Minecraft dla bystrzaków - ebook
Minecraft dla bystrzaków - ebook
Nie musisz być w Minecrafcie biernym turystą — ten kolorowy przewodnik pomoże Ci nad nim zapanować!
Bez względu na to, czy grasz, żeby wygrać, czy po prostu lubisz bawić się w odkrywcę, Minecraft dla bystrzaków pomoże Ci przystosować świat do swoich potrzeb — i to jeszcze zanim rozbijesz swój pierwszy blok w grze! Ten prosty samouczek, przygotowany przez zespół minecraftowych ekspertów, podpowie Ci, jak budować i niszczyć, toczyć walkę i pokojowo się rozwijać, atakować i się bronić.
- Poszerzanie horyzontów — dowiedz się, czym są biomy, jak zbudować idealną farmę, hodować zwierzęta, uprawiać rolę i unikać mobów.
- Walka o przetrwanie — naucz się wydobywania, gotowania, znajdowania jaskiń, unikania przemęczenia, pokonywania mobów, gromadzenia kolorowej wełny i konstruowania nowych przedmiotów.
- Cywilizacja i technologia — odwiedzaj wioski i prowadź w nich handel. Wydobywaj czerwony kamień, naucz się efektywnie korzystać z bloków i twórz własne wynalazki.
- Twój własny świat — przeczytaj, jak grać z innymi, używać czat, dostosować grę do własnych potrzeb i odblokować tryb przygody.
Jesse Stay jest konsultantem z dziedziny social media i deweloperem.
Thomas Stay, dwunastoletni syn Jessego, nie wyobraża sobie dnia bez Minecrafta.
Jacob Cordeiro zdobył nagrodę za grę własnego autorstwa zgłoszoną na konkurs Scholastic Art and Writing w 2011 r.
Spis treści
- Dedykacja
- O autorze
- Podziękowania
- Podziękowania od wydawcy oryginału
- Wstęp
- O książce
- Konwencje zastosowane w książce
- Naiwne założenia
- Jak podzielona jest książka
- Część I: Początki w Minecrafcie
- Część II: Podstawowe umiejętności
- Część III: Umiejętności zaawansowane
- Część IV: Jak wyciągnąć więcej z Minecrafta
- Część V: Minecraft w gronie rodzinnym
- Część VI: Dekalogi
- Ikony użyte w książce
- Co dalej
- Część I Początki w Minecrafcie
- Rozdział 1. Jak zacząć
- Czym jest Minecraft
- Rejestracja konta
- Zakup i instalacja Minecrafta
- Gra w Minecrafta
- Logowanie i menu główne
- Rozpoczęcie pierwszej gry w trybie jednoosobowym
- Podstawowe sterowanie
- Wskaźniki HUD-a
- Minecraft PE
- Zakup PE
- Uruchomienie PE
- HUD w PE
- Rozdział 2. Jak przeżyć pierwszą noc
- Przygotowania do pierwszej nocy
- Opracowanie planu działania
- Korzystanie z ekwipunku
- Zarządzanie ekwipunkiem
- Co zrobić przed zmrokiem
- Zbieranie drewna
- Budowa stołu rzemieślniczego i schronienia
- Konstrukcja stołu rzemieślniczego
- Budowa schronienia i drzwi
- Konstruowanie patyków i drewnianych narzędzi
- Dodatkowe zadania na pierwszy dzień
- Budowa skrzyni
- Wydobywanie bruku i węgla
- Budowa łóżka
- Przetrwanie nocy
- Przełączanie poziomów trudności
- Przetrwanie pierwszej nocy trzy strategie
- Strategia 1: same podstawy
- Strategia 2: całkowite bezpieczeństwo i dodatkowe zajęcia
- Strategia 3: wyruszyć na przygodę
- Przetrwanie pierwszej nocy wersja PE
- Strategia przetrwania pierwszej nocy w PE
- Przygotowania do pierwszej nocy
- Część II Podstawowe umiejętności
- Rozdział 3. Walka z głodem
- Głód czym jest i jak go uniknąć
- Pozyskiwanie żywności
- Spożywanie żywności
- Poziom nasycenia jak się żywić
- Ograniczanie wysiłku
- Jedzenie w Minecraft PE
- Atak i obrona
- Konstrukcja broni
- Miecz
- Łuk
- Zbroja
- Skóra
- Hełm
- Napierśnik
- Nogawice
- Buty
- Przechowywanie zbroi
- Głód czym jest i jak go uniknąć
- Rozdział 4. Bloki i przedmioty
- Epoka drewna
- Epoka łupów
- Epoka kamienia
- Piec
- Przycinarka w Minecraft PE
- Budowa domu
- Od domu do bazy
- Część III Umiejętności zaawansowane
- Rozdział 5. Biomy i farmy
- Biomy
- Generowanie świata
- Uprawa kwiatów
- Biomy ośnieżone
- Biomy zimne
- Biomy umiarkowane
- Biomy ciepłe
- Biomy neutralne
- Budowa idealnej farmy
- Uprawa roli
- Uprawa pszenicy, marchewek i ziemniaków
- Uprawa arbuzów i dyń
- Inne rośliny
- Trzcina cukrowa
- Kaktusy
- Kakao
- Brodawka
- Ścinanie drzew
- Zwierzęta
- Grzyby
- Uprawa roli
- Rolnictwo w Minecraft PE
- Rodzaje mobów
- Moby pasywne
- Moby agresywne
- Moby neutralne i przyjazne
- Zwierzęta domowe
- Moby w PE
- Biomy
- Rozdział 6. Kopalnie
- Wydajne górnictwo
- Górnictwo jaskiniowe
- Wskazówki co do górnictwa jaskiniowego
- Wąwozy i kaniony
- Kopalnie rozgałęzione
- Prosta rozgałęziona kopalnia
- Kopalnia promienista
- Piętrowa kopalnia rozgałęziona
- Szyb górniczy
- Kamieniołom
- Kopalnia odkrywkowa
- Ekspresowe wydobycie
- Górnictwo jaskiniowe
- Górnictwo w PE czysta losowość
- Wydajne górnictwo
- Rozdział 7. Osady i skarby
- Handel w osadach
- Atrakcje w osadach
- Wymiana za szmaragdy
- Ataki zombiaków
- Obrona osady
- Odbudowa osady
- Budowa osady
- Eksploracja osad w PE
- Eksploracja budowli i innych konstrukcji
- Eksploracja piramidy
- Dżunglowa świątynia
- Lochy
- Chatka wiedźmy
- Opuszczona kopalnia
- Twierdza
- Forteca Netheru
- Podwodna świątynia
- Zwiedzanie budowli w Minecraft PE
- Handel w osadach
- Rozdział 8. Czerwony pył
- Gra w trybie kreatywnym
- Podstawy korzystania z czerwonego pyłu
- Przewody czerwonopyłowe
- Inne mechanizmy czerwonopyłowe
- Czerwona pochodnia
- Przekaźnik
- Komparator
- Lej
- Tłok
- Lepki tłok
- Dozownik
- Podajnik
- Obwody czerwonopyłowe
- Zaawansowane obwody czerwonopyłowe
- Bramka NOT
- Bramka OR
- Bramka NOR
- Bramka AND
- Bramka NAND
- Bramka XOR
- Bramka XNOR
- Układy wieloobwodowe
- Ticki w Minecrafcie
- Aktywacja bloków poleceń
- Automatyczne farmy
- Rozdział 9. Kolejne epoki rozwoju
- Epoka żelaza
- Narzędzia w epoce żelaza
- Dynamika cieczy
- Epoka rolnictwa
- Epoka bogactwa
- Nether i Kres
- Barwniki
- Inne ciekawe rzeczy
- Poważne przedsięwzięcia
- Farmy wrogich mobów
- Farmy golemów
- Podróż przez epoki w Minecraft PE
- Transport
- Łódki
- Jazda na koniach i świniach
- Wagony
- Transport w PE
- Obrona bazy
- Epoka żelaza
- Rozdział 10. Zaklęcia, mikstury i czary
- Zaklinanie broni, narzędzi i zbroi
- Zaklinanie przedmiotu
- Zaklęcia
- Naprawa przedmiotów na kowadle
- Warzenie mikstur
- Podstawowe mikstury
- Używanie mikstur
- Modyfikowanie mikstur
- Mikstury negatywne
- Mikstury miotane
- Neutralizowanie mikstur
- Kolejność warzenia
- Walka z wiedźmami i mikstury
- Magiczna latarnia
- Zaklinanie broni, narzędzi i zbroi
- Rozdział 11. Do Netheru, Kresu i jeszcze dalej
- Nether
- Budowa portalu
- Życie w Netherze
- Twierdza
- Nether w Minecraft PE
- Kres
- Co zrobić, gdy Kres już był
- Tryb Hardcore
- Nether
- Część IV Jak wyciągnąć więcej z Minecrafta
- Rozdział 12. Multiplayer i komendy
- Założenie gry multiplayer lub dołączenie do niej
- Serwer LAN
- Założenie serwera LAN
- Dołączenie do istniejącego serwera LAN
- Dołączenie do publicznego serwera
- Jak dołączyć do publicznego serwera
- Założenie własnego serwera publicznego
- Dołączanie do zwykłych serwerów i serwerów bukkit
- Serwer LAN
- Multiplayer na PE
- Czat i komendy
- Komendy dostępne dla wszystkich graczy
- Komendy dostępne tylko dla operatorów
- Komendy dostępne tylko dla operatorów na serwerach publicznych
- Selektory
- Minigry
- Założenie gry multiplayer lub dołączenie do niej
- Rozdział 13. Dostosowanie gry do własnych potrzeb
- Dodatkowe opcje generowania świata
- Ziarna
- Świat superpłaski
- Wielkie biomy i światy powiększone
- Świat dostosowany
- Tryb debugowania
- Typ Old World w PE
- Edytor profilu
- Folder .minecraft
- Korzystanie z foldera .minecraft
- Odzyskiwanie foldera .minecraft
- Tryb przygody
- Mapy autorskie
- Mapy CTM
- Mapy przygód
- Mapy gier
- Menu gry
- Osiągnięcia
- Ustawienia gry
- Personalizacja skórek
- Paczki zasobów
- Instalacja modów
- Instalacja modpacków
- Ulepszanie gry za pomocą aplikacji
- Dodatkowe opcje generowania świata
- Rozdział 14. Minecraft w wielkim świecie
- Strony internetowe i inne zasoby
- YouTube
- Majsterkowicze na YouTubie
- Grupy graczy Minecrafta na YouTubie
- Subskrybowanie grup o Minecrafcie
- Inne kanały rozrywkowe na YouTubie
- Kanały o budowaniu
- Kanały o wtyczkach
- Twórcy map
- Minecraftowa muzyka
- Poza YouTubeem
- Minecon
- Część V Minecraft w gronie rodzinnym
- Rozdział 15. Wybór najlepszej platformy
- Minecraft PC
- Minecraft PE
- Minecraft Xbox 360, Xbox One i PS3
- Minecraft na Raspberry Pi
- Przyszłe wydania Minecrafta
- Rozdział 16. Tryby gry w Minecrafcie
- Tryb przetrwania
- Tryb kreatywny
- Tryb przygody
- Tryb Hardcore
- Tryb obserwatora
- Śmierć i odradzanie się
- Śmierć w trybie Hardcore i na pokojowym poziomie trudności
- Kody
- Tryby gry w Minecraft PE
- Rozdział 17. Co każdy rodzic powinien wiedzieć o Minecrafcie
- Minecraft a nauka
- Gdzie kupić Minecrafta
- Wersje gry
- Założenie pierwszego konta
- Rejestracja konta
- Zakup i instalacja Minecrafta
- Bezpieczeństwo dziecka
- Z kim grają Twoje dzieci?
- Czym są kanały minecraftowe na YouTubie?
- Jakie zabezpieczenia zainstalować?
- Etykieta w Minecrafcie
- Zapobieganie zawieszaniu się serwera
- Nie wolno kraść
- Należy pytać o zgodę
- Granie z dziećmi
- Podstawy
- Tryb kreatywny
- Jak przejść grę
- Cześć VI Dekalogi
- Rozdział 18. Dziesięć wskazówek ułatwiających przetrwanie
- Wydobywaj ostrożnie
- Używaj pieca efektywnie
- Szybko zgromadź obsydian i zbuduj portal
- Wydobywaj we właściwych miejscach
- Unikaj przemęczenia
- Walcz z mobami
- Zdobywaj punkty doświadczenia
- Twórz przedmioty masowo
- Sprawdzaj swój ekwipunek
- Znajdź schronienie
- Rozdział 19. Dziesięć wskazówek ułatwiających budowanie
- Stylizacja pierwszego domu
- Trzy sposoby na urozmaicenie projektu
- Ukrywanie oświetlenia
- Kompozycje z bloków
- Koła, kule i kopuły
- Projektowanie wnętrza
- Stoły
- Krzesła
- Łóżka piętrowe
- Kominek
- Piasek i żwir
- Dachy
- Terraformowanie terenu
- Płyty naciskowe
- Rozdział 20. Dziesięć pomysłów na wykorzystanie czerwonego pyłu
- Pstryczek z T-Flip-Flopem
- Projekt A
- Projekt B
- Projekt C
- Wykorzystanie lejów
- Przełącznik BUD
- Przerzutnik RS-NOR
- Podwójny tłok
- Obwód monostabilny
- Wydłużacz impulsu
- Ukryte drzwi
- Ukryty włącznik
- Mechanizmy z TNT
- Pstryczek z T-Flip-Flopem
- Dodatki
- Dodatek A Bloki, przedmioty i receptury
- Dodatek B Inne bloki i przedmioty
- Epoka żelaza
- Kowadło
- Dynamika płynów
- Epoka rolnictwa
- Epoka bogactwa
- Nether i Kres
- Konstrukty
- Magiczna latarnia
- Barwniki
- Inne przedmioty
- Epoka żelaza
- Ściąga
- Zbieranie surowców w Minecrafcie
- Przetrwanie na krótszą metę
- Zbieranie surowców na ziemi
- Gromadzenie zasobów naturalnych
- Budowa farmy
- Poszukiwanie skarbów i handel z osadnikami
- Wydobywanie surowców w Minecrafcie
- Rudy minerałów
- Rudy w Minecrafcie
- Wydobywanie diamentów
- Gdzie wydobywać
- Jaskinie
- Wąwozy
- Opuszczone kopalnie, lochy i twierdze
Kategoria: | Dla dzieci |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-1478-8 |
Rozmiar pliku: | 22 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W tym rozdziale:
► dowiesz się, jak walczyć z głodem,
► poznasz, jak działa żywność w Minecraft PE,
► nauczysz się atakować i bronić,
► dowiesz się, jak konstruować broń,
► dobierzesz sobie zbroję.
Po przetrwaniu pierwszej nocy musisz znaleźć żywność i posilić się, aby wziąć się za kolejny wybrany aspekt gry — budowanie, uprawę roli lub wydobycie surowców. W tym rozdziale dowiesz się, jak w Minecrafcie działa jedzenie, dzięki czemu będziesz mógł zadbać o swoje wyżywienie w dalszej części gry.
Głód — czym jest i jak go uniknąć
Głód jest stałym zagrożeniem. Musisz mu stawiać czoła jak najsprawniej, co ostatecznie sprowadza się do zebrania jak największej liczby zwierząt w miejscu, które kontrolujesz jako swoją farmę. Musisz jednak jeść już podczas tworzenia swojej farmy i stawiania czoła wyzwaniom przedstawionym w rozdziale 4., nie mówiąc już o odpieraniu ataków mobów w nocy. Jak wskazuje pasek głodu u dołu ekranu, z upływem czasu stajesz się coraz głodniejszy, więc musisz czasem coś zjeść, aby rozwiązać ten problem. (W rozdziale 1. przeczytasz więcej na temat paska głodu).
+-----------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | W trybie pokojowym (o którym przeczytasz więcej w rozdziale 16.) nie tracisz zdrowia w wyniku głodu, więc możesz od razu przejść do kolejnych zadań i nie przejmować się jedzeniem. Pamiętaj jednak, że nie możesz biegać, gdy jesteś głodny. |
| | |
| | Jedzenie przywraca postaci zdrowie (widoczne jako serca w pasku zdrowia) pośrednio, wraz z upływem czasu, więc staraj się utrzymywać przynajmniej dziewięć z dziesięciu ikonek najedzenia w pasku. Choć Twoja postać nie może umrzeć z głodu (chyba że grasz na najwyższym poziomie trudności), głód zwiększa jej podatność na obrażenia, w tym dość nieznaczne, wynikające na przykład z otarcia się o kaktusa, upadku z wysokości czterech bloków czy nawet ataków neutralnych mobów (rozdział 5.). |
+-----------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
+-----------------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Jeśli głód znacząco utrudnia Ci grę, zmień poziom trudności na łatwy lub pokojowy na czas, gdy będziesz zajęty budowaniem swojej farmy (rozdział 5.). |
| | |
| | Oznaki głodu różnią się w zależności od poziomu trudności. Poza trybem pokojowym postać robi się głodna od wykonywania czynności: bieganie (czyli dwukrotne naciśnięcie i przytrzymanie klawisza W) jest najprostszym sposobem na wyczerpanie paska głodu, choć skakanie i przyjmowanie obrażeń też zwiększa głód postaci. |
+-----------------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
+-----------------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Nie możesz biegać, jeśli w pasku głodu znajdują się tylko trzy ikonki lub mniej. |
| | |
| | Skutki zagłodzenia (następującego wtedy, kiedy pasek głodu jest całkowicie wyczerpany) zależne są od bieżącego poziomu trudności (tabela 3.1). |
+-----------------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Tabela 3.1. Wpływ zagłodzenia na postać
------------------ -------------------------------------------------------------------------------------
Poziom trudności Co się dzieje z paskiem zdrowia
Pokojowy Nie wyczerpuje się
Łatwy O ile jest co najmniej w połowie pełny, pomału wyczerpuje się, aż zmaleje do połowy
Średni Pomału wyczerpuje się, ale nie może doprowadzić postaci do śmierci
Trudny Wyczerpuje się aż do śmierci postaci; musisz coś szybko zjeść!
------------------ -------------------------------------------------------------------------------------
+-----------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Aby uzupełnić pasek głodu, musisz zdobyć żywność i ją zjeść, tak jak opiszemy to poniżej w punkcie „Pozyskiwanie żywności”. |
| | |
| | W Minecraft PE nie ma paska głodu. Aby odzyskać zdrowie, możesz coś zjeść lub przespać się w łóżku. Ponadto w PE nie ma jedzenia, którym można by się zatruć. |
+-----------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Pozyskiwanie żywności
+-----------------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Jeśli zacząłeś nową grę, powinieneś starać się zdobyć przedmioty znajdujące się u góry tabeli 3.2, ponieważ najłatwiej je znaleźć lub stworzyć. W tabeli 3.2 znajdują się instrukcje, jak pozyskać różne przydatne potrawy. (W rozdziale 4. opowiemy więcej o samych opisanych tu przedmiotach). |
| | |
| | Każde udko w pasku głodu przedstawia 2 jednostki głodu. |
+-----------------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Zauważ, że pieczone mięso regeneruje 2 – 3 razy więcej punktów głodu niż mięso surowe, ale przyrządzenie go wymaga zastosowania pieca (rozdział 2.) lub zabicia zwierzęcia ogniem, np. z lawy.
Tabela 3.2. Przydatne posiłki
------- ----------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ikona Potrawa Opis
Surowy schab lub befsztyk Ubicie świni lub krowy zapewnia Ci 1 – 3 sztuki tego przedmiotu. Ta potrawa jest jednak efektywniejsza po upieczeniu.
Pieczony schab lub befsztyk Upiecz surowe mięso w piecu, aby pozyskać przedmiot regenerujący 4 punkty głodu.
Surowy kurczak Unikaj jedzenia surowego kurczaka, chyba że już naprawdę nie masz innego wyjścia. Zjedzenie surowego kurczaka wiąże się z 30-procentowym prawdopodobieństwem zatrucia pokarmowego, które prowadzi do wyczerpywania paska głodu.
Pieczony kurczak Działa tak samo jak pieczony schab i befsztyk, z tym że regeneruje tylko 3 punkty głodu.
Potrawka grzybowa Ten przedmiot regeneruje 3 punkty głodu; w pojedynczym polu ekwipunku można przechowywać tylko jedną sztukę potrawki.
Chleb Chleb nie jest tak sycący jak mięso, ale po zbudowaniu uprawy pszenicy (którą opiszemy w rozdziale 5.) zyskasz solidne i pewne źródło pożywienia. Jeden chleb regeneruje 2½ punktów głodu.
Ciastko Do stworzenia ciastek potrzebujesz pszenicy i ziaren kakao. Pojedyncze ciastko regeneruje zaledwie jeden punkt głodu, więc nie jest to szczególnie sycący posiłek, ale za to możesz produkować ciastka hurtowo.
Marchewka Marchewki upuszczane są przez ubite zombiaki, a także rosną w osadach (które omówimy w rozdziale 8.). Marchewka regeneruje 2 punkty głodu.
