Narodowe kultury biznesowe i korporacyjne Polski i Ukrainy. Czynniki doskonalenia i integracja międzynarodowa - ebook
Narodowe kultury biznesowe i korporacyjne Polski i Ukrainy. Czynniki doskonalenia i integracja międzynarodowa - ebook
Znaczna część monografii została opracowana w kontekście realizacji przez autorów złożonego projektu badawczego o temacie: „Narodowe kultury biznesowe Polski i Ukrainy: doskonalenie naukowych i praktycznych podstaw współpracy na rynkach europejskich i światowych”; w ramach projektu Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej NAWA oraz Ministerstwa Oświaty i Nauki Ukrainy jako wspólnego polsko-ukraińskiego projektu w latach 2020–2021. Poszczególne części monografii zostały opracowane w kontekście realizacji współpracy obu krajów na polu naukowym, edukacyjnym i innowacyjnym. Podrozdział 4.5. tej monografii wpisuje się w realizację tematu „Teoria i praktyka analizy porównawczej profili przedsiębiorców (na przykładzie Polski i Ukrainy)”, w ramach projektu Konkurs na stypendium dla Ukrainy IDUB „Inicjatywa Doskonałości - Uczelnia Badawcza ”, realizowanym na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego. Podrozdział 3.3. został opracowany jako element tematu „Kultura korporacyjna w czasach kryzysu: treść przemian transformacyjnych jako podstawa modyfikacji zarządzania” w ramach projektu Narodowego Centrum Nauki dla Ukrainy na kontynuowanie badań w Polsce po 24.02.2022 r.
Książka ta powstała jako rezultat wielostronnych działań Centrum Współpracy Naukowo-Badawczej: Polska-Ukraina, utworzonego przez autorów w 2016 roku na bazie Katedry Zarządzania Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego i Katedry Ekonomiki, Marketingu i Przedsiębiorczości Narodowego Uniwersytetu im. Tarasa Szewczenki (monografia ta jest w pewnym stopniu logiczną kontynuacją monografii B. Glinkowska-Krauze, B. Kaczmarek, V. Chebotarov, Współczesne problemy zarządzania. Teoria i praktyka, Łódź 2020).
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział 1
Kultura organizacyjna/korporacyjna – pojęcia, wymiary, związek z zarządzaniem 11
Podstawowe pojęcia 11
Wymiary kultury organizacyjnej/korporacyjnej 13
Próba ustalenia (określenia) związku pomiędzy kulturą organizacyjną/korporacyjną a zarządzaniem 20
Kulturowe i strukturalne przekształcenie przedsiębiorstwa 24
Ważność (istotność) kultury organizacyjnej/korporacyjnej w przedsiębiorstwie 26
Wpływ kultury organizacyjnej/korporacyjnej na przewagę konkurencyjną przedsiębiorstwa 33
Środowisko wewnętrzne i socjokulturowe przedsiębiorstwa 36
Rozdział 2
Istota pojęcia narodowych kultur biznesu oraz analiza porównawcza narodowych kultur biznesu Polski i Ukrainy 39
Narodowe kultury biznesu: metodologiczne podstawy badań, czynniki kształtowania kultur organizacyjnych/korporacyjnych i ich skład 39
Metodologia badań krajowych kultur biznesowych i organizacyjnych/korporacyjnych 49
Narzędzia do analizy ilościowej i oceny narodowych kultur biznesowych i kultur organizacyjnych/korporacyjnych 56
Rozdział 3
Kultury biznesowe Polski i Ukrainy – wyniki badań 61
Narzędzia do analizy i oceny narodowych kultur biznesowych i organizacyjnych/korporacyjnych – charakterystyka 61
Charakterystyka respondentów i uzasadnienie doboru próby 70
Analiza porównawcza organizacyjnych/korporacyjnych kultur Polski i Ukrainy 74
Analiza porównawcza narodowych kultur biznesowych Polski i Ukrainy 84
Rozdział 4
Doskonalenie kultur organizacyjnych/korporacyjnych przedsiębiorstw Polski i Ukrainy 95
Zarządzanie międzykulturowe 95
Wymagania stawiane współczesnym „międzykulturowym” menedżerom 101
Przedsiębiorczość menedżerów a funkcjonowanie współczesnych firm 113
Geneza przedsiębiorczości w Polsce i w Ukrainie 119
Analiza porównawcza „profili przedsiębiorców” w Polsce i w Ukrainie 123
Wizerunek firm polskich i ukraińskich a ich internacjonalizacja 135
Zakończenie 147
Bibliografia 149
Załączniki 155
Spis rysunków 163
Spis tabel 164
Kategoria: | Zarządzanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8220-979-2 |
Rozmiar pliku: | 3,0 MB |