Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Muzeum wyobraźni - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 lutego 2023
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
28,00

Muzeum wyobraźni - ebook

Muzeum wyobraźni. Notatki o sztuce Tego muzeum nie ma na żadnej mapie. Istnieje tylko w mojej głowie. Prywatna kolekcja latami uzupełniana, a wciąż otwarta. Obudowana podróżami, lekturami, spotkaniami, rozmowami… Setki dzieł sztuki z dziesiątków muzeów… A wśród nich te widziane lepiej, doświadczane bardziej, pamiętane dłużej. Każde warte osobnej opowieści, uważnego spojrzenia. Blisko, niemal intymnie. Te, które od lat fascynują, prowokują, na które wciąż chcę patrzeć, które zmuszają do próby połączenia obrazu, myśli i słowa, do próby odpowiedzi na najprostsze „dlaczego?”. Muzeum wyobraźni – ślad doświadczeń i tęsknot. ANNA ROMANIUK Historyczka literatury, edytorka, krytyczka literacka. Autorka książki Drobina białka. Motywy roślinne i zwierzęce w liryce Haliny Poświatowskiej (Adam Marszałek, 2005) oraz tomu esejów Orzeszkowo 14. Historie z Podlasia (Czarne, 2019). Opracowała tomy: Dusza czyśćcowa. Wspomnienia o Stanisławie Grochowiaku (PIW, 2010), Obecność. Wspomnienia o Czesławie Miłoszu (PWN, 2012) oraz Wierność. Wspomnienia o Zbigniewie Herbercie (PWN, 2014). Przygotowała także do wydania tom korespondencji Tadeusza Różewicza i Henryka Voglera (Warstwy, 2019) oraz była współedytorką zbioru korespondencji Jarosława Iwaszkiewicza Listy do córek (PIW, 2010). Recenzje publikowała m.in. na łamach „Nowych Książek”, „Zeszytów Literackich”, „Twórczości”, „Kwartalnika Artystycznego”, „Odry”, „Dekady Literackiej”, „Studium”, „Tygodnika Powszechnego”, „Czasu Kultury”. W 2021 roku drukiem ukazał się jej esej Anna Karenina to ja („Twórczość”, 3/2021).

Kategoria: Malarstwo
Zabezpieczenie: brak
ISBN: 978-83-966042-1-7
Rozmiar pliku: 3,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

PIESZ­CZOTA

GUSTAV KLIMT, Ju­dyta i Ho­lo­fer­nes, 1901, Öster­re­ichi­sche Ga­le­rie Be­lve­dere, Wie­deń, Au­stria

Klimt. Ju­dyta z głową Ho­lo­fer­nesa. Ob­raz zo­ba­czony w ory­gi­nale w Wied­niu na­brał zna­cze­nia. Wcze­śniej i póź­niej ten mo­tyw wie­lo­krot­nie wi­dy­wa­łam w in­nych mu­ze­ach. Za­czę­łam pa­trzeć uważ­niej.

Ju­dyta. Dumna ze swego czynu. Ale przede wszyst­kim piękna. To ko­bieta chwilę po... Ko­bieta, która była do­ty­kana, ca­ło­wana... Ciemne spoj­rze­nie, poza nas, ten pół­u­śmiech, czer­wone, roz­chy­lone usta, ru­mie­niec, na­prę­żone, cie­płe ciało, pro­wo­ka­cyjna na­gość... I dłoń – tro­chę pod­trzy­mu­jąca głowę mar­twego wroga, bar­dziej jed­nak zmy­słową piesz­czotą wpla­ta­jąca smu­kłe palce we włosy nie­daw­nego ko­chanka...

Ona wzięła to, czego chciała.

Ona zro­biła to, co za­mie­rzała.

Ko­bie­cość zwy­cię­ska.

Bez-wstydna.CZYŻBY

ANTO­NELLO DA MES­SINA, An­nun­ciata, 1476, Pa­lazzo Aba­tel­lis, Pa­lermo, Wło­chy

Czyżby cień wąt­pli­wo­ści?

Chwila wa­ha­nia za­nim Słowo sta­nie się Cia­łem, nie­do­ko­nane – do­ko­na­nym? Dłoń wy­cią­gnięta w ge­ście, który rów­nie do­brze może zna­czyć „tak”, jak i „nie”. Wy­zna­cza­jąca gra­nicę. Ostatni ba­stion obrony przed wolą bożą.

