Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • nowość

Niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd jako postać naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego - ebook

Wydawnictwo:
Format:
PDF
Data wydania:
26 listopada 2025
15210 pkt
punktów Virtualo

Niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd jako postać naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego - ebook

Ta publikacja to niezbędne kompendium wiedzy dla każdego, kto zawodowo zajmuje się ochroną znaków towarowych. Autor wnikliwie analizuje jedno z najczęstszych i najważniejszych zagrożeń dla unijnego znaku towarowego – ryzyko wprowadzenia w błąd, które pojawia się aż w 90% spraw o naruszenie prawa z rejestracji.

Książka oferuje:

  • dogłębną analizę przesłanek naruszenia prawa do znaku towarowego,
  • klarowne wyjaśnienie relacji między ryzykiem wprowadzenia w błąd a ryzykiem skojarzenia,
  • praktyczne podejście do oceny ryzyka, uwzględniające renomę znaku, jego zdolność odróżniającą, zwyczaje konsumenckie i współistnienie znaków na rynku.

Publikacja porusza również istotną debatę: czy ocena ryzyka powinna być abstrakcyjna, czy konkretna? – dostarczając argumentów i przykładów, które pomogą w codziennej pracy prawników i ekspertów.

Książka przeznaczona jest dla sędziów, rzeczników patentowych, adwokatów i radców prawnych. Zainteresuje zwłaszcza pracowników Urzędu Patentowego Rzeczypospolitej Polskiej, a także pracowników naukowych zgłębiających prawem własności przemysłowej.

Spis treści

Spis treści „Niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd jako postać naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego”
Zawartość Nr strony
Objaśnienia skrótów 11
Wstęp 15
Rozdział I Naruszenie prawa do unijnego znaku towarowego. Charakterystyka ogólna 29
1. Uwagi wstępne 29
2. Przesłanki ogólne naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego 35
2.1. Istnienie prawa do unijnego znaku towarowego 35
2.2. Używanie oznaczenia w obrocie handlowym 36
2.3. Używanie oznaczenia na terytorium UE 40
2.4. Używanie oznaczenia w odniesieniu do towarów lub usług 49
2.5. Brak zgody uprawnionego na używanie znaku towarowego przez osobę trzecią 59
2.6. Negatywny wpływ na funkcje znaku towarowego 65
3. Główne postacie naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego 71
4. Szczególne postacie naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego 75
4.1. Towary w tranzycie 76
4.2. Czynności przygotowawcze 78
4.3. Reprodukcja znaku towarowego w słowniku, encyklopedii lub w podobnym zbiorze informacji 79
4.4. Nielojalny agent lub przedstawiciel 80
4.5. Prawo do odpowiedniego odszkodowania po dacie opublikowania zgłoszenia 82
5. Okoliczności wyłączające naruszenie prawa do unijnego znaku towarowego 83
5.1. Brak rzeczywistego używania unijnego znaku towarowego dla towarów objętych rejestracją 84
5.2. Ograniczenie skutków unijnego znaku towarowego wskazanych w art. 14 rozporządzenia 2017/1001 89
5.3. Wyczerpanie prawa do unijnego znaku towarowego 97
5.4. Szczególne zarzuty, jakie może podnieść właściciel późniejszego (zarejestrowanego) znaku towarowego 106
5.4.1. Niewystarczający stopień zdolności odróżniającej 109
5.4.2. Tolerowanie używania znaku późniejszego 116
5.4.3. Nieużywanie znaku wcześniejszego 121
5.4.4. Zgoda właściciela znaku wcześniejszego na rejestrację znaku późniejszego 122
5.4.5. Powstrzymanie się od powołania prawa we wcześniejszym wniosku o unieważnienie lub powództwie wzajemnym 124
Rozdział II Niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd jako przesłanka naruszenia prawa do unijnego znaku towarowego. Charakterystyka ogólna 125
1. Uwagi wstępne 125
2. Pojęcie niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 126
3. Skojarzenie oznaczenia osoby trzeciej ze znakiem towarowym 132
4. Metodyka oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 147
Rozdział III Porównanie towarów lub usług w ramach oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 155
1. Uwagi wstępne 155
2. Przedmiot badania 159
3. Identyczność towarów lub usług 161
4. Podobieństwo towarów lub usług 164
4.1. Charakter 172
4.2. Przeznaczenie 175
4.3. Sposób używania 177
4.4. Konkurencyjność 179
4.5. Komplementarność 181
4.6. Komplementarność estetyczna 187
4.7. Kanały dystrybucji 193
4.8. Właściwy krąg odbiorców 194
4.9. Typowe pochodzenie 196
4.10. Szczególne pochodzenie geograficzne 199
5. Porównanie towarów z usługami 202
6. Wynik oceny podobieństwa towarów lub usług 203
Rozdział IV Porównanie oznaczeń w ramach oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 209
1. Uwagi wstępne 209
2. Porównanie oznaczeń w postaci zarejestrowanej i używanej na rynku 213
3. Identyczność oznaczeń 216
4. Ocena podobieństwa oznaczeń z uwzględnieniem ich elementów odróżniających i dominujących 219
4.1. Elementy odróżniające 223
4.2. Elementy dominujące 230
4.3. Elementy odróżniające a elementy dominujące 234
4.4. Elementy nieistotne (bez znaczenia) 235
4.5. Niezależna pozycja odróżniająca 237
5. Porównanie oznaczeń na poszczególnych płaszczyznach oceny 240
6. Ocena podobieństwa na płaszczyźnie wizualnej 241
6.1. Ocena podobieństwa oznaczeń słownych 242
6.1.1. Rola początku oznaczenia 247
6.1.2. Inkorporacja wcześniejszego znaku towarowego w oznaczeniu późniejszym 252
6.1.3. Oznaczenia krótkie 256
6.1.4. Inwersja elementów oznaczeń 258
6.2. Ocena podobieństwa oznaczeń złożonych 259
6.2.1. Ocena podobieństwa oznaczeń słownych z oznaczeniami słowno-graficznymi 260
6.2.2. Ocena podobieństwa dwóch oznaczeń słowno-graficznych 264
6.2.3. Ocena podobieństwa oznaczeń graficznych z oznaczeniami słowno-graficznymi 276
6.2.4. Ocena podobieństwa dwóch oznaczeń wyłącznie graficznych 281
6.3. Ocena podobieństwa oznaczeń przestrzennych 286
6.4. Ocena podobieństwa innych rodzajów oznaczeń 288
7. Ocena podobieństwa na płaszczyźnie fonetycznej 291
7.1. Oznaczenia i ich elementy wymagające oceny 292
7.2. Tendencja konsumentów do skracania elementów słownych oznaczeń oraz znaczenie elementów dominujących 298
7.3. Rola początkowych sylab 302
7.4. Identyczne lub podobne dźwięki w zmienionej kolejności 302
7.5. Oznaczenia składające się ze słów obcych lub wymyślonych 303
7.6. Oznaczenia zawierające znaki lub symbole matematyczne 304
8. Ocena podobieństwa na płaszczyźnie znaczeniowej 307
Rozdział V Pozostałe kryteria oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 315
1. Uwagi wstępne 315
2. Zdolność odróżniająca znaku wcześniejszego 320
2.1. Samoistny i wzmocniony charakter odróżniający 328
2.2. Brak zdolności odróżniającej znaku wcześniejszego 333
2.3. Data uwzględniania zdolności odróżniającej znaku wcześniejszego 338
3. Rodzina lub seria znaków wcześniejszych 340
4. Współistnienie znaków towarowych 347
5. Utrwalone zwyczaje rynkowe (warunki, w jakich towary są typowo zbywane) i wynikające z tego przyzwyczajenia konsumentów 350
Rozdział VI Ocena niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd uwzględniająca wszystkie czynniki istotne w sprawie 359
1. Uwagi wstępne 359
2. Właściwy moment oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd 362
3. Całościowy charakter oceny niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd i zasada współzależności 367
4. Elementy oznaczeń pozbawione zdolności odróżniającej a niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd 370
5. Współzależność między poszczególnymi płaszczyznami oceny podobieństwa oznaczeń 373
6. Właściwy krąg odbiorców; przeciętny konsument 381
6.1. Określenie właściwego kręgu odbiorców w odniesieniu do towarów lub usług 385
6.2. Właściwy krąg odbiorców z perspektywy terytorialnej 386
6.3. Model przeciętnego konsumenta 392
6.4. Poziom uwagi przeciętnego konsumenta 396
7. Niebezpieczeństwo wprowadzenia w błąd wystarczające do przyjęcia naruszenia 400
8. Dowody niebezpieczeństwa wprowadzenia odbiorców w błąd 402
9. Pozaprawne aspekty związane z oceną niebezpieczeństwa wprowadzenia w błąd (problem subiektywizmu oceny) 411
Podsumowanie 415
Bibliografia 425
Kategoria: Własności intelektualnej
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8438-095-6
Rozmiar pliku: 7,1 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij