- nowość
Nie bój się ubrudzić rąk, tworząc czystą architekturę. Projektowanie aplikacji wysokiej jakości na przykładach w Javie. Wydanie II - ebook
Nie bój się ubrudzić rąk, tworząc czystą architekturę. Projektowanie aplikacji wysokiej jakości na przykładach w Javie. Wydanie II - ebook
Wyobraź sobie sytuację: chcesz napisać oprogramowanie, które nie tylko spełni oczekiwania klienta, ale również będzie przykładem eleganckiej i czystej architektury. Na drodze do tego celu z pewnością napotkasz przeszkody, takie jak nierealny termin czy niedziałające API zewnętrznego dostawcy. Nie będzie wyjścia, czas zmusi Cię do pójścia na skróty i Twoja architektura wkrótce straci swoją elegancką strukturę. Aby tego uniknąć, musisz przejąć kontrolę nad architekturą.
Dzięki tej książce zorientujesz się, że utrzymanie kontroli nad architekturą w dużej mierze zależy od zastosowanego stylu architektonicznego. Zrozumiesz też wady konwencjonalnej architektury warstwowej i zapoznasz się z zaletami stylów koncentrujących się na dziedzinie, takich jak architektura heksagonalna. Dowiesz się także, jak można ją wyrazić w kodzie źródłowym. Poznasz szczegóły różnych strategii mapowania między warstwami architektury heksagonalnej, a ponadto prześledzisz, jak różne elementy architekturalne łączą się w jedną aplikację. Bazując na stylu architektury heksagonalnej, nauczysz się tworzyć intuicyjne w późniejszej obsłudze technicznej aplikacje internetowe. Szybko się przekonasz, że wiedza zdobyta w trakcie lektury pozwoli Ci na tworzenie wysokojakościowych aplikacji, które przetrwają próbę czasu.
Najciekawsze zagadnienia:
- niedoskonałości związane z architekturą warstwową
- egzekwowanie granic architektury
- wpływ stosowania skrótów na debet techniczny
- korzystanie z poszczególnych stylów architekturalnych
- struktura kodu a architektura
- testy sprawdzające wszystkie elementy architektury
Jeśli chcesz mieć łatwe życie, nie zostawaj architektem.
Zaha Hadid, architektka
Spis treści
Przedmowa
O autorze
O korektorach merytorycznych
Wprowadzenie
Rozdział 1. Łatwa obsługa techniczna
- Co w ogóle oznacza łatwa obsługa techniczna?
- Łatwa obsługa techniczna pozwala na większą funkcjonalność
- Łatwa obsługa techniczna to zadowolenie programisty
- Łatwość obsługi technicznej ułatwia podejmowanie decyzji
- Zachowanie łatwości obsługi technicznej
Rozdział 2. Na czym polega problem z warstwami?
- Warstwy wspierają projekt oparty na bazie danych
- Warstwy są podatne na skróty
- Warstwy utrudniają testowanie
- Warstwy ukrywają przypadki użycia
- Warstwy utrudniają pracę równoległą
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 3. Odwracanie zależności
- Reguła jednej odpowiedzialności
- Opowieść o efektach ubocznych
- Zasada odwrócenia zależności
- Czysta architektura
- Architektura heksagonalna
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 4. Organizowanie kodu
- Organizacja kodu za pomocą warstw
- Organizacja kodu za pomocą funkcjonalności
- Architekturalnie ekspresyjna struktura pakietu
- Rola wstrzykiwania zależności
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 5. Implementowanie przypadku użycia
- Implementowanie modelu dziedziny
- Krótki opis przypadku użycia
- Weryfikowanie danych wejściowych
- Potężne konstruktory
- Różne modele danych wejściowych dla różnych przypadków użycia
- Weryfikowanie reguł biznesowych
- Rozbudowany kontra uproszczony model dziedziny
- Różne modele danych wyjściowych dla różnych przypadków użycia
- Przypadki użycia przeznaczone tylko do odczytu
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 6. Implementowanie adaptera internetowego
- Odwrócenie zależności
- Zadania adaptera internetowego
- Kontrolery wycinków adaptera internetowego
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 7. Implementowanie adaptera trwałego magazynu danych
- Odwrócenie zależności
- Zadania adaptera trwałego magazynu danych
- Dzielenie interfejsów portu
- Dzielenie adapterów trwałego magazynu danych
- Przykład oparty na JPA Spring Data
- Transakcje bazy danych
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 8. Testowanie elementów architektury
- Piramida testów
- Testowanie encji dziedziny za pomocą testów jednostkowych
- Testowanie przypadku użycia za pomocą testu jednostkowego
- Testowanie adaptera internetowego za pomocą testów integracyjnych
- Testowanie adaptera trwałego magazynu danych za pomocą testów integracyjnych
- Testowanie ścieżek głównych za pomocą testów systemowych
- Jaka liczba testów będzie wystarczająca?
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 9. Mapowanie między granicami
- Strategia braku mapowania
- Strategia mapowania dwukierunkowego
- Strategia mapowania pełnego
- Strategia mapowania jednokierunkowego
- Kiedy należy używać poszczególnych rodzajów mapowania?
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 10. Złożenie aplikacji w całość
- Dlaczego złożenie wszystkiego w całość ma znaczenie?
- Połączenie elementów za pomocą zwykłego kodu
- Złożenie aplikacji poprzez skanowanie ścieżki classpath przeprowadzane przez Springa
- Złożenie aplikacji poprzez konfigurację Javy w Springu
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 11. Rozsądne używanie skrótów
- Dlaczego skrót przypomina wybitą szybę?
- Odpowiedzialność za dobry początek
- Współdzielenie modeli między przypadkami użycia
- Używanie encji dziedziny jako modeli danych wejściowych lub wyjściowych
- Pomijanie portów wejściowych
- Pomijanie usług
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 12. Egzekwowanie granic architektury
- Granice i zależności
- Modyfikatory widoczności
- Funkcja przystosowania wykonywana po przeprowadzeniu kompilacji
- Artefakty kompilacji
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 13. Zarządzanie wieloma ograniczonymi kontekstami
- Jeden sześciokąt dla ograniczonego kontekstu?
- Rozdzielone ograniczone konteksty
- Poprawne połączenie ograniczonych kontekstów
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 14. Podejście do architektury oprogramowania oparte na komponentach
- Modułowość dzięki komponentom
- Przykład: tworzenie komponentu typu "silnik sprawdzania"
- Egzekwowanie granic komponentów
- W jaki sposób może to pomóc w tworzeniu oprogramowania łatwego w późniejszej obsłudze technicznej?
Rozdział 15. Wybór stylu architekturalnego
- Rozpocznij od prostego rozwiązania
- Ewolucja dziedziny
- Zaufaj swojemu doświadczeniu
- To zależy
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-289-1232-8 |
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |