Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Módlcie się nieustannie. Autorzy wczesnochrześcijańscy o modlitwie ustawicznej - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
13 września 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Módlcie się nieustannie. Autorzy wczesnochrześcijańscy o modlitwie ustawicznej - ebook

Dojrzała modlitwa cechuje się ciągłością. W istocie modlący się nigdy nie kończy swojej modlitwy. Jest w nim trwałe odniesienie do Boga, nawet jeśli nie wypowiada słów na głos lub w myśli.

Biblijne wezwanie do modlitwy ciągłej obejmują wszystkie rodzaje modlitwy: uwielbienie, dziękczynienie, przebłaganie i prośbę.

Kształtująca się w pierwszych wiekach tradycja monastyczna stworzyła przebogatą duchowość modlitwy ustawicznej. Książka zawiera teksty greckich i łacińskich pisarzy chrześcijańskiej starożytności, którzy komentowali biblijne słowa zachęty do nieprzerwanej modlitwy. Kluczem wyboru były przede wszystkim słowa św. Pawła – nieustannie się módlcie (1 Tes 5, 17).

Z zebranych tekstów wyłania się zarys patrystycznej teologii modlitwy ciągłej, ujęty w obszernym wstępie do niniejszej antologii. Refleksja układa się w trzy podstawowe i praktyczne zagadnienia:

• Jak zachować ciągłość modlitwy w czasie?

• Jak zachować ciągłość modlitwy w duchu?

• Jakie skutki przynosi modlitwa ciągła?

Lektura książki pomaga w praktykowaniu modlitwy, otwiera spojrzenie na jej ważne aspekty, niekiedy całkiem zapomniane i nieznane.

Kategoria: Wiara i religia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8043-925-2
Rozmiar pliku: 1,2 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PRZYPISY

1 Por. Ps 34(33), 2: _Będę błogosławił Pana w każdej sytuacji_; Ps 55(54), 18: _Wieczorem, rano i w południe narzekam i jęczę, a głosu mego wysłucha_; Ps 119(118), 164: Siedem razy dziennie Cię wysławiałem za Twoje sprawiedliwe wyroki.

2 Por. Mt 7, 8: Każdy, kto prosi, otrzymuje; Łk 18, 1–2: Powiedział im też przypowieść o tym, że zawsze powinni się modlić i nie ustawać: W pewnym mieście żył sędzia itd.; Łk 11, 9: chociażby nie wstał i nie dał z tego powodu, że jest jego przyjacielem, to z powodu jego natręctwa wstanie i da mu, ile potrzebuje, i dodaje: A ja wam powiadam: Proście, a będzie wam dane; Mk 11, 24–25: A kiedy stajecie do modlitwy, wierzcie, że otrzymacie, a stanie się wam.

3 Por. Łk 6, 12.

4 Por. 1 Tes 5, 16–18: Zawsze się radujcie, nieustannie się módlcie, w każdych okolicznościach dziękujcie; Rz 12, 8: W modlitwie bądźcie wytrwali; Ef 6, 18: Módlcie się zresztą nieustannie, poddając się działaniu Ducha. I nad tym właśnie czuwajcie z całą wytrwałością i błaganiem; Kol 4, 2: Trwajcie gorliwie na modlitwie, czuwając podczas niej wśród dziękczynienia.

5 Por. Bazyli Wielki, _Reguły moralne_, 56, 1; nt. nauki Bazylego o modlitwie ciągłej zob. G. Filoramo, _Mnēmē Theu. Preghiera Continua in Basilio_, w: _La preghiera nel tardo antico,_ Roma 1999, s. 179–187.

6 Por. Teodoret z Cyru, _Interpretatio in Psalmos_, in Ps. 15, 1.

7 Por. Cyryl Aleksandryjski, _Commentarii in Lucam_, in 3, 21.

8 Por. Beda Czcigodny, _In Lucae evangelium expositio_, VI 21.

9 Por. Orygenes, _Homilie do Księgi Kapłańskiej_, VI 6 (tytuły pism przetłumaczonych na język polski podajemy w języku polskim).