Ziemniak Na ziemniaki też trafia się przypadkowo. Surowe ziemniaki nie są szczególnie przydatne, ale za to można je upiec.
Pieczony ziemniak Upiecz ziemniaka w piecu, aby uzyskać ten przedmiot. Pieczony ziemniak regeneruje 3 punkty głodu.
Kawałek arbuza Choć jeden kawałek przywraca zaledwie 1 punkt głodu, kawałki arbuza można skutecznie produkować masowo.
Jabłko Owoc ten spada ze ścinanych drzew i regeneruje 2 punkty głodu.
Złote jabłko Obydwa rodzaje złotego jabłka regenerują 2 jednostki głodu. Pierwszy z nich, tworzony z samorodków złota, przywraca zdrowie i zmniejsza głód. Drugi, tworzony z bloków złota, wywołuje szybką regenerację zdrowia przez 30 sekund oraz 5 minut odporności na obrażenia i ogień.
Surowa ryba Łowienie ryb omówimy w rozdziale 4.
Pieczona ryba Upiecz rybę w piecu, aby uzyskać ten przedmiot. Regeneruje on 2½ punktów zdrowia i jest dobrym źródłem pożywienia, jeśli możesz poświęcić czas na jego produkcję.
Placek dyniowy Zbierz jajka (upuszczane przez kurczaki), cukier (z trzciny cukrowej) i dynie, aby stworzyć placek regenerujący 4 punkty głodu.
Ciasto Do stworzenia ciasta potrzeba 3 wiader mleka, 2 grudek cukru, 3 sztuk pszenicy i jajka. Ciasto należy najpierw położyć na jakiejś powierzchni, aby je zjeść — kliknij je prawym przyciskiem myszy, aby odzyskać punkt głodu. Ciasto znika po zjedzeniu 6 kawałków.
Zgniłe mięso Jedząc zgniłe mięso, które upuszczają ubite zombiaki, musisz się liczyć z 80-procentowym prawdopodobieństwem zatrucia pokarmowego.
Oko pająka Zjedzenie oka pająka, które upuszcza zabity pająk, zatruwa Twoją postać. Przedmiot ten służy głównie do tworzenia mikstur.
Łosoś Łososia można złowić w wodzie; jest dobrym źródłem pożywienia i przydaje się do oswajania ocelotów.
Upieczony łosoś Wystarczy zjeść łososia upieczonego w piecu, aby odzyskać 3 punkty głodu.
Trujący ziemniak Regeneruje 2 punkty głodu, ale zjedzenie go wiąże się z 60-procentowym prawdopodobieństwem zatrucia się na 4 sekundy. W odróżnieniu od zwykłego ziemniaka nie można go posadzić ani upiec.
Baranina Ubite owce upuszczają 1 – 2 sztuki baraniny; zjedzenie surowej baraniny przywraca 2 punkty głodu.
Pieczona baranina Baranina upieczona w piecu regeneruje 6 punktów głodu — więcej niż kurczak, ale mniej niż schab lub befsztyk.
Surowy królik Ubity królik upuszcza czasami jedną sztukę dziczyzny, której zjedzenie przywraca 3 punkty głodu (czyli więcej niż większość innych rodzajów surowego mięsa). Upieczony królik przywraca 5 punktów głodu, czyli zaledwie odrobinę mniej niż pieczona baranina.
Gulasz z królika Do przygotowania tej skomplikowanej potrawy potrzeba miski, marchewki, pieczonego ziemniaka, grzyba i upieczonego królika. Zjedzenie jej przywraca aż 10 punktów głodu.
------- ----------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zjedzenie trującego posiłku może mieć znaczny wpływ na stan paska zdrowia i głodu. Nie możesz wprawdzie zginąć bezpośrednio z powodu zatrucia (chyba że grasz na najwyższym poziomie trudności), ale zwiększa ono skrajnie Twoją podatność na wszelkie uszkodzenia i ogranicza zdolność do wykonywania wielu czynności. Wypicie mleka usuwa wszelkie skutki spożycia zatrutej żywności. Mleko można jednak pozyskać dopiero na dalszym etapie gry, gdy będziesz już dysponować surowcami pozwalającymi na skonstruowanie wiadra.
-------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Spożywanie żywności
Aby zjeść potrawę, weź ją do ręki i przytrzymaj przez chwilę prawy przycisk myszy. Gdy postać skończy jeść, pasek głodu częściowo się wypełni. W Minecraft PE wystarczy jedynie wybrać potrawę, a następnie dotknąć ekranu i przytrzymać przez chwilę.
-------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Gdy zjadasz coś trującego, trucizna działa tylko przez krótką chwilę, co widać na ekranie. Przez ten czas tracisz wiele punktów głodu i zdrowia, choć wielu graczom udaje się od czasu do czasu przeżyć taką sytuację. Niektórzy lubią eksperymentować z trującym jedzeniem, a zwłaszcza z rozdymką (rysunek 3.1), od której obraz robi się zielony i zaczyna falować.
-------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rysunek 3.1. Zjedzenie rozdymki wprawdzie Cię nie zabije, ale wywoła efekt falującego krajobrazu i zielonkawego dymu
Poziom nasycenia — jak się żywić
Poza regenerowaniem paska głodu jedzenie sprawia też, że pasek głodu przez jakiś czas nie maleje. Kiedy pasek głodu zaczyna się trząść, oznacza to, że znowu robisz się głodny — pasek zaczyna się wtedy pomału kurczyć.
