Naucz się mówić NIE - ebook
Naucz się mówić NIE - ebook
Czy masz dość zgadzania się na prośby, które Cię frustrują, i wykonywania zadań, które nie przynoszą satysfakcji? „Naucz się mówić nie” to przełomowy poradnik autorstwa Vanessy Patrick, który pokaże Ci, jak wzmocnić swoją wewnętrzną siłę i żyć według własnych zasad. Autorka przedstawia koncepcję „odmowy z mocą” – unikalnego sposobu mówienia „nie”, który pozwala zachować harmonię w relacjach, a jednocześnie chroni Twoje granice i priorytety.
Z tej książki dowiesz się, jak:
- odróżnić to, co dobre dla Ciebie, od tego, co nie służy Twoim wartościom,
- skutecznie odmawiać, nie narażając się na negatywne reakcje,
- ustalać osobiste zasady, które dadzą Ci poczucie wolności,
- budować lepsze relacje poprzez szczerą i klarowną komunikację.
Ten poradnik to klucz do odzyskania kontroli nad swoim czasem i energią, pozwalając na realizację najważniejszych celów w życiu zawodowym i osobistym.
Dzięki niemu nauczysz się wyznaczać zdrowe granice, rozwijać pewność siebie i żyć w zgodzie z własnymi wartościami.
Odkryj, jak wielką moc ma słowo „nie”, i zacznij zmieniać swoje życie już dziś!
| Kategoria: | Poradniki |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-11-18227-1 |
| Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Swoje dwudzieste czwarte urodziny spędziłam w pustym biurze, wpatrując się w faks.
Biuro to, o ile kogoś z czytających to interesuje, było dużym, prostokątnym pomieszczeniem typu open space, utrzymanym w szarości i bieli z akcentami czerwieni. Nowicjusze tacy jak ja dzielili maleńkie boksy w lewym dolnym rogu. Pośrodku, z dala od zgiełku i krzątaniny, znajdowały się większe boksy, zajmowane przez naszych przełożonych. Faks szczycił się posiadaniem własnego przeszklonego boksu w prawym górnym rogu pomieszczenia. Była połowa lat 90. XX wieku, a gospodarka Indii właśnie otworzyła się na świat. W tamtych czasach faks był sercem każdej organizacji: z rytmiczną regularnością pompował do naszej agencji reklamowej informacje od klientów i wysyłał je dalej.
Tamtego popołudnia dział księgowości odbył rutynową telekonferencję z klientem. Jako najmłodsza stażem członkini zespołu odpowiadałam za sporządzenie podsumowania spotkania – protokołu – i za przesłanie go faksem do klienta, który miał, również faksem, potwierdzić otrzymanie dokumentu. Zarówno agencja, jak i klient kierowali się zasadą „chroń swój tyłek”, zgodnie z którą wszystko musiało być udokumentowane na piśmie. Bezzwłocznie ogarnęłam znane sobie dobrze zadanie – spisać protokół, pokazać szefowej, wysłać faksem, gotowe! Spieszyłam się przecież na swoje przyjęcie urodzinowe, do rodziny i znajomych.
Niecierpliwie spoglądałam na zegar, czekając, aż wybije godzina siedemnasta, żeby natychmiast wybiec z biura i uniknąć długotrwałego sterczenia w typowym mumbajskim korku. Podniosłam torebkę i już miałam wyjść, gdy nad ścianką mojego boksu zamajaczył kanciasty, wysoki cień szefowej, która lubiła zaglądać do naszych klitek od góry. Wychodziła właśnie z biura i podeszła tylko, by zapytać (zdawkowo), czy otrzymałam od klienta faks z potwierdzeniem odbioru protokołu. Odpowiedziałam, że nie. Skierowała się w stronę windy, ale po chwili stanęła i odwróciła się. Uśmiechnęłam się uprzejmie, spodziewając się, że powie „miłego wieczoru” lub „wspaniałej imprezy”. Zamiast tego jednak usłyszałam: „Nie wychodź, dopóki nie przyjdzie faks z potwierdzeniem, że klient otrzymał protokół”.
Zamarłam. Nie potrafiłam wykrztusić sensownej odpowiedzi.
Wieczór mijał, a ja czekałam na faks. Stanęłam przed przeszklonym pomieszczeniem, w którym znajdowała się maszyna, i wpatrywałam się w nią, czekając, aż zacznie wreszcie wypluwać zwoje papieru. Od czasu do czasu wchodziłam do środka, by sprawdzić, czy przypadkiem nie przegapiłam nadejścia faksu. Około dziewiętnastej biuro zaczęło pustoszeć. Przyznaję: przez moją głowę przemknęła myśl, że mogłabym po prostu iść do domu, ale bałam się konsekwencji. Czy szefowa się o tym dowie? Czy mnie wyrzuci? Co powiedzą rodzina i znajomi, jeśli stracę tę moją pierwszą prawdziwą pracę?
Tego wieczoru dzwoniłam do domu kilka razy. Rodzice czy też jedna z sióstr, w zależności od tego, kto akurat odebrał, informowali mnie, którzy goście już się zjawili, a z upływem czasu – który z nich zjadł kolację, pożegnał się i wyszedł; wszyscy życzyli mi wszystkiego najlepszego i przepraszali, że muszą już wracać (był wtorek).
Faks przyszedł około dwudziestej pierwszej trzydzieści. Wyjęłam go z maszyny, położyłam na biurku szefowej i poszłam do domu.
Tak wyglądały moje dwudzieste czwarte urodziny. Zamiast imprezy dwa słowa na kartce: „Otrzymaliśmy, dziękujemy”.
Dziś, gdy to wspominam, nie czuję już dawnego rozczarowania, tamten dzień jednak otworzył mi oczy na (niekiedy) trudną rzeczywistość kariery zawodowej, a zwłaszcza na (często bezsensowne) osobiste wyrzeczenia, do których zmusza nas życie, jeśli chcemy przeskoczyć ze wspólnego boksu biurowego do własnego gabinetu. Zdarzenie to obudziło we mnie także ciekawość i głęboką potrzebę zrozumienia złożoności myśli, uczuć i działań ludzkich.
Zapewne nie będzie zaskoczeniem informacja, że z tamtej firmy przeszłam do innej, a potem do jeszcze innej, aż wreszcie zdecydowałam się zrobić doktorat na Uniwesytecie Południowej Kalifornii. W świecie akademickim poczułam się jak ryba w wodzie, dziś zaś cieszę się wszystkimi przyjemnościami życia intelektualnego, które jest udziałem wykładowców University of Houston. Kocham tę pracę i jestem przekonana, że znalazłam swoje powołanie!
Moje życie kręci się dziś wokół wiedzy: tworzę ją poprzez własne badania, dzielę się nią z innymi, wygłaszając wykłady i pisząc teksty, a także zdobywam ją dzięki lekturze i analizie doświadczeń innych ludzi. Od wielu lat zajmuję się badaniem zjawisk sprawczości i niezależności w działaniu; znajdują się one w obszarze moich zainteresowań od tamtego pamiętnego dnia, gdy – powiedzmy to sobie szczerze – nie zachowałam czujności i pozwoliłam, by moje prawo do samostanowienia złamał ktoś, kto zmusił mnie do zrezygnowania z własnego przyjęcia urodzinowego, by dopilnować błahostki z gatunku, który w dalszej części tej książki określam zbiorczo mianem dyrdymałów.
Jeszcze dziś, gdy wspominam tamten dzień, mam dreszcze. Wówczas przyrzekłam sobie, że już nigdy nie pozwolę, by coś podobnego mnie spotkało – a także by spotkało kogokolwiek innego, o ile będę w stanie temu zapobiec.
Minęło już ponad 10 lat od chwili, gdy wraz z moim ówczesnym doktorantem, a obecnie długoletnim współpracownikiem naukowym Henrikiem Hagtvedtem ukuliśmy termin „autonomiczna odmowa”. Używaliśmy tego pojęcia w artykułach naukowych w odniesieniu do supermocy mówienia „nie” w sposób przekonujący, tak by zniechęcić rozmówcę do wywierania nacisku. Autonomiczna odmowa jest sposobem ekspresji własnego ja, odzwierciedleniem indywidualnej tożsamości każdego z nas. Niniejsza książka pozwoli ci prawdziwie zrozumieć, na czym polega autonomiczna odmowa, odpowiedzieć sobie na pytanie, co decyduje o jej skuteczności, a także opanować trzy kompetencje, dzięki którym twoja odmowa nie będzie podlegała dyskusji. Na razie ograniczę się jedynie do stwierdzenia, że autonomiczna odmowa pozwala nam pokonać podstawową barierę, która utrudnia nam mówienie „nie” – z trzech powodów:
- Jest odbiciem twojej tożsamości i wyraża twoje wartości, priorytety i preferencje (twoje „nie” dotyczy powodów związanych z tobą, a nie z osobą, która zwróciła się do ciebie z prośbą).
- Daje wyraz przekonaniom i determinacji (jest wyrazem autonomii i pewności siebie).
- Jest definitywna i nie zachęca rozmówcy do dalszych nalegań (a więc nie zagraża twojej relacji z tą osobą ani twojej reputacji).
Po publikacji tych artykułów badawczych dzieliłam się swoimi wnioskami i przemyśleniami na temat autonomicznej odmowy za pośrednictwem platformy Professor + Educator, różnych mediów, podczas warsztatów szkoleniowych i konferencji. Ku mojemu zaskoczeniu uczestnicy wykładów i zajęć zaczęli prosić o więcej informacji. Niestety nie miałam nic wartościowego do zaoferowania osobom potrzebującym dodatkowych danych. Mogłam im dać wyłącznie swoje artykuły (których treść już przecież im przekazałam) lub kopie swoich prezentacji w PowerPoincie (żałosne!). Chciałam tymczasem za wszelką cenę wnieść coś nowego do świata ludzi i idei. Jako zagorzała czytelniczka zdecydowałam, że muszę podzielić się swoją wiedzą na temat koncepcji autonomicznej odmowy, tak jak swoją pasją, nadając jej formę książki. Tej, którą trzymasz teraz w dłoni.
Wśród licznych porad ludzi sukcesu przewija się jedna: nie angażujmy się w działania, które wydają się nam nieistotne. Steve Jobs był zdania, że „koncentracja wymaga umiejętności mówienia «nie»”, Oprah Winfrey powiedziała kiedyś: „«Nie» to pełne zdanie”; były premier Wielkiej Brytanii Tony Blair wyraził opinię: „Sztuka przywództwa polega na umiejętności odmowy”, a Warren Buffett, dyrektor generalny holdingu Berkshire Hathaway, mówił: „Musimy opanować sztukę wyrażania zgody po namyśle i szybkiego odmawiania”. Autorzy licznych bestsellerów, w tym Marshall Goldsmith (który zalecał sporządzenie listy spraw do wyrzucenia), Greg McKeown („zajmuj się wyłącznie tym, co ma znaczenie”), Ryan Holiday („bądź bezlitosny dla błahostek”), Matt Haig („nie bierz na siebie zadań, z którymi jest ci nie po drodze”) i Seth Godin („jeśli mówisz «tak» wyłącznie po to, by uniknąć dyskomfortu wywołanego przez odmowę, niczego nie osiągniesz”) podkreślają, jak ważna jest umiejętność mówienia nie.
Zarazem jednak, choć wszyscy akcentują, jak istotna jest umiejętność odmawiania, brakuje usystematyzowanych, wypróbowanych metod wyrażania odmowy w taki sposób, by nie odbiło się to na naszych relacjach, reputacji, a zarazem zniechęciło proszących do dalszych nagabywań. Po to właśnie powstała ta książka. W jej treści opieram się na badaniach (własnych i cudzych), by dać czytelnikom zestaw narzędzi i kompetencji, które pozwolą im skutecznie mówić „nie”. Nauczycie się rozróżniać, kiedy warto powiedzieć „nie”, i zdobędziecie supermoc definitywnej, autonomicznej odmowy.
Poniżej znajduje się plan niniejszej książki, a w nim informacje o zawartości poszczególnych części.
Część 1 (_Mówienie „nie” to supermoc_) pozwoli nam zrozumieć, dlaczego wielu osobom proste słówko „nie” przysparza tak wielu udręk. Odkryjemy przyczyny, które każą nam mówić „tak” również wtedy, gdy chcemy odmówić. Dowiemy się, że zostaliśmy uwarunkowani społecznie, by wierzyć, że odmawianie innym zaburza harmonię relacji międzyludzkich. Niektórym słowo „nie” kojarzy się z konfliktem i lękiem – musimy jednak przygotować się na uczucie dyskomfortu, jaki wzbudzi w nas perspektywa udzielenia odmownej odpowiedzi, i nauczyć się sobie z nim radzić. Tworzymy w ten sposób grunt pod wdrożenie proponowanego przeze mnie rozwiązania: autonomicznej odmowy. Dowiemy się, jak uświadomić rozmówcy, że nasza odmowa jest definitywna. Jak wskazuje nazwa tego narzędzia, autonomiczna odmowa to sposób mówienia „nie”, który pozwoli wam odzyskać kontrolę nad własnym życiem. Znikną nerwy i frustracja, zyskacie spokój i poczucie sprawczości, to zaś wyjdzie na dobre zarówno waszej reputacji, jak i relacjom z innymi.
W części 2 (_MOC autonomicznej odmowy_) zajmiemy się trzema kompetencjami, których będziecie potrzebować, by tę tytułową MOC zyskać. Skrótowiec MOC odpowiada tym właśnie trzem kompetencjom:
Myślenie kształtujące świadomość.
Ogół zasad zastępujących decyzje.
Całokształt tożsamości.
Rozdział 1 tej części zawiera zestaw narzędzi autonomicznej odmowy. Jako że autonomiczna odmowa koncentruje się na nas samych, kluczową kompetencją, w którą musimy zainwestować, jest wzrost samoświadomości. Poznamy strategie wzmacniania zarówno samoświadomości wewnętrznej (zrozumienia własnych wartości, preferencji i przekonań, własnej wizji sukcesu i szczęścia), jak i samoświadomości zewnętrznej (zrozumienia tego, co myślą o nas inni ludzie). Nauczymy się także polegać na samoświadomości, by umiejętnie porządkować kierowane do nas prośby i świadomie decydować się na ich przyjęcie lub odrzucenie.
Fundamentem autonomicznej odmowy jest ustalenie własnych zasad reagowania w sytuacjach, gdy ktoś nas o coś prosi. Nazywam je osobistą strategią. Pokażę wam, jak opracować swoją osobistą strategię (proste reguły, których będziemy przestrzegać, odwołujące się do naszych pryncypiów, wartości i priorytetów), by odzwierciedlała ona naszą tożsamość. Przekonamy się, że strategia osobista pozwala nam zidentyfikować źródło instynktownego oporu przed spełnieniem prośby, jak również odmówić jej spełnienia z przekonaniem i determinacją.
Na koniec zamierzam dowieść (mam nadzieję, że skutecznie), że autonomiczna odmowa jest działaniem angażującym całe ciało, a świadomość znaczenia sygnałów niewerbalnych odgrywa w niej kluczową rolę. Przekonacie się między innymi, że język niewerbalny pozwala nam osiągnąć niejedną korzyść – z jednej strony, nasze „nie” staje się dzięki niemu stanowcze i zdecydowane; z drugiej zaś wzmacnia naszą relację z osobą, która nas o coś prosi.
W części 3 (_Aspekty praktyczne autonomicznej odmowy_) przekujemy teorię w praktykę. Zamiast snuć rozważania na temat supermocy, jaką jest autonomiczna odmowa, zajmiemy się analizą korzystania z niej w codziennym życiu. Wiemy, że praktyka czyni mistrza. Dobrze też wiedzieć, co może stanąć nam na drodze do sukcesu. Zdarza się, że w obliczu autonomicznej odmowy rozmówca nadal nalega. To nieuchronne. Jeśli jednak nauczymy się rozróżniać sposoby perswazji i opracujemy strategie reagowania, będziemy mieli większe szanse poradzić sobie z natrętem.
Ta książka pokaże wam, że autonomiczna odmowa nie polega wyłącznie na mówieniu innym „nie”: ale także na mówieniu „nie” samym sobie. Poczucie sprawczości wpłynie na całe wasze życie. Dowiecie się, jaką rolę w naszym życiu osobistym i zawodowym odgrywa dialog wewnętrzny. Chwytliwy zwrot „dzieje się tak, jak mówisz” sprawdzi się w wielu sytuacjach codziennych, które wymagają umiejętności mówienia „nie” swoim impulsom – i mówienia „tak” obranym celom. Bezustannie stykamy się z wieloma dylematami zarówno prywatnie, jak i służbowo – zrezygnować z siłowni czy nie; jak zbudować pewność siebie, która pozwoli nam stawić czoła nowym wyzwaniom (czego być może obecnie się boimy), jak przestać się martwić i uciszyć irytujący głosik wewnętrznego krytyka. Na koniec zastanowimy się, w jaki sposób autonomiczna odmowa sprzyja relacjom międzyludzkim i realizacji celów, które są dla nas ważne i znaczące.
To podobnie jak z zasadami, którymi rządzą się sztuka i architektura: założenia autonomicznej odmowy, które przedstawię wam w niniejszej książce, nie podyktują wam dokładnie, co robić, co mówić albo jakich słów użyć w określonej sytuacji. Chcę, byście nauczyli się wnikliwego myślenia, osiągnęli samoświadomość, która jest warunkiem koniecznym stosowania autonomicznej odmowy. Dzięki tej podbudowie będziecie w stanie wypracować sobie metodę mówienia „nie” dopasowaną do waszych potrzeb, sprawdzającą się w sytuacjach, których doświadczacie na co dzień, i w kontaktach z ludźmi, których spotykacie na swojej życiowej drodze.
Ogromną gratyfikacją podczas prowadzenia badań, które dały początek tej książce, jak również podczas pisania była dla mnie świadomość znaczenia autonomicznej odmowy dla wszystkich praktycznych aspektów naszego życia. Niemal każda z grup odbiorców, do jakich zwracałam się w ciągu ostatnich ośmiu lat – menedżerowie, profesorowie, młodzi specjaliści, urzędnicy państwowi, kadry zarządzające wyższych uczelni – zgadzała się co do jednego. Bez względu na to, jaką drogą podążasz: czy szukasz pierwszej pracy, chcesz zrobić profesurę, zostać prezesem firmy, rektorem uniwersytetu, nie dotrzesz do celu, jeśli będziesz się zgadzać na wszystko. Musisz nauczyć się skutecznie odmawiać angażowania się w sprawy sprzeczne z twoimi aspiracjami. Przedstawiciele wszystkich wymienionych grup są zdania, że bylibyśmy dużo szczęśliwsi, mniej zestresowani, mielibyśmy więcej czasu i energii, gdybyśmy zdołali rozwiązać jakże powszechny, złożony, a zarazem ogólny problem z mówieniem „nie”. Z radością przedstawiam wam gotowe rozwiązanie: umiejętność autonomicznej odmowy.
Dzięki tej książce mam nadzieję zaprezentować wam unikalną, pozytywną i świadomą strategię autonomicznej odmowy – nowy sposób myślenia, a zarazem zestaw kompetencji, które musicie zdobyć, by odmawiać skutecznie, w sposób autentyczny i autonomiczny. Wspólnie opracujemy plan działania, który pozwoli wam wydostać się z miejsca, w którym obecnie się znajdujecie, i otworzyć sobie drogę ku nowym możliwościom, zyskać dobre samopoczucie i skupić się na realizacji waszych celów życiowych.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1. Ta historia pochodzi z eseju George’a Orwella _Strzelając do słonia_, opublikowanego po raz pierwszy w 1936 roku. Autor nigdy nie potwierdził jednoznacznie, że ma on charakter autobiograficzny, ale dla celów tej książki uznajmy, że tak jest. Po odbyciu służby w dolnej Birmie Orwell (był to jego pseudonim literacki – w rzeczywistości nazywał się Eric Arthur Blair) rozpoczął błyskotliwą karierę pisarską.
2. Slangowe słowo _downthumbing_ oznacza akt wyrażenia sprzeciwu online, a mianem _downthumber_ określa się osobę, która się z czymś nie zgadza. Aaron Peckham, Downthumber, _Urban Dictionary: Fularious Street Slang Defined_, b.d., http://downthumber.urbanup.com/4862925. .
3. Russell Cropanzano, Marie S. Mitchell, _Social exchange theory: An interdisciplinary review_, „Journal of Management” 31, nr 6, 2005, s. 874–900.
4. Roy F. Baumeister, Mark R. Leary, _The need to belong: Desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation_, „Interpersonal Development” 2017, s. 57–89.
5. Mark R. Leary, Kristine M. Kelly, Catherine A. Cottrell, Lisa S. Schreindorfer, _Construct validity of the need to belong scale: Mapping the nomological network_, „Journal of Personality Assessment” 95, nr 6, 2013, s. 610–624.
6. Robert B. Cialdini, _Wywieranie wpływu na ludzi. Psychologia perswazji_, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2023.
7. Ernst Fehr, Urs Fischbacher, _Third-party punishment and social norms_, „Evolution and Human Behavior” 25, nr 2, 2004, s. 63–87.
8. Xinyue Zhou, Liwei Zheng, Lixing Zhou, Nan Guo, _The act of rejecting reduces the desire to reconnect: Evidence for a cognitive dissonance account_, „Journal of Experimental Social Psychology” 45, nr 1, 2009, s. 44–50.
9. Natalie J. Ciarocco, Kristin L. Sommer, Roy F. Baumeister, _Ostracism and ego depletion: The strains of silence_, „Personality and Social Psychology Bulletin” 27, nr 9, 2001, s. 1156–1163.
10. Jaishree Umale, _Pragmatic failure in refusal strategies: British versus Omani interlocutors_, „Arab World English Journal” 2, nr 1, 2011, s. 18–46.
11. Nick J. Enfield, _How We Talk: The Inner Workings of Conversation_, Basic Books, New York 2017.
12. Derek D. Rucker, Adam D. Galinsky, Joe C. Magee, _The agentic-communal model of advantage and disadvantage: How inequality produces similarities in the psychology of power, social class, gender, and race_, „_Advances in Experimental Social Psychology_” 58, 2018, s. 71–125.
13. Klasyczne badania z dziedziny psychologii społecznej w obszarze posłuszeństwa wielokrotnie dowiodły, że ludzie chcą być posłuszni autorytetom i dostosowywać się do swoich grup społecznych. Projekt badawczy, określany zbiorczo mianem eksperymentów Milgrama, wykazał, że gdy badacz nakazał uczestnikom, by wyrządzili krzywdę innym osobom poprzez porażenie ich prądem, godzili się na to pod naciskiem autorytetu. W badaniu Solomona Ascha, poświęconym przestrzeganiu norm grupowych, uczestnicy błędnie wskazywali najdłuższy z zestawu trzech odcinków w wyniku zastosowania pewnej sztuczki. Zamiast uwierzyć własnym oczom i wskazać prawidłowo najdłuższy odcinek, znaczna część grupy postanowiła po prostu naśladować lidera (działającego we współpracy z eksperymentatorami, którzy polecili mu podać błędną odpowiedź), co udowodniło słuszność tezy o ludzkiej skłonności do podważania własnych osądów i przyjmowania opinii grupy.
14. Jia Jiang, _Day 3 Rejection Therapy – Ask for Olympic Symbol Doughnuts. Jackie Delivers!_, Rejection Therapy with Jia Jiang (blog), 18.11.2021, https://www.rejectiontherapy.com/blog/2012/ll/18/day-3-rejection-therapy-ask-for-olympic-symbol-doughnuts-jackie-delivers.
15. Amy J.C. Cuddy, Susan T. Fiske, Peter Glick, _Warmth and competence as universal dimensions of social perception: The stereotype content model and the BIAS map_, „Advances in Experimental Social Psychology” 40, 2008, s. 61–149.
16. Roy F. Baumeister, Mark R. Leary, _The need to belong: desire for interpersonal attachments as a fundamental human motivation_, „Psychological Bulletin 117, nr 3, 1995, s. 497.
17. Adam Grant, _8 Ways to Say No Without Hurting Your Image_, Linkedln, 11.03.2014, https://www.linkedin.eom/pulse/20140311110227-69244073-8-waysto-say-no-without-hurting-your-image/.
18. Gail M. Williamson, Margaret S. Clark, Linda J. Pegalis, Aileen Behan, _Affective consequences of refusing to help in communal and exchange relationships_, „Personality and Social Psychology Bulletin” 22, nr 1, 1996, s. 34–47.