- W empik go
Mutant Year Zero - poradnik do gry - ebook
Mutant Year Zero - poradnik do gry - ebook
Nieoficjalny poradnik do Mutant Year Zero: Road to Eden pomaga w zapoznaniu się z podstawami tej dość trudnej gry taktycznej oraz w ukończeniu jej wszystkich misji. Mutant Year Zero jest wymagającą produkcją, która nie wybacza popełnianych błędów. Na początkowych stronach poradnika zamieściliśmy liczne porady na start, w których zwróciliśmy uwagę na najważniejsze lub nietypowe mechaniki rozgrywki, a także kompleksowy opis walk rozgrywanych w systemie turowym. Potyczki w Mutant Year Zero wykazują sporo wspólnych cech chociażby do serii XCOM, ale różnią się też od niej w wielu ważnych aspektach, o których warto wiedzieć.
Dużą część poradnika zajmuje rozbudowany opis przejścia wszystkich zadań. Mowa tu o głównych misjach oraz okazjonalnie odblokowywanych opcjonalnych zleceniach, dzięki którym można zdobyć dodatkowe doświadczenie czy unikalne skarby. W naszym poradniku nie zabrakło też atlasu świata, w którym szczegółowo opisane zostały wszystkie lokacje możliwe do odwiedzenia z poziomu mapy świata. W omówieniach poszczególnych obszarów zwróciliśmy przede wszystkim uwagę na to jakich przeciwników się napotyka i na jakich poziomach doświadczenia się oni znajdują. Oprócz tego atlas świata informuje o sekretach w Mutant Year Zero, którymi są artefakty oraz notatki. Nasz poradnik uzupełniają strony o możliwych do zdobycia osiągnięciach / trofeach oraz o minimalnych i rekomendowanych wymaganiach sprzętowych gry.
Mutant Year Zero: Road to Eden to strategiczna gra taktyczna ze starciami rozgrywanymi w systemie turowym. Produkcja ta mocno przypomina popularną serię XCOM, przy czym tym razem przenosimy się do postapokaliptycznego świata, w którym niemal cała ludzkość wyginęła. W trakcie gry sterujemy drużyną tytułowych mutantów, którzy badają zróżnicowane lokacje w poszukiwaniu wartościowych skarbów. Na każdej mapie bohaterów czekają walki, przy czym jeszcze przed przystąpieniem do każdej z nich możemy wykonać rekonesans celem lepszego przygotowania się.
Poradnik do Mutant Year Zero Road to Eden to praktyczne porady dla początkujących oraz rozbudowana solucja, która przeprowadzi cię przez wszystkie misje i pozwoli odnaleźć artefakty. Dowiesz się tu, jak gromadzić złom, części broni oraz mutacje i notatki.
Mutant Year Zero - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.
- Drużyna - lista członków (Trofea i osiągnięcia)
- Porady na start
- The Metal Bird (Sekrety)
- Artefakty (Sekrety)
- Sterowanie (Trofea i osiągnięcia)
- East Outpost (Sekrety)
- Jak zdobywać ciche bronie? (Trofea i osiągnięcia)
- The High Road (Sekrety)
- Czy można sprzedawać? (Trofea i osiągnięcia)
- The Fallen Angel (Sekrety)
Spis treści
-Mutant Year Zero - poradnik do gry
-Przewodnik po grze
-Porady na start
-Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden
-Sterowanie Mutant Year Zero
-Drużyna, lista członków drużyny w Mutant Year Zero
-Walka w Mutant Year Zero
-Walka z trudnymi przeciwnikami w Mutant Year Zero
-Rozwój postaci i dobór wyposażenia w Mutant Year Zero
-Wymagania sprzętowe Mutant Year Zero
-FAQ
-Jak leczyć członków drużyny w Mutant Year Zero?
-Czy można sprzedawać niepotrzebne rzeczy w Mutant Year Zero?
-Dlaczego zdolności nie odnawiają się w Mutant Year Zero?
-Jak zmienić broń w Mutant Year Zero?
-Czy wszystkie zdolności są zawsze aktywne w Mutant Year Zero?
-Jak zdobywać ciche bronie w Mutant Year Zero?
-Jak ugasić ogień w Mutant Year Zero?
-Jak radzić sobie z wrogimi robotami w Mutant Year Zero?
-Atlas świata
-The Metal Bird - Atlas świata Mutant Year Zero
-East Outpost - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Ark Outskirts - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Ark - Atlas świata Mutant Year Zero
-Hammon's Cabin - Atlas świata Mutant Year Zero
-The High Road - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Fallen Angel - Atlas świata Mutant Year Zero
-Cave of Fear - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Sea Titans - Atlas świata Mutant Year Zero
-House of Bones - Atlas świata Mutant Year Zero
-Izza and Fala - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Iron Serpent - Atlas świata Mutant Year Zero
-Scraplands - Atlas świata Mutant Year Zero
-Metal Fields - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Castle of Light - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Unenlightened - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Rot Warren - Atlas świata Mutant Year Zero
-Lair of the Horned Devil - Atlas świata Mutant Year Zero
-Cultlands - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Grogg Den - Atlas świata Mutant Year Zero
-Spear of Heaven - Atlas świata Mutant Year Zero
-The World Ender - Atlas świata Mutant Year Zero
-Grave of the Ancients - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Forbidden City - Atlas świata Mutant Year Zero
-The Sealed Gate - Atlas świata Mutant Year Zero
-Eden - Atlas świata Mutant Year Zero
-Sekrety
-Artefakty w Mutant Year Zero - Sekrety i znajdźki
-Notatki w Mutant Year Zero - Sekrety i znajdźki
-Trofea i osiągnięcia
-Trofea i osiągnięcia w Mutant Year Zero
Kategoria: | Strategiczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8112-592-5 |
Rozmiar pliku: | 22 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.
Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.
Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.
Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stronie
www.gry-online.pl/S024.asp?ID=1942
[email protected] treści
Mutant Year Zero - poradnik do gry
Przewodnik po grze
Porady na start
Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden
Sterowanie Mutant Year Zero
Drużyna, lista członków drużyny w Mutant Year Zero
Walka w Mutant Year Zero
Walka z trudnymi przeciwnikami w Mutant Year Zero
Rozwój postaci i dobór wyposażenia w Mutant Year Zero
Wymagania sprzętowe Mutant Year Zero
W PEŁNEJ WERSJI DOSTĘPNE RÓWNIEŻ:
FAQ
Jak leczyć członków drużyny w Mutant Year Zero?
Czy można sprzedawać niepotrzebne rzeczy w Mutant Year Zero?
Dlaczego zdolności nie odnawiają się w Mutant Year Zero?
Jak zmienić broń w Mutant Year Zero?
Czy wszystkie zdolności są zawsze aktywne w Mutant Year Zero?
Jak zdobywać ciche bronie w Mutant Year Zero?
Jak ugasić ogień w Mutant Year Zero?
Jak radzić sobie z wrogimi robotami w Mutant Year Zero?