Różne rodzaje żywności wydłużają lub skracają czas, jaki upłynie, nim pasek głodu znowu zacznie się kurczyć. (W tabeli 3.3 widnieje porównanie wartości nasycenia). Im wyższy jest poziom nasycenia, tym dłużej pasek głodu Twojej postaci pozostanie niezmieniony i tym dłużej nie będziesz musiał jeść.
Tabela 3.3. Porównanie wartości nasycenia potraw
----------------------------- -------------------
Potrawa Wartość nasycenia
Befsztyk 12,8
Błazenek 0,2
Chleb 6
Ciastko 0,4
Ciasto (całe) 2,4
Ciasto (kawałek) 0,2
Gulasz z królika 12
Jabłko 2,4
Kawałek arbuza 1,2
Marchewka 4,8
Oko pająka 3,2
Pieczona baranina 9,6
Pieczona ryba 6
Pieczony królik 6
Pieczony kurczak 7,2
Pieczony łosoś 9,6
Pieczony schab 12,8
Pieczony ziemniak 7,2
Placek dyniowy 4,8
Potrawka grzybowa 7,2
Rozdymka 0,2
Surowa baranina 1,2
Surowa ryba 0,4
Surowa wołowina 1,8
Surowy królik 1,8
Surowy kurczak 1,2
Surowy łosoś 0,4
Surowy schab 1,8
Trujący ziemniak 1,2
Zgniłe mięso 0,8
Ziemniak 0,6
Złote jabłko/zaklęte jabłko 9,6
Złota marchewka 14,5
----------------------------- -------------------
-------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Niestety potrawy o najwyższej wartości nasycenia, takie jak złote jabłka i złote marchewki, trafiają się rzadko, a stworzenie ich wymaga dużego nakładu. Podobnie jak sushi w prawdziwym świecie, tak i surowe mięso (z wyjątkiem surowego kurczaka!) jest bardzo sycące i obniża poziom głodu, a ponadto łatwo je znaleźć w niemal każdym biomie. (Z tego zresztą względu zaleciliśmy w rozdziale 2., by w ciągu pierwszego dnia dodatkowo usidlić parę zwierząt).
-------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
+-----------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Ponieważ pieczone mięso jest najlepszym źródłem pożywienia na wczesnym etapie gry, skonstruuj piec (rozdział 2.), zanim założysz farmę (rozdział 5.). |
| | |
| | Schab, nawet surowy, jest naszym ulubionym jedzeniem na początku nowej gry, bo świnie łatwo znaleźć i jest dużo zabawy przy ich łapaniu! |
+-----------------------------------+-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli trafiłeś do jednego z niewielu biomów, w których nie ma pożywienia (np. jesteś na pustyni lub mesie), musisz czym prędzej wydobyć surowce, znaleźć osadę, założyć farmę albo przełączyć poziom trudności na najniższy, żeby nie umrzeć z głodu.
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ograniczanie wysiłku
Kolejnym sposobem na utrzymanie punktów głodu jak najdłużej jest ograniczenie wysiłku. Nie biegaj, nie skacz i unikaj obrażeń.
Nie powinieneś się jednak za bardzo martwić punktami wyczerpania i nasycenia. Większość graczy podejmuje się zadań opisanych w kolejnych rozdziałach i po prostu regularnie jada to, co jest pod ręką.
W tabeli 3.4 widać, jak różne zajęcia w grze wpływają na poziom wyczerpania.
Tabela 3.4. Poziomy wyczerpania
----------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Czynność Wzrost poziomu wyczerpania
Chodzenie i skradanie się (na metr) 0,01
Pływanie (na metr) 0,015
Rozbicie bloku 0,025
Bieganie (na metr) 0,1
Skakanie 0,2
Atakowanie wroga 0,3
Odnoszenie jakichkolwiek obrażeń 0,3
Znoszenie efektów zatrucia 0,5 na sekundę (łącznie 15) po zjedzeniu surowego kurczaka lub zgniłego mięsa; 1,5 na sekundę (łącznie 22,5) po zjedzeniu rozdymki
Skakanie w biegu 0,8
Regeneracja punku zdrowia poprzez zgromadzenie 18 punktów głodu 3,0
----------------------------------------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli nie chcesz ciągle wracać do domu, żeby zjeść posiłek, powinieneś nosić ze sobą prowiant, np. befsztyki lub chleb.
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jedzenie w Minecraft PE
W Minecraft PE widoczny jest jedynie pasek zdrowia, a nie głodu. Spożycie posiłku regeneruje zdrowie bezpośrednio. W tej wersji gry z jedzenia dostępne są tylko surowe i pieczone mięsa, jabłka, potrawka grzybowa, buraki ćwikłowe, barszcz czerwony, ziemniaki oraz ciasto. W tabeli 3.2 widnieją informacje o większości z tych potraw, a w tabeli 3.5 znajduje się omówienie potraw dostępnych jedynie w Minecraft PE.
Tabela 3.5. Jedzenie dostępne wyłącznie w Minecraft PE
--------- ------------------ --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Potrawa Nazwa Opis
Burak ćwikłowy Dostępny wyłącznie w Minecraft PE; zjedzenie go przywraca 1 punkt zdrowia.
Barszcz czerwony Dostępny wyłącznie w Minecraft PE, gdzie tworzy się go z miski i 6 buraków. Zjedzenie go regeneruje bezpośrednio 4 punkty zdrowia (a nie głodu).
--------- ------------------ --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Paski głodu i zdrowia Twojej postaci powinny już być pełne, a w swoim ekwipunku powinieneś mieć duży zapas żywności. Jesteś gotów, by uzbroić się w podstawową broń i pancerz, aby stawić czoła mobom.
Atak i obrona
Jak wspomnieliśmy w rozdziale 2., o ile nie grasz w trybie pokojowym, musisz walczyć z powszechnie występującymi wrogimi mobami już w ciągu pierwszych dni gry. Nawet jeśli złożysz sobie łóżko, to i tak pewnie zdarzą Ci się noce, w których moby znajdować się będą za blisko, abyś mógł się w nim przespać. Dlatego stanowczo zalecamy, aby skonstruować sobie drewniany miecz już pierwszego dnia, tak by potem ulepszać swoje uzbrojenie wraz z pozyskiwaniem coraz lepszych materiałów.
Resztę tego rozdziału poświęcimy tworzeniu broni i zbroi. Gracze zazwyczaj muszą trochę poczekać z tworzeniem bardziej zaawansowanego uzbrojenia, aż już się zajmą uprawą roli i wydobyciem surowców, które omówimy w rozdziałach 5. i 6. Zachęcamy, by w miarę zdobywania coraz to nowych surowców ulepszać swoje miecze i części pancerza, w tym także poprzez zaklinanie, które omówimy w rozdziale 10.
Konstrukcja broni
Na początku gry warto przygotować sobie broń na wypadek ataku mobów. Wiedza o tym, jaka broń jest Ci potrzebna, znacznie przyspieszy Twoją pracę górniczą.
Miecz
Miecz to broń, która zadaje w Minecrafcie największe obrażenia, przez co jest zdecydowanie najcenniejsza. Poza ubijaniem mobów miecza można także używać jako narzędzia do szybszego rozbijania bloków. Podobnie jak kilof (omówiony w rozdziale 2.) miecz występuje w pięciu formach, które podajemy poniżej w kolejności od najsłabszej do najmocniejszej:
• drewniany miecz,
• złoty miecz,
• kamienny miecz,
• żelazny miecz,
• diamentowy miecz.
Używając miecza, czy to do walki, czy do rozbijania bloków, obniżasz jego trwałość. Miecz należy z czasem naprawić, używając właściwych składników na siatce konstrukcyjnej lub kowadle. (Kowadła omówimy w rozdziale 10.). Mieczy nie trzeba jednak tak często naprawiać jak kilofów i łopat. Ponadto diamentowy miecz jest tak trwały, że niemal zawsze wytrzymuje do końca gry bez konieczności naprawy.
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jak widać na powyższej liście, złoto jest mniej wytrzymałe od kamienia i żelaza. Ponieważ jest to rzadki surowiec i potrzebny jest do innych receptur, zwłaszcza mikstur, nie warto na ogół tworzyć złotego miecza. Wyjątkiem jest sytuacja, w której chcesz uzyskać zaklęty miecz, ponieważ złoto zaklina się najlepiej ze wszystkich materiałów (rozdział 10.).
-------------- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Łuk
Strzały z łuku w Minecrafcie zadają różne obrażenia w zależności od tego, jak silnie łuk jest naciągnięty. Do strzelania z niego potrzebne są strzały. Im bardziej łuk jest naciągnięty, tym dalej strzała poleci i tym mocniej uderzy; jednocześnie postać chodzi tym wolniej, a cel coraz bardziej przybliża się na ekranie. Strzały z mocniej naciągniętego łuku są też celniejsze.
Strzał z maksymalnie naciągniętego łuku odbiera 4½ serca, a niekiedy nawet 5. Gdy łuk jest naciągnięty najsłabiej, strzał odbiera tylko pół serca. Broń ta jest szczególnie efektywna przy walce ze szkieletami i creeperami (i innymi mobami na dalszym etapie gry). Koniecznie tylko pamiętaj o tym, że potrzebujesz strzał.
+-----------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Łuk może posłużyć za składnik przy budowie mechanizmów z czerwonego pyłu, np. dozownika (rozdział 8.). Umożliwia to walczenie z mobami przy użyciu rozbudowanych pułapek, a także tworzenie farm mobów. |
| | |
| | Strzała wystrzelona z łuku zadaje mobom poważne obrażenia w walce dystansowej (podczas gdy miecz sprawdza się tylko w zwarciu). Odpowiednio nachylony i w pełni naciągnięty łuk może z kolei wystrzelić strzałę na odległość 120 bloków — to dużo! Strzała leci po łuku, a zużyte strzały możesz podnieść i wykorzystać jeszcze raz. Nie można jednak podnosić strzał szkieletów ani takich, które zostały wystrzelone z łuku zaklętego na nieskończoną liczbę pocisków. (Do zaklęć wrócimy w rozdziale 10.). |
+-----------------------------------+---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Zbroja
W górnym lewym rogu ekwipunku znajdują się pola pancerza (rysunek 3.2) oznaczające następujące kategorie:
• hełm,
• napierśnik,
• nogawice,
• buty.
Rysunek 3.2. Pola pancerza znajdują się w lewym górnym rogu ekwipunku
Podobnie jak miecze części pancerza można tworzyć z różnych materiałów, które podajemy niżej w kolejności od najsłabszego do najwytrzymalszego:
• skóra,
• złoto,
• kolczuga,
• żelazo,
• diament.
Kolczugi nie da się stworzyć samemu, ale można ją uzyskać poprzez handel z osadnikami lub zabicie moba, który sam ją nosi. Można ją samodzielnie naprawiać tak samo jak inne rodzaje przedmiotów, których wytrzymałość spadła.
Pancerz chroni nie tylko przed obrażeniami zadawanymi przez wrogie moby (i innych graczy), ale także przez inne przedmioty i zjawiska, takie jak jajka, spadające kowadła, pioruny, kaktusy czy wybuchy. Nie chroni jednak przed takimi rzeczami jak spadnięcie w otchłań, duszenie się czy topienie.
+-----------------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Choć skórzane i złote pancerze chronią najsłabiej, to najłatwiej się je zaklina. |
| | |
| | Podobnie jak kilof czy miecz zbroja traci z czasem trwałość i trzeba ją reperować na siatce konstrukcyjnej lub kowadle. |
| | |
| | Nowo utworzony w wyniku naprawy przedmiot ma nieco większą trwałość od elementów składowych, ale traci wszelkie zaklęcia, chyba że reperujesz go na kowadle. |
+-----------------------------------+--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
+-----------------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Zacznij konstruować zbroję, kiedy tylko uzyskasz dostęp do jakichś surowców, a następnie sukcesywnie ulepszaj swój pancerz z wykorzystaniem wytrzymalszych materiałów. |
| | |
| | Pancerz nie musi się składać z części stworzonych z jednakowego materiału. Gdy już uzyskasz odrobinę rzadkiego surowca, takiego jak diament, ulepszenie choćby jednego elementu zbroi będzie bardzo korzystne. Możesz na przykład nosić skórzaną czapkę, diamentowy napierśnik i żelazne nogawice. |
+-----------------------------------+----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Zbroja daje punkty obrony, które liczy się w połówkach zbroi, widocznych w pasku pancerza nad paskiem zdrowia (rysunek 3.3). Im wyższa jest liczba punktów obrony, tym mniejsze obrażenia postać odnosi w wyniku ataku. Gracze często tworzą sobie lub w inny sposób pozyskują pełną zbroję na początku gry, aby uzyskać jak najwięcej punktów obrony.
Rysunek 3.3. Punkty obrony widoczne są nad paskiem zdrowia w formie połówki zbroi
Skóra
+-----------------------------------+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Skóra jest najmniej wytrzymałym, ale najłatwiejszym do zdobycia materiałem na zbroję. Pozyskuje się ją zwykle z zabitych krów, ale można ją też uzyskać ze skóry króliczej. |
| | |
| | Elementy pancerza skórzanego można barwić, do czego wrócimy jeszcze w rozdziale 11. Służy to głównie do celów dekoracyjnych, żeby wyróżnić swoją postać spośród innych. |
+-----------------------------------+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Hełm
Hełm (zwany też czapką, jeśli jest ze skóry) chroni głowę postaci przed obrażeniami. Hełm zapewnia na ogół większą ochronę niż buty. Skóra dodaje tylko 1 punkt obrony (widoczny jako pół zbroi), a diament 3. Zaklęty hełm może wydłużyć czas, przez jaki można wstrzymać oddech pod wodą, a także przyspieszyć rozbijanie bloków pod wodą.
Napierśnik
Napierśnik (zwany też tuniką, jeśli jest ze skóry) umieszcza się w drugim polu pancerza i chroni on górną część ciała postaci. Ten element zbroi zapewnia dużo większą ochronę niż hełm, wobec czego należy go skonstruować najpierw, jeśli starczy Ci materiału, a następnie ulepszyć najszybciej, jak to możliwe.
Nogawice
Nogawice (zwane też spodniami, jeśli są ze skóry) zapewniają drugą największą po napierśniku ochronę i umieszcza się je w trzecim polu pancerza. Ten element pancerza również należy jak najprędzej stworzyć i ulepszyć, gdy odpowiednie materiały staną się dostępne.
Buty
+-----------------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Buty, najsłabszy element zbroi, przechowuje się w dolnym polu pancerza. Nie należy jednak sądzić, że nie są istotną częścią uzbrojenia. Stworzenie ich wymaga jedynie 4 sztuk materiału, a dodają one punkty obrony i można je dodatkowo zakląć, np. tak, by przyspieszały poruszanie się pod wodą lub zmniejszały obrażenia odnoszone w wyniku upadku z wysokości (rozdział 10.). |
| | |
| | Choć wszystkie przedmioty można zaklinać, buty i hełmy mają własne, dedykowane zaklęcia, dzięki którym są ważnymi elementami zbroi, pomimo że dodają mało punktów obrony. |
+-----------------------------------+------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
Przechowywanie zbroi
+-----------------------------------+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+
| | Poza noszeniem zbroję możesz też przechowywać na stojaku na zbroję. W trybie przetrwania możesz na razie wieszać na stojaku jedynie elementy zbroi i głowy mobów. Wystarczy kliknąć stojak prawym przyciskiem myszy, aby umieścić na nim pancerz lub go usunąć. |
| | |
| | Inną ciekawą właściwością stojaka na zbroję jest to, że jest on bytem: podlega on prawom ciążenia, można go transportować wagonem, a także przesuwać za pomocą tłoków. |
+-----------------------------------+-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------+