Myślę, więc jestem. 50 łamigłówek wspomagających myślenie wizualne - ebook
Myślę, więc jestem. 50 łamigłówek wspomagających myślenie wizualne - ebook
Moc obrazów dla Twojego mózgu!
- Jak myśleć wzrokowo, czyli polepszyć wyobraźnię przestrzenną i zdolność wizualizacji
- Obrazowe łamanie głowy, czyli 50 zadań na rozwinięcie umiejętności myślenia wzrokowego
- Wyzwanie, czyli wspaniała rozrywka na deser
Znajdziesz tu pół setki łamigłówek o różnym stopniu trudności. Wszystkie one mają jeden cel: poprawić Twoje umiejętności myślenia wzrokowego, nauczyć Cię analizować obrazy i wychwytywać ich ukryty sens oraz zwiększyć Twoje zdolności wizualizacji. Podczas ich rozwiązywania Twój mózg zacznie doceniać moc obrazów, a Ty będziesz świetnie się bawić. Zadania ułożone są od najprostszych do najtrudniejszych. A gdy już uporasz się z całą pięćdziesiątką, będziesz musiał szczerze odpowiedzieć sobie na zagadkowe pytanie o to, czy masz wizję... Podejmij wyzwanie!
Obrazkowy zawrót głowy!
Spis treści
WPROWADZENIE. Jak myśleć wizualnie (6)
Łamigłówki o NISKIM stopniu trudności. Rozgrzewka (11)
Łamigłówki o ŚREDNIM stopniu trudności. Trening (29)
Łamigłówki o WYSOKIM stopniu trudności. Wysiłek (49)
WYZWANIE (67)
ODPOWIEDZI (73)
Zalecana literatura i bibliografia (92)
Notatki (93)
O autorze (96)
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-0785-8 |
Rozmiar pliku: | 4,1 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W drugiej części książki znajdują się łamigłówki o średniej skali trudności, opracowane z myślą o tym, aby poważniej popracować nad myśleniem wizualnym. Łamigłówki te pozwalają poćwiczyć dostrzeganie perspektywy i powtarzających się wzorów, a jednocześnie wyczulają oko na szczegóły, poprawiają krótkotrwałą pamięć wzrokową i wpływają pozytywnie na koncentrację.
TRENING
3 - 4 minuty
Łamigłówka 17. Na wsi (2.)
Na drugim poziomie gry Na wsi Bernard ma odnaleźć jednakowe elementy (łamigłówka 8.). Gracz dociera na targane wiatrem pole, nad którym unosi się sześć latawców. Tylko dwa są takie same, a zadanie polega na tym, żeby w ciągu czterech minut je odnaleźć.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prawy górny element jest taki sam we wszystkich sześciu latawcach, więc możesz nie zwracać na niego uwagi.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 18. Breloczek (2.)
Tadek z hotelu Zielony Ogród awansował na kierownika nocnej zmiany. Daje swoim nowym podwładnym, Tosi i Toli, wersję swojego zadania z kluczami (łamigłówka 3.). Muszą dopasować klucze do odcisków ząbków. Czy możesz pomóc dziewczynom?
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zacznij od klucza 6. lub 1. — są ustawione niemal pionowo, więc łatwiej porównać je ze znajdującymi się niżej odciskami.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 19. Cień Cwaniaka
Norbert Szansa, kierownik działu marketingu toru wyścigów konnych, wymyślił poniższą grę, aby wypromować nową wielką gonitwę. Zadanie polega na tym, żeby ustalić, który z pięciu pokazanych poniżej cieni należy do Cwaniaka, stojącego dęba konia o puszystym ogonie. Zwycięzca dostaje darmową wejściówkę na gonitwę.
---- ------------------------------------------------------
Przypatrz się zarówno ogonowi, jak i nogom Cwaniaka.
---- ------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 20. Starożytne tabliczki (2.)
Jacek wymyśla drugą zagadkę dla swojego taty, Aureliusza (łamigłówka 14.). Tym razem ustawione w rzędzie tabliczki zawierają litery alfabetu. Tak jak wcześniej zadanie polega na tym, aby ustalić, która z czterech tabliczek (A, B, C czy D) powinna znaleźć się na miejscu znaku zapytania, i zakończyć sekwencję.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------
Zrób użytek ze swoich umiejętności dekodowania. Szukaj powtarzalności w sekwencjach liter.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 21. Tangram pana Autentyka (2.)
Oto kolejny tangram wymyślony przez nauczyciela plastyki z Liceum Ogólnokształcącego im. Leonarda da Vinci, pana Autentyka (łamigłówka 12.). Tak jak wcześniej, spróbuj stworzyć pokazane niżej kształty przy użyciu siedmiu elementów tangramu (pierwszy poniżej). Pamiętaj, że w każdym przypadku musisz wykorzystać wszystkie elementy oryginalnego tangramu i że nie mogą one na siebie nachodzić.
---- -------------------------------------------------------
Na dolne ucho królika nadaje się tylko jeden element.
---- -------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 22. Bałagan w Kleksie (2.)
Pan Stalówka musiał odwiedzić mamę w szpitalu, w związku z czym poprosił Heńka, żeby przypilnował sklepu Kleks (łamigłówka 2.). I znów Heniek dopuścił do tego, że wszystkie pieczątki i ich odbitki kompletnie się pomieszały. Za kilka minut przyjdzie profesor Potok, aby obejrzeć nowe odbitki. Czy możesz pomóc panu Stalówce dopasować pieczątki do właściwych stempli?
---- ----------------------------------------
Może połączysz odnalezione pary linią?
---- ----------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 23. Dywanowy sześcian
Projektant mebli Damian wymyśla poniższe zadanie w ramach prezentu urodzinowego dla swojego przyjaciela, Olka, który uwielbia łamigłówki. Rysuje poniższy wzór na kartce i zadaje Olkowi pytanie: „Kiedy wzór zostanie złożony w kostkę, który z sześcianów A – E otrzymamy?”.
Czy możesz pomóc Olkowi? Jeśli udzieli prawidłowej odpowiedzi, Damian przerobi wzór na mebel — kawałek grubego dywanu, z którego można złożyć siedzisko w kształcie sześcianu.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli zastanowisz się najpierw, które ściany mogą, a które nie mogą ze sobą sąsiadować po złożeniu wzoru, wykluczysz automatycznie część możliwości.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 24. Bączek panicza Wacława Walewskiego
Po załatwieniu sprawunków u kapelusznika Alfreda (łamigłówka 11.) hrabina Walewska zabiera swojego syna, panicza Wacława, do jego ulubionego sklepu z zabawkami, Dwa Michały, żeby kupić nowego bączka. Panicz Wacław, podobnie jak jego mama, jest bardzo wybredny. Chłopiec wyciąga po kolei wszystkie dostępne bączki, a po dokonaniu wyboru odkłada je na przypadkowe miejsce. Poniżej znajduje się rysunek ekspozycji sprzed wizyty panicza i po. Który bączek wybrał?
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kieruj się logiką. Tak jak poprzednio, łatwiej będzie Ci uporać się z tym zadaniem, jeśli po odnalezieniu bączków na ekspozycji „Po” będziesz wykreślać odpowiednie litery z ekspozycji „Przed”.
---- --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 25. Klejnoty Anielki (2.)
Wystawa biżuterii Anielki w Muzeum Sztuki Użytkowej cieszy się dużym powodzeniem (łamigłówka 15.), a kurator prosi o dodatkową parę jednakowych kamieni. Anielka wie, że w szufladzie została jej jeszcze jedna taka para. Czy możesz pomóc jej odnaleźć dwa jednakowe elementy? Anielka trochę się stresuje, bo kurier zjawił się wcześniej i czeka!
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Pamiętaj, że na potrzeby tego zadania kiedy zachodzi na siebie dwie lub więcej figur, traktujemy je jako oddzielne przedmioty, a nie jeden połączony.
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 26. Na wsi (3.)
Bernard doszedł do trzeciego poziomu gry Na wsi (łamigłówki 8. i 17.). Ten poziom rozgrywa się w letni dzień na słonecznej łące. Gracz natyka się na pięć ogromnych motyli i dowiaduje się, że każdy z nich różni się od pozostałych jednym szczegółem. Czy możesz pomóc Bernardowi odnaleźć wszystkie różnice?
---- ---------------------------------------------------------------------------------
Motyl B ma dosyć oczywisty defekt, w związku z czym najłatwiej zacząć od niego.
---- ---------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 27. Centralny sześciokąt
Czy możesz ułożyć siedem poniższych sześciokątów na znajdującej się w środku planszy tak, aby w miejscu ich styku, wzdłuż pogrubionej linii, wartości sąsiadujących ze sobą trójkątów były takie same? Sześciokątów nie wolno przekręcać.
---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------
Drogą eliminacji powinieneś być w stanie zawęzić możliwości dla centralnie położonego sześcioboku.
---- ----------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 28. Świat przyszłości (2.)
Na drugim poziomie gry Świat przyszłości (łamigłówka 4.) Arkadiusz ma rozwiązać kolejne zadanie z brakującymi blokami. Poziom 2. przybiera mistyczno-religijny charakter: na targanych wiatrem stepach gracz musi ułożyć kryształowe bloki w kształt sześcianu.
Czy możesz mu pomóc? Przyjmując, że wszystkie bloki, które nie są widoczne z tej perspektywy, znajdują się na swoim miejscu, ile elementów zostało usuniętych z sześcioboku, który był początkowo wysoki, szeroki i głęboki na pięć bloków?
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jeśli tak jak poprzednio liczysz brakujące bloki po kolei w każdej warstwie, zacznij od dolnej, gdzie brakuje tylko jednego.
---- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 29. Kocham matematykę
Nauczyciel malarstwa, Norbert Sztuka, wywiesza w swojej pracowni transparent z napisem: „Kocham matematykę”. Co tydzień na początku lekcji rysunku z natury każe swoim studentom rozwiązać kilka równań.
Każdy symbol odpowiada innej liczbie całkowitej, nie mniejszej niż jeden. Jaka musi być wartość każdego symbolu, aby wynik każdego równania był prawidłowy? Czy możesz pomóc studentom Norberta?
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Zacznij od rozpracowania wartości kwadratu, który przy dzieleniu zarówno przez 3, jak i przez 4, daje liczbę całkowitą.
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 30. Czekoladowe zadanie Krystyny
Pod koniec imprezy Krystyna ułożyła pozostałe na paterze czekoladki i dała swojej koleżance Ani, również studiującej filozofię, następujące zadanie: „Czy możesz przy użyciu trzech linii prostych podzielić paterę na pięć części tak, aby w każdej znalazło się sześć różnych czekoladek?
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------
Dosyć łatwo wydzielić jeden zestaw czekoladek o sześciu różnych kształtach w lewym górnym rogu.
---- -------------------------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 31. Zegarowy kod
Swietłana, która jest szpiegiem, otrzymuje od swojego szefa Dmitriego następujące instrukcje: „Codziennie przez cztery dni zegar w rynku zatrzyma się o niewłaściwej godzinie. Przeanalizuj sekwencję godzin i ustal, co powinny pokazywać wskazówki piątego dnia. Kiedy już będziesz to wiedzieć, skontaktuj się ze mną tak jak zwykle”.
---- --------------
Licz minuty.
---- --------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 32. Element kodu (2.)
Studentom Stefana podobało się wymyślone przez niego zadanie „Element kodu” (łamigłówka 5.), kiedy więc jeden z nich dowiaduje się, że niedługo są pięćdziesiąte urodziny Stefana, uczniowie wymyślają własną wersję łamigłówki, którą drukują następnie na kartce. Tak jak wcześniej każdy z prostokątów na planszy powinien zawierać co najmniej jeden z symboli z opatrzonego numerem prostokąta znajdującego się na lewym skraju rzędu, na którym oba się znajdują, a do tego co najmniej jeden z symboli z prostokąta opatrzonego literą znajdującego się na szczycie wspólnej kolumny. Na jednym z prostokątów ta zasada została jednak złamana. Zadanie polega na tym, by dowiedzieć się na którym.
---- --------------------------------------------------------------------------------
W miarę odnajdowania kolejnych symboli warto zaznaczać je delikatnie ołówkiem.
---- --------------------------------------------------------------------------------
3 - 4 minuty
Łamigłówka 33. Krawieckie wyzwanie (2.)
W szkole krawieckiej pani Igiełki (łamigłówka 13.) najlepsi studenci dostają na egzaminie końcowym następujące zadanie: „Do zrobienia tego wielbłąda trzeba użyć wszystkich kawałków materiału poza jednym. Który jest zbędny?”.
Zasady są bardzo proste: elementy można przekręcać, ale nie wolno odwracać ich na drugą stronę.
---- --------------------------------------------------------------
Dwa elementy posłużą jako charakterystyczne nogi zwierzęcia.
---- --------------------------------------------------------------
Więcej czasu!
Łamigłówka 34. Plansza literowa Andrzeja
Psycholog i znawca łamigłówek Andrzej zostawił na biurku swojej koleżanki Uli poniższą planszę, którą wymyślił specjalnie dla niej. Zadanie polega na tym, aby wpisać litery A, B, C, D, E i F w taki sposób, żeby każdy rząd i każda kolumna oraz każdy z zaznaczonych pogrubioną linią elementów składających się z sześciu pól zawierały wszystkie sześć liter. Niektóre litery zostały już wpisane.
---- -------------------------------------------------------------------------------
Część w kształcie litery „L” na dole planszy wygląda na dobre miejsce startu.
---- -------------------------------------------------------------------------------