Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Obrazy, co mogą. Studium przeobrażania świata przez fotografię - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
30 grudnia 2022
29,00
2900 pkt
punktów Virtualo

Obrazy, co mogą. Studium przeobrażania świata przez fotografię - ebook

Śledziliśmy – także poprzez fotografię – dramat nigeryjskich kobiet, porwanych przez ekstremistyczne Boko Haram. Widzieliśmy, jak imigranci przesyłają smartfonami zdjęcia ze swojej ucieczki do Europy, by w ten sposób uspokoić rodzinę pozostawioną w ojczyźnie. Słyszymy o nowym prawie, które musi uwzględnić wszędobylskie drony i ryzyko związane z używaniem selfie stick. Bilans tych wszystkich przypadków, zwłaszcza odniesiony do wydarzeń, których doświadczamy na co dzień, przekonuje o przemożnym wpływie fotografii na zmianę. Z rzadka polega on jednak na heroicznym naciśnięciu na spust migawki w chwili, która budzi sprzeciw – a im lepiej zdamy sobie z tego sprawę, tym pełniej nauczymy się z niego korzystać.
Bo fotografia – odkąd powstała – nie tylko reprezentuje, ale także zmienia świat, a im bardziej jest dojrzała, tym na więcej sposobów to czyni: upowszechnia i wzrusza, utrwala gesty i rytuały, sprzyja nowym technologiom, zmienia prawo i obyczaje. Identyfikacja podstawowych form przeobrażania świata przez fotografię oraz ich skutków to najważniejsze cele tej książki. By tego dokonać, nie sięgamy jednak do rozmów z profesjonalistami ani nie analizujemy ich dokonań. Katalog zmian z udziałem zmiany rekonstruujemy na podstawie ich najbardziej popularnych wyobrażeń, kreujących nasze zbiorowe mniemanie na ten temat – danych i doniesień z internetu.

Maciej Frąckowiak – socjolog, doktor nauk społecznych, badacz miasta i kultury wizualnej. Adiunkt na Wydziale Socjologii UAM oraz wykładowca w School of Form Uniwersytetu SWPS. Autor i redaktor tekstów oraz książek naukowych i popularyzatorskich o tej tematyce, takich jak Badania wizualne w działaniu. Antologia tekstów (2012, wspólnie z Krzysztofem Olechnickim), Kolaboratorium. Zmiana i współdziałanie (2012, wspólnie z Lechosławem Olszewskim i Moniką Rosińską), Narzędziownia. Jak badaliśmy niewidzialne miasto? (2012, wspólnie z  Rafałem Drozdowskim, Markiem Krajewskim i Łukaszem Rogowskim), a także Kruche Medium. Rozmowy o fotografii (t. I i II, 2018–2020). Redaktor Działu Badań i Analiz w czasopiśmie o kulturze i projektowaniu „Notes Na 6 Tygodni”. Współpracownik instytucji samorządowych oraz organizacji pozarządowych w zakresie działań animujących miejską przestrzeń, a także debatę na jej temat. Obecnie zainteresowany krajobrazem kulturowym pogranicza oraz rolą kultury w tworzeniu udanych społecznie przestrzeni publicznych.

Spis treści

Prolog

Wstęp

CZĘŚĆ I.

FOTOGRAFIA JAKO SIEĆ

Wprowadzenie

Rozdział 1. Fotografia i usieciowienie

1.1. Hybrydyzacja przestrzeni

1.2. Krążenie zdjęć

1.3. Kaskada obrazów

1.4. Usieciowianie jednostek

1.5. Medializacja

1.6. Podsumowanie

Rozdział 2. Przeobrażenia fotograficzne

2.1. Zdjęcia uczestniczą w kulturze

2.2. Kategoria przeobrażenia fotograficznego

2.3. Ślady przeobrażeń fotograficznych

2.4. Gromadzenie i opracowanie materiału badawczego

2.5. Podsumowanie

CZĘŚĆ II.

FORMY PRZEOBRAŻEŃ FOTOGRAFICZNYCH

Wprowadzenie

Rozdział 1. Fotografowanie

1.1. Fotografia „lecznicza”

1.2. Analogowy renesans

1.3. Dezintegracja aparatu

1.4. Fotogry

1.5. Heroizacja

1.6. Podsumowanie

Rozdział 2. Upowszechnianie zdjęć

2.1. Ujawnianie

2.2. Cuda

2.3. Nowe terytoria

2.4. Nowe widoki

2.5. Uwidzialnianie

2.6. Post-baby

2.7. Uwidzialnianie ślepej plamki

2.8. Kondensowanie

2.9. Podsumowanie

Rozdział 3. Mobilizowanie sieci

3.1. Instafamous

3.2. Selfie ready

3.3. Fotowaluta

3.4. Etyka sieci

3.5. Podsumowanie

Rozdział 4. Rozprawianie o zdjęciach

4.1. Nadużycia

4.2. Prawo do użycia zdjęć

4.3. Wypadki

4.4. Pozycja fotografii

4.5. Podsumowanie

Rozdział 5. Regulowanie zawartości zdjęć i ich cyrkulacji

5.1. Potwierdzanie autorstwa

5.2. Prawe zdjęcia

5.3. Zarzucalność

5.4. Strefa bez selfie

5.5. Ban

5.6. Podsumowanie

Rozdział 6. Inne użycia zdjęć

Zakończenie

Dereifikacja fotografii

Reżim aktywności

Fotoaktywizm

Foto-interwencje

Pseudoaktywność?

Bibliografia

Indeks nazwisk

 

Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6683-8
Rozmiar pliku: 2,0 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij