Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Muzyka klasyczna dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Jak słuchać, aby najpełniej odebrać piękno muzyki
Inteligentna, zabawna i poruszająca historia muzyki klasycznej
Naucz się rozpoznawać poszczególne style i szkoły muzyczne
Zasłuchaj się w muzyce klasycznej, poznaj ją - i pokochaj!
Dzięki tej pozycji łatwo i w zabawny sposób zyskasz wiedzę na temat teorii muzyki, kompozycji, orkiestracji oraz głównych kierunków w muzyce. Łatwiej wybierzesz spośród ogromu muzyki klasycznej te utwory, które przyniosą Ci najwięcej radości. Ale przede wszystkim odkryjesz przedziwny ogród emocji, wzruszeń i uniesień, które może przynieść muzyka pełna czaru, piękna, mocy i subtelności - muzyka klasyczna.
W książce:
- Teoria muzyki
- Jak tworzyć kolekcje muzyki klasycznej
- Pojęcia kluczowe - tonacje, interwały, barwa, skala itp., itd.
- Przydatny koncertowy przewodnik z cennymi poradami
- Dołączony wyczerpujący i świetnie przygotowany materiał muzyczny
Spis treści
O autorach 15
Podziękowania od autorów 17
Wstęp 19
- O książce 19
- Naiwne założenia 20
- Ikony użyte w książce 20
- Oprócz książki 21
- Co dalej 21
CZĘŚĆ I: ZACZYNAMY PRZYGODĘ Z MUZYKĄ KLASYCZNĄ 23
Rozdział 1: Otwieramy muzyczną ostrygę 25
- Czym naprawdę jest muzyka klasyczna? 25
- Jak poznać, czy w ogóle to lubisz? 26
- Siedem nawyków twórczych kompozytorów 26
- Muzyka płynąca z serca 26
- Struktura, którą można poczuć 27
- Kreatywność i oryginalność 27
- Wyraz ludzkich emocji 27
- Utrzymywanie uwagi słuchacza 28
- Muzyka łatwa do zapamiętania 28
- Muzyka, która porusza Cię do głębi 29
Rozdział 2: Cała historia muzyki na 80 stronach 31
- Zrozumienie, skąd się wzięła muzyka klasyczna 31
- Śpiewanie przez cały dzień: średniowiecze 32
- Chorał gregoriański 32
- Mnich imieniem Guido 33
- Ofiara spełniona 33
- Nowe narodziny: renesans 33
- Powstanie madrygału 34
- Narodziny opery 35
- Czas wzruszeń: era baroku 35
- Szaleńcze nuty 36
- Królowie, księża i inni bogacze 36
- Antonio Vivaldi 37
- Georg Friedrich Händel 38
- Jan Sebastian Bach 40
- Zacieśnianie gorsetu: klasycyzm 43
- Joseph Haydn 43
- Wolfgang Amadeusz Mozart 45
- Ludwig van Beethoven: człowiek, który zmienił wszystko 49
- Schubert i jego Lieder 53
- Felix Mendelssohn 55
- Zakochać się: beznadziejni romantycy 57
- Carl Maria von Weber 57
- Hector Berlioz 58
- Fryderyk Chopin 61
- Robert Schumann 63
- Johannes Brahms 65
- Supergwiazdy: Paganini i Liszt 67
- Liszt idzie w ślady Paganiniego 68
- Richard Wagner 69
- Strauss i Mahler 70
- Cześć dla flagi: nuty narodowe w muzyce klasycznej 73
- Bedřich Smetana 74
- Antonín Dvořák 75
- Zaproszenie do Ameryki 76
- Edvard Grieg 77
- Jean Sibelius 78
- Carl Nielsen 79
- Glinka i Potężna Gromadka 80
- Piotr Czajkowski 82
- Sergiusz Rachmaninow 84
- Muzyka poważna w XX w. i później 85
- Debussy i Ravel 86
- Igor Strawiński 88
- Sergiusz Prokofiew 90
- Dymitr Szostakowicz 91
- Druga Szkoła Wiedeńska 93
- Amerykanie 94
Rozdział 3: Jak rozpoznać sonatę? 99
- Symfonie 99
- Pierwsza część: dziarska i żywa 100
- Druga część: powolna i liryczna 101
- Trzecia część: taneczna 101
- Rozhukany finał 101
- Sonaty i sonatiny 102
- Koncerty 103
- Struktura koncertu 103
- Kadencja 104
- Tańce i suity 105
- Serenady i divertimenta 106
- Tematy i wariacje 107
- Fantazje i rapsodie 108
- Poematy symfoniczne 109
- Lieder, czyli pieśni 109
- Lider w pisaniu Lieder 110
- Formy pieśni 110
- Oratoria i inne utwory dla chóru 111
- Opery, operetki i arie 111
- Uwertury i preludia 112
- Balet i baleriny 112
- Kwartety smyczkowe i inne zespoły instrumentów 114
- Po co w ogóle komu forma? 115
CZĘŚĆ II: SŁUCHAJ! 117
Rozdział 4: Prosty koncertowy przewodnik przetrwania autorstwa Dave'a i Scotta 119
- Przygotować się czy nie? 119
- Kiedy przybyć na koncert? 120
- Czy na Święto wiosny mam iść w przepasce na biodra? 120
- Poradnik smakosza - co zjeść przed koncertem? 121
- Gdzie usiąść i jak zdobyć najlepsze bilety? 122
- Klaskać czy nie klaskać? - oto jest pytanie 123
- Dlaczego nikt nie klaszcze? 124
- Więcej o zwariowanym zwyczaju nieklaskania 124
- Kogo zabrać ze sobą i z kim zostawić psa? 125
- Na jaki koncert pójść na randkę, a na jaki lepiej nie? 126
- Rzut oka na program 127
- Typowy format koncertowy 127
- I wreszcie muzyka 129
- Inny rodzaj programu 130
- Rola koncertmistrza 132
- Strojenie 132
- Obracanie, kręcenie, pchanie i ciągnięcie 132
- Wchodzi dyrygent 133
- Zrozumienie interpretacji 134
- Podział czasu 135
- Opis stanowiska 136
Rozdział 5: Dla przyjemności słuchania 139
- 1. Händel: Muzyka na wodzie, Suita nr 2 139
- 2. Bach: Das Wohltemperierte Klavier, tom II, Preludium i Fuga C-dur 140
- 3. Mozart: Koncert fortepianowy Es-dur nr 22, część III 142
- 4. Beethoven: V Symfonia, część I 145
- Ekspozycja 146
- Przetworzenie 147
- Repryza 147
- Coda 148
- 5. Brahms: IV Symfonia, część III 148
- 6. Dvořák: Serenada na smyczki, część IV 150
- 7. Czajkowski: VI Symfonia, część IV 151
- 8. Debussy: La Mer, Dialogue du Vent et de la Mer 153
- 9. Strawiński: Święto wiosny - Introdukcja, Wiosenne wróżby i Zabawa w porywanie 155
- Introdukcja 156
- Wiosenne wróżby i tańce młodzieńców 156
- Zabawa w porywanie 157
Przerwa: Wyprawa za kulisy 159
- Życie w orkiestrowym bajorku 159
- What I Did for Love 160
- Przesłuchanie 160
- Historia niemal prawdziwa 161
- Ustawione przesłuchania 162
- Lista utworów 162
- Recepta 163
- Chwytanie szansy 163
- Nieoczekiwane spotkanie 163
- Powrót 164
- Na scenie 165
- Za zasłoną 165
- Oczekiwanie 166
- I po wszystkim 167
- Życie muzyka orkiestrowego, czyli co też dzieje się w pokoju ćwiczeń? 168
- Sprzedaż produktu 169
- Drobnym drukiem 171
- Trudna i niebezpieczna relacja między orkiestrą a jej dyrygentem 172
- Jak ugotować dyrygenta? 172
- Dlaczego mimo wszystko warto zostać zawodowym muzykiem? 173
CZĘŚĆ III: PODRĘCZNY PRZEWODNIK PO ORKIESTRZE 175
Rozdział 6: Klawisze i spółka 177
- Fortepian 177
- Spojrzenie w głąb fortepianu 177
- Nazywanie nut 178
- Znalezienie oktawy 178
- Granie na czarnych klawiszach 179
- Spojrzenie do środka fortepianu 179
- Przyciskanie pedałów 181
- Słuchanie fortepianu 181
- Klawesyn 182
- Barokowy złoty medal 182
- Słuchanie klawesynu 184
- Organy 184
- Przełączanie rejestrów 185
- Słuchanie organów 185
- Syntezator 186
Rozdział 7: Smyczki i struny 187
- Skrzypce 188
- Pociągnięcia smyczkiem 188
- Strojenie 189
- Granie na skrzypcach 189
- Wibrująca struna 190
- Nieznośna lekkość smyczków 191
- Szarpanie strun 191
- Słuchanie skrzypiec 192
- Inne instrumenty strunowe 193
- Altówka 193
- Wiolonczela 194
- Kontrabas 196
- Harfa 197
- Gitara 199
Rozdział 8: Instrumenty dęte drewniane 203
- Flet poprzeczny 204
- Jak wyczarować muzykę z powietrza 204
- Słuchanie fletu 205
- Flet piccolo 206
- Obój 206
- Gra na oboju 208
- Słuchanie oboju 208
- Rożek angielski 209
- Klarnet 209
- Instrument transponujący 210
- Słuchanie klarnetu 211
- Saksofon 212
- Fagot 213
Rozdział 9: Instrumenty dęte blaszane 215
- Jak wydobyć dźwięk z instrumentów dętych blaszanych 216
- Waltornia (róg) 217
- Polowanie na nuty: naturalny róg 217
- Dodanie wentyli: współczesny, zdradliwy róg 217
- Słuchanie rogu 218
- Trąbka 219
- Całowanie z języczkiem 220
- Tłumiki 220
- Słuchanie trąbki 220
- Puzon 221
- To się musi dać wyciągnąć 222
- Słuchanie puzonu 223
- Tuba 223
- Rozgadane tuby 224
- Słuchanie tuby 224
- Co wkurza muzyków grających na instrumentach dętych blaszanych 224
Rozdział 10: Największe hity na perkusję 227
- Kotły 228
- Tremolo, proszę 229
- Słuchanie kotłów 229
- Wielki bęben 230
- Talerze 230
- Werbel 231
- Ksylofon 231
- Inne podobne instrumenty 232
- Jeszcze więcej instrumentów, w które warto uderzać 233
- Trójkąt 233
- Tamburyn 234
- Tam-tam i gong 235
- Kastaniety 235
- Bat (wł. frusta) 236
- Cowbell (krowi dzwonek) 236
- Kołatka 236
CZĘŚĆ IV: SPOJRZENIE W GŁĄB UMYSŁU KOMPOZYTORA 237
Rozdział 11: Czas na straszliwie trudną teorię muzyki 239
- Czuję rytm: silnik muzyki 240
- Podział czasu 240
- Poczuj rytm 240
- Czytanie nut po raz pierwszy 242
- Przedłużanie nut 242
- Skracanie nut 243
- Dodanie kropki 244
- Egzamin końcowy 245
- Zrozumienie wysokości dźwięku: Beethoven przy 5000 obrotów na minutę 245
- Mały eksperyment dla dobra ludzkości 246
- 12 tonów 247
- Zapisywanie wysokości tonów 248
- W 99,9999% pewna metoda oznaczania tonacji autorstwa Dave'a i Scotta 255
- Po co nam tonacje? 256
- Skok w interwały 257
- Sekunda wielka 257
- Tercja wielka 258
- Kwarta 259
- Kwinta 260
- Seksta wielka 260
- Septyma wielka 261
- Oktawa 261
- Różnica między interwałami wielkimi a małymi 262
- Sekunda mała 262
- Tercja mała 263
- Kwinta mała (nie!) - czyli tryton 263
- Seksta mała 264
- Septyma mała 264
- Skala 265
- Tworzenie melodii 266
- Dwuwymiarowość: harmonia 267
- Durowe, molowe i śmolowe akordy 268
- Krewni i znajomi: pochód akordów 269
- Przyjaciele, cyfry rzymskie, sekwencje akordów 269
- Słuchanie starych przebojów 270
- Czas teraz wszystko dobrze wymieszać 271
- Zdobycie wykształcenia muzycznego 272
Rozdział 12: Jeszcze raz - z uczuciem o dynamice, tempie i orkiestracji 273
- Dynamiczne duo: głośno i cicho 274
- Kochanie, zmniejszyłem głośnocich 274
- Włoskie spinki do włosów 275
- Kwestia gustu 276
- Tempo 276
- Hekelfony i puzony: łatwa orkiestracja 277
- Zabawa barwami dźwięku 277
- Zapisywanie orkiestracji 277
- Kim jest orkiestrator? 278
CZĘŚĆ V: DEKALOGI 281
Rozdział 13: Dziesięć najbardziej rozpowszechnionych błędnych przekonań na temat muzyki klasycznej 283
- Muzyka klasyczna jest nudna 283
- Muzyka klasyczna jest dla snobów 284
- Współczesna muzyka koncertowa jest trudna w odbiorze 284
- Teraz już nikt nie pisze muzyki klasycznej 284
- Do filharmonii trzeba się odstrzelić jak stróż w Boże Ciało 285
- Jeśli nie słyszałeś o zaproszonym soliście, to na pewno nie jest dobry 285
- Życie zawodowych muzyków jest usłane różami 286
- Najlepsze miejsca są z samego przodu 286
- Klaskanie między częściami utworu jest nielegalne, niemoralne i tuczące 286
- Muzyka klasyczna nie może zmienić Twojego życia 287
Rozdział 14: Dziesięć muzycznych terminów, których znajomością zaszpanujesz na imprezie 289
- Atonalny 290
- Kadencja 290
- Concerto 290
- Kontrapunkt 290
- Crescendo 291
- Ekspozycja 291
- Intonacja 291
- Orkiestracja 291
- Repertuar 291
- Rubato 292
- Tempo 292
- Jak wykorzystać swoją znajomość tych terminów 292
Rozdział 15: Dziesięć najlepszych dowcipów o muzyce klasycznej 293
- Mistrz nad mistrzów 293
- Niebiańska orkiestra 293
- Sekcja dęta chodzi na randki 294
- Śmierć maestro 294
- Bezdomny altowiolista 295
- Płaczący altowiolista 295
- Ściąga dyrygenta 295
- Niektórym nie da się pomóc 295
- Zemsta muzyków 296
- Ostatni dowcip o altowioliście 296
Rozdział 16: Dziesięć sposobów, by w Twoim życiu było więcej muzyki 297
- Poznaj bliżej swoją orkiestrę 297
- Muzyczne wycieczki 298
- Zostań groupie - poznaj artystów 298
- Darmowe lub tanie nagrania 299
- Muzyka w internecie 300
- Niekończące się źródło muzyki 300
- Słuchaj radia 301
- Oglądaj filmy o muzyce klasycznej 301
- Ucz się o muzyce klasycznej 302
- Sam twórz muzykę 303
CZĘŚĆ VI: DODATKI 305
Dodatek A: Jak stworzyć kolekcję muzyki klasycznej 307
- Lista 1. Znane i kochane 307
- Lista 2. Mniej znane, ale łatwe w odbiorze 308
- Lista 3. Średnio przystępne 309
- Lista 4. Nieco trudniejsze w odbiorze 310
- Lista 5. Prawdziwe wyzwania 311
Dodatek B: Oś czasu muzyki klasycznej 313
Dodatek C: Słowniczek 319
Skorowidz 325
Kategoria: | Muzyka, śpiew, taniec |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-5844-7 |
Rozmiar pliku: | 6,1 MB |