10 Por. Beda Czcigodny, _In primam partem Samuhelis libri_, I 1.

11 Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami,_ IX 7, ŹMon 28, s. 383; nt. modlitwy nieustannej wg Jana Kasjana zob. J. Levko, _Incessant Prayer and John Cassian_, „Diakonia” 28/2 (1995), s. 71–90; L. McMahon, _O God, come to my assistance: a journey with Cassian’s prayer_, „Journal of Spiritual Formation and Soul Care” 5/1 (2012), s. 135–143.

12 Pseudo-Makary, _Homiliae_, LIII 3.

13 Natknęliśmy się na przyczynkowy artykuł, ukazujący panoramę myśli patrystycznej nt. modlitwy nieprzerwanej: A. Guillaumont, _Le problème de la prière continuelle dans le monachisme ancien_, w: H. Limet, J. Ries (eds.), _L'expérience de la prière dans les grandes religions_, Louvain-La-Neuve 1980, s. 285–294. Całościowe ujęcie, ale w odniesieniu do monastycyzmu, przedstawia M. Marx, _Incessant prayer in ancient monastic literature_, Roma 1946. Opracowania dotyczące poszczególnych autorów podajemy w innych przypisach.

14 Por. _Apophthegmata Patrum. Collectio systematica_ (wersja grecka), XII 27.

15 Por. Hezychiusz z Jerozolimy, _Commentarius brevis_, in Ps. 118, 147.

16 Por. _Jak należy przebywać w celi,_ 22.

17 Por. _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja systematyczna_ (wersja łacińska), XII 6.

18 Por. _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna_, Epifaniusz, 3.

19 Por. _Jak należy przebywać w celi_, 22.

20 Por. Jan Chryzostom, _De Anna,_ IV 4–5.

21 Jan Chryzostom (?), _De precatione_, I, PG 50, 778.

22 Por. Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59.

23 Por. Klemens Rzymski, _List do Kościoła w Koryncie_, XL1–2.

24 _Physiologus_, 14.

25 Por. _Konstytucje Apostolskie_, II 59.

26 _Katechizm Kościoła Katolickiego_, 2698.

27 Por. Jan Kasjan, _De institutis coenobiorum_, III 3, 8.

28 Por. Tertulian, _O modlitwie_, 25; Orygenes, _O modlitwie_, 12, 2.

29 Por. _Didache_, VIII 2–3.

30 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 4.

31 Por. Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59.

32 D. Brzeziński, _Publiczna modlitwa Kościoła w starożytności chrześcijańskiej_, w: H. Sobeczko (red.), _Mirabile laudis canticum. Liturgia Godzin: dzieje i teologia_, Opole 2008, s. 65.

33 Por. tamże, s. 66.

34 Por. Tertulian, _O modlitwie_, 25.

35 Por. Jan Kasjan, _De institutis coenobiorum_, III 3, 8.

36 Por. Hieronim, _Listy_, 22, 36: „horam tertiam, sextam, nonam, diluculum quoque et vesperam nemo qui nesciat”.

37 Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

38 Por. D. Brzeziński, _Publiczna modlitwa Kościoła w starożytności chrześcijańskiej_, dz. cyt., s. 74.

39 Por. Augustyn z Hippony, _Sermones_, 114A, MiAg 1, s. 233.

40 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 3–5.

41 Por. tamże, 37, 3.5.

42 Por. tamże, 37, 5.

43 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

44 Por. Jan Kasjan, _De institutis coenobiorum_, III 3, 8.

45 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 3.

46 Por. Jan Chryzostom, _Expositiones in Psalmos_, in Ps. 5, 4.

47 Por. Cyryl Aleksandryjski, _Expositio in Psalmos_, in Ps. 5, 4.

48 Grzegorz Wielki, _Moralia_, I, XXXV 49, ŹMon 39, s. 134.

49 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

50 Por. Euzebiusz z Cezarei, _Commentaria in Psalmos_, in Ps. 87, 14.

51 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 3; Teodor Studyta, _Catechesis magna_, A. Papadopoulos, s. 853.

52 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 3; Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 853.

53 Por. np. Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59; Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164; Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 853.

54 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

55 Por. Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59.

56 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 4; w BH mowa o zarazie w południe, a nie demonie.

57 Por. Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 853.

58 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

59 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 4; Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59.

60 Por. Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 853.

61 Por. D. Wiąckiewicz, _Od Pachomiusza do Benedykta_, SThV 1 (2018), s. 184.

62 Por. Jan Kasjan, _De institutis coenobiorum_, III 3, 8.

63 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

64 Por. Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 853.

65 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 4.

66 Por. Jan Chryzostom (?), _In Psalmum 118 homiliae_, III 4, in Ps. 118, 164.

67 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 5.

68 Por. Izydor z Sewilli, _Etymologiarum sive Originum libri_, VI 19, 59.

69 Por. Hieronim ze Strydonu, _Tractatus LIX in Psalmos_, in Ps. 89.

70 Hieronim, _Listy_, 22, 36, ŹMT 54, s. 108.

71 Por. Bazyli Wielki, _Reguły dłuższe_, 37, 5.

72 Por. np. Nicetas z Remezjany, _O czuwaniach sług Boga._

73 Por. _Wykaz odpustów. Normy i nadania_, Katowice 2012, s. 31.

74 Por. Mariusz Wiktoryn, _Commentarii in Epistulas Pauli_, II, in Eph. 6, 18.

75 Por. Teodoret z Cyru, _Interpretatio in XIV epistulas sancti Pauli,_ in Eph. 6, 18.

76 Por. Augustyn z Hippony, _Objaśnienia Psalmów_, in Ps. 32, 3, II 1; podobnie in Ps. 32, 4, II 2; Dydym Ślepiec, _Commentarii in Psalmos_, in Ps. 33, 2.

77 Por. Orygenes (?), _Selecta in Psalmos_, in Ps. 1, 2.

78 Por. Jan Chryzostom, _De Anna_, IV 4–5.

79 Por. Jan Chryzostom (?), _De pseudoprophetis_, 12; Hieronim, _Listy_, 22, 36.

80 Hieronim, _Listy_, 22, 36, ŹMT 54, s. 108.

81 Por. Bazyli Wielki, _Homilia in martyrem Julittam_, 3.

82 Por. _Reguła Mistrza_, L 47–52.

83 Por. _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna_, Antoni, 1.

84 Por. Atanazy Aleksandryjski, _Żywot św. Antoniego_, 3.

85 Jan Klimak, _Drabina raju_, IV 41, W. Polanowski, s. 132.

86 Por. Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami_, XXIV 10–12.

87 Por. tamże_,_ X 14.

88 Por. S. Columba, _„Working the Earth of the Heart”. The Messalian Controversy in History, Texts, and Language to AD 431_, Oxford 1991.

89 Por. np. _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna_, Lucjusz; _Vita Pachomii_, ed. F. Halkin, s. 69.

90 Por. Palladiusz, _Historia dla Lausosa_, XX.

91 Por. Augustyn z Hippony, _De haeresibus_, 57.

92 Por. Prosper z Akwitanii, _De gratia Dei_, XI 2.

93 Tertulian, _Zachęta do czystości_, 10, PSP 29, s. 176.

94 Por. Fulgencjusz z Ruspe, _De veritate praedestinationis et gratiae Dei,_ II 28.

95 Por. Pseudo-Makary, _Homiliae_, LIII 3.

96 Por. Jan z Karpatos, _Capita theologica_, 104.

97 Por. Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami_, X 14.

98 Por. Marek Eremita, _De paenitentia_, 7; Izajasz Abba, _Asceticon_, VII 4.

99 Por. G.M. de Durand, SCh 445, s. 124–127 (przyp.).

100 W. Patrin, _Nauka św. Marka Eremity o cnocie_, CollTh 89/1 (2019), s. 94.

101 Por. M. Belda, _La preghiera continua secondo san Massimo il Confessore_, „Annales Theologici” 26/2 (2012), s. 305–322.

