Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
1 stycznia 2019
22,00
2200 pkt
punktów Virtualo

Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych - ebook

„Współczesne muzeum narracyjne związane jest ze zmianami w muzealnictwie światowym, jakie zaszły na przełomie ostatniej dekady XX wieku i początku XXI stulecia. Do zadań muzeum narracyjnego należą nie tylko zbieranie, konserwacja i przechowywanie oraz prezentowanie i promowanie informacji o zbiorach. Mecenasi lub twórcy ekspozycji wykazują ambicję opowiedzenia związanej z ekspozycją całościowej historii. Jej celem jest nie tylko prowadzenie narracji, ale też zaproszenie do dyskusji na temat prezentowanego wydarzenia czy zjawiska. W związku z tym rozszerza się zasób metod eksponowania przedmiotów z zastosowaniem zarówno tradycyjnych (na przykład scenografia), jak i nowoczesnych technik prezentacji, w tym wirtualizacji przekazu. Twórcy ekspozycji narracyjnej odwołują się jednocześnie do poznawania poprzez zmysły (wzrok, dotyk, dźwięk, zapach), ale także przywiązują wagę do roli emocji w odbiorze. Koncentracja tych celów, metod i bodźców, a także intencje twórców, by stworzyć wielowątkową narrację, pozwalają mówić o narracyjności muzeum” (fragment książki).
Tom Muzeum i zmiana. Losy muzeów narracyjnych to prezentacja wyników badań i doświadczeń naukowców, ale też praktyków podejmujących kwestię współczesnego muzealnictwa historycznego w Polsce w ujęciu narracyjnym. Jego wyjątkowość polega na interdyscyplinarności podejść poszczególnych autorów. Czytelnik znajdzie tu teksty zawierające muzeologiczne, historyczne, socjologiczne, politologiczne, psychologiczne aspekty problemu tworzenia i funkcjonowania muzeów narracyjnych.
Celem autorów jest prezentacja doświadczeń z „narracją w muzeum” wielu polskich współczesnych muzeów historycznych, które powstały w ostatnich latach właśnie jako narracyjne. Pomysł opracowania niniejszej publikacji zrodził się w czasie dyskusji w gronie polskich muzeologów i praktyków. Zostali oni zainspirowani fenomenem tak zwanego boomu muzealnego w Polsce ‒ niewątpliwie narracyjne muzea historyczne to jedno z najciekawszych zjawisk we współczesnej kulturze.
Niniejszy tom nie podsumowuje ani tym bardziej nie zamyka dyskusji o współczesnym muzealnictwie narracyjnym. Na kartach tej pracy zbiorowej czytelnicy znajdą także szereg postulatów badawczych, które należałoby podjąć w przyszłości.

Spis treści

Wstęp, jan ołdakowski

Część i. Muzeum i opowieść

Dorota folga-januszewska, muzeum i narracja: długa historia opowieści

Muzy, muzajos, muzeja – od mitu do festiwalu

Muzeum i natura

Muzejon i tradycja edukacji

Narracja wiedzy o świecie: muzeum jako biblioteka, teatr, pandechion, encyklopedia

Narracja czy kolekcja

Narracja narodowa, regionalna, historyczna – nowe muzea końca xviii do początku xx wieku

Edukacja jako opowieść w muzeum jutra

Etyka narracji w muzeum

Paweł kowal, społeczny, cywilizacyjny i polityczny kontekst polskiego boomu muzealnego

Uwarunkowania powstawania muzeów narracyjnych

Dlaczego po 1989 roku nie powstawały wielkie muzea historyczne?

Renesans muzeów na świecie

Powrót polityki historycznej w niemczech i rosji

Boom muzealny a zmiana polityki historycznej

Geneza boomu muzealnego w polsce

Zmiana cywilizacyjna

Muzea w świecie technologii

Potrzeba zachowania pamięci

Potrzeba przeżycia historii

Wnioski

Dorota folga-januszewska, paweł kowal, definicja muzeum narracyjnego

Definicja

Kontekst

Piotr majewski, narracja, inaczej – kilka słów o historii, muzeach oraz tych, którzy je odwiedzają

Piotr kosiewski, muzeum i narracja. Kilka uwag

Licznie odwiedzane, nowoczesne

Muzea nowoczesne, czyli?

Muzealium

Inscenizacja czy oryginalne obiekty?

Centrum dialogu przełomy

Muzeum ii wojny światowej

Muzeum warszawy

Część ii. Muzeum i doświadczenie

Jan ołdakowski, dlaczego powstają muzea historyczne narracyjne?

Dlaczego obywatele chcąmuzeów narracyjnych?

Podsumowanie

Paweł ukielski, koniec „końca historii”. Muzea narracyjne w nowym myśleniu o przeszłości

Koniec historii – lata 90.

Zmiany w pierwszych latach xxi wieku

Zmiany w polsce

Muzeum powstania warszawskiego jako przełom społeczny

Rezultaty

Karolina wolska-pabian, nowe zadania muzeów narracyjnych na przykładzie działalności muzeum powstania warszawskiego

Współczesne muzealnictwo

Powstanie i działalność muzeum powstania warszawskiego

Działalność kulturalna muzeum powstania warszawskiego

Barbara kirshenblatt-gimblett, inscenizowanie historii. Muzeum historii żydów polskich polin

Muzeum historii żydów polskich polin

Miejsce sumienia

Inscenizowanie historii

Masterplan

Polska i europejska oś czasu

Przełomy

Galerie chronologiczno-tematyczne

Galerie kultur żydowskich

Zasady metahistoryczne

Strategie narracyjne

Basil kerski, europejskie centrum solidarności (ecs) w gdańsku. Muzeum solidarności w połączeniu z instytucją wspierającą kulturę obywatelską

Muzea narracyjne – polski głos w dyskursie historycznym w europie

Znaczenie muzeów narracyjnych dla polskiego muzealnictwa

Ecs – muzeum i laboratorium kultury obywatelskiej

Robert kostro, doświadczenie muzeum historii polski

Zmiana krajobrazu

Początki muzeum historii polski i jego dorobek

Wystawa stała – wyzwanie

Muzeum jako wielki projekt

Robert mirzyński, dobra opowieść potrzebuje metafory

Robert kotowski, muzeum dialogu kultur – miejsce spotkań z „innością”

Liudmyla levcheniuk, wolontariat w polskich muzeach: doświadczenia muzeum powstania warszawskiego

Wolontariat w mpw

Historia pani michaliny

Centrum wolontariatu

Wnioski

Agnieszka pawelec, rekonstrukcja historyczna przykładem budowania narracji historycznej poza budynkiem muzeum

Część iii. Muzeum i ludzie

Ilona iłowiecka-tańska, kapitał naukowy: uczniowie i muzea

Dzicy i dobrze wychowani

Kapitałnaukowy: skąd płynie wiedza o nauce

Kapitał naukowy szóstoklasistów

Czy tylko szkoła i rodzice?

Uczniowie: budowniczy frekwencji

Na zakończenie

Katarzyna potęga vel żabik, dziewczynki i chłopcy na wystawach

Problem stereotypizacji płciowej w placówkach edukacji nieformalnej

Eksponaty „dziewczęce” i „chłopięce”

Sposób zwiedzania – różnice płciowe

Eksponaty projektowane dla wszystkich – działania

Błażej sajduk, pokolenie z w przestrzeni muzeum narracyjnego

Wstęp

Pokolenia

Ogólna charakterystyka pokolenia z muzeum narracyjne

Pokolenie z w muzeum narracyjnym

Wnioski

Artur kalinowski, dlaczego ludzie odwiedzają wystawy – o pilotażu badania motywacji w warszawskich instytucjach kultury

Procedura badania

Wyniki

Wyniki – motywacje ze względu na dzieci

Wyniki – motywacje dorosłych

Podsumowanie wyników

Agnieszka paczyńska, rodzina w muzeum dziś i jutro

1. Renesans muzeów

2. Rodziny jako odbiorcy kultury

3. Oczekiwania rodzin wobec muzeów i korzyści z większej obecności rodzin w muzeach

4. Muzealna oferta dla rodzin

5. Rekomendacje

Hubert francuz, piotr francuz, w barwach jesieni. Percepcja ekspozycji muzealnej przez osoby starsze

Kunstkamera

Muzeum człowieka

Współczesność

Starzejące się społeczeństwo

Biologiczne i społeczne uwarunkowania wieku senioralnego

Percepcja i uwaga

Pamięć proceduralna i semantyczna

Pamięć epizodyczna

Pamięć autobiograficzna

Ogólna inteligencja i strategie poznawcze

Komunikacja w przestrzeni muzealnej

Część iv. Muzeum i przestrzeń

Mateusz walewski, adam wudarczyk, rola nczesnych muzeów narracyjnych w rozwoju miast

1. Informacje wstępne

2. Czym jest nowoczesne muzeum?

3. Muzea badane w ramach projektu

4. Rozwój muzeów na tle rozwoju miast w ostatnich latach

5. Muzea a postrzeganie miast

6. Działalność społeczna muzeów

7. Wpływ muzeów na lokalne otoczenie społeczno-ekonomiczne

8. Podsumowanie

Załącznik

Barbara kłaput, pomiędzy scyllą i charybdą. Muzeum narracyjne oczyma projektantów

Jak powstaje wystawa

Opowieść, nie encyklopedia

Problemy ze scenariuszem

Scenariusz – praca zespołu

Z czego składa się ekscytująca historia?

Wystawa rozwija się w przestrzeni

Środki wyrazu

Muzeum – pamięć pozawerbalna zaklęta w przedmiotach

Emocje

„prostota jest szczytem wyrafinowania”

Jak zadbać o spójność formy? Kłopoty z autorem

Największe bolączki. Nieadekwatność narzędzi do typu pracy

Wystawa – i co dalej?

Mirosław nizio, przestrzeń muzealna w oczach architekta

Cel, przesłanie, wartość i funkcja

Praca z inwestorem

Projektowanie ekspozycji

Mniejsza skala, większa odpowiedzialność

Odbiorca vs. Ekspert

Michał borowski, muzeum przyszłości w przestrzeni miejskiej

Muzeum jako świątynia

Muzeum jako „dom kultury”

Muzeum w przestrzeni wirtualnej

Miejsce na muzeum – muzeum w przestrzeni realnej

Muzeum przyszłości

Noty o autorach

Indeks nazwisk

 

 

Kategoria: Inne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-2947-5
Rozmiar pliku: 34 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij