Nauczyciel z Polski - ebook
Nauczyciel z Polski - ebook
Pierwsza taka książka o szkole! Zobaczcie, co może się w niej wydarzyć, jeśli otworzymy się na relację i dialog. I jak piękny może to być kawałek świata…
Jarek Szulski – nauczyciel z pasją, współtwórca Akademii Psychologii Przywództwa i autor bestsellerowych powieści „Zdarza się” i „Sor”, powraca z praktycznym poradnikiem i jednocześnie wciągającą opowieścią o miłości do szkoły. Bazując na własnych doświadczeniach, we wzruszający sposób pokazuje drogę dorastania i rozwoju nieco szalonego nauczyciela, dotyka jasnych i ciemnych stron „najpiękniejszego zawodu świata” oraz zachęca do zupełnie nowego kształtowania szkolnej codzienności, tak by każda godzina spędzona z uczniami stała się dla wszystkich niesamowitą przygodą. I udowadnia, że jest to możliwe!
Pełen humoru, barwnych anegdot, inspiracji do dalszego rozwoju oraz praktycznych pomysłów na pracę z młodzieżą poradnik, zawiera także szereg rozmów z wybitnymi specjalistami oraz kilkanaście poruszających esejów napisanych przez uczennice i uczniów liceów ogólnokształcących. Całość graficznie spinają ilustracje i doodle 16-letniego Eryka Kiepuszewskiego.
Czytajcie, bawcie się, inspirujcie i wzruszajcie!
“Ostrzeżenie! Lektura tej książki skonfrontuje cię z wymiarami życia, które dotąd masz „za kurtyną”. Może to być zarówno pierwiastek rebelii, przekory, agresji, bestii, dosadności języka jak i piękna, empatii, pokory, subtelności, czułości, wrażliwości i dobra. Jeśli jednak chcesz zachować status quo – odłóż tę książkę natychmiast!“
Jacek Santorski
“Nie polecam! Język potoczny, dużo szczegółów, detali, które potrafią zdziwić, żeby nie powiedzieć zszokować. Padają jak z pstryczka słowa niecenzuralne, a wszystko to z głowy gościa, który przez kilkanaście lat był belfrem! To nie dla nauczycieli poukładanych i szukających w szkole spokoju kilku godzin lekcyjnych.”
“Polecam! Po trzykroć polecam tym, co chcą przejść na drugą stronę i zabrać ze sobą całą klasową ekipę, która za taką podróż potrafi wznieść okrzyk „jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!”. Otwórz książkę na byle jakiej stronie… każda z nich to konkretne rozwiązanie problemów. No, taka sztuka Jarka!”
Jurek Owsiak
“Książka Jarka Szulskiego jest inspirującą lekturą dla nauczycieli, którzy chcą rozwijać zainteresowania uczniów, ich samodzielne i krytyczne myślenie, którzy są przekonani, że szkoła powinna być miejscem budowania relacji społecznych – rozwijania umiejętności dialogu z osobami inaczej myślącymi, uczenia pracy zespołowej i współodpowiedzialności za tworzoną z innymi wspólnotę. Czytając ją angażujemy się w poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o to, jak nawiązywać i rozwijać relacje z uczniami, tak by osiągnięcie tych celów stało się możliwe.”
dr Krystyna Starczewska
Autorki i autorzy rozdziałów:
prof. dr hab. Barbara Fatyga, dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska, dr Adam Aduszkiewicz, dr Andrzej Depko, Tomasz Adamczyk, Tomasz Garstka, Marek Matkowski, Michał Pawłowski, Jacek Santorski, Halina Zalewska, uczennice i uczniowie liceów ogólnokształcących
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-951395-6-7 |
Rozmiar pliku: | 26 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
----------------------------------- -----------------------------------
Gościnie i goście prof. dr hab. Barbara Fatyga
dr hab. Iwona Chmura-Rutkowska
dr Adam Aduszkiewicz
dr Andrzej Depko
Tomasz Adamczyk
Tomasz Garstka
Marek Matkowski
Michał Pawłowski
Jacek Santorski
Halina Zalewska
Autorki i autorzy esejów Karolina Baszkiewicz
Natalia Dullek
Aleksandra Hapunik
Aniela Hofmokl
Barbara Karwowska
Gaja Odolczyk
Zofia Ossowska
Szymon Ośko
Radek Paszyński
Julia Roman
Weronika Rymarz
Kacper Szklarczyk
Zofia Żarska
Ilustracje ~~Eryk Kiepuszewski~~
----------------------------------- -----------------------------------Książkę tę napisałem z miłości do szkoły i do młodzieży, którą w niej spotkałem. Chciałbym, aby była ona wyrazem mojego głębokiego szacunku dla pracy wszystkich nauczycielek i nauczycieli, angażujących umysły i serca w pracę z dorastającymi ludźmi. A także rodzajem podziękowania dla uczennic i uczniów, z którymi miałem zaszczyt współpracować. I dla całego młodego pokolenia za to, że są lepsi, niż to się wielu dorosłym wydaje. I że przywracali mi wielokrotnie wiarę w ludzkość. I wciąż to robią.
Mamy cywilizacyjny obowiązek zadbać o nauczycielki i o nauczycieli. Bez dobrej szkoły przepadniemy.Dzień dobry, czyli jakiś wstęp
– Dzień dobry, Droga Czytelniczko lub Drogi Czytelniku! – zwracam się do ciebie, żeby jakoś zacząć to nasze niespodziewane spotkanie. Prawdę mówiąc, nie mam pojęcia, w jaki sposób twoje życie doprowadziło cię do tego oto momentu.
– Dzień dobry – odpowiadasz, może nawet nieco zbita lub zbity z tropu. – Od kiedy autor tak zagaduje do odbiorcy, hę?
Od teraz.
Trzymasz w ręku poradnik, albo może lepiej: „poradnik”. Trzeba mieć tupet, aby napisać coś takiego, wiesz to. Albo tak jak ja, wystarczy pewnego dnia obudzić się ze świadomością, że „wiem już, jak żyć” i że „poznałem odpowiedzi na wszystkie ważne pytania”. A jeśli tak, to czemu się nie podzielić? To byłoby nie po koleżeńsku.
Wydawcy bardzo zależało, aby to był poradnik przełomowy, no taki, jakiego jeszcze nie było. I gdybym miał teraz oszacować jego przełomowość, to napisałbym, że jest „prawie przełomowy”. A prawie czyni… wiadomo co, i tak dalej.
– I żeby był mądry, inspirujący oraz zabawny – fantazjował wydawca, aby chwilę później wrócić na planetę Ziemia. – Wystarczy, jeśli będzie chociaż zabawny.
Niemniej muszę ci się zwierzyć, że wysłałem pierwszą wersję tej opowieści grupce moich wychowanków. A oni to przeczytali. Była uczennica w odpowiedzi napisała „idę się załamać”, a były uczeń „z kim ja się zadaję!”. To zdanie „z kim ja się zadaję” zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ, jak sądzę, nie jest zbyt często wypowiadaną w szkole frazą, zwłaszcza przez ucznia pod adresem nauczyciela. No i powiedz, czy mogłem sobie wyobrazić lepsze recenzje?!
Nie mogłem.
Z kolei pewna osoba w sile wieku, której zdanie niezwykle cenię, na moje obawy w temacie czytelniczego odbioru po przejrzeniu tekstu oznajmiła: „Oczywiście, jedni się obrażą, ktoś zbulwersuje, a inni odetchną i pomyślą, że nareszcie!”.
Jak to w życiu.
Wojciech Eichelberger zaproponował mi, abym w tytule zawarł zdanie, które miało widnieć na okładce jego autobiografii¹, a mianowicie: „Mam pytanie do każdej odpowiedzi”. Przyznasz, że to naprawdę dobry tytuł dla poradnika! Bo jedno powiem otwarcie i bez ironii: książka, którą trzymasz w ręku, ocieka niepewnością. I choć „to wszystko zdarzyło się mniej więcej naprawdę”², jest pełne ciekawości i zachwytu nad człowiekiem, to nie proponuje jasnych rozwiązań. W nauczycielskim fachu tak już jest, że „czasem zjadasz batona, a czasem, cóż, on zjada ciebie”³. A ostateczna decyzja dotycząca tego, kim jesteś i w jaki sposób chcesz pracować, kochać i dotrwać do swojego końca, zawsze będzie należała do ciebie. To najgorsze i najlepsze w byciu dorosłym.
Konstrukcja Nauczyciela z Polski odzwierciedla drogę, którą sam przeszedłem jako uczeń, a potem nauczyciel w warszawskich gimnazjach i liceach. Zawarłem w niej również sporo gotowych, zrealizowanych pomysłów oraz wiele inspiracji płynących prosto z programu akademickiego, który wspólnie z Jackiem Santorskim prowadzimy od 2010 roku w Szkole Biznesu Politechniki Warszawskiej⁴. Okazuje się, że to, co służy menedżerom, szefom i właścicielom firm, doskonale sprawdza się w szkolnej klasie czy na stanowisku dyrektora szkoły. Najwyraźniej na uczciwe i autentyczne przywództwo składają się te same uniwersalne zasady, bez względu na to, w jakich okolicznościach to przywództwo jest uprawiane.
Do współtworzenia tej książki i napisania krótkich rozdziałów czy esejów zaprosiłem również grupę osób towarzyszących mi w pracy z młodzieżą i dorosłymi. Mam nadzieję, że ich profesjonalizm i wiedza podniosą wartość publikacji. Podobnie jak i głos młodych, licealistek i licealistów, moich byłych uczennic i uczniów, którzy podjęli wyzwanie, aby podzielić się tym, co dla nich szczególnie ważne.
Jeśli jesteś nauczycielką lub nauczycielem – ta książka jest zwłaszcza dla ciebie. Wierzę, że odnajdziesz się w wielu przytoczonych sytuacjach, dylematach, problemach i radościach związanych z wykonywaniem naszego zawodu. Ufam także, że czas spędzony ze mną będzie inspirujący i skłoni cię do podejmowania zupełnie nowych działań w szkole i w życiu.
Jeśli jesteś rodzicem – ta książka pozwoli ci lepiej zrozumieć, co myślą i czują, czym żyją i czego się boją osoby, którym powierzasz to, co najcenniejsze – własne dzieci.
Jeśli jesteś uczennicą lub uczniem – to, o kurde, nie wiem, uciekaj, ratuj się, masz jeszcze szansę!
A co, jeśli nie lubisz poradników? Kiedy robi ci się słabo na samą myśl, że miałbyś czytać wynurzenia kolejnego mądrali i należysz do tej części społeczeństwa, która pragnie zdelegalizować coachów i sprzedawców polis na życie? Mam dobą wiadomość: jesteś u siebie. To nie jest taki poradnik, to poradnik-bezradnik dla tych, co nie cierpią poradników.
Dobrej lektury (i zabawy!)…