102 Por. Orygenes, _Homilie o Księdze Rodzaju_, XI 4.

103 Por. Orygenes (?), Homilia do 1 Sm 1, 1 – 2, 6.

104 Bazyli Wielki, _Homilia in martyrem Julittam_, 3.

105 Por. tamże, 4.

106 Por. Grzegorz Wielki, _Listy_, VII 33.

107 Por. Beda Czcigodny, _In Lucae evangelium expositio_, V 17.

108 Por. Beda Czcigodny, _Homeliarum Evangelii libri_, II 22; tenże, _In Cantica canticorum_, III 4; Hieronim ze Strydonu, _Tractatus LIX in Psalmos_, in Ps. 1, 76; Hilary z Poitiers, _Tractatus super Psalmos_, in Ps. 1, 12; Fulgencjusz z Ruspe, _Epistulae_, II 26.

109 Beda Czcigodny, _In Marci Evangelium expositio_, III 9.

110 Por. Efrem Syryjski (?), _Institutio ad monachos,_ K. Phrantzolas, 5, s. 346 (nt. tożsamości autora zob. nota przy tekstach Efrema w antologii); Grzegorz z Nyssy, _O celu życia i prawdziwej ascezie_, 85.

111 Por. Efrem Syryjski (?), _Institutio ad monachos,_ K. Phrantzolas, 5, s. 346.

112 Por. tamże; Grzegorz z Nyssy, _O celu życia i prawdziwej ascezie_, 85.

113 Por. Efrem Syryjski (?), _Institutio ad monachos,_ K. Phrantzolas, 5, s. 346.

114 Por. Por. Grzegorz z Nyssy, _O celu życia i prawdziwej ascezie_, 85.

115 Bazyli Wielki, _Reguły krótsze_, 261, ŹMon 6, s. 396n.

116 Por. Bazyli Wielki, _Epistulae_, 223, 2.

117 Por. _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja alfabetyczna_, Agaton, 9.

118 Pseudo-Makary, _Opuscula_, II 3.

119 Por. Efrem Syryjski (?), _Institutio ad monachos_, K. Phrantzolas, 5, s. 347n.

120 Por. Mariusz Wiktoryn, _Commentarii in Epistulas Pauli_, II, in Eph. 6, 18.

121 Por. Jan Chryzostom, _De Anna_, II 2.

122 Por. Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami_, X 7–14; Augustyn z Hippony, _Epistulae_, 130, 20.

123 Ignacy Antiocheński, _List do Kościoła w Efezie_, X 1, BOK 1, s. 116.

124 Por. Chromacjusz z Akwilei, _Homilie o Ew. wg św. Mateusza_, 28, 3.

125 Por. Augustyn z Hippony, _Epistulae_, 188, 2.

126 Por. Chromacjusz z Akwilei, _Homilie o Ew. wg św. Mateusza_, 28, 5.

127 Por. Orygenes, _O modlitwie_, 22, 5.

128 Por. Izaak Syryjczyk, _Orationes ascetici_, XXIII 19; LVI 20.

129 Por. Grzegorz Palamas, _Pro hesychastis_, II, 1, 30–31.

130 Por. Ambroży z Mediolanu, _O sakramentach_, VI 12.

131 Por. Barsanufiusz i Jan, _Listy_, 710.

132 _Apophthegmata Patrum. Collectio systematica_ (wersja grecka), XII 20.

133 Pseudo-Makary, _Sermones_, XI 1.

134 Dydym Aleksandryjski, _Commentarii in Psalmos_, in Ps. 33, 2.

135 Tamże: αὐτὸς ὁ πόθος προσευχή ἐστιν.

136 Tamże.

137 Tamże.

138 Por. Orygenes (?), _Selecta in Psalmos_, PG 12, 1196 = tenże, _Excerpta in Psalmos_, PG 17, 108: Ἐπιθυμία πιθυμία γὰρ διανοίας ἀγαθῆς ἐνεργής ἐστι προσευχὴ.

139 Bazyli Wielki, _Homilia in martyrem Julittam_, 3.

140 Por. Jan Chryzostom, _De Anna_, II 2.

141 Por. Jan Chryzostom, _Expositiones in Psalmos_, in Ps. 119, 4.

142 _Apophthegmata Patrum. Collectio systematic_a (wersja grecka), XII 20.

143 Augustyn z Hippony, _Objaśnienia Psalmów_, in Ps. 37, 14 (BH: 38, 10), PSP 38, s. 50n.

144 Tenże, _Sermones_, 80, 7.

145 Por. tenże, _Sermones_, 152, 1.

146 Por. tenże, _Objaśnienia Psalmów_, in Ps. 32, II 1.

147 Por. tenże, _Sermones_, 56, RBén 68, s. 28.

148 Tenże, _Objaśnienia Psalmów_, in Ps. 118, 2, PSP 41, s. 291n.

149 Por. tenże, _Epistulae_, 130, 18–20; M. Belda, _La preghiera continua secondo Sant’Agostino_, „Annales Theologici” 10/2 (1996), s. 349–379.

150 Por. Ambroży z Mediolanu, _De Cain et Abel_, II 6, 21.

151 Orygenes (?), _Selecta in Psalmos_, in Ps. 1, 2.

152 Hieronim, _Listy_, 22, 36, ŹMT 54, s. 108.

153 Bazyli Wielki, _Homilia in martyrem Julittam_, 4; Orygenes (?), _Selecta in Psalmos_, in Ps. 1, 2.

154 Barsanufiusz i Jan, _Listy_, 87, ŹMon 69, s. 226.

155 Maksym Wyznawca, _Capita de caritate_, II 61–62.

156 Por. _Jak należy przebywać w celi_, 17, ŹMon 56, s. 211n.

157 Fulgencjusz z Ruspe, _Fragmenta IV ex opusculis ad Eugippium_, fragm. 1.

158 Por. tamże.

159 Por. Izaak Syryjczyk, _Orationes ascetici_, XIII 2.

160 Por. Efrem Syryjski (?), _De oratione,_ K. Phrantzolas, 5, s. 133–136.

161 Por. Piotr Chryzolog, _Collectio sermonum_, 108.

162 Por. Dydym Aleksandryjski, _Commentarii in Psalmos_, in Ps. 33, 4.

163 Por. Beda Czcigodny, _In Marci Evangelium expositio_, III 9.

164 Por. Ambrozjaster, _Commentarius in Pauli epistulas_, in 1 Thess. 5, 17–18.

165 Por. Hieronim, _Dialogi przeciw pelagianom_, II 16.

166 Por. Pseudo-Firmikus Maternus, _Consultationes Zacchei christiani et Apollonii philosophi,_ III 6, 3.

167 Por. Hilary z Poitiers, _Tractatus super psalmos_, Aleph, 15: in Ps. 118, 7–8.

168 Por. Cyryl Aleksandryjski, _Expositio in Psalmos_, in Ps. 4, 2.

169 Ambroży z Mediolanu, De Cain et Abel, II 6, 21; por. M. Belda, _La preghiera continua secondo Sant’Ambrogio_, w: _La preghiera nel tardo antico_, Roma 1999, s. 275–287.

170 Por. Grzegorz z Nyssy, _O celu życia i prawdziwej ascezie_, 85.

171 Por. Efrem Syryjski (?), _De patientia et consummatione huius saeculi_, K. Phrantzolas, 4, s. 174.

172 Ambroży z Mediolanu, _De Cain et Abel_, II 6, 22.

173 Por. Atanazy Aleksandryjski (?), _Sermo pro iis qui saeculo renuntiarunt_, PG 28, 1409.

174 Por. _Apophthegmata Patrum. Collectio systematica_ (wersja grecka), XII 24.

175 Por. Ewagriusz z Pontu, _O praktyce ascetycznej_, 49, ŹMon 18, s. 241; Jan Damasceński (?), _De virtutibus et vitiis_, PG 95, 92.

176 Por. Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami_, X 14.

177 Por. Maksym Wyznawca, _Capita de caritate_, III 87.

178 Por. Jan z Karpatos, _Capita theologica sive centurium secundum_, 105.

179 Por. Efrem Syryjski (?), _Institutio ad monachos_, K. Phrantzolas, 5, s. 345n.

180 Por. Roman Melodos (?), _Cantica dubia_, 63, 13.

181 Por. Orygenes, _Homilie o Księgach Liczb_, XIV 2; Ewagriusz z Pontu, _O modlitwie_, 76.

182 Por. Augustyn z Hippony, _Epistulae_, 130, 18–20; _Antologia modlitwy wczesnochrześcijańskiej_, Lublin 1993, s. 110–112.

183 Por. _Pasterz Hermasa_, 88, 6–7.

184 _Pasterz Hermasa_, 90, 1, BOK 1, s. 277.

185 Por. _Pasterz Hermasa_, 90, 1–2.

186 Por. Dydym Aleksandryjski, _Commentarii in Psalmos_, in Ps. 33, 2.

187 Por. Augustyn z Hippony, _Sermones_, LXXX 2–5_._

188 _Apoftegmaty Ojców Pustyni. Kolekcja systematyczna_ (wersja łacińska), XII12, ŹMon 9, s. 231.

189 Por. Efrem Syryjski (?), _Consilium de vita spiritali ad monachum novitium_, 54.

190 Por. Jan Chryzostom (?), _De paenitentia_, 7.

191 Por. Pseudo-Makary, _Homiliae_ (collectio HA), LVI 1.

192 Barsanufiusz i Jan_, Listy_, 258, ŹMon 69, s. 437; nt. ich nauki o modlitwie ciągłej zob. B. Bitton-Ashkelony, _Demons and prayers_, „Vigiliae christianae” 57/2 (2003), s. 209–217.

193 Marek Eremita, _De paenitentia_, 7.

194 Por. Izydor z Sewilli, _Sententiae_, III 19, 5.

195 Por. Atanazy Aleksandryjski (?), _Sermo pro iis qui saeculo renuntiarunt_, 6.

196 Por. Jan Kasjan, _De institutis coenobiorum_, VIII 13.

197 Ewagriusz z Pontu, _Capita discipulorum Evagrii_, 168.

198 Por. Jan Kasjan, _Rozmowy z ojcami_, IX 6.

199 Por. Pseudo-Atanazy, _Sermo pro iis qui saeculo renuntiarunt_, 5–6.

200 Por. Barsanufiusz i Jan, _Listy_, 848.

201 Por. Jan Chryzostom, _De Anna_, IV 4–5.

202 Por. Teodor Studyta, _Catechesis magna_, ed. A. Papadopoulos, s. 854.

203 Por. Ambrozjaster, _Commentarius in Pauli epistulas_, in Eph. 6, 18.

204 Por. Jan Damasceński (?), _De octo spiritibus nequitiae (fragm.)_, PG 95, 84.

205 Por. Grzegorz z Nyssy, _Homilie o Modlitwie Pańskiej_, I 1.

206 Ewagriusz z Pontu, _Do mnichów mieszkających we wspólnotach_, 37, ŹMon 18, s. 316.

207 Orygenes, _Homilie o Księdze Rodzaju_, X 1, ŹMT 64, s. 114.

208 Por. Teodoret z Cyru, _Interpretatio in XIV epistulas s. Pauli_, in Eph. 6, 18.

209 Por. Pseudo-Atanazy, _Vita s. Syncleticae_, 19.

210 Por. Jan Chryzostom (?), _Admonitiones spirituales_, PG 62, 743.

211 Por. Jan z Karpatos, _Capita theologica sive centurium secundum_, 106.

212 Por. Ewagriusz z Pontu, _Scholia in Psalmos_, in Ps. 56 (55), 7; Orygenes (?), _Fragmenta in Psalmos_, in Ps. 56, 4.

213 Por. Jan Chryzostom, _In epistulam ad Romanos homiliae_, VIII 6. Ten walor modlitwy nieprzerwanej był chętnie podejmowany przez mesalian, którzy wyolbrzymiali rolę modlitwy, zdolnej wypędzić demonów, a pomniejszali znaczenie sakramentów świętych pod tym względem (por. S. Columba, _„Working the Earth of the Heart”_, s. 60).

214 Por. Atanazy Aleksandryjski, _Epistulae festales_, III 5.

215 Por. Anastazy Synaita, _Quaestiones et responsiones_, aneks 1, sekcja 2.

216 Por. Arnobiusz Młodszy, _Commentarii in Psalmos_, in Ps. 17.

217 Por. Cyryl Aleksandryjski, _Commentarii in Lucam_, in Luc. 11, 8; por. in Luc. 18, 1.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: