Mikroekonomia dla bystrzaków - ebook
Mikroekonomia dla bystrzaków - ebook
Najważniejsze koncepcje mikroekonomii
Mikroekonomia nie jest nauką dla osób o słabym sercu. Ale nie martw się! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. Wyjaśniamy w niej trudniejsze pojęcia i omawiamy mnóstwo przykładów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarządzający firmami wykorzystują mikroekonomię do analizy rynków od A do Z — nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy.
W książce:
- Małe podmioty tworzą wielkie rynki
- Konsument to także Ty
- Firmy to centra decyzyjne
- Dobro społeczeństwa to także wartość
- Warto myśleć strategicznie
Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.
Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.
Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.
Spis treści
O autorach (13)
Podziękowania od autorów (15)
Wstęp (17)
- O książce (18)
- Naiwne założenia (18)
- Ikony użyte w książce (19)
- Nie tylko książka (20)
- Co dalej (20)
CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MIKROEKONOMIĄ (21)
Rozdział 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)
- Ekonomia cząstek elementarnych (24)
- Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
- Jak różni uczestnicy rynku podejmują decyzje (26)
- Gdy decyzje zaczynają tworzyć rynek (27)
- Problem konkurencji i kooperacji (29)
- Dlaczego władze regulują konkurencję (30)
- Przepisy antymonopolowe (31)
- Kiedy i dlaczego rynki mogą zawodzić (32)
Rozdział 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomiści uważają Cię za fascynującą osobę (33)
- Analiza użyteczności: dlaczego ludzie wybierają jedno, a nie drugie (34)
- Poznajemy koncepcję użyteczności (34)
- Dwie koncepcje użyteczności (35)
- Kim są agenci w modelach zachowań konsumentów (37)
- Racjonalne działanie według ekonomistów: ujęcie matematyczne (37)
- Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
- Preferencje a obojętność (39)
- Nie bądźmy obojętni wobec krzywych obojętności (40)
- Dlaczego wolimy krzywe wypukłe (42)
- Monotoniczność krzywej (44)
- Słabsze strony modelu preferencji (45)
Rozdział 3: Rzut oka na przedsiębiorstwo. Czym jest i co robi? (47)
- Czym jest przedsiębiorstwo (48)
- Dlaczego zyski są tak istotne (48)
- Poznajemy inne rodzaje firm (49)
- Firma jako czarna skrzynka (50)
- Dlaczego ekonomiści myślą tak, a nie inaczej (50)
- Zaglądamy do czarnej skrzynki: technologia (51)
- Minimalizacja kosztów (54)
- Maksymalizacja zysków (54)
- Od przedsiębiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworzą spółki kapitałowe (55)
CZĘŚĆ II: WYCISKAMY Z ŻYCIA, ILE SIĘ DA. TEORIA KONSUMENTA (59)
Rozdział 4: Gdy wiedziemy życie bez żadnych ograniczeń (61)
- Jemy, aż rozbolą nas brzuchy: zakładamy, że więcej oznacza zawsze lepiej (62)
- Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
- Inne spojrzenie na użyteczność: koszyki dopuszczalne (64)
- Wykreślamy funkcję użyteczności (65)
- Decydujemy, jak daleko się posuniemy: użyteczność krańcowa (67)
- Ostatni będą pierwszymi, czyli o przyroście krańcowym (67)
- Trochę matematyki (69)
Rozdział 5: Ograniczenie budżetowe, czyli kiedy trzeba opanować sztukę wyboru (73)
- Ograniczenie budżetowe (74)
- Linia ograniczenia budżetowego (75)
- Gdzie przesunie się linia, gdy otrzymasz podwyżkę (76)
- Obrót krzywej, czyli gdy zmieni się cena jednego z dóbr (77)
- Użyteczność konsumenta a ograniczenie budżetowe (78)
- Wyciskamy, ile się da (80)
- Analizujemy ceny relatywne za pomocą numeraire (80)
- Linia budżetu a podatki i dotacje (81)
- Próba generalna: model użyteczności w akcji (85)
Rozdział 6: Dążymy do optimum pomimo ograniczeń (87)
- Jak zmiany cen i dochodów wpływają na optimum konsumenta (88)
- Kiedy zmienia się cena jednego z dóbr (89)
- Obracamy linię ograniczenia budżetowego (90)
- Efekt substytucyjny w praktyce (91)
- Włączamy efekt dochodowy (93)
- Efekt efektowi nierówny (94)
- Tropimy preferencje konsumenta (95)
- Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
- Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
- Dostajemy to, czego chcemy (99)
- Efekt substytucyjny na przykładzie liczbowym (99)
- Obliczamy wielkość efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
- Dodajemy efekt dochodowy (102)
- Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie Słuckiego (103)
CZĘŚĆ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAKŁADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIĘBIORSTWACH (105)
Rozdział 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)
- Dlaczego księgowi i ekonomiści inaczej rozumieją koszty (108)
- Struktura kosztów w przedsiębiorstwie (109)
- Koszty całkowite, czyli szersza perspektywa (110)
- Koszty przeciętne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostkę (111)
- Koszt krańcowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
- Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsiębiorstwa (116)
- Związek między strukturą kosztów a zyskami (119)
- Skąd się biorą przychody (119)
- Osiągamy magiczną granicę, czyli kiedy MC = MR (120)
- Zyski i straty (121)
- Kontynuować działalność czy zamknąć interes (123)
Rozdział 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)
- Sprawdzamy, czy firma rzeczywiście maksymalizuje zyski (126)
- Efektywność w krótkim i długim okresie (127)
- Maksymalizuj zyski, a będziesz wielki! (131)
- Czym jest funkcja produkcji (131)
- Maksymalizacja zysku w długim okresie (134)
- Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)
Rozdział 9: Popyt i podaż rynkowa (139)
- Wytwarzamy z myślą o sprzedaży, czyli kilka słów o krzywej podaży (140)
- Od kosztów krańcowych do podaży w przedsiębiorstwie (140)
- Agregacja krzywych, czyli od przedsiębiorstwa do całego rynku (142)
- Dajemy ludziom to, czego pragną, czyli o krzywej popytu (144)
- Od preferencji do popytu (145)
- Jak wygląda krzywa popytu (147)
- Gdy podaż spotyka popyt (151)
- Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co się dobrze kończy (151)
- Przychody a krzywa popytu (153)
- Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli słowo o dobrobycie (154)
- Testujemy wrażliwość popytu za pomocą elastyczności (156)
Rozdział 10: Konkurencja doskonała, czyli o czym marzą konsumenci (161)
- Co oznacza, że rynek jest "doskonały" (162)
- Czym jest konkurencja doskonała (162)
- Kiedy mówimy o konkurencji doskonałej (163)
- Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
- Analizujemy stronę podażową (165)
- Dołączamy stronę popytową (168)
- Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskonałej (169)
- Konkurencja doskonała a kwestia efektywności (171)
- Konkurencja doskonała to przypadek szczególny (172)
- Doskonała konkurencja w (mniej doskonałym) świecie (173)
CZĘŚĆ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZĄ. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)
Rozdział 11: Uwzględniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskonałej (177)
- Czym jest oligopol (178)
- Trzy różne modele oligopolu (180)
- Jak funkcjonuje duopol (180)
- Model Cournota, czyli konkurencja ilościowa (181)
- Naśladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
- Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
- Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
- Jak wyróżnić się na tle konkurencji (188)
- Ograniczanie skutków konkurencji bezpośredniej (188)
- Konkurujemy marką w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
- Jak konkurują ze sobą marki (191)
- Ile kosztuje różnorodność, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
- Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)
Rozdział 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)
- Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
- Dwie funkcje dobrobytu społecznego (197)
- Dlaczego równowaga cząstkowa nie wystarcza (198)
- Podział dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
- Oceniamy efektywność w rozumieniu Pareto (200)
- Podstawowe twierdzenia, czyli jak osiągnąć optimum Pareto (201)
- Wystawiamy równowagę ogólną na licytację (201)
- Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalają ceny na drodze tâttonement (203)
- Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
- Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
- Składamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podział a podział optymalny (206)
- Dlaczego rynki zmierzają ku jednej cenie (207)
Rozdział 13: Gra w monopol (209)
- Wkraczamy do świata monopoli (210)
- Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikającej krzywej podaży (210)
- "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli myślimy jak monopolista (212)
- Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
- Koszty związane z monopolem (216)
- Zbędne straty społeczne (216)
- Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
- Różnicowanie produktu (221)
- Zabawa z czasem i przestrzenią (221)
- Monopole a rzeczywistość (222)
- Jak złożony jest to problem? (222)
- Jak to widzi wymiar sprawiedliwości (223)
- Dzięki tobie czuję się jak rasowy monopolista (224)
Rozdział 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)
- Zbyt dużo niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewnętrznych (228)
- Ograniczanie efektów zewnętrznych za pomocą podatków (229)
- Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
- Dobra publiczne, czyli jak zmusić rynek, by dostarczał to, czego nie za bardzo chce (234)
- Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostępności (235)
- Skutki uboczne, korzyści publiczne i źródła pochodzenia dóbr publicznych (236)
- Tragedia wspólnego pastwiska (237)
- Blokowanie pożądanych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)
Rozdział 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)
- Skutki asymetrii informacji (242)
- Kupujemy cytryny i wiśnie (242)
- Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
- Jak asymetria informacji wpływa na zmianę zachowań (248)
- Jak sobie radzić z pokusami (249)
- Asymetria informacji w kontraktach menedżerskich (250)
CZĘŚĆ V: MYŚLIMY STRATEGICZNIE, CZYLI ŻYCIE TO WIELKA GRA! (253)
Rozdział 16: Podejmujemy grę z teorią ekonomii (255)
- Jak stworzyć grę, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
- Rozpracowujemy dylemat więźnia (257)
- Typowy scenariusz dylematu więźnia (258)
- Rozwiązujemy dylemat więźnia za pomocą macierzy wypłat (259)
- Znajdujemy optymalne rozwiązanie, czyli o równowadze Nasha (260)
- Dylemat więźnia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
- Jak uniknąć dylematu więźnia (262)
- Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
- Mechanizm polowania na jelenie (264)
- Polowanie na jelenie w akcji (266)
- Jak zirytować ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
- Pozbywamy się dylematu, powtarzając grę (269)
- Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
- Wysyłamy zmienne sygnały, czyli o strategiach mieszanych (270)
Rozdział 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy się stabilizacja (273)
- Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
- Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
- Równowaga Nasha musi istnieć w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
- Znajdujemy równowagę Nasha przez eliminację (277)
- Rozwiązujemy gry sekwencyjne metodą indukcji wstecznej (278)
- Równowaga Nasha w ekonomii (280)
- Tonący brzytwy się chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
- Ekonomiczna analiza społeczeństwa (282)
Rozdział 18: Wygrywamy aukcje (283)
- Różne typy aukcji (284)
- Zorientuj się, w jakiej aukcji bierzesz udział (284)
- Jak dobrać rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
- Aukcje dla początkujących (287)
- Model prostej aukcji (288)
- Licytacja na ostatnią chwilę, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
- Aukcja jako gra (290)
- Czym jest przekleństwo zwycięzcy (291)
- Aukcja Vickreya jako lek na całe zło (292)
- Przetargi publiczne a przekleństwo zwycięzcy (294)
Rozdział 19: Zrozumieć zagrywki, czyli o sygnałach i groźbach (297)
- Zmieniamy definicję równowagi Nasha, by uwzględnić groźby (298)
- Znajdujemy doskonałą równowagę Nasha metodą eliminacji (299)
- Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskonałej (299)
- Jak odstraszyć konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
- Sygnalizujemy dobre intencje (302)
- Odpowiadamy na pozytywne sygnały (303)
- Analizujemy sygnały przy użyciu modelu (304)
- Pierwsza postać modelu (304)
- Znajdujemy równowagę w modelu (305)
- Oceniamy równowagę w modelu sygnałów (306)
CZĘŚĆ VI: DEKALOGI (309)
Rozdział 20: Poznajemy dziesięciu gigantów mikroekonomii (311)
- Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
- Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
- Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
- Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
- Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
- William Vickrey (1914 - 1996) (316)
- George Akerlof (ur. 1940) (316)
- Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
- William Baumol (1922 - 2017) (317)
- Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)
Rozdział 21: Dziesięć najważniejszych twierdzeń na wynos (319)
- Respektowanie wyboru (320)
- Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
- Konkurencja cenowa i konkurencja jakościowa (321)
- Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
- Pokonanie rynku w długim okresie jest bardzo trudne (322)
- Świadomość, że zwykle istnieje potrzeba pójścia na kompromis (323)
- Spór o rozwiązanie prawie idealne (324)
- Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
- Wiara w to, że konkurencja jest na ogół czymś dobrym (326)
- Współpraca i organizacja w świecie (327)
DODATKI (329)
Słowniczek (331)
Skorowidz (339)
Kategoria: | Ekonomia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-3386-4 |
Rozmiar pliku: | 5,2 MB |