Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2019
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
22,00

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych - ebook

„Współczesne muzeum narracyjne związane jest ze zmianami w muzealnictwie światowym, jakie zaszły na przełomie ostatniej dekady XX wieku i początku XXI stulecia. Do zadań muzeum narracyjnego należą nie tylko zbieranie, konserwacja i przechowywanie oraz prezentowanie i promowanie informacji o zbiorach. Mecenasi lub twórcy ekspozycji wykazują ambicję opowiedzenia związanej z ekspozycją całościowej historii. Jej celem jest nie tylko prowadzenie narracji, ale też zaproszenie do dyskusji na temat prezentowanego wydarzenia czy zjawiska. W związku z tym rozszerza się zasób metod eksponowania przedmiotów z zastosowaniem zarówno tradycyjnych (na przykład scenografia), jak i nowoczesnych technik prezentacji, w tym wirtualizacji przekazu. Twórcy ekspozycji narracyjnej odwołują się jednocześnie do poznawania poprzez zmysły (wzrok, dotyk, dźwięk, zapach), ale także przywiązują wagę do roli emocji w odbiorze. Koncentracja tych celów, metod i bodźców, a także intencje twórców, by stworzyć wielowątkową narrację, pozwalają mówić o narracyjności muzeum” (fragment książki).
Tom Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych to prezentacja wyników badań i doświadczeń naukowców, ale też praktyków podejmujących kwestię współczesnego muzealnictwa historycznego w Polsce w ujęciu narracyjnym. Jego wyjątkowość polega na interdyscyplinarności podejść poszczególnych autorów. Czytelnik znajdzie tu teksty zawierające muzeologiczne, historyczne, socjologiczne, politologiczne, psychologiczne aspekty problemu tworzenia i funkcjonowania muzeów narracyjnych.
Celem autorów jest prezentacja doświadczeń z „narracją w muzeum” wielu polskich współczesnych muzeów historycznych, które powstały w ostatnich latach właśnie jako narracyjne. Pomysł opracowania niniejszej publikacji zrodził się w czasie dyskusji w gronie polskich muzeologów i praktyków. Zostali oni zainspirowani fenomenem tak zwanego boomu muzealnego w Polsce ‒ niewątpliwie narracyjne muzea historyczne to jedno z najciekawszych zjawisk we współczesnej kulturze.
Niniejszy tom nie podsumowuje ani tym bardziej nie zamyka dyskusji o współczesnym muzealnictwie narracyjnym. Na kartach tej pracy zbiorowej czytelnicy znajdą także szereg postulatów badawczych, które należałoby podjąć w przyszłości.

Spis treści

Wstęp, jan ołdakowski

Część i. Muzeum i opowieść

Dorota folga-januszewska, muzeum i narracja: długa historia opowieści

Muzy, muzajos, muzeja – od mitu do festiwalu

Muzeum i natura

Muzejon i tradycja edukacji

Narracja wiedzy o świecie: muzeum jako biblioteka, teatr, pandechion, encyklopedia

Narracja czy kolekcja

Narracja narodowa, regionalna, historyczna – nowe muzea końca xviii do początku xx wieku

Edukacja jako opowieść w muzeum jutra

Etyka narracji w muzeum

Paweł kowal, społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego

Uwarunkowania powstawania muzeów narracyjnych

Dlaczego po 1989 roku nie powstawały wielkie muzea historyczne?

Renesans muzeów na świecie

Powrót polityki historycznej w niemczech i rosji

Boom muzealny a zmiana polityki historycznej

Geneza boomu muzealnego w polsce

Zmiana cywilizacyjna

Muzea w świecie technologii

Potrzeba zachowania pamięci

Potrzeba przeżycia historii

Wnioski

Dorota folga-januszewska, paweł kowal, definicja muzeum narracyjnego

Definicja

Kontekst

Piotr majewski, narracja, inaczej – kilka słów o historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają

Piotr kosiewski, muzeum i narracja. Kilka uwag

Licznie odwiedzane, nowoczesne

Muzea nowoczesne, czyli?

Muzealium

Inscenizacja czy oryginalne obiekty?

Centrum dialogu przełomy

Muzeum ii wojny światowej

Muzeum warszawy

Część ii. Muzeum i doświadczenie

Jan ołdakowski, dlaczego powstają muzea historyczne narracyjne?

Dlaczego obywatele chcąmuzeów narracyjnych?

Podsumowanie

Paweł ukielski, koniec „końca historii”. Muzea narracyjne w nowym myśleniu o przeszłości

Koniec historii – lata 90.

Zmiany w pierwszych latach xxi wieku

Zmiany w polsce

Muzeum powstania warszawskiego jako przełom społeczny

Rezultaty

Karolina wolska-pabian, nowe zadania muzeów narracyjnych na przykładzie działalności muzeum powstania warszawskiego

Współczesne muzealnictwo

Powstanie i działalność muzeum powstania warszawskiego

Działalność kulturalna muzeum powstania warszawskiego

Barbara kirshenblatt-gimblett, inscenizowanie historii. Muzeum historii żydów polskich polin

Muzeum historii żydów polskich polin

Miejsce sumienia

Inscenizowanie historii

Masterplan

Polska i europejska oś czasu

Przełomy

Galerie chronologiczno-tematyczne

Galerie kultur żydowskich

Zasady metahistoryczne

Strategie narracyjne

Basil kerski, europejskie centrum solidarności (ecs) w gdańsku. Muzeum solidarności w połączeniu z instytucją wspierającą kulturę obywatelską

Muzea narracyjne – polski głos w dyskursie historycznym w europie

Znaczenie muzeów narracyjnych dla polskiego muzealnictwa

Ecs – muzeum i laboratorium kultury obywatelskiej

Robert kostro, doświadczenie muzeum historii polski

Zmiana krajobrazu

Początki muzeum historii polski i jego dorobek

Wystawa stała – wyzwanie

Muzeum jako wielki projekt

Robert mirzyński, dobra opowieść potrzebuje metafory

Robert kotowski, muzeum dialogu kultur – miejsce spotkań z „innością”

Liudmyla levcheniuk, wolontariat w polskich muzeach: doświadczenia muzeum powstania warszawskiego

Wolontariat w mpw

Historia pani michaliny

Centrum wolontariatu

Wnioski

Agnieszka pawelec, rekonstrukcja historyczna przykładem budowania narracji historycznej poza budynkiem muzeum

Część iii. Muzeum i ludzie

Ilona iłowiecka-tańska, kapitał naukowy: uczniowie i muzea

Dzicy i dobrze wychowani

Kapitałnaukowy: skąd płynie wiedza o nauce

Kapitał naukowy szóstoklasistów

Czy tylko szkoła i rodzice?

Uczniowie: budowniczy frekwencji

Na zakończenie

Katarzyna potęga vel żabik, dziewczynki i chłopcy na wystawach

Problem stereotypizacji płciowej w placówkach edukacji nieformalnej

Eksponaty „dziewczęce” i „chłopięce”

Sposób zwiedzania – różnice płciowe

Eksponaty projektowane dla wszystkich – działania

Błażej sajduk, pokolenie z w przestrzeni muzeum narracyjnego

Wstęp

Pokolenia

Ogólna charakterystyka pokolenia z muzeum narracyjne

Pokolenie z w muzeum narracyjnym

Wnioski

Artur kalinowski, dlaczego ludzie odwiedzają wystawy – o pilotażu badania motywacji w warszawskich instytucjach kultury

Procedura badania

Wyniki

Wyniki – motywacje ze względu na dzieci

Wyniki – motywacje dorosłych

Podsumowanie wyników

Agnieszka paczyńska, rodzina w muzeum dziś i jutro

1. Renesans muzeów

2. Rodziny jako odbiorcy kultury

3. Oczekiwania rodzin wobec muzeów i korzyści z większej obecności rodzin w muzeach

4. Muzealna oferta dla rodzin

5. Rekomendacje

Hubert francuz, piotr francuz, w barwach jesieni. Percepcja ekspozycji muzealnej przez osoby starsze

Kunstkamera

Muzeum człowieka

Współczesność

Starzejące się społeczeństwo

Biologiczne i społeczne uwarunkowania wieku senioralnego

Percepcja i uwaga

Pamięć proceduralna i semantyczna

Pamięć epizodyczna

Pamięć autobiograficzna

Ogólna inteligencja i strategie poznawcze

Komunikacja w przestrzeni muzealnej

Część iv. Muzeum i przestrzeń

Mateusz walewski, adam wudarczyk, rola nczesnych muzeów narracyjnych w rozwoju miast

1. Informacje wstępne

2. Czym jest nowoczesne muzeum?

3. Muzea badane w ramach projektu

4. Rozwój muzeów na tle rozwoju miast w ostatnich latach

5. Muzea a postrzeganie miast

6. Działalność społeczna muzeów

7. Wpływ muzeów na lokalne otoczenie społeczno-ekonomiczne

8. Podsumowanie

Załącznik

Barbara kłaput, pomiędzy scyllą i charybdą. Muzeum narracyjne oczyma projektantów

Jak powstaje wystawa

Opowieść, nie encyklopedia

Problemy ze scenariuszem

Scenariusz – praca zespołu

Z czego składa się ekscytująca historia?

Wystawa rozwija się w przestrzeni

Środki wyrazu

Muzeum – pamięć pozawerbalna zaklęta w przedmiotach

Emocje

„prostota jest szczytem wyrafinowania”

Jak zadbać o spójność formy? Kłopoty z autorem

Największe bolączki. Nieadekwatność narzędzi do typu pracy

Wystawa – i co dalej?

Mirosław nizio, przestrzeń muzealna w oczach architekta

Cel, przesłanie, wartość i funkcja

Praca z inwestorem

Projektowanie ekspozycji

Mniejsza skala, większa odpowiedzialność

Odbiorca vs. Ekspert

Michał borowski, muzeum przyszłości w przestrzeni miejskiej

Muzeum jako świątynia

Muzeum jako „dom kultury”

Muzeum w przestrzeni wirtualnej

Miejsce na muzeum – muzeum w przestrzeni realnej

Muzeum przyszłości

Noty o autorach

Indeks nazwisk

 

 

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-2947-5
Rozmiar pliku: 34 MB

BESTSELLERY

Kategorie: