Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • promocja

Mikroekonomia dla bystrzaków - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
10 listopada 2017
Format ebooka:
MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Mikroekonomia dla bystrzaków - ebook

Najważniejsze koncepcje mikroekonomii

Mikroekonomia nie jest nauką dla osób o słabym sercu. Ale nie martw się! Ta książka pomoże Ci przebrnąć przez wszystkie jej tajemnice bez najmniejszych komplikacji. Wyjaśniamy w niej trudniejsze pojęcia i omawiamy mnóstwo przykładów z życia, by pomóc Ci lepiej zrozumieć, jak osoby takie jak Ty oraz zarządzający firmami wykorzystują mikroekonomię do analizy rynków od A do Z — nawet jeśli nie zdają sobie z tego sprawy.

W książce:

  • Małe podmioty tworzą wielkie rynki
  • Konsument to także Ty
  • Firmy to centra decyzyjne
  • Dobro społeczeństwa to także wartość
  • Warto myśleć strategicznie

Dr Lynne Pepall jest wykładowcą ekonomii w Tuft University. Od 1987 roku naucza mikroekonomii na studiach magisterskich i podyplomowych.

Peter Antonioni jest starszym wykładowcą na wydziale nauk o zarządzaniu i innowacji w University College w Londynie i współautorem drugiego wydania Ekonomii dla bystrzaków.

Dr Manzur Rashid pracuje w New College of the Humanities, gdzie wykłada mikro- i makroekonomię.

Spis treści

O autorach (13)

Podziękowania od autorów (15)

Wstęp (17)

  • O książce (18)
  • Naiwne założenia (18)
  • Ikony użyte w książce (19)
  • Nie tylko książka (20)
  • Co dalej (20)

CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MIKROEKONOMIĄ (21)

Rozdział 1: Dlaczego mikroekonomia to wielka sprawa (23)

  • Ekonomia cząstek elementarnych (24)
  • Decyzje, decyzje i jeszcze raz decyzje! (25)
    • Jak różni uczestnicy rynku podejmują decyzje (26)
    • Gdy decyzje zaczynają tworzyć rynek (27)
  • Problem konkurencji i kooperacji (29)
    • Dlaczego władze regulują konkurencję (30)
    • Przepisy antymonopolowe (31)
  • Kiedy i dlaczego rynki mogą zawodzić (32)

Rozdział 2: Wybory konsumenta. Dlaczego ekonomiści uważają Cię za fascynującą osobę (33)

  • Analiza użyteczności: dlaczego ludzie wybierają jedno, a nie drugie (34)
    • Poznajemy koncepcję użyteczności (34)
    • Dwie koncepcje użyteczności (35)
  • Kim są agenci w modelach zachowań konsumentów (37)
    • Racjonalne działanie według ekonomistów: ujęcie matematyczne (37)
    • Na ile reprezentatywny jest nasz agent (38)
  • Preferencje a obojętność (39)
    • Nie bądźmy obojętni wobec krzywych obojętności (40)
    • Dlaczego wolimy krzywe wypukłe (42)
    • Monotoniczność krzywej (44)
    • Słabsze strony modelu preferencji (45)

Rozdział 3: Rzut oka na przedsiębiorstwo. Czym jest i co robi? (47)

  • Czym jest przedsiębiorstwo (48)
    • Dlaczego zyski są tak istotne (48)
    • Poznajemy inne rodzaje firm (49)
  • Firma jako czarna skrzynka (50)
    • Dlaczego ekonomiści myślą tak, a nie inaczej (50)
    • Zaglądamy do czarnej skrzynki: technologia (51)
    • Minimalizacja kosztów (54)
    • Maksymalizacja zysków (54)
  • Od przedsiębiorcy do korporacji, czyli dlaczego ludzie tworzą spółki kapitałowe (55)

CZĘŚĆ II: WYCISKAMY Z ŻYCIA, ILE SIĘ DA. TEORIA KONSUMENTA (59)

Rozdział 4: Gdy wiedziemy życie bez żadnych ograniczeń (61)

  • Jemy, aż rozbolą nas brzuchy: zakładamy, że więcej oznacza zawsze lepiej (62)
    • Dokonujemy wyboru: koszyk konsumpcyjny (63)
    • Inne spojrzenie na użyteczność: koszyki dopuszczalne (64)
    • Wykreślamy funkcję użyteczności (65)
  • Decydujemy, jak daleko się posuniemy: użyteczność krańcowa (67)
    • Ostatni będą pierwszymi, czyli o przyroście krańcowym (67)
    • Trochę matematyki (69)

Rozdział 5: Ograniczenie budżetowe, czyli kiedy trzeba opanować sztukę wyboru (73)

  • Ograniczenie budżetowe (74)
    • Linia ograniczenia budżetowego (75)
    • Gdzie przesunie się linia, gdy otrzymasz podwyżkę (76)
    • Obrót krzywej, czyli gdy zmieni się cena jednego z dóbr (77)
    • Użyteczność konsumenta a ograniczenie budżetowe (78)
  • Wyciskamy, ile się da (80)
    • Analizujemy ceny relatywne za pomocą numeraire (80)
    • Linia budżetu a podatki i dotacje (81)
  • Próba generalna: model użyteczności w akcji (85)

Rozdział 6: Dążymy do optimum pomimo ograniczeń (87)

  • Jak zmiany cen i dochodów wpływają na optimum konsumenta (88)
  • Kiedy zmienia się cena jednego z dóbr (89)
    • Obracamy linię ograniczenia budżetowego (90)
    • Efekt substytucyjny w praktyce (91)
    • Włączamy efekt dochodowy (93)
    • Efekt efektowi nierówny (94)
  • Tropimy preferencje konsumenta (95)
  • Dekomponujemy efekt substytucyjny i dochodowy (97)
    • Efekt zmiany ceny dla koszyka dwóch dóbr (98)
    • Dostajemy to, czego chcemy (99)
    • Efekt substytucyjny na przykładzie liczbowym (99)
    • Obliczamy wielkość efektu substytucyjnego na podstawie funkcji popytu (100)
    • Dodajemy efekt dochodowy (102)
    • Efekt substytucyjny i dochodowy a równanie Słuckiego (103)

CZĘŚĆ III: ODKRYWAMY TAJEMNICE NAKŁADÓW I PRODUKCJI W PRZEDSIĘBIORSTWACH (105)

Rozdział 7: Poznajemy koszty i krzywe kosztów (107)

  • Dlaczego księgowi i ekonomiści inaczej rozumieją koszty (108)
  • Struktura kosztów w przedsiębiorstwie (109)
    • Koszty całkowite, czyli szersza perspektywa (110)
    • Koszty przeciętne, czyli koszty w przeliczeniu na jednostkę (111)
    • Koszt krańcowy, czyli ile kosztuje wytworzenie dodatkowej jednostki produktu (114)
    • Zbieramy wszystko do kupy, czyli o strukturze kosztów przedsiębiorstwa (116)
  • Związek między strukturą kosztów a zyskami (119)
    • Skąd się biorą przychody (119)
    • Osiągamy magiczną granicę, czyli kiedy MC = MR (120)
    • Zyski i straty (121)
    • Kontynuować działalność czy zamknąć interes (123)

Rozdział 8: Wyciskamy zyski do ostatniej kropli (125)

  • Sprawdzamy, czy firma rzeczywiście maksymalizuje zyski (126)
    • Efektywność w krótkim i długim okresie (127)
  • Maksymalizuj zyski, a będziesz wielki! (131)
    • Czym jest funkcja produkcji (131)
    • Maksymalizacja zysku w długim okresie (134)
  • Zrzucamy balast, czyli o minimalizacji kosztów (135)

Rozdział 9: Popyt i podaż rynkowa (139)

  • Wytwarzamy z myślą o sprzedaży, czyli kilka słów o krzywej podaży (140)
    • Od kosztów krańcowych do podaży w przedsiębiorstwie (140)
    • Agregacja krzywych, czyli od przedsiębiorstwa do całego rynku (142)
  • Dajemy ludziom to, czego pragną, czyli o krzywej popytu (144)
    • Od preferencji do popytu (145)
    • Jak wygląda krzywa popytu (147)
  • Gdy podaż spotyka popyt (151)
    • Punkt równowagi, czyli wszystko dobre, co się dobrze kończy (151)
    • Przychody a krzywa popytu (153)
    • Sumujemy zyski producentów i konsumentów, czyli słowo o dobrobycie (154)
    • Testujemy wrażliwość popytu za pomocą elastyczności (156)

Rozdział 10: Konkurencja doskonała, czyli o czym marzą konsumenci (161)

  • Co oznacza, że rynek jest "doskonały" (162)
    • Czym jest konkurencja doskonała (162)
    • Kiedy mówimy o konkurencji doskonałej (163)
  • Rynki doskonale konkurencyjne w warunkach równowagi (165)
    • Analizujemy stronę podażową (165)
    • Dołączamy stronę popytową (168)
    • Powrót do równowagi w warunkach konkurencji doskonałej (169)
  • Konkurencja doskonała a kwestia efektywności (171)
    • Konkurencja doskonała to przypadek szczególny (172)
    • Doskonała konkurencja w (mniej doskonałym) świecie (173)

CZĘŚĆ IV: RYNKI I PRZYPADKI, KIEDY ZAWODZĄ. CZYM JEST EKONOMIA DOBROBYTU (175)

Rozdział 11: Uwzględniamy realia, czyli o oligopolu i konkurencji niedoskonałej (177)

  • Czym jest oligopol (178)
  • Trzy różne modele oligopolu (180)
    • Jak funkcjonuje duopol (180)
    • Model Cournota, czyli konkurencja ilościowa (181)
    • Naśladujemy lidera, czyli model Stackelberga (184)
    • Model Bertranda, czyli konkurencja cenowa (186)
    • Produkt i cena w trzech modelach oligopolu (187)
  • Jak wyróżnić się na tle konkurencji (188)
    • Ograniczanie skutków konkurencji bezpośredniej (188)
    • Konkurujemy marką w modelu konkurencji monopolistycznej (190)
    • Jak konkurują ze sobą marki (191)
    • Ile kosztuje różnorodność, czyli konkurencja monopolistyczna oczami konsumentów (192)
    • Teoria medianowego wyborcy, czyli do czego zmierza indywidualizacja (193)

Rozdział 12: Poznajemy podstawowe twierdzenia ekonomii dobrobytu (195)

  • Dobrobyt a ekonomia dobrobytu (197)
    • Dwie funkcje dobrobytu społecznego (197)
  • Dlaczego równowaga cząstkowa nie wystarcza (198)
    • Podział dóbr a skrzynka Edgewortha (199)
    • Oceniamy efektywność w rozumieniu Pareto (200)
  • Podstawowe twierdzenia, czyli jak osiągnąć optimum Pareto (201)
    • Wystawiamy równowagę ogólną na licytację (201)
    • Dochodzenie do optimum, czyli jak rynki ustalają ceny na drodze tâttonement (203)
    • Twierdzenie pierwsze: wolny rynek prowadzi do optimum (203)
    • Twierdzenie drugie: optimum Pareto wyznacza stan równowagi (205)
    • Składamy dwa twierdzenia do kupy, czyli sprawiedliwy podział a podział optymalny (206)
    • Dlaczego rynki zmierzają ku jednej cenie (207)

Rozdział 13: Gra w monopol (209)

  • Wkraczamy do świata monopoli (210)
    • Monopol a konkurencja, czyli przypadek znikającej krzywej podaży (210)
    • "To jest moje, wszystko moje... Ha, ha, ha!", czyli myślimy jak monopolista (212)
    • Gdy popyt nie jest elastyczny (215)
  • Koszty związane z monopolem (216)
    • Zbędne straty społeczne (216)
    • Trzy stopnie dyskryminacji cenowej w monopolu (218)
    • Różnicowanie produktu (221)
    • Zabawa z czasem i przestrzenią (221)
  • Monopole a rzeczywistość (222)
    • Jak złożony jest to problem? (222)
    • Jak to widzi wymiar sprawiedliwości (223)
  • Dzięki tobie czuję się jak rasowy monopolista (224)

Rozdział 14: Kiedy rynek zawodzi. Zanieczyszczenia i parki narodowe (227)

  • Zbyt dużo niechcianych rzeczy, czyli o efektach zewnętrznych (228)
    • Ograniczanie efektów zewnętrznych za pomocą podatków (229)
    • Rekompensata dla osób trzecich jako wynik negocjacji (231)
  • Dobra publiczne, czyli jak zmusić rynek, by dostarczał to, czego nie za bardzo chce (234)
    • Definiujemy dobra przez pryzmat ich dostępności (235)
    • Skutki uboczne, korzyści publiczne i źródła pochodzenia dóbr publicznych (236)
    • Tragedia wspólnego pastwiska (237)
    • Blokowanie pożądanych inicjatyw, czyli o tragedii anticommons (239)

Rozdział 15: Czym nam grozi asymetria informacji (241)

  • Skutki asymetrii informacji (242)
    • Kupujemy cytryny i wiśnie (242)
    • Selekcja negatywna, czyli gdy zakup polisy sygnalizuje ryzyko (244)
  • Jak asymetria informacji wpływa na zmianę zachowań (248)
    • Jak sobie radzić z pokusami (249)
    • Asymetria informacji w kontraktach menedżerskich (250)

CZĘŚĆ V: MYŚLIMY STRATEGICZNIE, CZYLI ŻYCIE TO WIELKA GRA! (253)

Rozdział 16: Podejmujemy grę z teorią ekonomii (255)

