Facebook - konwersja
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Niewidzialną ręką. Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach animacji w Polsce - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
22 stycznia 2024
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment

Niewidzialną ręką. Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach animacji w Polsce - ebook

Książka powstała na podstawie uhonorowanej Nagrodą im. Alicji Helman dysertacji doktorskiej pt. Filmy animowane kobiet w (męskich) strukturach kinematografii w Polsce w perspektywie komparatystycznej, pisanej pod opieką dr hab. Moniki Talarczyk, prof. PWSFTviT, obronionej z wyróżnieniem w Instytucie Kultury Polskiej Uniwersytetu Warszawskiego w 2022 roku. Jest to publikacja szczególna, ponieważ zrodziła się na przecięciu praktyk zawodowych autorki, badaczki akademickiej, która przez ponad dekadę pracowała także jako reżyserka filmów animowanych. Na tej podstawie (nie unikając tonów autorefleksyjnych) stworzyła dobrze udokumentowaną, przekrojową i pasjonującą „historię śledczą”, analizującą nieznany i (do bólu) zadziwiający obraz pracy kobiet w branży polskiej animacji od lat 40. po współczesność, ostatecznie dekonstruując mit mistrzowskiej animacji autorskiej. Publikacja pokazuje zarazem produkcję filmu animowanego jako pracę zbiorową – nawet wtedy, kiedy jej współautorki nie „przechodzą do historii”.

Dysertacja Hanny Margolis jest rozprawą wybitną (...), którą „czyta się jak dobry kryminał”. (...) Tekst ten jest domyślany, dojrzały, dopracowany konceptualnie, a częstokroć odkrywczy (...) Pokusiłbym się nawet o opinię, że to książka, która mogłaby powstać w Paryżu lat 50. czy 60. i z powodu wagi prezentowanej w niej „archeologii” stać się od razu ważnym głosem, wpływającym na następujące po jego wybrzmieniu trajektorie humanistyki.

z recenzji dr. hab. Marcina Adamczaka, prof. UAM

Rozprawa jest dziełem imponującym, zarówno jeśli chodzi o kwerendę w archiwach dotyczących krajowej produkcji filmów animowanych od czasów powojennych do dziś, jak i krytyki źródeł, analiz i wniosków końcowych. Najważniejsze jest jednak to, że mamy do czynienia z pracą absolutnie pionierską.

z recenzji dr. hab. Marcina Giżyckiego, prof. PJATK


Spis treści

WSTĘP

ROZDZIAŁ I

Wprowadzenie: pole gry, jego regulacje, reguły i rytuały

1. Określenie przedmiotu badań. Struktura książki

2. Stan badań, archiwa i materiały źródłowe

3. Wstępne rozpoznanie terminologii

Film animowany – Autorski film animowany – Krótkometrażowy, średniometrażowy, długometrażowy (autorski film animowany) – Pole animacji – Debiut – Filmy szkolne – Problem napisów/credits polskiego filmu animowanego

4. Realizacja filmu animowanego. Production studies a problem genderowy

Techniki i technologie realizacji filmu animowanego – Współczesne modele produkcyjne – Problem rozumienia w praktyce produkcyjnej terminu „pracownik kreatywny” a realia edukacji w dziedzinie filmu animowanego

5. Autorski film animowany w świetle organizacji studiów animacji

6. Definicja reżysera autorskiego filmu animowanego w kontekście struktury współczesnych studiów animacji

ROZDZIAŁ II

Lata PRL 1944–1989

Wprowadzenie

1. Pionierskie lata 1944–1956. Homospołeczna wspólnota jako zaczyn mitu założycielskiego polskiej animacji

Kontekst międzynarodowy i ponadnarodowy. Kobiety autorki filmów animowanych na świecie credited alone do 1956. „My husband is more creative than I am”. „Between us, he’s the genius” – Branża polskiej animacji a projekt modernizacyjny polskiej kinematografii. Wejście (Koziołeczkiem) do struktur polskiej kinematografii – Plastyczki, scenografki, animatorki – socrealizm i odwilż a pierwsze kobiety pracujące wewnątrz branży filmu animowanego. Halina Bielińska: jak to jest (nie) być matką polskiej animacji

2. Lata 1956–1970. Dwa w jednym – sztuka filmowa oraz socjalistyczna komercja. Wykształcanie się specyfiki i odrębnego statusu polskich studiów animacji a (męskie) apogeum jej międzynarodowych sukcesów

Powstanie Studia Miniatur Filmowych w Warszawie i jego profil w pierwszych latach istnienia. Zmiana warty (1956) Bielińskiej i Haupego jako pierwszy film nowego stołecznego studia – Zmiana statusu studiów animacji po 1956 roku na przykładzie przypadku Studia Miniatur Filmowych i losów duetu Bielińska & Haupe – Kobiety reżyserki i kobiety-autorki w latach 1956–1970 – Dwanaście kobiet-reżyserek animacji lat 60. – Pięć kobiet-autorek i ich autorskie filmy animowane – Halina Bielińska, ukryty skarb polskiej kinematografii – Kobiety-autorki w latach 60.: Alina Maliszewska,

Zofia Oraczewska, Anna Maria Piaścik-Farat, Katarzyna Latałło – Katarzyna Latałło, pierwsza niezależna kobieta-autorka

3. Lata 1970–1989 w Polsce. Od luxusów Dekady do kresu istnienia państwowych studiów animacji PRL: prześniona rewolucja feministyczna

Ogólny wgląd w problematykę filmu animowanego w latach 1970–1989 – Produkcja studiów animacji PRL w latach 1970–1989 oraz sytuacja pracujących w nich kobiet – Prześnione, zakurzone, ukryte. Skarby polskiej kinematografii: filmy animowane kobiet w latach 1970–1989 – Trzy grupy filmów realizowanych przez kobiety w latach 1970–1989 – Podsumowanie

4. Figa z makiem: liczebna przewaga studentek w pracowniach filmu animowanego i męskie kariery ich absolwentów. Genderowy aspekt edukacji w dziedzinie filmu animowanego w ramach wyższych uczelni artystycznych PRL

ROZDZIAŁ III

Lata 1989–2005. Od nowa. Realia wolnorynkowej i cyfrowej transformacji pola polskiego filmu animowanego i ich aspekt genderowy

Wprowadzenie

1. Lata 1989–2005 w Polsce. Od nowa

2. Uczą i produkują. Pracownie filmu animowanego w ramach wyższych uczelni artystycznych w latach 1989–2005 jako kolebka fasadowej feminizacji polskiej animacji

3. Filmy animowane kobiet w latach 1989–2005

ROZDZIAŁ IV

Współczesność od 2005 roku. Fasadowa feminizacja

Wprowadzenie

1. Transformacja branży polskiej animacji po powołaniu Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej (od 2005 roku)

2. Pracownie filmu animowanego w wyższych uczelniach artystycznych jako mateczniki fasadowej feminizacji od 2005 roku

3. Problematyka filmów animowanych kobiet w Polsce po 2005 roku

ZAKOŃCZENIE

PODZIĘKOWANIA

NOTA BIBLIOGRAFICZNA

BIBLIOGRAFIA

INDEKS NAZWISK

FILMOGRAFIA

 

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6740-8
Rozmiar pliku: 5,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: