Nowoczesne nauczanie - ebook
Nowoczesne nauczanie - ebook
Książka przedstawia
współczesne spojrzenie na proces uczenia się uczniów w kontekście
ich potrzeb, motywacji, celów oraz korzyści, z jakimi powinni się
spotkać w szkole. Spowodowana pandemią przerwa realnego uczenia w
klasie wymusiła potrzebę stosowania nowych rozwiązań w
nauczaniu.
Omówione w publikacji nowoczesne nauczanie powinno bazować na
relacjach, współpracy i wspólnym poszukiwaniu rozwiązań,
testowaniu różnych możliwości, pracy w kulturze błędów i
korzystaniu z nieustannej informacji zwrotnej udzielanej sobie
nawzajem.
Czytelnik znajdzie w książce odpowiedzi m.in. na takie pytania
jak:
• co decyduje o rozwoju faktycznej chęci uczenia się uczniów;
• jak zorganizować przestrzeń klasy, żeby uczniowie chcieli się
uczyć;
• dlaczego brak ocen motywuje uczniów do uczenia się i jak tego
dokonać;
• w jaki sposób budować relacje z uczniami, żeby sprzyjały ich
zaangażowaniu w proces uczenia się;
• dlaczego pytania uczniów są ważniejsze od ich odpowiedzi.
Publikacja jest
przeznaczona dla nauczycieli, dyrektorów szkół, szkoleniowców, a
także studentów kierunków pedagogicznych.
Spis treści
WSTĘP
......................................................................................
11
1. Kluczowe pytania o istotę funkcjonowania
szkoły i nauczycieli
...........................................................
11
2. Nie ucz tego, ucz, jak
....................................................... 22
I
ORGANIZACJA PROCESU
...........................................................
33
1. Nauczanie czy uczenie się uczniów
................................... 33
2. Tajemnice organizacji procesu
.......................................... 39
3. Non scholae, sed vitae discimus
........................................ 51
II
BUDOWANIE RELACJI
................................................................
55
1. Być jak uczniowie
.............................................................
55
2. Nauczyciel na trudne czasy
.............................................. 63
3. Cyfrowy wymiar relacji
.................................................... 65
III
TOWARZYSZENIE UCZNIOWI W ROZWOJU ................................
71
1. Czynniki stymulacji zaangażowania uczniów ....................
71
2. Pozyskiwanie uczniów
...................................................... 82
IV
KORZYSTANIE ZE ŹRÓDEŁ I PRZETWARZANIE INFORMACJI ...... 94
1. Kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia
informacji
.........................................................................
94
2. Rozumienie treści a kompetencje XXI wieku .................
100
3. Promowanie krytycznego myślenia
................................. 117
4. Biblioteka a zarządzanie informacją
................................ 124
V
ROZWIJANIE KOMPETENCJI UCZNIÓW
.................................... 134
1. Podstawy angażowania uczniów i nauczycieli .................
134
2. Uczenie się uczniów
....................................................... 143
3. Osobiste zaangażowanie ucznia
...................................... 149
VI
PRACA Z PYTANIAMI
...............................................................
156
1. Pytania zadawane przez nauczycieli
................................ 156
2. Znaczenie pytań w procesie uczenia się
......................... 166
VII
UWAŻNOŚĆ, SŁUCHANIE, ROZMOWA
...................................... 174
1. Znaczenie słów
...............................................................
174
2. Szkoła jako społeczność dialogu
..................................... 188
3. Korzystanie z ciszy
......................................................... 192
VIII
DBAŁOŚĆ O WSPÓLNE DZIAŁANIA UCZNIÓW ..........................
195
1. Współpraca w klasie
....................................................... 195
2. Czynniki wspierające zespołowe uczenie się ...................
212
IX
UNIKANIE OCEN
.....................................................................
220
1. Ocenianie jako element ukrytego programu szkoły ........
220
2. Psychologiczne aspekty oceniania
................................... 229
3. Pożyteczne ocenianie
...................................................... 237
4. Informacja zwrotna
........................................................ 241
X
DBAŁOŚĆ O PRZESTRZEŃ
........................................................ 250
1. Ważny aspekt organizacji pracy szkoły
........................... 250
2. Przestrzeń edukacyjna przyjazna uczeniu się
................... 256
3. Szkoła jako przestrzeń dorastania i rozwoju
................... 263
XI
PRACA Z BŁĘDEM
....................................................................
272
1. Błąd jako sytuacja uczenia się przez doświadczenie ........
272
2. Kultura błędu
.................................................................
275
3. Odwracanie błędnych koncepcji
..................................... 286
XII
PRZYGOTOWANIE UCZNIA DO SAMODZIELNEGO
UCZENIA SIĘ
............................................................................
291
XIII
WSPIERANIE PROCESU UCZENIA SIĘ I ROZWOJU UCZNIÓW ..... 306
1. Podstawy rozwoju autonomii uczniów ...........................
306
2. Nic nie dzieje się samo przez się
.................................... 311
3. Metody pracy wspierające rozwój i zaangażowanie
uczniów
..........................................................................
315
4. Organizacja środowiska uczenia się i rozwoju ................
322
5. Wspieranie rozwoju ucznia
............................................. 332
6. Podstawy rozwoju kompetencji nauczycielskich .............
337
7. Tworzenie środowiska edukacyjnego
.............................. 343
XIV
ROZWIJANIE WARSZTATU
....................................................... 347
1. Warsztat pracy a rozwój kompetencji uczniowskich .......
347
2. Profesjonalizacja procesu rozwoju
.................................. 354
XV
SZKOŁA PEŁNA INNOWACJI
..................................................... 363
1. Kierunki edukacji przyszłości
......................................... 363
2. Szkoła dla innowatora
.................................................... 366
3. Samodzielność myślenia
................................................. 370
4. Rozwiązywanie problemów
............................................ 372
5. Zarządzanie sobą
............................................................
373
6. Współpraca
.....................................................................
376
7. Liderstwo
.......................................................................
378
POSŁOWIE
...............................................................................
381
BIBLIOGRAFIA
.........................................................................
385
SPIS TABEL, SCHEMATÓW I RYSUNKÓW
................................... 391
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8286-144-0 |
Rozmiar pliku: | 1,9 MB |