Ciemna twarz sy­cy­lij­skiej dziew­czyny, czarne oczy, cięż­kie po­wieki. Nie jest wcale ładna. Żadna z niej zło­to­włosa i nie­bie­sko­oka sło­wiań­ska (ba, pol­ska) księż­niczka... Na pewno ni­ska, mocna, sze­roka w bio­drach, do­bra do ro­dze­nia dzieci. W końcu ma uro­dzić Syna.

Nie­po­ka­lane po­czę­cie... Anioł Ga­briel zwia­sto­wał Pan­nie Ma­ryi... Ave Ma­ria... Jó­zef szar­pany ludz­kimi wąt­pli­wo­ściami, roz­go­ry­czony i za­zdro­sny.

Nie­po­ka­la­nie po­częta... Czuły mał­żeń­ski po­ca­łu­nek wy­star­czył, by Anna i Jo­achim zo­stali ro­dzi­cami przy­szłej matki Boga. Na fre­sku w Mu­zeum Na­ro­do­wym w War­sza­wie wiel­ko­oka Anna trzyma pa­lec na ustach, jakby uci­szała pa­trzą­cego... Ta­jem­nice dzieją się w ci­szy...

Do­gmaty... Prawdy... Cuda sprzeczne z bio­lo­gią... Ale prze­cież tu nie cho­dzi o wie­dzę, tylko o wiarę... Wbrew...

Zwia­sto­wa­nie to je­den z naj­pięk­niej­szych mo­ty­wów ma­lar­stwa – anioły wdzięcz­nie pa­da­jące na ko­lana, panny Ma­ryje gnące się w ta­necz­nych ukło­nach... Bo­gata sym­bo­lika tła, ko­lo­rów, de­tali... W tej chwili wszystko zna­czy, cały świat mówi...

Ale nie u An­to­nella da Mes­siny... Ciemne tło. Su­rowe, sku­pione, jakby nie­ufne spoj­rze­nie ciem­nych oczu... Nie­mal za­konny, płó­cienny we­lon do­kład­nie za­kry­wa­jący włosy... Przy de­kol­cie wi­dać skra­wek sukni. Do­bór ko­lo­rów pod­sta­wowy, nie po­zo­sta­wia wąt­pli­wo­ści: bo­ski – nie­bie­ski, kró­lew­ski – bor­dowy, ale też: nie­biań­ska chwała i ziem­ska męka. Drew­niany pul­pit. Książka... Tora? Księgi Sta­rego Te­sta­mentu? Nowy jesz­cze się nie zda­rzył, więc jesz­cze go nie opo­wie­dziano i nie na­pi­sano. Za­tem Bóg rów­nież sta­ro­te­sta­men­towy: groźny, okrutny, wy­sta­wia­jący naj­wier­niej­szych na straszne próby. Bóg No­ego... Bóg Abra­hama... Bóg Moj­że­sza... I ten gest. Gest na­my­słu... A póź­niej de­cy­zja. Oto ja słu­żeb­nica Pań­ska... Nowa Ewa...

W Mo­na­chium znaj­duje się inny wa­riant tego te­matu pędzla An­to­nella da Mes­siny. Ta sama mo­delka, a jed­nak zu­peł­nie inna. Ten sam we­lon, chyba ta sama księga. Ale spoj­rze­nie oczu nie­win­nie unie­sio­nych do góry, uchy­lone dzie­cięco usta, dło­nie zło­żone na piersi w ge­ście ukłonu, od­da­nia się (pod­da­nia się?). To zu­peł­nie inna opo­wieść.

Na Sy­cy­lii fi­gury ma­ryjne ubie­rane są po kró­lew­sku, w praw­dziwe, kosz­towne suk­nie. Dla mło­dej matki wła­śnie na­ro­dzo­nego Boga – lek­kie jak chmurki błę­kitne i białe je­dwa­bie oraz atłasy, ko­rona i zgrabne pan­to­felki na ob­ca­siku. Dla matki sto­ją­cej pod krzy­żem, na któ­rym Bóg umie­rał dłu­gie go­dziny – ża­łobne, cięż­kie, la­mo­wane zło­tem, czarne, ak­sa­mitne płasz­cze i we­lony.

An­nun­ciata – zwia­sto­wana. Ale czy szczę­śliwa?

Wszy­scy znamy za­koń­cze­nie tej hi­sto­rii.

Sta­bat Ma­ter Do­lo­rosa...

------------------------------------------------------------------------

Za­pra­szamy do za­kupu peł­nej wer­sji książki

------------------------------------------------------------------------
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: