Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2012
15,00
1500 pkt
punktów Virtualo

Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji - ebook

Często przyjmuje się, że modernizm artystyczny ukonstytuował się w opozycji do powtórzenia, że zyskał tożsamość dzięki wykluczeniu go ze wszystkich swych sfer, rządzonych nakazem inwencji oraz kreacji tego, co nowe. Punktem wyjścia książki Modernizm artystyczny i powtórzenie. Próba reinterpretacji jest pytanie o to, czy wykluczenie powtórzenia w sztuce nowoczesnej było i - co ważniejsze - w ogóle mogło być efektywne. W oparciu o inspiracje płynące z filozofii Deleuze'a i Derridy, jak również ze współczesnego dyskursu estetycznego autor rozwija projekt "heurystyki powtórzenia", ukazując powtórzenie - zawsze paradoksalnie powiązane ze zdarzeniem różnicy bądź inności - jako konstytutywny wymiar kluczowych praktyk i zagadnień modernizmu. Odkrycie wielości różnorodnych, jednostkowych postaci powtórzenia pociąga za sobą reinterpretację takich choćby zagadnień, jak rewolucja modernistyczna, unizm czy sztuka in situ. W efekcie pozwala spojrzeć w odmienny sposób na modernizm jako wewnętrznie złożone dziedzictwo, którego przyszłość pozostaje dziś do rozstrzygnięcia bądź teź wynalezienia.

 

 

Tomasz Załuski - ukończył historię sztuki i filozofię na Uniwersytecie Łódzkim. Pracownik Zakładu Teorii i Historii Sztuki w Akademii Sztuk Pięknych im. W. Strzemińskiego w Łodzi. Autor i tłumacz tekstów poświęconych m.in. współczesnej filozofii francuskiej oraz sztuce modernistycznej i współczesnej.

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Filozofia powtórzenia

1.1 Wprowadzenie

1.2 Powtórzenie jako problem w filozofii Gilles'a Deleuze'a

1.3 Powtórzenie jako iterowalność w filozofii Jacques'a Derridy

1.4 Podsumowanie i wnioski

Rozdział 2. Powtórzenie a elementy reinterpretacji modernizmu we współczesnym dyskursie estetycznym

2.1 Wprowadzenie

2.2 Rosalind Krauss: oryginalność awangardy i modernizmu

2.3 Umberto Eco: pozaestetyczny sens awangardy

2.4 Arthur Danto: różnica między sztuką i nie-sztuką

2.5 Jean-Luc Nancy: motyw końca sztuki

2.6 Podsumowanie i wnioski

Rozdział 3. Heurystyka powtórzenia i praktyki artystyczne modernizmu

3.1 Wprowadzenie

3.2 Edouard Manet: rewolucja modernistyczna

3.3 Władysław Strzemiński i Katarzyna Kobro: unizm

3.4 Daniel Buren: sztuka in situ

3.5 Podsumowanie i wnioski

Zakończenie

Podziękowania

Spis ilustracji

Bibliografia

Indeks pojęć

Indeks nazwisk

Nota bibliograficzna

Summary

Kategoria: Filozofia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-1862-2
Rozmiar pliku: 9,3 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij