Ocena ryzyka w organizacji i łańcuchu dostaw w oparciu o wytyczne ESG - ebook
Ocena ryzyka w organizacji i łańcuchu dostaw w oparciu o wytyczne ESG - ebook
SZKOLENIE ON-LINE:
Jak unikać kosztownych błędów. Sprawdzone sposoby zarządzania ryzykiem w relacjach biznesowych
Szkolenie dostępne tylko dla Klientów publikacji.
Link do nagrania ze szkolenia znajdziesz w zakładce Materiały dodatkowe po zalogowaniu na konto księgarni.
W publikacji przedstawiono, jak skutecznie wdrażać
strategie zarządzania ryzykiem, integrować ESG w procesy
operacyjne i dostosować organizację do nowych regulacji,
jednocześnie uwzględniając interesy kluczowych
interesariuszy.
Jeśli szukasz praktycznych wskazówek, ta książka będzie
doskonałym wyborem. Znajdziesz w niej nie tylko konkretne
rozwiązania, jak krok po kroku wdrożyć kluczowe dla
organizacji procesy, ale także gotowy kwestionariusz
TPRM, który może służyć jako instruktaż i narzędzie wdrożeniowe w
jednym.
W dynamicznie zmieniającym się środowisku regulacyjnym
organizacje muszą nie tylko identyfikować i zarządzać ryzykiem w
łańcuchu dostaw, ale także budować wartości poprzez
odpowiedzialne i zrównoważone praktyki biznesowe. Wytyczne ESG
oraz regulacje takie jak CSRD i CSDDD redefiniują podejście do
przejrzystości, odpowiedzialności i raportowania, czyniąc Third
Party Risk Management (TPRM) kluczowym narzędziem wspierającym
organizacje w spełnianiu tych wymagań.
W poradniku zawarto opis głównych funkcji (celów)
zarzadzania ryzykiem w relacjach z podmiotami trzecimi
(TPRM):
- Identyfikacja dostawców,
- Ocena ryzyka,
- Monitoring dostawców,
- Zarządzanie incydentami,
- Zgodność regulacyjna,
- Budowanie relacji.
Książka jest praktycznym kompendium wiedzy dla prawników praktyków: adwokatów i radców prawnych, specjalistów ds. compliance, managerów ryzyka i liderów biznesu, przedsiębiorców.
Spis treści
Wprowadzenie | str. 11
Rozdział 1. Zintegrowane podejście do relacji w
biznesie | str. 13
1.1. Kluczowe wyzwania współczesnego zarządzania | str. 13
1.1.1. Rola zarządu w świadomym określeniu czynników ryzyka |
str. 27
1.2. Znaczenie kultury organizacyjnej w budowaniu relacji – jak
kultura firmy wpływa na budowanie trwałych relacji | str. 29
1.3. Relacje biznesowe w świecie cyfrowym – wpływ technologii na
zmiany w sposobie komunikacji i ryzyko w nawiązywaniu relacji i
zarządzaniu nimi | str. 33
1.4. Znaczenie zarządzania ryzykiem a rentowność biznesu | str.
37
Rozdział 2. Zarządzanie ryzykiem w relacjach z podmiotami
trzecimi (Third Party Risk Management – TPRM) | str.
43
2.1. Wstęp do założeń w zakresie budowania długoterminowej,
bezpiecznej relacji z dostawcami – dlaczego warto to robić | str.
43
2.2. Klasyfikacja dostawców według zidentyfikowanego poziomu
ryzyka – jak zacząć i jakie aspekty są kluczowe | str. 51
2.3. Implementacja narzędzi i procedur do identyfikacji zagrożeń
reputacyjnych, operacyjnych i finansowych | str. 58
2.3.1. Kluczowe zagadnienia związane z procedurą | str. 61
2.3.2. Ocena i monitorowanie ryzyka związanego z dostawcami – jak
kontynuować współpracę przy jednoczesnej redukcji ryzyka | str.
65
2.4. Ocena ryzyka w relacjach międzynarodowych – uwzględnienie
różnic kulturowych, prawnych i operacyjnych w TPRM | str. 67
2.5. Repertuar ról oraz znaczenie współpracy między działami –
jak współdziałanie działów prawnych, finansowych i compliance
usprawnia zarządzanie ryzykiem | str. 69
2.6. Znaczenie skutecznego raportowania z perspektywy
interesariuszy | str. 71
2.7. Studium przypadków: sukcesy i porażki w TPRM – przykłady z
praktyki ilustrujące skutki dobrze lub źle zarządzanych ryzyk |
str. 74
Rozdział 3. Rola sygnalistów w budowaniu kultury
zgłaszania nieprawidłowości | str. 81
3.1. Waga działań sygnalistów oraz korzyści dla organizacji |
str. 81
3.2. Stworzenie odpowiednich procedur celem minimalizowania
nadużyć (porównanie mechanizmów ochrony sygnalistów) | str.
87
3.3. Tworzenie kanałów zgłaszania nieprawidłowości,
wykorzystywanie narzędzi technologicznych | str. 92
3.4. Obowiązki pracodawców w zakresie ochrony anonimowości
sygnalistów | str. 94
3.5. Rola sygnalistów w ocenie ryzyka organizacji i łańcucha
dostaw w kontekście ESG | str. 97
Rozdział 4. Poznaj swojego klienta – Know your Customer
(KYC) | str. 101
4.1. Ocena ekspozycji organizacji na ryzyko | str. 101
4.2. Ocena ryzyka związanego z relacją z klientem | str. 107
4.3. Ustawa AML i jej wytyczne w procesie Know Your Customer |
str. 136
4.4. Pogłębianie analiz w zależności od poziomu ryzyka | str.
138
4.5. Rola procesu KYC w ocenie ryzyka organizacji i łańcucha
dostaw w kontekście ESG | str. 138
4.6. Ocena ryzyka klienta w relacjach międzynarodowych | str.
140
4.7. Integracja ESG w ocenie ryzyka klienta | str. 143
4.8. Studium przypadków: sukcesy i porażki w KYC – przykłady z
praktyki ilustrujące skutki dobrze lub źle zarządzanych ryzyk |
str. 147
Rozdział 5. Media i komunikacja | str. 151
5.1. Efektywna komunikacja, współpraca z mediami a pozytywny
wizerunek organizacji | str. 152
5.2. Rola mediów społecznościowych w relacjach biznesowych –
zarządzanie wizerunkiem firmy na platformach cyfrowych | str.
154
5.3. Technologie wspierające holistyczne zarządzanie czynnikami
ryzyka w relacjach w biznesie | str. 160
Rozdział 6. Budowanie zaufania jako kluczowy element
zdrowej relacji biznesowej | str. 165
6.1. Etyka jako fundament zaufania – rola przejrzystości i
uczciwości w długoterminowych relacjach | str. 166
6.2. Wpływ reputacji na pozyskiwanie partnerów biznesowych – jak
zaufanie buduje wartość marki? | str. 168
6.3. Znaczenie systemów oceny ryzyka i compliance w budowaniu
zaufania i wzmacnianiu reputacji | str. 170
Rozdział 7. Współpraca z organizacjami pozarządowymi
(NGO) | str. 173
7.1. NGO – jeden z filarów społeczeństwa obywatelskiego | str.
173
7.2. Rola NGO w zwiększeniu transparentności i zaufania w
relacjach biznesowych | str. 179
7.3. Zaangażowanie w inicjatywy na rzecz zrównoważonego rozwoju |
str. 180
7.3.1. Studium przypadku: Lego – biznes jako narzędzie ochrony
środowiska | str. 180
7.3.2. Studium przypadku: Patagonia – ekologiczna filozofia
biznesu | str. 181
7.3.3. Studium przypadku: Unilever – CSR jako strategia, nie
marketingowy dodatek | str. 182
Rozdział 8. ESG Compliance: zrównoważony biznes, etyka,
społeczna odpowiedzialność | str. 185
8.1. Dlaczego uwzględnienie aspektów ESG w strategii organizacji
ma sens? | str. 185
8.2. Promowanie transparentności i przejrzystości w zarządzaniu
organizacją w kontekście interesariuszy | str. 189
8.3. Kaskadowanie dobrych praktyk w ramach łańcucha wartości
(dostawcy) | str. 196
8.4. Raportowanie ESG – jak skutecznie mierzyć, monitorować i
raportować działania na rzecz zrównoważonego rozwoju (inwestorzy
i klienci) | str. 199
8.5. ISO 26000 – jak może wspierać ESG | str. 201
8.6. ESG jako przewaga konkurencyjna – wpływ zrównoważonego
rozwoju na budowanie marki i lojalność klientów | str. 203
Rozdział 9. Regulatorzy i organy nadzorcze |
str. 207
9.1. Dbałość o zgodność z obowiązującymi wymogami legislacyjnymi
| str. 207
9.2. Przewidywanie zmian regulacyjnych – jak organizacje mogą być
proaktywne w reagowaniu na nowe wymogi prawne | str. 212
Rozdział 10. Zdrowa organizacja | str. 217
10.1. Sukces oparty na komunikacji i szkoleniach – znaczenie
współdziałania między pracownikami, organizacją i partnerami
biznesowymi | str. 217
10.2. ESG – konieczność czy wybór? | str. 220
Załącznik. Przykładowy kwestionariusz TPRM | str. 227
| Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8390-570-9 |
| Rozmiar pliku: | 5,2 MB |