Atlas świata
The Metal Bird - Atlas świata Mutant Year Zero
East Outpost - Atlas świata Mutant Year Zero
The Ark Outskirts - Atlas świata Mutant Year Zero
The Ark - Atlas świata Mutant Year Zero
Hammon's Cabin - Atlas świata Mutant Year Zero
The High Road - Atlas świata Mutant Year Zero
The Fallen Angel - Atlas świata Mutant Year Zero
Cave of Fear - Atlas świata Mutant Year Zero
The Sea Titans - Atlas świata Mutant Year Zero
House of Bones - Atlas świata Mutant Year Zero
Izza and Fala - Atlas świata Mutant Year Zero
The Iron Serpent - Atlas świata Mutant Year Zero
Scraplands - Atlas świata Mutant Year Zero
Metal Fields - Atlas świata Mutant Year Zero
The Castle of Light - Atlas świata Mutant Year Zero
The Unenlightened - Atlas świata Mutant Year Zero
The Rot Warren - Atlas świata Mutant Year Zero
Lair of the Horned Devil - Atlas świata Mutant Year Zero
Cultlands - Atlas świata Mutant Year Zero
The Grogg Den - Atlas świata Mutant Year Zero
Spear of Heaven - Atlas świata Mutant Year Zero
The World Ender - Atlas świata Mutant Year Zero
Grave of the Ancients - Atlas świata Mutant Year Zero
The Forbidden City - Atlas świata Mutant Year Zero
The Sealed Gate - Atlas świata Mutant Year Zero
Eden - Atlas świata Mutant Year Zero
Sekrety
Artefakty w Mutant Year Zero - Sekrety i znajdźki
Notatki w Mutant Year Zero - Sekrety i znajdźki
Trofea i osiągnięcia
Trofea i osiągnięcia w Mutant Year ZeroMutant Year Zero - poradnik do gry
Nieoficjalny poradnik do Mutant Year Zero: Road to Eden pomaga w zapoznaniu się z podstawami tej dość trudnej gry taktycznej oraz w ukończeniu jej wszystkich misji. Mutant Year Zero jest wymagającą produkcją, która nie wybacza popełnianych błędów. Na początkowych stronach poradnika zamieściliśmy liczne porady na start, w których zwróciliśmy uwagę na najważniejsze lub nietypowe mechaniki rozgrywki, a także kompleksowy opis walk rozgrywanych w systemie turowym. Potyczki w Mutant Year Zero wykazują sporo wspólnych cech chociażby do serii XCOM, ale różnią się też od niej w wielu ważnych aspektach, o których warto wiedzieć.
Dużą część poradnika zajmuje rozbudowany opis przejścia wszystkich zadań. Mowa tu o głównych misjach oraz okazjonalnie odblokowywanych opcjonalnych zleceniach, dzięki którym można zdobyć dodatkowe doświadczenie czy unikalne skarby. W naszym poradniku nie zabrakło też atlasu świata, w którym szczegółowo opisane zostały wszystkie lokacje możliwe do odwiedzenia z poziomu mapy świata. W omówieniach poszczególnych obszarów zwróciliśmy przede wszystkim uwagę na to jakich przeciwników się napotyka i na jakich poziomach doświadczenia się oni znajdują. Oprócz tego atlas świata informuje o sekretach w Mutant Year Zero, którymi są artefakty oraz notatki. Nasz poradnik uzupełniają strony o możliwych do zdobycia osiągnięciach / trofeach oraz o minimalnych i rekomendowanych wymaganiach sprzętowych gry.
Mutant Year Zero: Road to Eden to strategiczna gra taktyczna ze starciami rozgrywanymi w systemie turowym. Produkcja ta mocno przypomina popularną serię XCOM, przy czym tym razem przenosimy się do postapokaliptycznego świata, w którym niemal cała ludzkość wyginęła. W trakcie gry sterujemy drużyną tytułowych mutantów, którzy badają zróżnicowane lokacje w poszukiwaniu wartościowych skarbów. Na każdej mapie bohaterów czekają walki, przy czym jeszcze przed przystąpieniem do każdej z nich możemy wykonać rekonesans celem lepszego przygotowania się.
Jacek "Stranger" Hałas (www.gry-online.pl)
- Jaki wybrać poziom trudności?
- Najważniejsze zmiany w stosunku do serii XCOM
- Nie mogę poradzić sobie z przejściem gry
- Mam problem i szukam rozwiązania
- Często występujące błędy w Mutant Year Zero
- Czy można bez ograniczeń zapisywać stan gry?
- Najważniejsze informacje o sterowaniu w Mutant Year Zero
- Czy Mutant Year Zero ma wysokie wymagania sprzętowe?
Jaki wybrać poziom trudności?
W grze Mutant Year Zero: Road to Eden do wyboru są trzy główne poziomy trudności - Normalny, Trudny i Ekspert. Normalnego poziomu trudności nie należy traktować jako niskiego, gdyż nawet na nim wygranie wielu potyczek może stanowić wyzwanie. Jest on najlepszym wyborem jeśli nie posiadasz dużego doświadczenia z podobnymi strategiami taktycznymi.
Poziom Trudny cechuje się kilkoma ważnymi zmianami - przeciwnicy zadają większe obrażenia, bohaterowie po walce powracają jedynie do 50% zdrowia, a czas odnowienia aktywnych zdolności nie jest po wygranej bitwie zerowany. To rekomendowany poziom trudności jeśli posiadasz doświadczenie np. z obcowania z serią XCOM. Opisy zadań i walk w naszym poradniku odwołują się najczęściej właśnie do tego poziomu trudności.
Wybranie poziomu trudności Ekspert czyni przeciwników jeszcze silniejszymi, a także całkowicie wyłącza możliwość regeneracji zdrowia bohaterów po walce. Najlepiej zostawić sobie ten poziom trudności na potrzeby kolejnych przejść gry.
W Mutant Year Zero możesz też ustawić modyfikator Żelazny Mutant (Iron Mutant), który funkcjonuje na bardzo zbliżonych zasadach do Ironmana z XCOM. Blokuje on ręczne zapisy. Gra zamiast tego wykonuje je automatycznie po każdej ukończonej turze. Dodatkowo każda śmierć jest permanentna i możesz zostać zmuszony do rozpoczęcia całej gry od nowa. Nie wybieraj tego modyfikatora jeśli co najmniej raz nie ukończyłeś gry. Zanim zdecydujesz się na rozpoczęcie zabawy na ekstremalnych zasadach powinieneś najpierw doskonale poznać zasady systemu walki oraz dowiedzieć się jakie zagrożenia czekają na bohaterów na poszczególnych mapach i jak najlepiej przygotowywać się do kolejnych bitew.
Cenną informacją jest to, że poziom trudności możesz zmienić z poziomu menu pauzy już w trakcie przechodzenia gry. Nie bój się skorzystać z tej opcji jeśli pomimo wielu prób nie potrafisz odnieść zwycięstwa w jakiejś bitwie. Gra nie pozwala w ten sposób uaktywnić modyfikatora Żelazny Mutant. Wybranie go jest możliwe tylko podczas rozpoczynania nowej kampanii.
Najważniejsze zmiany w stosunku do serii XCOM
Mutant Year Zero: Road to Eden wykazuje mnóstwo podobieństw do gier z serii XCOM, aczkolwiek w pewnych kwestiach znacząco się też od nich różni. Główne zmiany zestawiliśmy poniżej i polecamy zainteresować się nimi nawet weteranom wojny z ufoludkami. Wybrane tematy spośród wymienionych szerzej opisane zostały na osobnych stronach naszego poradnika.
1. Aktywna drużyna to maksymalnie trzy postacie. W momencie rozpoczęcia gry jedyne dostępne postacie to zmutowany kaczor Dux i dzik Bormin, ale kolejnych członków drużyny odnajduje się w ramach zaliczania głównej fabuły. Do każdej walki może przystąpić tylko trzech bohaterów i musisz przez to lepiej się przygotować. Warto zadbać o to żeby członkowie zespołu używali zróżnicowanego uzbrojenia i zdolności. Aktywnych członków drużyny możesz na szczęście podmienić w dowolnym momencie pomiędzy walkami. Jest to wskazane jeśli np. wpadniesz na wrogów, w eliminowaniu których przydatna może być konkretna osoba z drużyny.
2. Możesz swobodnie regulować moment rozpoczęcia turowej potyczki. Podróżowanie po świecie w Mutant Year Zero odbywa się w czasie rzeczywistym, aczkolwiek gra nie załącza automatycznie systemu walki turowej w momencie odkrycia przeciwników. Gra zachęca do tego żeby przygotować się do zasadzki na wrogów poprzez rozstawienie każdego członka drużyny z osobna. Podczas przygotowań pamiętaj jednak o wyłączeniu latarki oraz o unikaniu znalezienia się w odsłoniętej pozycji w czerwonych okręgach wokół wrogów (co ciekawe ukrycie się za zasłoną nie zostanie odnotowane - więcej o tym w rozdziale o walce). Jeśli bohaterowie zostaną przedwcześnie wykryci to bitwa zostanie od razu rozpoczęta i to wrogowie przejmą inicjatywę, tzn. wykonają swoje akcje w pierwszej turze.