  • Jak stworzyć grę, czyli o projektowaniu mechanizmów (256)
  • Rozpracowujemy dylemat więźnia (257)
    • Typowy scenariusz dylematu więźnia (258)
    • Rozwiązujemy dylemat więźnia za pomocą macierzy wypłat (259)
    • Znajdujemy optymalne rozwiązanie, czyli o równowadze Nasha (260)
    • Dylemat więźnia w ekonomii, czyli o problemie karteli (261)
    • Jak uniknąć dylematu więźnia (262)
  • Polowanie na jelenie, czyli o grach kooperacyjnych (264)
    • Mechanizm polowania na jelenie (264)
    • Polowanie na jelenie w akcji (266)
  • Jak zirytować ludzi, czyli o grze w ultimatum (268)
  • Pozbywamy się dylematu, powtarzając grę (269)
    • Analizujemy gry iteracyjne w formie ekstensywnej (269)
    • Wysyłamy zmienne sygnały, czyli o strategiach mieszanych (270)

Rozdział 17: Równowaga Nasha, czyli kiedy liczy się stabilizacja (273)

  • Nieformalna definicja równowagi Nasha (275)
  • Kiedy równowaga Nasha na pewno istnieje (276)
    • Równowaga Nasha musi istnieć w grach opartych na strategiach mieszanych (277)
    • Znajdujemy równowagę Nasha przez eliminację (277)
    • Rozwiązujemy gry sekwencyjne metodą indukcji wstecznej (278)
  • Równowaga Nasha w ekonomii (280)
    • Tonący brzytwy się chwyta, czyli o sposobach na przetrwanie monopolisty (281)
    • Ekonomiczna analiza społeczeństwa (282)

Rozdział 18: Wygrywamy aukcje (283)

  • Różne typy aukcji (284)
    • Zorientuj się, w jakiej aukcji bierzesz udział (284)
    • Jak dobrać rodzaj aukcji stosownie do celu (286)
  • Aukcje dla początkujących (287)
    • Model prostej aukcji (288)
    • Licytacja na ostatnią chwilę, czyli o fenomenie aukcji internetowych (289)
    • Aukcja jako gra (290)
  • Czym jest przekleństwo zwycięzcy (291)
    • Aukcja Vickreya jako lek na całe zło (292)
    • Przetargi publiczne a przekleństwo zwycięzcy (294)

Rozdział 19: Zrozumieć zagrywki, czyli o sygnałach i groźbach (297)

  • Zmieniamy definicję równowagi Nasha, by uwzględnić groźby (298)
    • Znajdujemy doskonałą równowagę Nasha metodą eliminacji (299)
    • Gra w odstraszanie, czyli szukamy równowagi doskonałej (299)
    • Jak odstraszyć konkurentów, czyli przewodnik po ciemnej stronie mocy (301)
    • Sygnalizujemy dobre intencje (302)
  • Odpowiadamy na pozytywne sygnały (303)
    • Analizujemy sygnały przy użyciu modelu (304)
    • Pierwsza postać modelu (304)
    • Znajdujemy równowagę w modelu (305)
    • Oceniamy równowagę w modelu sygnałów (306)

CZĘŚĆ VI: DEKALOGI (309)

Rozdział 20: Poznajemy dziesięciu gigantów mikroekonomii (311)

  • Alfred Marshall (1842 - 1924) (312)
  • Joseph Alois Schumpeter (1883 - 1950) (312)
  • Gary S. Becker (1930 - 2014) (313)
  • Ronald Coase (1910 - 2013) (314)
  • Elinor Ostrom (1933 - 2012) (315)
  • William Vickrey (1914 - 1996) (316)
  • George Akerlof (ur. 1940) (316)
  • Joseph Stiglitz (ur. 1943) (317)
  • William Baumol (1922 - 2017) (317)
  • Arthur Cecil Pigou (1877 - 1959) (318)

Rozdział 21: Dziesięć najważniejszych twierdzeń na wynos (319)

  • Respektowanie wyboru (320)
  • Wycena dóbr - zadanie trudne, ale wykonalne (320)
  • Konkurencja cenowa i konkurencja jakościowa (321)
  • Poszukiwanie unikalnych cech rzeczywistych rynków (322)
  • Pokonanie rynku w długim okresie jest bardzo trudne (322)
  • Świadomość, że zwykle istnieje potrzeba pójścia na kompromis (323)
  • Spór o rozwiązanie prawie idealne (324)
  • Korzystanie z rynku nie zawsze jest darmowe (325)
  • Wiara w to, że konkurencja jest na ogół czymś dobrym (326)
  • Współpraca i organizacja w świecie (327)

DODATKI (329)

Słowniczek (331)

Skorowidz (339)

Kategoria: Ekonomia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-3386-4
Rozmiar pliku: 5,2 MB

BESTSELLERY

Kategorie: