizacji opieki nad pacjentem.
Przewodnik, oprócz podstawowych informacji na temat gromadzenia danych o pacjencie, zawiera również wiele przydatnych i wykorzystywanych w praktyce skal do oceny stanu chorego.
Publikacja adresowana jest do studentów pielęgniarstwa, czynnych zawodowo pielęgniarek i pielęgniarzy, a także będzie przydatna dla przedstawicieli innych zawodów medycznych.
Kategoria: | Medycyna |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-22657-2 |
Rozmiar pliku: | 1,0 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Dr n. o zdrowiu Józefa Czarnecka
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Mgr pielęgniarstwa Małgorzata Fedak
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Dr n. medycznych i n. o zdrowiu, mgr pielęgniarstwa Marzena Jaciubek
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Mgr dydaktyki medycznej w zakresie pielęgniarstwa Iwona Kluczek
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Mgr pielęgniarstwa Marta Kotomska
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Dr medycznych i n. o zdrowiu, mgr pielęgniarstwa Katarzyna Majka
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny; Blok Operacyjny Kliniki Traumatologii i Ortopedii, Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie
Dr n. o zdrowiu, mgr pielęgniarstwa Magdalena Musioł
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Dr n. o zdrowiu Karolina Prasek
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Medicover sp. z o.o.
Mgr pielęgniarstwa, mgr psychologii Ewelina Suleja
Kliniczny Oddział Chirurgii Ogólnej i Onkologicznej z częścią urazową, Oddział Chirurgii Naczyniowej, Szpital Wolski im. dr Anny Gostyńskiej w Warszawie; Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Dr n. o zdrowiu, mgr pielęgniarstwa Mirella Sulewska
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet Medyczny
Mgr pielęgniarstwa Paulina Wiesiołek
Klinika Chorób Wewnętrznych, Pneumonologii, Alergologii i Immunologii Klinicznej, Wojskowy Instytut Medyczny w Warszawie
Dr n. o zdrowiu Anna Zera
Zakład Podstaw Pielęgniarstwa, Warszawski Uniwersytet MedycznyPRZEDMOWA
Dokładne poznanie pacjenta i jego stanu zdrowia oraz czynników socjodemograficznych jest niezbędne w procesie jego pielęgnowania – pełnienia bezpośrednich funkcji pielęgniarskich. Niniejszy podręcznik stanowi kompendium wiedzy na temat szybkiego i dokładnego poznania wyżej wymienionych czynników oraz gwarantuje płynne przejście do kolejnych etapów procesu pielęgnowania. Konieczność postawienia prawidłowej diagnozy pielęgniarskiej i wyodrębnienia problemów pielęgnacyjnych staje się w procesie informatyzacji, przed którym obecnie stoimy, niezbędnym elementem w codziennej opiece pielęgniarskiej i szeroko pojętej współpracy z pozostałymi członkami zespołu terapeutycznego.
Opracowanie, które mamy nadzieję spełni oczekiwania studentów pielęgniarstwa, czynnych zawodowo pielęgniarek i pielęgniarzy oraz innych zawodów medycznych, zawiera oprócz podstawowych informacji na temat gromadzenia danych o pacjencie, także wiele przydatnych i często wykorzystywanych skal do oceny stanu pacjenta, w różnych aspektach jego życia, które zdecydowanie ułatwiają poznanie stanu jego zdrowia.
Czas poświęcony na rozmowę z drugim człowiekiem i chęć jego poznania nigdy nie jest stracony. Pamiętajmy o tym podczas planowania i przeprowadzania wywiadów czy obserwacji. Wiadomości, które przekazane są w naszym opracowaniu, oraz umiejętność logicznego myślenia i łączeniem faktów mogą okazać się kluczowe w planowaniu i realizowaniu opieki nad pacjentem. Pozwalają też na pokazanie pacjentowi naszego profesjonalizmu i zdobycie jego zaufania.
Przewodnik dedykujemy studentom pielęgniarstwa, czynnym zawodowo pielęgniarkom i pielęgniarzom, a także kierujemy do innych zawodów medycznych, których praca rozpoczyna się od nawiązania kontaktu z chorym i jego bliskimi, postawienia diagnozy i zaplanowania szeroko pojętych działań pielęgnacyjnych, opiekuńczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych i edukacyjnych.
Bo to od nich zależy zdrowie i życie…
dr n. o zdr. Anna Zera i dr n. o zdr. Magdalena Musioł1. ZASADY KOMUNIKACJI Z PACJENTEM
EWELINA SULEJA
Komunikowanie się między ludźmi to jedna z podstawowych potrzeb psychospołecznych. Dzięki nawiązywaniu relacji interpersonalnych tworzy się, umacnia i utrzymuje psychologiczny dobrostan człowieka. W relacji pielęgniarka–pacjent istotną kwestią jest umiejętność zdobycia zaufania podopiecznego, przekazywanie wiadomości między stronami oraz kształtowanie relacji.
W trakcie wymiany informacji przekazy mają charakter werbalny (z użyciem słów) i pozawerbalny (z użyciem mimiki, różnego tonu głosu, prędkości wypowiedzi, gestykulacji itd.).
1.1. KOMUNIKOWANIE WERBALNE I POZAWERBALNE
Komunikowanie werbalne opiera się na użyciu słów, które z zasady niosą określone znaczenie i spodziewaną reakcję drugiej strony. Należy pamiętać, że nie zawsze można wyrazić za pomocą słów to, co jest ważne. Różnice między ludźmi (osobowe, kulturowe, obyczajowe) mogą powodować nieścisłości w komunikacie i niezrozumienie. Komunikaty możemy przekazywać w postaci ustnej lub pisemnej, przez urządzenia techniczne (radio, telefon, internet).
Komunikowanie pozawerbalne zwykle ma za zadanie podkreślać komunikat słowny, wzmacniać jego znaczenie lub – w niektórych sytuacjach – zaprzeczać mu. Sygnały pozawerbalne, których używamy najczęściej, to mimika twarzy (duża ekspresja, efekt „maski”), gestykulacja rąk (ekspresja ruchów), ruchy ciała, postawa (wyprostowanie, pochylenie, przygarbienie), spojrzenie (nieruchome, nieobecny wzrok, niespokojne ruchy gałek ocznych), dotyk (uspokaja lub wprowadza poczucie zagrożenia), dźwięki wydawane w trakcie rozmowy (chrząkanie, piski, gwizdanie, kasłanie). Ponadto istotne są: pierwsze wrażenie, wygląd zewnętrzny, kontakt wzrokowy, otoczenie. Wszystkie wyżej wymienione czynniki mają wpływ na to, jak postrzegamy drugą stronę relacji i jak przyjmujemy wysyłany przez nią komunikat.