Dodatkowa uwaga - Gra umożliwia również przerwanie turowej walki jeśli nie doszło do wykrycia drużyny. Warto korzystać z tej pomocy jeśli po załączeniu systemu turowego okazało się, że drużyna znalazła się jednak w niekorzystnym położeniu.
3. Zdolności odnawia się poprzez zabijanie przeciwników. Mutant Year Zero wyróżnia się nietypowym sposobem regeneracji aktywnych umiejętności (mutacji) bohaterów. Nie odnawiają się one poprzez konieczność odczekania określonej liczby tur. Zamiast tego wymuszają one zabicie określonej liczby przeciwników (zazwyczaj dwóch lub trzech) zanim będzie możliwe ich ponowne użycie (także jeśli poprzednia aktywacja zakończyła się niepowodzeniem). Pamiętaj o tym i staraj się wyszukiwać łatwe cele. Warto dodać, że jeśli wybrałeś normalny poziom trudności to czas odnowienia umiejętności jest zerowany po zakończeniu walk. W kolejnej bitwie możesz je wtedy od razu ponownie użyć.
4. Możesz bez żadnych kłopotów podróżować po mapie świata. W Mutant Year Zero nie ma żadnego mechanizmu upływu czasu podczas przeglądania mapy świata czy podróżowania po niej. Nie musisz się też obawiać żadnych negatywnych wydarzeń (np. losowych spotkań z potworami) w trakcie przemieszczania się pomiędzy odkrytymi już lokacjami. Wykorzystuj to przede wszystkim do tego żeby jak najczęściej powracać do Arki, która jest bazą wypadową. Pozwoli ci to na bieżąco uzupełniać zapasy i ulepszać posiadane bronie.
5. Mapy lokacji w grze nie są losowo generowane. Każda lokacja w Mutant Year Zero została odręcznie przygotowana i przy każdym kolejnym podejściu wygląda tak samo. Możesz ci to ułatwć planowanie działań przy powtórnych przejściach kampanii. Gra dodatkowo dość wyraźnie narzuca też postępy w awansowaniu postaci na wyższe poziomy doświadczenia. Niektórych wrogów można teoretycznie ominąć w drodze do celu misji, ale nie powinieneś nigdy tak się zachowywać. W kolejnych lokacjach możesz wtedy natrafić na przeciwników przewyższających poziomem doświadczenia członków drużyny i trudno będzie ich pokonać. Staraj się "oczyścić" każdą odwiedzaną lokację. Dodatkowo zapamiętuj sobie opcjonalne obszary oznaczane na mapie ikoną czaszki i rekomendowanym poziomem doświadczenia. Powracaj do nich po tym jak dostatecznie rozwiniesz drużynę.
Nie mogę poradzić sobie z przejściem gry
Niektóre lokacje w Mutant Year Zero są bardziej wymagające i możesz mieć problemy z uporaniem się z przebywającymi w nich przeciwnikami. Odpowiedzią na te problemy jest nasz atlas świata, w którym dokładnie opisaliśmy wszystkie dostępne miejscówki oraz rozgrywane w nich bitwy. Trudniejsze lokacje z gry to:
1. Hammon's Cabin - W lokacji tej po raz pierwszy spotyka się szamana, którego najlepiej zabić już w pierwszej turze.
2. The High Road - Nie śpiesz się z zaatakowaniem wrogów z górnej części tej lokacji. Warto najpierw odwiedzić sąsiedni obszar The Fallen Angel po to żeby zdobyć więcej xp.
3. House of Bones - Wskazane jest pozbycie się jak najwięcej liczby pojedynczych mutantów zanim zaatakujesz Skooga (mini-bossa) i jego obstawę.
4. Izza and Fala - Po raz pierwszy spotkasz się tu z Czołgiem (Tank). Warto używać umiejętności kontroli umysłu, którą dysponuje świeżo zrekrutowany Magnus.
5. The Iron Serpent - Najbardziej problematyczne są psy dowodzone przez silniejszego mutanta. Warto atakować je z dachu wraku pociągu.
6. The Castle of Light - Może tu dojść do trudnej bitwy jeśli nie oddasz Luksowi klucza. Atakuj Luksa starając się mu nie pozwalać na odpalanie kontroli umysłu.
7. Lair of the Horned Devil - Drużyna stacza tu bitwę z Szarą (mini-bossem) i mechem Mimir Z600. Mecha możesz przeprogramować przed rozpoczęciem bitwy.
8. The Grogg Den - W lokacji tej przebywa bardzo liczna grupa piroghuli. Warto przed dotarciem do niej wyposażyć bohaterów w granaty dymne do gaszenia płomieni.
9. The Spear of Heaven - Po raz pierwszy spotkasz tu roboty Mimir Z200 atakujące z powietrza. Staraj się je niszczyć po kolei i chować za niezniszczalnymi zasłonami.
10. Grave of the Ancients - Musisz tu stoczyć trudną bitwę z różnymi odmianami robotów. Warto część z nich sabotować zdolnością Circuit Breaker i granatami EMP.
11. The Sealed Gate - Przebywa tu m.in. finałowy boss gry - kapłanka Plutonia. Zużyj wszystkie zapasy zanim wyruszysz w to miejsce, bo później nie będą ci już potrzebne.
Mam problem i szukam rozwiązania
Niektóre mechanizmy rozgrywki w Mutant Year Zero: Road to Eden wymagają jej lepszego poznania lub po prostu nie są dobrze omówione. Z pomocą przychodzi na szczęście rozdział FAQ naszego poradnika, który opisuje takie tematy i podaje rozwiązania tego typu problemów. Omówiliśmy w nim m.in. następujące kwestie:
1. Jak leczyć członków drużyny? - Możesz pomagać sobie apteczkami, zdolnością pożerania zwłok pokonanych przeciwników lub po prostu wyczekiwać aż rozgrywana bitwa dobiegnie końca (na niższych poziomach trudności dochodzi to autoregeneracji paska zdrowia).
2. Dlaczego zdolności nie odnawiają się? - Gra znacząco różni się pod tym względem od wielu innych podobnych produkcji. Musisz zabić określoną liczbę wrogów żeby wykorzystywane umiejętności mogły się zregenerować.
3. Czy wszystkie zdolności są zawsze aktywne? - W Mutant Year Zero tylko trzy umiejętności mogą być aktywne w danym momencie i ustawia się je z poziomu inwentarza. Zaletą jest natomiast to, że możesz je dowolnie zmieniać przed rozpoczęciem walk żeby lepiej się przygotować.
4. Jak zdobywać ciche bronie? - Cicho działające bronie są bardzo pomocne wtedy gdy zależy ci na zabiciu (pojedynczego) przeciwnika bez alarmowania reszty wrogów. Bohaterowie mogą używać m.in. kuszy i pistoletów. Bronie automatycznie zdobywa się, kupuje lub odnajduje w świecie gry.
5. Jak ugasić ogień? - Do podpalenia kogoś z drużyny dochodzi zadziwiająco często i winowajcami są piroghule dysponujące koktajlami Mołotowa. Najlepsze rozwiązanie problemu to skorzystanie z granatu dymnego.
6. Jak radzić sobie z wrogimi robotami? - Z robotami walczy się w grze trochę inaczej niż z mutantami. Warto korzystać z innych zdolności (np. Circuit Breaker), a także z granatów EMP, które mogą sabotować roboty na kilka tur.
Często występujące błędy w Mutant Year Zero
Gra Mutant Year Zero: Road to Eden posiada błędy, które w mniejszym bądź większym stopniu mogą przeszkadzać w rozgrywce. Poniżej zestawiliśmy kilka najważniejszych bugów. Radzimy upewnić się przed rozpoczęciem rozgrywki, że zainstalowana została najnowsza dostępna wersja gry. Daje to nadzieję, że część z wymienionych problemów, mogła już zostać rozwiązana.
1. Gra zawiesza się podczas podróżowania pomiędzy lokacjami (Fast Travel) - Jest to problem dotyczący przede wszystkim osób grających na konsoli Xbox One. Radzimy często wykonywać manualne zapisy na wypadek gdyby uszkodzony został autosave.
2. Po wczytaniu gry postać oddała już strzał - To jeden z kilku błędów dotyczących staczania walk. Zapisuj grę na oddzielnych slotach na początku bitwy oraz po każdej turze przeciwnika. Możesz spróbować powrócić do jednego z wcześniejszych sejwów.
Po wczytaniu gry straciłem kontrolę nad opętanym przeciwnikiem - To jeden z kilku błędów dotyczących staczania walk. Dodatkowym utrudnieniem jest to, że zdolność opętania (Puppeteer) musi się mimo wszystko odnowić. Staraj się nie wykonywać dodatkowych sejwów od momentu opętania wrogiego ghula
Czy można bez ograniczeń zapisywać stan gry?
Dużym ułatwieniem w Mutant Year Zero: Road to Eden jest to, że możesz zapisać stan gry w dowolnym momencie rozgrywki. Wyjątkiem jest sytuacja gdy w momencie rozpoczynania kampanii ustawiłeś Żelaznego Mutanta jako aktywny modyfikator, albowiem blokuje on możliwość swobodnego sejwowania.
Na tworzenie nowych zapisów decyduj się nie tylko przed rozpoczęciem każdej bitwy, ale również na początku każdej tury dla drużyny. Warto też polegać na osobnych slotach (w wersji na PC dostępnych jest ich aż 99), dzięki czemu jeśli znajdziesz się w bardzo złej sytuacji to możesz powrócić do wybranego wcześniej stanu bitwy i np. inaczej się zachować.
W wersji na komputery osobiste zapisane stany gry domyślnie przechowywane są w następującym ukrytym katalogu:
C:\Users\nazwa_użytkownika\AppData\Local\ZoneUE4\Saved
Najważniejsze informacje o sterowaniu w Mutant Year Zero
Sterowanie w grze Mutant Year Zero: Road to Eden nie jest bardzo skomplikowane. W przypadku wersji na PC można z powodzeniem sterować drużyną i wydawać polecenia z użyciem klawiszy kierunkowych oraz myszy. Możesz też jednak dodatkowo polegać na licznych skrótach klawiaturowych. Podobnie jak w przypadku gier z serii XCOM są to m.in. klawisze numeryczne do wydawania poleceń podczas walk. Powyższy obrazek prezentuje przykładową listę akcji w trakcie bitwy (np. 1 to ruch, 2 to oddanie strzału, a 5 to tryb czuwania).
Inne przydatne skróty klawiszowe to:
1. E - Wykonywanie wszelakiego rodzaju interakcji
2. F - Rozdzielenie drużyny - jest to pomocne przy planowaniu zasadzki
3. SPACJA - Rozpoczęcie walki turowej (jeśli drużynie udało się zaplanować zasadzkę)
4. X - Podmiana aktywnej broni na drugą z inwentarza
5. SHIFT lub TAB - Przeskok na kolejnego członka drużyny
6. M - Wyświetlenie mapy świata - możesz z niej wybierać inne sektory i aktywować szybką podróż
7. C - Wyświetlenie okna bohaterów - możesz kupować nowe mutacje
8. I - Wyświetlenie inwentarza - możesz wybierać nowe bronie, zbroje, granaty czy aktywne mutacje
Pełne sterowanie, uwzględniające także prowadzenie rozgrywki z użyciem kontrolera, znajdziesz na oddzielnej stronie naszego poradnika.
Czy Mutant Year Zero ma wysokie wymagania sprzętowe?
Nie, gra Mutant Year Zero: Road to Eden nie posiada wygórowanych wymagań sprzętowych. Do jej uruchomienia wystarczy komputer z procesorem Intel i5-760, kartą graficzną klasy GeForce GTX 580 i 6 gigabajtami pamięci RAM.
Na naszym komputerze wyposażonym w procesor Intel i5-4690, 8GB pamięci oraz kartę graficzną GeForce GTX 970 gra działała w rozdzielczości 1080p w 40-50 klatkach na sekundę przy wybranych najwyższych ustawieniach graficznych. Jest to efektem bardzo dobrej optymalizacji gry. Pochwalić należy także szybkie czasy ładowań misji (jest to szczególnie pomocne w trakcie powtarzania fragmentów walk) oraz wysoką stabilność gry. Podczas przygotowywania poradnika gra zawiesiła się tylko jeden raz.Przewodnik po grze
Porady na start
Porady na start w Mutany Year Zero Road to Eden
Na tej stronie poradnika do gry Mutant Year Zero: Road to Eden zamieściliśmy różnorakie porady na start, które powinny się okazać pomocne w zapoznaniu się z najważniejszymi elementami rozgrywki oraz w przetrwaniu początkowych bitew. Szczególną uwagę zwróciliśmy na nietypowe mechaniki, których odkrycie i zrozumienie może być kłopotliwe.
Omówienia konkretnych walk znajdują się w opisie przejścia oraz w atlasie świata w naszym poradniku. Polecamy tam zajrzeć szczególnie jeśli do pokonania są przeciwnicy dysponujący nietypowym wachlarzem umiejętności.
- Rozpocznij pierwszą grę na normalnym lub wysokim poziomie trudności
- Jak najczęściej zapisuj swoje postępy
- Polegaj na skradaniu się i wykonuj zwiad przed rozpoczęciem każdej bitwy
- Dobierz skład i wyposażenie drużyny zanim przystąpisz do walk
- Polegaj w trakcie walk na elementach otoczenia
- Warta może być Twoim wrogiem lub przyjacielem
- Możesz zabijać pojedynczych wrogów nie alarmując pozostałych
- Szybko zabijaj lub zatrzymuj problematycznych przeciwników
- Używaj kontroli umysłu na najsilniejszych wrogach
- Dokładnie przeszukuj wszystkie odwiedzane lokacje
- Jak najczęściej powracaj do Arki
Rozpocznij pierwszą grę na normalnym lub wysokim poziomie trudności
Mutant Year Zero to gra o dość wysokim poziomie trudności. O ile kilka początkowych walk można wygrać bez większych utrudnień, to zdecydowana większość potyczek z dalszej części kampanii stawia drużynę w trudnych sytuacjach. Może to wynikać np. ze znaczącej przewagi liczebnej przeciwników, długich pasków zdrowia potworów czy obecności wrogów obdarzonych nietypowymi umiejętnościami (np. przebijanie ścian czy kontrola umysłu).
Jeśli nie masz dużego doświadczenia z taktycznymi strategiami turowymi to wybierz normalny poziom trudności. Przeciwnicy zadają na nim najmniejsze obrażenia, ale o wiele ważniejszymi ułatwieniami są regeneracja zdrowia bohaterów oraz ich aktywnych zdolności po każdej wygranej walce. Osobom, które dużo czasu spędziły przy serii XCOM lub przy pokrewnych produkcjach, rekomendujemy wybór poziomu Trudny. Na tym poziomie przeciwnicy zadają większe obrażenia, bohaterowie po walce powracają jedynie do 50% zdrowia, a czas odnowienia aktywnych zdolności nie jest po wygranej bitwie zerowany. Chcąc zwyciężać na tym poziomie trudności musisz dużo skradać się, planować, zaskakiwać wrogów oraz optymalnie wykorzystywać posiadane bronie i zdolności podczas walk. Nie powinno jednak dochodzić do sytuacji, w których niemal każdą potyczką trzeba będzie powtarzać po kilkanaście razy czy cierpieć z powodu ciągłego niedoboru zapasów.
Poziom trudności możesz zmienić po otwarciu opcji w menu pauzy. Na taki krok radzimy zdecydować się tylko jeśli znajdziesz się w sytuacji bez wyjścia - z ograniczonymi zapasami czy mocno osłabionymi bohaterami. Zanim podejmiesz decyzję o zmianie poziomie trudności spróbuj rozegrać bitwę w innych sposób - inaczej rozstaw członków drużyny, skorzystaj z innych podwładnych lub innego uzbrojenia i zdolności.
Najwyższy poziom trudności Ekspert oraz modyfikator Żelazny Mutant najlepiej początkowo całkowicie zignorować. Szczególnie ten drugi tryb czyni grę ekstremalnie trudną. Postaraj się co najmniej raz ukończyć grę na normalnym lub wysokim poziomie trudności zanim zdecydujesz się podnieść sobie poprzeczkę.
Jak najczęściej zapisuj swoje postępy
W Mutant Year Zero możesz sejwować grę bez żadnych ograniczeń. Jedyny wymóg to rozgrywanie kampanii z wyłączonym "ekstremalnym" modyfikatorem Żelazny Mutant, który całkowicie blokuje możliwość tworzenia manualnych sejwów. Częste sejwowanie może być traktowane jako oszukiwanie gry, ale polegając na nim możesz wyjść zwycięsko z wielu bitew bez doprowadzenia do poważnych obrażeń u członków drużyny czy zużycia wartościowych przedmiotów jednorazowego użytku.
Na utworzenie manualnego sejwa powinieneś zdecydować się:
1. Po dotarciu po raz pierwszy do nowej lokacji.
2. Po zbliżeniu się do grupy przeciwników. Zapisz grę zanim dojdzie do walki, tzn. zanim sam ją załączysz lub zanim członkowie drużyny zostaną wykryci przez wrogów (unikaj tego typu sytuacji, bo "stracisz" w ten sposób turę).
3. Po rozpoczęciu każdej nowej tury drużyny. Bardzo wskazane jest poleganie na różnych slotach na zapisy stanu gry (w wersji PC dostępnych jest ich aż 99), gdyż często trudno jest przewidzieć co wydarzy się za 1-2 tury. Przeciwnicy mogą np. nagle zyskać przewagę i może to utrudnić wygranie całej bitwy bez poważnych strat. Operowanie na różnych slotach eliminuje ten problem, bo możesz powrócić do precyzyjnie wybranego momentu bitwy bez konieczności powtarzania jej od początku.
4. Po zakończeniu bitwy. Jest to opcjonalny krok, ale możesz zabezpieczyć się na wypadek zagapienia się i przedwczesnego rozpoczęcia kolejnej potyczki w obrębie tej samej lokacji.
Polegaj na skradaniu się i wykonuj zwiad przed rozpoczęciem każdej bitwy
Przygotowanie się do każdej bitwy jest w grze Mutant Year Zero sprawą kluczową. Jednym z elementów przygotowań jest przeprowadzenie zwiadu z zamiarem ustalenia pozycji przeciwników i opracowania planu ataku z zaskoczenia. Za każdym razem gdy zauważysz w oddali wrogów wykonaj trzy czynności:
1. Wyłącz latarkę. Drużyna przejdzie wtedy w tryb skradania się i wrogom trudniej będzie dostrzec bohaterów.
2. Zapisz dla pewności stan gry.
3. Rozdziel drużynę. Zwiad najlepiej jest przeprowadzać w pojedynkę. Dopiero po opracowaniu planu działania doprowadź pozostałych bohaterów w upatrzone miejsca.
Podczas wykonywania rekonesansu postaraj się przede wszystkim ustalić z jakimi przeciwnikami masz do czynienia oraz gdzie przebywają lub jakie obszary patrolują. Zwróć też uwagę na elementy otoczenia, które mogą sprzyjać pomyślnym atakom - warto rozglądać się za pełnymi zasłonami (np. drzewa) oraz za wysokimi powierzchniami (np. dachy budynków).
Każdy przeciwnik ma czerwony okrąg symbolizujący jego pole widzenia. Nie wkraczaj do tego okręgu w odsłoniętej pozycji, bo załączy się od razu walka i to przeciwnicy przejmą inicjatywę, tzn. wykonają swoje ruchy jako pierwsi. Warto tu wiedzieć o pewnym ułatwieniu - możesz schować się za przeszkodą i zaczekać na nadejście patrolującego przeciwnika. Nie dojdzie wtedy do wykrycia nawet jeśli członek drużyny jest wewnątrz czerwonego okręgu (przykład na obrazku). To dobry sposób żeby maksymalnie zbliżyć się do wrogów przed walką.
Dobierz skład i wyposażenie drużyny zanim przystąpisz do walk
Istotną cechą gry Mutant Year Zero jest to, że nie musisz powracać do bazy wypadowej jeśli chcesz zmienić skład drużyny lub jej wyposażenie. Możesz tego dokonać w dowolnym momencie o ile nie rozpoczęła się jeszcze turowa potyczka. Ewentualne zmiany warto przemyśleć przed rozpoczęciem każdej nowej walki. Powinny one dotyczyć przede wszystkim następujących tematów:
1. Skład aktywnej drużyny. Zmiana składu drużyny powinna być podyktowana dostępnymi zdolnościami bohaterów. Jeśli np. masz do czynienia z wrogimi mutantami to warto wybrać członka drużyny z umiejętnościami wymierzanymi w istoty organiczne. Możesz też podmienić osłabionego członka drużyny na takiego, który ma pełny pasek zdrowia.
2. Bronie. W bitwie, w której będzie walczyło się na dystans, może przydać się większa liczba karabinów. Możesz też sprawdzić jakimi ulepszeniami dysponują posiadane pukawki. Przykładowo do rozgrywania walk z robotami przydadzą się ulepszenia gwarantujące wysoką procentową szansę ich ogłuszania.
3. Granaty. Domyślnie każdy z członków drużyny może mieć w aktywnym inwentarzu tylko dwa granaty. Postaraj się je dopasować do założeń bitwy. Przykładowo przystępując do walki z robotami zaopatrz się w co najmniej jeden granat EMP, a mając do czynienia ze stojącymi blisko siebie przeciwnikami warto wybrać koktajl Mołootowa.
4. Zdolności. Każdy bohater może mieć w danym momencie ustawioną tylko jedną zdolność (mutację) z każdej grupy (nadrzędną, podrzędną i pasywną). Jeśli odblokowałeś dwie lub więcej umiejętności z tej samej kategorii to zastanów się jaka bardziej ci się przyda.
Polegaj w trakcie walk na elementach otoczenia
Temat ten powinien ci już być dobrze znany jeśli miałeś styczność z serią XCOM, zwłaszcza że Mutant Year Zero wykazuje wiele podobieństw. Możesz wykorzystywać obiekty z otoczenia po to żeby zwiększyć swoje szanse na wyprowadzenie pomyślnych ataków oraz po to żeby lepiej ochronić członków drużyny przed atakami sił wroga.
1. Rozstawiaj bohaterów za pełnymi zasłonami, tzn. tymi oznaczonymi w pełną białą ikoną tarczy. Mogą to być na przykład duże drzewa, przyczepy kempingowe czy ściany budynków. Tego typu przeszkody zmniejszają ryzyko odniesienia obrażeń zapewniając 75-procentową ochronę (dla porównania niska zasłona to zaledwie 25% ochrony). Uwaga - bohater nadal może zostać odsłonięty lub osłabiony poprzez wrogi atak od flanki, zniszczenie zasłony czy podrzucenie przez wrogów wybuchowej niespodzianki.
2. Staraj się atakować przeciwników od flanki lub z wysokości. Ataki od flanki oraz z wyższych powierzchni (np. dach wagonu czy budynku) mają większe szanse powodzenia i mogą też być powiązane z niektórymi zdolnościami czy ulepszeniami broni (np. zwiększone szanse obrażeń krytycznych). Rozglądaj się za tego typu okazjami jeszcze podczas planowania bitwy oraz już podczas przemieszczania bohaterów po polu bitwy po rozpoczęciu walk.
