Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
10 listopada 2016
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
39,90

Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II - ebook

Jak słuchać, aby najpełniej odebrać piękno muzyki

Inteligentna, zabawna i poruszająca historia muzyki klasycznej

Naucz się rozpoznawać poszczególne style i szkoły muzyczne

Zasłuchaj się w muzyce klasycznej, poznaj ją - i pokochaj!

Dzięki tej pozycji łatwo i w zabawny sposób zyskasz wiedzę na temat teorii muzyki, kompozycji, orkiestracji oraz głównych kierunków w muzyce. Łatwiej wybierzesz spośród ogromu muzyki klasycznej te utwory, które przyniosą Ci najwięcej radości. Ale przede wszystkim odkryjesz przedziwny ogród emocji, wzruszeń i uniesień, które może przynieść muzyka pełna czaru, piękna, mocy i subtelności - muzyka klasyczna.

W książce:

  • Teoria muzyki
  • Jak tworzyć kolekcje muzyki klasycznej
  • Pojęcia kluczowe - tonacje, interwały, barwa, skala itp., itd.
  • Przydatny koncertowy przewodnik z cennymi poradami
  • Dołączony wyczerpujący i świetnie przygotowany materiał muzyczny

Spis treści


O autorach 15

Podziękowania od autorów 17

Wstęp 19

  • O książce 19
  • Naiwne założenia 20
  • Ikony użyte w książce 20
  • Oprócz książki 21
  • Co dalej 21

CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ 23

Rozdział 1: Otwieramy muzyczną ostrygę 25

  • Czym naprawdę jest muzyka klasyczna? 25
  • Jak poznać, czy w ogóle to lubisz? 26
  • Siedem nawyków twórczych kompozytorów 26
    • Muzyka płynąca z serca 26
    • Struktura, którą można poczuć 27
    • Kreatywność i oryginalność 27
    • Wyraz ludzkich emocji 27
    • Utrzymywanie uwagi słuchacza 28
    • Muzyka łatwa do zapamiętania 28
    • Muzyka, która porusza Cię do głębi 29

Rozdział 2: Cała historia muzyki na 80 stronach 31

  • Zrozumienie, skąd się wzięła muzyka klasyczna 31
  • Śpiewanie przez cały dzień: średniowiecze 32
    • Chorał gregoriański 32
    • Mnich imieniem Guido 33
    • Ofiara spełniona 33
  • Nowe narodziny: renesans 33
    • Powstanie madrygału 34
    • Narodziny opery 35
  • Czas wzruszeń: era baroku 35
    • Szaleńcze nuty 36
    • Królowie, księża i inni bogacze 36
    • Antonio Vivaldi 37
    • Georg Friedrich Händel 38
    • Jan Sebastian Bach 40
  • Zacieśnianie gorsetu: klasycyzm 43
    • Joseph Haydn 43
    • Wolfgang Amadeusz Mozart 45
    • Ludwig van Beethoven: człowiek, który zmienił wszystko 49
    • Schubert i jego Lieder 53
    • Felix Mendelssohn 55
  • Zakochać się: beznadziejni romantycy 57
    • Carl Maria von Weber 57
    • Hector Berlioz 58
    • Fryderyk Chopin 61
    • Robert Schumann 63
    • Johannes Brahms 65
    • Supergwiazdy: Paganini i Liszt 67
    • Liszt idzie w ślady Paganiniego 68
    • Richard Wagner 69
    • Strauss i Mahler 70
  • Cześć dla flagi: nuty narodowe w muzyce klasycznej 73
    • Bedřich Smetana 74
    • Antonín Dvořák 75
    • Zaproszenie do Ameryki 76
    • Edvard Grieg 77
    • Jean Sibelius 78
    • Carl Nielsen 79
    • Glinka i Potężna Gromadka 80
    • Piotr Czajkowski 82
    • Sergiusz Rachmaninow 84
  • Muzyka poważna w XX w. i później 85
    • Debussy i Ravel 86
    • Igor Strawiński 88
    • Sergiusz Prokofiew 90
    • Dymitr Szostakowicz 91
  • Druga Szkoła Wiedeńska 93
  • Amerykanie 94

Rozdział 3: Jak rozpoznać sonatę? 99

  • Symfonie 99
    • Pierwsza część: dziarska i żywa 100
    • Druga część: powolna i liryczna 101
    • Trzecia część: taneczna 101
    • Rozhukany finał 101
  • Sonaty i sonatiny 102
  • Koncerty 103
    • Struktura koncertu 103
    • Kadencja 104
  • Tańce i suity 105
  • Serenady i divertimenta 106
  • Tematy i wariacje 107
  • Fantazje i rapsodie 108
  • Poematy symfoniczne 109
  • Lieder, czyli pieśni 109
    • Lider w pisaniu Lieder 110
    • Formy pieśni 110
  • Oratoria i inne utwory dla chóru 111
  • Opery, operetki i arie 111
  • Uwertury i preludia 112
  • Balet i baleriny 112
  • Kwartety smyczkowe i inne zespoły instrumentów 114
  • Po co w ogóle komu forma? 115

CZĘŚĆ II: SŁUCHAJ! 117

Rozdział 4: Prosty koncertowy przewodnik przetrwania autorstwa Dave'a i Scotta 119

  • Przygotować się czy nie? 119
  • Kiedy przybyć na koncert? 120
  • Czy na Święto wiosny mam iść w przepasce na biodra? 120
  • Poradnik smakosza - co zjeść przed koncertem? 121
  • Gdzie usiąść i jak zdobyć najlepsze bilety? 122
  • Klaskać czy nie klaskać? - oto jest pytanie 123
    • Dlaczego nikt nie klaszcze? 124
    • Więcej o zwariowanym zwyczaju nieklaskania 124
  • Kogo zabrać ze sobą i z kim zostawić psa? 125
  • Na jaki koncert pójść na randkę, a na jaki lepiej nie? 126
  • Rzut oka na program 127
    • Typowy format koncertowy 127
    • I wreszcie muzyka 129
    • Inny rodzaj programu 130
  • Rola koncertmistrza 132
    • Strojenie 132
    • Obracanie, kręcenie, pchanie i ciągnięcie 132
  • Wchodzi dyrygent 133
    • Zrozumienie interpretacji 134
    • Podział czasu 135
    • Opis stanowiska 136

Rozdział 5: Dla przyjemności słuchania 139

  • 1. Händel: Muzyka na wodzie, Suita nr 2 139
  • 2. Bach: Das Wohltemperierte Klavier, tom II, Preludium i Fuga C-dur 140
  • 3. Mozart: Koncert fortepianowy Es-dur nr 22, część III 142
  • 4. Beethoven: V Symfonia, część I 145
    • Ekspozycja 146
    • Przetworzenie 147
    • Repryza 147
    • Coda 148
  • 5. Brahms: IV Symfonia, część III 148
  • 6. Dvořák: Serenada na smyczki, część IV 150
  • 7. Czajkowski: VI Symfonia, część IV 151
  • 8. Debussy: La Mer, Dialogue du Vent et de la Mer 153
  • 9. Strawiński: Święto wiosny - Introdukcja, Wiosenne wróżby i Zabawa w porywanie 155
    • Introdukcja 156
    • Wiosenne wróżby i tańce młodzieńców 156
    • Zabawa w porywanie 157

Przerwa: Wyprawa za kulisy 159

  • Życie w orkiestrowym bajorku 159
  • What I Did for Love 160
  • Przesłuchanie 160
    • Historia niemal prawdziwa 161
    • Ustawione przesłuchania 162
    • Lista utworów 162
    • Recepta 163
    • Chwytanie szansy 163
    • Nieoczekiwane spotkanie 163
    • Powrót 164
    • Na scenie 165
    • Za zasłoną 165
    • Oczekiwanie 166
    • I po wszystkim 167
  • Życie muzyka orkiestrowego, czyli co też dzieje się w pokoju ćwiczeń? 168
  • Sprzedaż produktu 169
  • Drobnym drukiem 171
  • Trudna i niebezpieczna relacja między orkiestrą a jej dyrygentem 172
  • Jak ugotować dyrygenta? 172
  • Dlaczego mimo wszystko warto zostać zawodowym muzykiem? 173

