- W empik go
O wolnej woli człowieka - ebook
O wolnej woli człowieka - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 215 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
O wolnej woli człowieka. Czy istnieje, czym jest, co jest jej przedmiotem, jak rozległa i silna jest jej władza.
O tym, że człowiek posiada wolną wolę, pouczają nas najpewniejsze dowody, ponieważ czujemy, że przyjmujemy lub odrzucamy rzeczy, które się nam nastręczają, przy wielu namyślamy się, staczamy walkę z naszymi zmysłami i często wychodzimy z niej zwycięsko. Dowodem, że istnieje w nas wolna wola, są także groźby i nagrody, które zapowiadają nam ustawy zarówno boskie, jak i wydawane przez urzędy. Świadczy o tym również cała szkoła filozofów, którzy ogłosili wiele znakomitych dzieł o wolnej woli. Jest to mianowicie chęć (jak przyjmują i filozofowie, i liczni uczeni), za sprawą której zgadzamy się na coś, czy też odrzucamy stosownie do osądu wydanego i rozważonego przez rozum. Wolna wola jest zatem władzą rozumu i chcenia albo nawet jest samym rozumem i chceniem. Nie może bowiem wola chcieć niczego, o czym nie wie rozum, ani nie może użyć swobody wyboru, jak tylko w tym, co rozum przedtem zbadał. Przedmiotem, którego dotyczy wolna wola, nie jest to, co z konieczności musimy przyjmować czy odrzucać, ale to, w czym moglibyśmy mieć wolny wybór, a zatem sprawy, które są z tamtymi sprzeczne. O ile zaś właściwe jest działanie wolnej woli, na to nie można dać odpowiedzi prostej, ale trzeba odpowiedzieć za każdym razem co innego, zależnie od różnorodności rzeczy, które są jej przedmiotem, i różnych warunków człowieka, i wreszcie od tego, czy rozpatruje się ją samą, czy wspomaga pomocą boską.