3. Wiele elementów z otoczenia jest w pełni zniszczalnych. Są to nie tylko murki czy płoty, ale również drzewa czy ściany niektórych budynków. Będąc stroną atakującą możesz pozbawiać wrogów zasłon dzięki poleganiu na granatach czy wybranych zdolnościach. Działa to jednak w obie strony. Bardzo pilnuj się w tych bitwach, w których pojawia się przeciwnik Czołg (Tank). Jego główna umiejętność to szarża, dzięki której może z łatwością przebijać się nawet przez większe zasłony.
Warta może być Twoim wrogiem lub przyjacielem
Warta (Overwatch) to mechanizm doskonale znany z serii XCOM, który dla przypomnienia pozwala na zakończenie własnej rundy przechodząc w stan gotowości. W trakcie rundy przeciwnej strony postać z aktywną wartą może oddać strzał z broni jeśli ktoś znajdzie się w jej polu widzenia. Należy zaznaczyć, że wartę mogą też aktywować wrogowie, nie jest to funkcja zarezerwowana tylko dla drużyny gracza!
1. Z opcji warty warto w Mutant Year Zero korzystaj zawsze wtedy gdy wyjście zza zasłony niewiele zaoferuje, wiążąc się zamiast tego ze sporym ryzykiem. Dodatkową zachętą jest to, że w przeciwieństwie np. do XCOM 2 nie jesteś poganiany żeby ukończyć misję mieszcząc się w określonej liczbie tur. Ostrożniejsza gra jest więc bardzo wskazana. Wyjątkiem są sytuacje gdy np. silniejszy przeciwnik zmierza w stronę obszaru walk. Warto wtedy agresywniej się zachować i jak najpoważniej osłabić innych wrogów przed jego przybyciem.
2. W przypadku przeciwników zawsze śledź ich zachowania na koniec ich rund. Jeśli dany wróg przejdzie w tryb warty (przykład na dołączonym obrazku) to unikaj wyjścia na otwartą przestrzeń, bo możesz zostać łatwo trafiony. W takich sytuacjach lepiej jest przystąpić do ataków z tego samego miejsca lub skopiować ruch przeciwnika i również załączyć wartę.
Możesz zabijać pojedynczych wrogów nie alarmując pozostałych
Podczas przeprowadzania zwiadu możesz niejednokrotnie zauważyć, że pojedynczy wrogowie zajęci są patrolowaniem okolicy z dala od głównego obozowiska. Możesz podejmować próby ich eliminowania bez alarmowania reszty przeciwników. Są dwa główne sposoby na osiągnięcie takiego stanu rzeczy:
1. Użycie cichych broni - zaliczają się do nich między innymi kusza (drugą możesz kupić w sklepie) oraz pistolet z tłumikiem (używa go Selma po tym jak ją odnajdziesz na wczesnym stadium gry). Jeśli uda ci się wyeliminować danego przeciwnika w ramach pojedynczej tury to nie zdąży on zaalarmować innych postaci. Bardzo wskazane jest w tym przypadku regularnie ulepszanie cichych broni żeby zadawały jak największe obrażenia. Dobrze jest też żeby każdy z trzech bohaterów mógł użyć jakiejś cichej broni w tej samej turze.
2. Wykonanie ataku poza zasięgiem słuchu innych wrogów - Jest to bardziej problematyczne, bo gra nie informuje czy atak zostanie usłyszany przez innych przeciwników. Dobrze jest wcześniej wykonać manualny zapis. Zaletą tej metody jest możliwość użycia "normalnych" silniejszych broni i jest to pomocne gdy wytypowany przeciwnik ma dużo punktów zdrowia.
Szybko zabijaj lub zatrzymuj problematycznych przeciwników
Do problematycznych przeciwników w grze zaliczają się przede wszystkim:
1. Mogący przyzywać posiłki lub sojuszników na pomoc - są to np. szamani
2. Mogący leczyć lub wskrzeszać sojuszników - są to np. boty medyczne
3. Obdarzeni unikalnymi umiejętnościami takimi jak np. kontrola umysłu
W każdej bitwie, w której pojawiają się tego typu wrogowie, powinni oni być tymi, na których skoncentrowane zostaną ataki drużyny. W przeciwnym razie bitwa może ulec znacznemu wydłużeniu i jej wygranie okaże się trudniejsze.
Jeżeli na placu boju widzisz tylko jednego mocno problematycznego przeciwnika to postaraj się zaplanować wokół niego pierwszy atak z zaskoczenia. Sprawi to, że na koniec pierwszej tury będzie nie żył lub zostanie mocno osłabiony. Warto też dodatkowo pomagać sobie zdolnościami (np. Knee Shot dla Duxa, który unieruchomi tymczasowo wroga) oraz wyposażeniem (np. granat EMP, który ogłuszy robota medycznego na kilka tur).
Używaj kontroli umysłu na najsilniejszych wrogach
Kontrola umysłu po raz pierwszy stanie się dostępna po tym jak uwolnisz Magnusa w lokacji House of Bones i odblokujesz mu zdolność Pupeteer. Jest to potężna umiejętność, przy czym wymaga sprytnego użycia żeby jak najlepiej wydobyć jej potencjał.
Z użyciem zdolności zawsze odczekaj aż w pobliżu bohaterów pojawi się najsilniejszy przeciwnik. Może to być np. jakiś mini-boss czy Czołg (Tank) z powyższego obrazka. Takie działanie ma mnóstwo zalet:
1. Silny przeciwnik zaprzestanie (na kilka tur) dalszego atakowania bohaterów.
2. Przejętą postacią możesz zacząć z powodzeniem atakować innych wrogów.
3. Kontrolowany przeciwnik będzie sam atakowany przez byłych kolegów. Warto ustawiać go na otwartej przestrzeni, dzięki czemu straci jak najwięcej punktów zdrowia. Po tym jak wznowi atakowanie drużyny dobicie go powinno okazać się o wiele prostsze.
Dokładnie przeszukuj wszystkie odwiedzane lokacje
Schemat eksploracji każdej mapy w Mutant Year Zero powinien wyglądać następująco:
1. Przejdź się wstępnie po lokacji i przeprowadź rekonesans żeby ustalić rozmieszczenie przeciwników.
2. Atakuj po kolei kolejne skupiska wrogów i stopniowo się ich pozbywaj.
3. Zajmij się przeszukaniem mapy DOPIERO po jej całkowitym "oczyszczeniu" z sił wroga.
W trakcie eksploracji przede wszystkim zaglądaj do budynków i wagonów, oraz badaj obrzeża mapy. Są to miejsca gdzie najłatwiej można coś odnaleźć. Loot w grze delikatnie błyszczy, co pomaga w jego zlokalizowaniu. Możesz odnajdywać:
1. Złom, części elektroniczne, zniszczone bronie itp. - Loot ten jest potrzebny w dużych ilościach do dokonywania w Arce zakupów ekwipunku, zapasów i ulepszeń broni.
2. Skrzynie z unikalnymi skarbami (przykładową pokazuje dołączony obrazek) - Każda skrzynia skrywa unikalną broń lub unikalny fragment pancerza.
3. Ulepszenia broni - Pozostawiają je po sobie niektórzy pokonani wrogowie. Musisz powrócić na Arkę żeby móc je zainstalować.
4. Granaty, apteczki - Zbieranie przedmiotów jednorazowego użytku jest bardzo ważne. Będziesz je na bieżąco zużywał, a są dość drogie w sklepie Arki.
5. Listy - To jedna z kategorii sekretów w grze.
6. Artefakty - To kolejna kategoria sekretów, przy czym jest ona o wiele ważniejsza. Artefakty wymienia się w Arce na permanentne ulepszenia (np. odzyskiwanie większej liczby punktów zdrowia po użyciu apteczki).
Jak najczęściej powracaj do Arki
Arka to jedyna w pełni bezpieczna lokacja w grze Mutant Year Zero. Po raz pierwszy dotrzesz do niej niedługo po rozpoczęciu gry. Od tego momentu możesz do woli powracać do Arki po to żeby dokonać zakupów i uzupełnić zapasy. Jak najczęściej korzystaj z tej opcji. Szybka podróż w grze nic nie kosztuje. Możesz rozpocząć podróż do Arki o ile tylko nie prowadzisz aktualnie walk (nie trzeba powracać do jednego z wyjść z mapy obszaru). Nie musisz się też obawiać żadnych nieprzyjemnych wydarzeń (np. spotkań z losowymi potworami) w trakcie realizacji szybkiej podróży do Arki. Najlepiej wyrobić sobie nawyk powracania do niej po zabezpieczeniu i pełnym zbadaniu każdej nowej lokacji na mapie świata.
Po każdym powrocie do Arki wykonuj następujące czynności:
1. Zainstaluj zdobyte nowe ulepszenia na posiadanych broniach. Staraj się jednocześnie instalować je tam gdzie są najbardziej przydatne, np. wydłuż zasięg snajperki czy dodaj szanse do ogłuszenia wrogów po użyciu strzelby.
2. Ulepsz bronie w oparciu o zebranie części (Weapon Parts). Nie śpiesz się z awansowaniem jakiejś broni na najwyższy III poziom. Lepiej wydać najpierw po 30 części na rozwinięcie kilku z nich na II poziom.
3. Przeznacz zebrane artefakty na permanentne ulepszenia. Najważniejsze z nich to Deal Maker (lepsze ceny w sklepie), Medic (zwiększenie skuteczności apteczek), Blaster Master (zwiększenie obrażeń od granatów) oraz Zapper (wydłużenie czasu trwania granatów EMP).
4. Odwiedź sklep i uzupełnij zapasy. Nie polecamy wydawać dużych ilości złomu na nowe bronie, pancerze czy ulepszenia broni, bo tego typu rzeczy możesz odnajdywać dzięki starannej eksploracji map. Niepotrzebnych rzeczy nie można ponadto sprzedawać. Zamiast tego ważne jest to żeby przed każdą nową wyprawą mieć na wyposażeniu granaty (przede wszystkim odłamkowe i EMP) oraz apteczki (co najmniej 4-5).Walka z trudnymi przeciwnikami w Mutant Year Zero
Na tej stronie poradnika do gry Mutant Year Zero: Road to Eden zamieściliśmy szereg unikalnych porad jak eliminować trudnych przeciwników i jak unikać ich ataków. Są to ogólne podpowiedzi. Porady do wygrywania konkretnych walk są w opisie przejścia gry w naszym atlasie świata.
- Shaman
- Pyro
- Med-Bot
- Polis-Bot Enforcer
- Tank
- Mimir Z600
- Mimir Z200
- Mini-bossowie
Shaman
Szamani oprócz atakowania drużyny mogą wzywać posiłki na pole bitwy.
1. Podejmij próbę zabicia szamana już w pierwszej turze żeby nie pozwolić mu na użycie rogu i wezwanie posiłków.
2. Jeśli posiłki zostały mimo wszystko wyzwane, to sprawdź położenie drużyny. Może okazać się tak, że nowi wrogowie pojawili się za plecami bohaterów. Zmień wtedy położenie towarzyszy żeby nie stali się łatwym celem dla nowych przeciwników.
3. Przyzwani wrogowie są zazwyczaj słabymi odmianami mutantów (np. Marauder czy Butcher). Sprawdź, czy nie można ich zabić umiejętnie podrzuconym granatem odłamkowym.
Pyro
Piroghule obrzucają członków drużyny koktajlami Mołotowa.
1. Koniecznie rozstaw bohaterów w dużej odległości od siebie. Jeśli dany atak piroghula zakończy się sukcesem to podpalona zostanie tylko jedna osoba.
2. Wyposaż drużynę jeszcze przed bitwą w co najmniej jeden granat dymny. Może on pozwolić na przedwczesne ugaszenie pożaru.
3. Atakuj piroghula z jak największej odległości (karabiny itp.), zanim zbliży się na tyle żeby móc wykonać rzut.
4. Jeśli posiadasz zbroję Pyro Armour to załóż je komuś z drużyny. Chroni ona dodatkowo przed ogniem.
Med-Bot
Roboty medyczne mogą wskrzeszać poległych przeciwników. Osoba taka po powrocie do świata żywych będzie miała połowę paska zdrowia.
1. Robota medycznego warto zaatakować na samym początku bitwy zanim jeszcze zginie któryś z mutantów. Pamiętaj, że w przypadku braku osób do wyleczenia bot może zaatakować bohaterów (w walce wręcz).
2. Wskrzeszanie sojusznika trwa jedną turę. Po nastaniu tury drużyny może podjąć próbę zatrzymania tego procesu niszcząc lub paraliżując bota medycznego.
3. Nie musisz od razu niszczyć bota. Możesz go ogłuszyć na kilka tur używając granatu EMP lub zdolności Circuit Breaker.
4. Nie pozwalaj uaktywnionym botom medycznym oddalić się od głównego obszaru walk. Mogą one wskrzesić wrogów z innych obszarów danej lokacji (np. z wcześniejszych walk).
Polis-Bot Enforcer
Boty enforcer są silniejszą odmianą robotów i oprócz korzystania z broni laserowej potrafią też wykonywać dalekie skoki.
1. Staraj się rozstawiać swoich ludzi wewnątrz budynków. Nawet jeśli Enforcer wykona skok to nie będzie mógł łatwo znaleźć się bezpośrednio nad bohaterami ani za ich plecami.
2. Nie musisz od razu niszczyć Enforcera. Możesz go ogłuszyć na kilka tur używając granatu EMP lub zdolności Circuit Breaker.
Tank
Czołg to silny przeciwnik, który oprócz korzystania z dobrej broni może wyprowadzić szarżę i ogłuszyć członka drużyny powalając go na ziemię.
1. Najlepszym sposobem na przerwanie przeciwnika Tank zanim wykona on szarżę jest użycie na nim kontroli umysłu Magnusa (zdolność Puppeteer). Możesz następnie użyć opętanego potwora do zaatakowania innych wrogów, w tym także do powalenia ich i "wyłączenia" z bitwy na kilka tur.
2. Jeśli ogłuszony został ktoś z drużyny to postaraj się odwrócić od niego uwagę przeciwników (także w oparciu o zdolność Taunt Bormina). Postać ta będzie bowiem przez pewien czas bezbronna.
3. Możesz "uodpornić" jednego z członków drużyny na szarże zakładając mu zbroję Axe Warrior Armor, którą odnajduje się w lokacji The Iron Serpent. Tank nie "rozpoznaje" tego pancerza i mimo wszystko spróbuje szarży - efektem tego będzie odbicie się od członka drużyny i zmarnowanie tury przez potwora.
Mimir Z600
Mimir Z600 to potężny mech, który może atakować drużynę i przebijać się przez budynki.
1. Jeszcze przed rozpoczęciem walk z udziałem mechów wyposaż swoich ludzi w co najmniej jeden granat EMP i dodatkowo w zdolność Circuit Breaker. Pozwoli ci to sabotować pracę maszyny.
2. Mech może używać ładowanego ataku lub miotacza ognia. W pierwszym przypadku paraliżuj go zanim ładowanie dobiegnie końca. W drugim rozstawiaj bohaterów daleko od siebie żeby nie zostali wszyscy podpaleni.
3. Mimir Z600 może z łatwością burzyć ściany budynków. Pamiętaj o tym ukrywając swoich ludzi, bo mogą nagle znaleźć się na otwartej przestrzeni.
4. Atakowaniem mecha zajmuj się dopiero gdy zostanie sparaliżowany. Nie stój blisko niego w momencie zniszczenia go, bo dojdzie do POTĘŻNEJ eksplozji.
Mimir Z200
Mimir Z200 to latający robot, który może strzelać z potężnego działka.
1. Jeszcze przed rozpoczęciem walk z udziałem latających robotów wyposaż swoich ludzi w co najmniej jeden granat EMP i dodatkowo w zdolność Circuit Breaker. Pozwoli ci to je sabotować.
2. Jeśli posiadasz ulepszenia broni, które dają procentową szansę na ogłuszenie mechanicznego przeciwnika, to również je zamontuj. Każda okazja do sparaliżowania pracy Mimira jest mile widziana.
3. Pociski wypuszczane przez roboty Z200 przebijają się przez ściany i od razu zadają obrażenia. Unikaj ustawiania bohaterów przy zniszczalnych ścianach budynków. Chowaj się nimi za dodatkowymi obiektami wewnątrz budynków lub za niezniszczalnymi zasłonami.
Mini-bossowie
W trakcie kampanii walczy się z kilka różnymi mini-bossami, przy czym niektóre ich ataki są wspólne.
1. Porażanie prądem - Nie ustawiaj członków drużyny blisko siebie, bo wyładowania mogą "przeskakiwać" na kolejne osoby z drużyny. Dodatkowo staraj się atakować mini-bossa z dużej odległości.
2. Kontrola umysłu - Zatrzymaj w miejscu opętanego członka drużyny (np. dzięki zdolności Tree Hugger) lub oddal się od niego pozostałymi bohaterami. Kontrola umysłu przestaje działać po kilku turach lub gdy mini-boss zostanie zamordowany.Rozwój postaci i dobór wyposażenia w Mutant Year Zero
W Mutant Year Zero: Road to Eden musisz rozwijać swoje postacie oraz dbać o to żeby korzystały z dobrych broni i umiejętności, gdyż tylko w taki sposób poradzą sobie w kolejnych, coraz trudniejszych walkach. Na tej stronie poradnika wyjaśniamy jak gromadzić punkty doświadczenia oraz jakie decyzje podejmować przy doborze wyposażenia.
- Jak zdobywać xp w Mutant Year Zero?
- Na co wydawać punkty rozwoju?
- Jak dobierać zdolności i wyposażenie?
Jak zdobywać xp w Mutant Year Zero?
Jedynym sposobem zdobywania punktów doświadczenia w grze jest wygrywanie walk. W zależności od liczby przeciwników, którzy byli do pokonania w bitwie, drużyna w momencie odniesienia zwycięstwa może awansować od jednego do kilku poziomów doświadczenia.
1. Po przyłączeniu nowej osoby do drużyny (Selma, Magnus, Farrow) automatycznie awansuje ona na taki sam poziom jaki mają dotychczasowi towarzysze. Nie musisz rozwijać jej od poziomu 1.
2. Nie powinieneś pomijać okazji do rozegrania nowej walki, bo w przeciwnym razie w kolejnych lokacjach bohaterowie mogą spotkać przeciwników znacząco przewyższających ich poziomem doświadczenia. Ikona czaszki oznacza, że nie masz szans w bezpośredniej konfrontacji z danym przeciwnikiem.
3. Finałowi przeciwnicy w grze znajdują się na 60 poziomie doświadczenia. Jeśli rozegrałeś wszystkie bitwy, także te opcjonalne, to członkowie drużyny powinni kończyć grę na poziomie 70+. Nawet po tym jak awansujesz na 60 poziom nie należy poprzestawać, gdyż dodatkowe punkty rozwoju zawsze się przydadzą.
Na co wydawać punkty rozwoju?
Punkty rozwoju możesz przeznaczać na kupowanie mutacji (każdy bohater ma ich 8 dostępnych) oraz permanentnych premii do statystyk.
1. Postaraj się odblokować po jednej umiejętności z każdej kategorii, tzn. jedną główną, jedną pomniejszą i jedną pasywną. Każdy z bohaterów ma w inwentarzu trzy sloty - po jednym dla umiejętności z każdej z wymienionych grup.
2. Dopiero po tym jak dalej awansujesz w grze rozważ dokupienie innych zdolności z tych samych kategorii. Pozwoli ci to podmieniać je przed walkami w zależności od rodzaju przeciwników do wyeliminowania. Przykładowo Magnusowi bardzo przyda się umiejętność Puppeteer podczas walk z ludźmi, ale już stając do potyczki z robotami będzie ona bezużyteczna i możesz wtedy wybrać np. umiejętność Chain Lightning.
3. Postaraj się odblokować co najmniej kilka pierwszych permanentnych bonusów do statystyk. Zakupienie dwóch pierwszych premii kosztuje łącznie zaledwie 3 punkty. Kolejne bonusy zakupuj już w zależności od potrzeb. Na pewno bardziej przydadzą się one postaci z dobrymi uniwersalnymi zdolnościami, których nie trzeba już w ogóle podmieniać.
4. Nie wystarczy ci punktów rozwoju na wszystkie zdolności i wszystkie premie do statystyk i to nawet jeśli rozegrasz wszystkie bitwy w grze. Najlepiej zdecydować się na kompromis i wybrać po kilka pozycji z każdej z tych kategorii.
5. Wyjątkiem jest sytuacja gdy planujesz zdobyć osiągnięcie Megamutant. Wymusza ono zakupienie wszystkich mutacji (zdolności) i w takiej sytuacji musisz niestety zignorować kolumnę z permanentnymi bonusami do statystyk.
Jak dobierać zdolności i wyposażenie?
Odpowiednie wyposażenie postaci i dobieranie im przydatnych umiejętności jest kluczowym elementem do wygrywania kolejnych walk. Oto najważniejsze informacje na ten temat:
1. Każdy bohater może mieć ustawione jako aktywne dwie bronie. Warto zadbać o ich różnorodność, tj. wybrać jedną broń do walki na krótkim i średnim dystansie (8-12 pól) oraz jedną broń do atakowania wrogów z dużego dystansu (16-20 pól lub nawet więcej).
2. Pozostałe posiadane bronie cały czas znajdują się w inwentarzu drużyny. Możesz je wyjąć i ustawić jako aktywne jeśli zajdzie taka potrzeba. Warto tak zachowywać się np. w przypadku cichych broni (kusza, pistolet z tłumikiem itp.), które przydają się tylko wtedy gdy trzeba sprytnie wyeliminować pojedynczego przeciwnika.
3. Ulepszaj bronie przy każdej możliwej okazji, szczególnie te ulubione, których najczęściej używasz. Pozwoli ci to korzystać z nich także w dalszych bitwach, w których pojawiają się silniejsi wrogowie.
4. Każdy bohater domyślnie może mieć ustawione jako aktywne dwa granaty, aczkolwiek w trakcie pobytu na Arce możesz poświęcić jeden zebrany artefakt żeby zakupić permanentne ulepszenie Mule i odblokować trzeci slot na granat. Nie jest to priorytetowy zakup, ale przyda się w dalszej części gry.
5. Koniecznie wyposażaj bohaterów w różne granaty - najlepiej żeby każda osoba miała 1-2 granaty odłamkowe, 1 granat EMP oraz opcjonalnie 1 granat dymny (głównie do walk z piroghulami i mechami).
6. Zdolności ustawiaj w zależności od specyfiki bitwy. Przykładowo jeśli po wykonaniu zwiadu zauważysz, że do zniszczenia są roboty, to zaopatrz się w zdolność Circuit Breaker. Do rozegrania bitwy z udziałem silnych wrogów takich jak Tank przyda się z kolei umiejętność Puppeteer, która pozwoli któregoś z nich opętać.
Aktywnych broni, granatów i zdolności nie możesz już podmieniać po rozpoczęciu walk. Najlepiej utworzyć manualny sejw przed przystąpieniem do bitwy. Możesz wtedy łatwo powrócić do momentu sprzed jej rozpoczęcia jeśli o czymś zapomniałeś lub gdy bitwa czymś Cię zaskoczyła (np. pojawieniem się nowych rodzajów mutantów).