CZĘŚĆ III: PODRĘCZNY PRZEWODNIK PO ORKIESTRZE 175

Rozdział 6: Klawisze i spółka 177

  • Fortepian 177
    • Spojrzenie w głąb fortepianu 177
    • Nazywanie nut 178
    • Znalezienie oktawy 178
    • Granie na czarnych klawiszach 179
    • Spojrzenie do środka fortepianu 179
    • Przyciskanie pedałów 181
    • Słuchanie fortepianu 181
  • Klawesyn 182
    • Barokowy złoty medal 182
    • Słuchanie klawesynu 184
  • Organy 184
    • Przełączanie rejestrów 185
    • Słuchanie organów 185
  • Syntezator 186

Rozdział 7: Smyczki i struny 187

  • Skrzypce 188
    • Pociągnięcia smyczkiem 188
    • Strojenie 189
    • Granie na skrzypcach 189
    • Wibrująca struna 190
    • Nieznośna lekkość smyczków 191
    • Szarpanie strun 191
    • Słuchanie skrzypiec 192
  • Inne instrumenty strunowe 193
    • Altówka 193
    • Wiolonczela 194
    • Kontrabas 196
    • Harfa 197
    • Gitara 199

Rozdział 8: Instrumenty dęte drewniane 203

  • Flet poprzeczny 204
    • Jak wyczarować muzykę z powietrza 204
    • Słuchanie fletu 205
  • Flet piccolo 206
  • Obój 206
    • Gra na oboju 208
    • Słuchanie oboju 208
  • Rożek angielski 209
  • Klarnet 209
    • Instrument transponujący 210
    • Słuchanie klarnetu 211
  • Saksofon 212
  • Fagot 213

Rozdział 9: Instrumenty dęte blaszane 215

  • Jak wydobyć dźwięk z instrumentów dętych blaszanych 216
  • Waltornia (róg) 217
    • Polowanie na nuty: naturalny róg 217
    • Dodanie wentyli: współczesny, zdradliwy róg 217
    • Słuchanie rogu 218
  • Trąbka 219
    • Całowanie z języczkiem 220
    • Tłumiki 220
    • Słuchanie trąbki 220
  • Puzon 221
    • To się musi dać wyciągnąć 222
    • Słuchanie puzonu 223
  • Tuba 223
    • Rozgadane tuby 224
    • Słuchanie tuby 224
  • Co wkurza muzyków grających na instrumentach dętych blaszanych 224

Rozdział 10: Największe hity na perkusję 227

  • Kotły 228
    • Tremolo, proszę 229
    • Słuchanie kotłów 229
  • Wielki bęben 230
  • Talerze 230
  • Werbel 231
  • Ksylofon 231
  • Inne podobne instrumenty 232
  • Jeszcze więcej instrumentów, w które warto uderzać 233
    • Trójkąt 233
    • Tamburyn 234
    • Tam-tam i gong 235
    • Kastaniety 235
    • Bat (wł. frusta) 236
    • Cowbell (krowi dzwonek) 236
    • Kołatka 236

CZĘŚĆ IV: SPOJRZENIE W GŁĄB UMYSŁU KOMPOZYTORA 237

Rozdział 11: Czas na straszliwie trudną teorię muzyki 239

  • Czuję rytm: silnik muzyki 240
    • Podział czasu 240
    • Poczuj rytm 240
    • Czytanie nut po raz pierwszy 242
    • Przedłużanie nut 242
    • Skracanie nut 243
    • Dodanie kropki 244
    • Egzamin końcowy 245
  • Zrozumienie wysokości dźwięku: Beethoven przy 5000 obrotów na minutę 245
    • Mały eksperyment dla dobra ludzkości 246
    • 12 tonów 247
    • Zapisywanie wysokości tonów 248
    • W 99,9999% pewna metoda oznaczania tonacji autorstwa Dave'a i Scotta 255
    • Po co nam tonacje? 256
  • Skok w interwały 257
    • Sekunda wielka 257
    • Tercja wielka 258
    • Kwarta 259
    • Kwinta 260
    • Seksta wielka 260
    • Septyma wielka 261
    • Oktawa 261
    • Różnica między interwałami wielkimi a małymi 262
    • Sekunda mała 262
    • Tercja mała 263
    • Kwinta mała (nie!) - czyli tryton 263
    • Seksta mała 264
    • Septyma mała 264
  • Skala 265
  • Tworzenie melodii 266
  • Dwuwymiarowość: harmonia 267
    • Durowe, molowe i śmolowe akordy 268
    • Krewni i znajomi: pochód akordów 269
    • Przyjaciele, cyfry rzymskie, sekwencje akordów 269
    • Słuchanie starych przebojów 270
  • Czas teraz wszystko dobrze wymieszać 271
  • Zdobycie wykształcenia muzycznego 272

Rozdział 12: Jeszcze raz - z uczuciem o dynamice, tempie i orkiestracji 273

  • Dynamiczne duo: głośno i cicho 274
    • Kochanie, zmniejszyłem głośnocich 274
    • Włoskie spinki do włosów 275
    • Kwestia gustu 276
  • Tempo 276
  • Hekelfony i puzony: łatwa orkiestracja 277
    • Zabawa barwami dźwięku 277
    • Zapisywanie orkiestracji 277
    • Kim jest orkiestrator? 278

CZĘŚĆ V: DEKALOGI 281

Rozdział 13: Dziesięć najbardziej rozpowszechnionych błędnych przekonań na temat muzyki klasycznej 283

  • Muzyka klasyczna jest nudna 283
  • Muzyka klasyczna jest dla snobów 284
  • Współczesna muzyka koncertowa jest trudna w odbiorze 284
  • Teraz już nikt nie pisze muzyki klasycznej 284
  • Do filharmonii trzeba się odstrzelić jak stróż w Boże Ciało 285
  • Jeśli nie słyszałeś o zaproszonym soliście, to na pewno nie jest dobry 285
  • Życie zawodowych muzyków jest usłane różami 286
  • Najlepsze miejsca są z samego przodu 286
  • Klaskanie między częściami utworu jest nielegalne, niemoralne i tuczące 286
  • Muzyka klasyczna nie może zmienić Twojego życia 287

Rozdział 14: Dziesięć muzycznych terminów, których znajomością zaszpanujesz na imprezie 289

  • Atonalny 290
  • Kadencja 290
  • Concerto 290
  • Kontrapunkt 290
  • Crescendo 291
  • Ekspozycja 291
  • Intonacja 291
  • Orkiestracja 291
  • Repertuar 291
  • Rubato 292
  • Tempo 292
  • Jak wykorzystać swoją znajomość tych terminów 292

Rozdział 15: Dziesięć najlepszych dowcipów o muzyce klasycznej 293

  • Mistrz nad mistrzów 293
  • Niebiańska orkiestra 293
  • Sekcja dęta chodzi na randki 294
  • Śmierć maestro 294
  • Bezdomny altowiolista 295
  • Płaczący altowiolista 295
  • Ściąga dyrygenta 295
  • Niektórym nie da się pomóc 295
  • Zemsta muzyków 296
  • Ostatni dowcip o altowioliście 296

Rozdział 16: Dziesięć sposobów, by w Twoim życiu było więcej muzyki 297

  • Poznaj bliżej swoją orkiestrę 297
  • Muzyczne wycieczki 298
  • Zostań groupie - poznaj artystów 298
  • Darmowe lub tanie nagrania 299
  • Muzyka w internecie 300
  • Niekończące się źródło muzyki 300
  • Słuchaj radia 301
  • Oglądaj filmy o muzyce klasycznej 301
  • Ucz się o muzyce klasycznej 302
  • Sam twórz muzykę 303

CZĘŚĆ VI: DODATKI 305

Dodatek A: Jak stworzyć kolekcję muzyki klasycznej 307

  • Lista 1. Znane i kochane 307
  • Lista 2. Mniej znane, ale łatwe w odbiorze 308
  • Lista 3. Średnio przystępne 309
  • Lista 4. Nieco trudniejsze w odbiorze 310
  • Lista 5. Prawdziwe wyzwania 311

Dodatek B: Oś czasu muzyki klasycznej 313

Dodatek C: Słowniczek 319

Skorowidz 325

Kategoria: Muzyka, śpiew, taniec
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-5844-7
Rozmiar pliku: 6,1 MB

BESTSELLERY

Kategorie: